SAMUELARACHNID: [Ještě jsem si to po sobě přečet a našel spoustu překlepů a chyb, tak to vložim znova, pardon.]
Černý sešity jsem nečet. Ale k tomu článku a k Tvýmu komentáři zatim tolik:
- to "prohánění cizostí bytí" se jistě netýká ničeho jako koncetráků (možná se to týká války vedený s užitím moderní vojenský techniky, ale neznám kontext).
- jakkoli ten článek na Český posici není na novinovej článek špatnej, v jedný věci je podle mě velmi pochybnej.
Matějčková píše:
"Problému na závažnosti pak dodává, že Černé sešity nejsou žádnými příležitostnými, ale naopak myšlenkově propracovanými texty, které byly pečlivě připraveny k zveřejnění. Navíc Heidegger na nich nechtěl ani s velkým časovým odstupem několika desetiletí nic měnit. Přál si totiž, aby Černé sešity byly zveřejněny až po jeho smrti jako poslední slovo jeho Sebraných spisů. Toto přání se mu nyní splnilo."
a
"Heideggerova nedůvěra k demokracii, jeho přesvědčení, že filozofie není určena pro veřejnost, ho vedla k tomu, že Černé sešity tajil. Veřejnost si totiž spojoval s průměrnosti a zcela jí pohrdal."
To jsou v podstatě Trawnyho hypothesy a interpretace (vydavatel těch svazků, jeho článek zde:
http://www.zeit.de/2014/01/heidegger-schwarze-hefte-herausgeber-peter-trawny ), který Matějčková přebírá, ovšem kreativně je obohacuje o to, že měl sešity tajit proto, že pohrdal veřejností.
No... Pokud jde o Trawnyho hypothesy, totiž že jde o čistopis určený k publikaci, že ho ale Heidegger tajil - to, že jde o čistopisy určený k publikaci je hypothesa, možná zjednodušující shrnutí. Není afaik žádnej doklad, že by existovaly ještě koncepty a toto by byl nějaký přepis načisto. To, že tam neni moc škrtanců, nic neznamená, člověk jako Heidegger je jistě schopnej zapsat myšlenku i bez toho. Heidegger si prostě takto zaznamenával neakademickou formou niterně ho zaměstnávající myšlenky a otázky, snad když aspoň trochu vykrystalisovaly, je to něco jako filosofický deník. (Na druhou si byl vědom, že o jeho každou řádku je a bude obrovský zájem, a že bude někdo chtít časem číst i tohle, pokud to nezničí, mu bylo jasné.)
Pokud jde o "tajení", nemýlím-li se, Heidegger nedával v podstatě nikomu nahlížet ani do žádných jiných rukopisů. (Do příprav seminářů a přednášek, nepublikovanejch pojednání, poznámek ke studovanejm knihám atd.) Černý sešity v tom afaik neměly výjimečný postavení.
Heidegger určil před smrtí k vydání (zpřístupnění oné "veřejnosti") prakticky všechny svoje rukopisy. To jen tak nějaký filosof neudělal. Určil i pořadí, a to od věcí nejveřejnějších k nejsoukromějším. (Nejdřív už publikovaný věci, pak přednášky, pak nepublikovaný pojednání, pak různý poznámky.) V rámci těch poznámek, na který už došlo, teď vyšly Černý sešity z 30. a 40. let, ale ještě má vyjít řada dalších svazků podobných sešitů a poznámek. Není pravda, že chtěl vydávání završit zrovna těmito sešity z války a to že se teď stalo.
(Jako motto k vydávání svejch sebranejch spisů Heidegger napsal "Cesty, ne díla!" a chtěl veřejnosti postupně nechat zpřístupnit v co největší úplnosti všechno svoje bloudění.)
Pokud jde o otázku Heideggerova "antisemitismu" a afinity k nacismu - to je jistě velmi zajímavé téma, dalo by se o tom dlouze diskutovat a už se o tom taky sáhodlouze diskutovalo i bez znalosti Černých sešitů, s jejich znalostí to bude ale nepochybně ještě výživnější. Co se tkne speciálně "antisemitismu", tak nějak "antisemitské" pasáže v nich prý zabírají úhrnem asi dva a půl strany z asi 1200 a mluví o tom, že židé uvažují obzvlášť zdatně v duchu vykořeňující abstraktní "racionality". To je jistě generalisace, ale jednak si Heidegger byl nepochybně dobře vědom, že výjimky mezi Židy existují, jednak podobné věci označují hrdě za rysy "židovského myšlení" sami někteří židovští filosofové (Lévinas přímo v odmítavé reakci na některé Heideggerovy postoje). Ano, Heideggerovi se takové myšlení protiví, považuje je za úpadkové a ohrožující způsob života a uvažování, který je drahý jemu. To pořád podle mého není něco, za co by musel být haněn. V době, kdy to v Německu vřelo, pár let více či méně propadal ilusi, že by snad bylo možno život nezotročený abstraktně-racionálním, "vědeckým" přístupem ke světu nějak probudit a uchránit na "celonárodní" a "celostátní" úrovni, když bude on "hnutí" patřičně usměrňovat, a záhy byl pochopitelně velmi zklamán. Za nositele kalkulující technické racionality označoval kde koho a kde co (Angličany, "amerikanismus", bolševismus, no a taky Židy). Určitě ho nectí, že neměl potřebu zastávat se v daný situaci slabších a asi propadá místy ve svých denících opravdu dost bizarním fantasiím o možném vývoji a asi i ukvapeným generalisacím a opakuje někdy všeobecně kolující klišé (ale jsou to deníky!), ovšem že by třeba doporučoval Židy zabíjet, o tom rozhodně nic nevíme, ani není doklad, že by za války něco věděl o koncetračních táborech.
nějaký články a rozhovory:
http://www.zeit.de/2014/01/heidegger-schwarze-hefte-herausgeber-peter-trawny
http://www.faz.net/...ggers-schwarze-hefte-beweisen-den-antisemitismus-des-philosophen-12844017.html (tady jsou na konci citace některejch "kritickejch" míst)
http://www.zeit.de/2014/05/interview-silvio-vietta-heidegger-schwarze-hefte (pokud bychom nechtěli jít do detailů a do hlubin, tak tenhle pán základní situaci podle mě shrnuje velmi rozumně.)
http://www.nzz.ch/...uell/feuilleton/literatur-und-kunst/nicht-alles-hat-mit-allem-zu-tun-1.18282484
http://www.deutschlandradiokultur.de/...legungen-zum-judentum-die.954.de.html?dram:article_id=272402
http://www.zeit.de/2014/12/heidegger-schwarze-hefte-veroeffentlicht (tohle mi přijde poněkud dryáčnický)
http://www.nytimes.com/2014/03/31/books/heideggers-notebooks-renew-focus-on-anti-semitism.html?_r=0