• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LUCCHADětská kniha
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    RYBKA: Jinak s tou mentalitou dnešních dětí je to podle mě složitější. Ony děti budou (většinou) schopné a ochotné číst to, na co budou odmalička zvyklé. Mně třeba studenti nevěřili, že Alenku v kraji divů dneska můžou číst malý děti. Že to nemůžou pochopit a nemůže je to ani zajímat. Já čtu (původní, ne adaptovanou) Alenku s předškolníma dětma celkem úspěšně :) Ne v kuse, chtějí ji vždycky proložit něčím přístupnějším, ale užívají si ji velmi. Podobně z Koťátka byly nadšený, byť mi několik lidí říkalo, že je to knížka, která má dětskýho čtenáře jen jako záminku. Ale myslím, že už jsem jednou (možná do jinýho klubu) psala, že moje starší dcera trvala na tom, že jí mám předčítat z Probudím se na Šibuji :)
    Ale jsme rodina, kde oba rodiče mají čtení jako práci, a odmalička s nimi o knížkách mluvíme i tak, jak jsme zvyklí z práce. A kde jim odmalička cíleně vybíráme i nějaké metanarativní knížky (třeba Velkou knižní záhadu; Help we need a title apod.), protože nám to činí obrovské potěšení, i když si třeba moji rodiče klepali na čelo, proč jim radši neukazujeme leporelo s barvama.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    LADY_MYSKA: Formulovala jsem to nešťastně. On je rozdíl mezi "nevyhledávat" a "odsuzovat". Mám nějaké zážitky z akademického světa, kde se samotný fakt, že akademik pracuje s knížkami, které děti reálně čtou, stal diskriminujícím faktorem. A jméno Walliams zaznělo jako argument, proč třeba akademik nemá danou práci publikovat (protože jde o "pokleslé" dílo, které má být prototypickým ukazatelem špatného vkusu dětí). Každopádně prostě vidím rozdíl mezi tím, když člověk danou věc nečte, protože ho nezajímá, a když se někdo rozhodne za každou cenu signalizovat svoji intelektuální nadřazenost tím, že musí dané dílo a jeho čtenáře za každou cenu odsoudit. Přičemž si uvědomuju, že třeba já osobně pořád trochu osciluju na hranici toho snobismu a snažím se s tím pracovat :)
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    RYBKA: Jo, já jsem tu poznámku, že je to skvělý, že díky němu některé děti vůbec čtou, myslela zcela neironicky! Práce s dětmi mě taky, ruku na srdce, odnaučila z větší části intošskému pozérství. Ale kořeny mého vzdělání jsou velmi pevné a nevytrhnu je asi nikdy :D

    K dotazu: Snobové v mém okolí teď dost propadají české původní ilustrované/bilderbuchové nonfikci, z fikce teď hodně chválili novou knížku Terezy Horváthový Sydney, ale tu jsem bohužel ještě nečetla.
    Kvality "dobré literatury" dle dospěláckých měřítek má podle mě třeba taky Koťátkova fikční produkce, s drobnými výhradami mi pro tuhle věkovou skupinu připadá dobrá knížka Tajemství oblázkové hory od Dočkalové, z žánrovek není špatný třeba Martin Vopěnka. Jmen bych vygenerovala víc, ale v zásadě jde o to, že jde o nějaké metaforicky, symbolicky nebo narativně vícevrstevnější, bohatší texty. U Koťátka mi připadá skvělé, že jsou ty jeho knihy i poměrně znepokojivé a myslím si, že dobrá kniha by měla (i děti) umět vytrhnout z každodenního uvažování a trochu člověkem zatřást.
    LADY_MYSKA
    LADY_MYSKA --- ---
    Co se takhle nedovim na konci brezna. Opravdu nevyhledavam Babicku drsnacku, poseroutky a tak, no a hned jsem za snoba
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    JANISKA: Mimochodem - co by doporučil literární snob dětem ke čtení?
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    JANISKA: Literární snobstvo, obávám se, nebere v potaz mentalitu dnešních dětí... Hlubokomyslné a rozvleklé příběhy by málokteré četlo. Většina jeho knížek je tak akorát vyvážená, aby pro současné děti byla lákavá, zábavná a stravitelná. Na rozdíl třeba od Poseroutky, u Walliamse nacházím krom humoru a prvoplánové vtipnosti i ty lehce zaobalené hodnoty, které z něj nečouhají úplně okatě, a děti jsou přitom schopné je pojmout. Přesně díky těmhle knížkám se mají šanci propracovat k té snobsky hodnotné literatuře ;-) Nebo vůbec prostě k literatuře :-D

    Co tak vídám u dětí cca 4.-6./7. třída, je poměrně hojně čtený a oblíbený.

    JANISKA
    JANISKA --- ---
    RYBKA: On je teda literárním snobstvem v mém okolí zavrhován naopak jako velmi povrchní (i to rozuzlení Babičky drsňačky jde číst jako prostý hraní na city), ale mně se na něm (podobě jako na Dahlovi) hodně líbí ta grotesknost. To je žánr, kterej v dětský literatuře jinak moc zastoupenej není. A je to taky jeden z autorů, o kterym několik dětí, se kterýma jsem mluvila, říkalo, že kvůli němu začaly číst. Což je skvělý.
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    RYBKA: Krom Ďábelské zubařky... Ta už na nás byla moc.
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    JANISKA: Naše děti to zvládly bez breku, akorát já slzela :-D Ale to se mi na tom právě líbí, že krom spousty legrace je tam i ten hlubší rozměr.
    Děti jeho knížky milujou.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    RYBKA: Babičku drsňačku dcery hrozně obrečely, ale taky byly nadšený a chystáme se od Walliamse na něco dalšího.
    BONEMINA
    BONEMINA --- ---
    SEVERINE: Za Steklače se přidávám, my přednedávnem nasadili Boříka a spol. a devítiletý syn z toho byl totálně nadšený a čte si ho průběžně znovu sám.

    A úplně mimo zábavné knížky, podstrčila jsem dětem srdcovku svého dětství, Medvědice od zlatého močálu. Poslouchali všichni tři, 3, 6 a 9 let a ani nedutali.
    Medvědice od Zlatého močálu - Bjørn Rongen | Databáze knih
    https://www.databazeknih.cz/knihy/medvedice-od-zlateho-mocalu-145043
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    SEVERINE: Co jinou dahlovku? Jakub a obří broskev, Obr Dobr... Nebo Walliamse? Půlnoční gang, Babička drsňačka...
    Naši rádi i Ztřeštěný dům na stromě (x dílů podle množství pater), ale je to takové poseroutkovské trochu, tak nevím, jestli to chceš domů ;-)
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    SEVERINE: Jestli má rád Ladu a Dahla, tak je to zcela zjevně tip, kterej má rád vtipný příběhy o tom, jak někdo někoho napálí. Co zkusit třeba Ezopovy/jiný bajky? Nebo mýho milovanýho Kiplinga (Bajky a nebajky)? Starší knížky od Václava Steklače (novější jsou peklo pekelný)?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ATUARFIK
    ATUARFIK --- ---
    SEVERINE
    SEVERINE --- ---
    Fajn den, prosím o radu. Brzy desetileťák má rád např. Chytrou kmotru lišku, nebo Nezbedné pohádky od Dahla, by bral k narozkám "dobrou knihu". Ale jaká to je? Prašina ho zezačátku zaujala, dál už ne. Měli byste tip? p.s. termit narozek je už za míň než dva týdny, bleskový tip vyhrává.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    GORMIE: Je fakt, že když ho teď čtu znovu, zdá se mi, že je napsaný ke své škodě až moc obecně (souhlasím vlastně, že detaily nepůsobí zdaleka tak přesvědčivě, byť kontext je podle mě načrtnutý výborně). Jediné, čím si to dokážu vysvětlit, je obava ze žaloby. Díky za zpětnou vazbu.
    GORMIE
    GORMIE --- ---
    JANISKA: Pokud by to byly skutečně dumpingové ceny, tak budiž, to je nekalá praktika.
    Já tu ale stále hodnotím ten "článek". A tam se o dumpingových cenách nepíše jediné slovo.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    GORMIE: Když jsme se před pár lety na střední učili v rámci ZSV ekonomii, dumpingové ceny se ještě za neetickou praktiku považovaly :) Slovo marže je klíčové, lidé z branže několikrát na konkrétních titulech počítali, že zjevně prodejce na daném titulu žádnou marži mít nemůže. Myslím, že to ještě bude k dohledání v Literárních s(n)obech na FB.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam