• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LUCCHADětská kniha
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ANABEL_LEE: ale drsnej život "z pohledu dítěte" je přeci jen trochu snesitelnější...
    já si pamatuju, jak mě dostalo, když Bobšovi umřel bratříček, ale prostě ty příběhy, co mi vyprávěla babička, tak to byla realita, prostě občas (často) někomu někdo umřel, moje prababička byla nemocná od babiččíných snad deseti let, umřela (cukrovka + nádor), když bylo babičce 14... prostě jo, tenhle svět byl drsnej a lidi umírali a to je dobře, že my už to máme jinak. ale to (smrt, hlad, chudoba) jsou furt témata, co jsou pro děti uchopitelná, narozdíl od toho znásilnění a sebevraždy psychicky nemocné osoby.
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    ANNNA: já si nemůžu pomoct, Děti z Bullerbynu jsou boží furt.
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    GALE: My jsme si doma Babičku celkem užili, když jsme ji četli na chalupě (kde nic moc jiného nebylo) dětem kolem nástupu do školy...

    Ve škole na společnou četbu frčí Lindgrenová.
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    TRISSIE: jo tady se mluvi o tretacich, smarja, dyt pro ne opravdu neni ani ta Babicka, tak je toho drsnyho zivota taky mnoho
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    ANABEL_LEE: teda jako Divou Báru v originále bych třeťákovi vysvětlovat fakt nechtěla!
    znásilnění, smrt dítěte, psychické onemocnění, sebevražda... to i ten Bobeš byl míň drsnej!
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    JANISKA: souhlas, kor kdyz Nemcova napsala kratsi a pro decka mozna i zajimavejsi dila - Diva Bara, no nebo Karla, to je uplne moderni LBQT+ tema
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    jinak Tajemnou komnatu jsem objednávala asi deset minut zpátky, protože to budou číst letos čtvrťáci a každé dítě musí mít svoji.
    Ohnivý pohár shodou okolností doma dvakrát máme, ale tu Tajemnou komnatu fakt ne! :-)
    (půjčit si to od někoho mě napadlo, ale popravdě, za tu stovku z antikvariátu nebudu trnout, že knížku někomu zničíme... a navíc jsem našla antik, co má v nabídce jak toho HP, tak tu jednu knížku z jedné dvacetidílné série, co mi chybí! :-)
    FIFI
    FIFI --- ---
    GALE:
    IDLE: třeba třída o dva rok výš, než můj syn, tam se četlo v páté /nebo ve 4. třídě/ HP 1. A byl to rok tak asi 2004. Záleží prostě na učitelce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nasa tretiacka v skole minuly rok navrhla, aby citali Prasinu, chytilo to aj ostatne decka v triede a na konci roka si podla toho nacvicili divadelne predstavenie, ktore mi prislo az trochu moc dlhe (takmer hodinu sediet na tych tvrdych skolskych stolickach nie je bohvieco)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    QUANTI: my jsme četli Malého Bobše.
    Jako... četba drsná, ale třeba pro mě osobně to bylo zajímavé, protože to korespondovalo s tím, co mi o svém dětství vyprávěla moje babička, která byla z podobného prostředí jako Bobšova rodina.
    IDLE
    IDLE --- ---
    GALE: Holt si to ta učitelka musí vybrat a umět obhájit. Sáhnout po "lety ověřené klasice" je jednoduché.
    QUANTI
    QUANTI --- ---
    GALE: Nedovedu si představit, že by u nás ve škole četli Babičku. Loňští třeťáci četli tohle https://www.databazeknih.cz/knihy/divka-jmenem-willow-454755 a prvňáči Modroočka.
    GALE
    GALE --- ---
    Teď se ptám jako školní čtenář Babičky a matka skoro pětiletého, co půjde do školy, a jinak absolutní laik ve vzdělávání.
    To jsme od té doby nevymysleli jiné dílo, co číst ve škole, kromě Babičky? Jako desetiletému dítěti mi to absolutně nic nedalo. Ani "šukání po světnici" bych si neodnesla, kdyby mi to co chvíli někdo nepřipomněl. V rámci společného čtení jsme četli ještě Robinsona (verze Pleva) a knihu Útěk (kluk uteče z domova, protože dostane špatnou známku). Ty si pamatuji víc. Robinson byl zábava a Útěk zábava a i poučení.
    FIFI
    FIFI --- ---
    JANISKA: :-D
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    FIFI: nechci ti kazit iluze, ale minisérii Božena studenti VŠ bohemistiky spíš vyhejtí :) já mluvím z vlastní zkušenosti, Babička zažívá velký comeback, zejména, když se čte "proti srsti". Pak je samozřejmě ještě oblíbená korespondence.
    Ale to už jsem mimo téma dětský literatury, to už je čistě erotická četba:)
    FIFI
    FIFI --- ---
    JANISKA: dvacetiletej intelektuál se možná podívá na tu minisérii Božena či si přímo otevře knihu o Němcové :-D To ho asi zaujme více, než Babička :-) https://www.kosmas.cz/knihy/503355/bozena/
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    FIFI: Jo, tak když je zadání "ukážeme si různost vydání, redakčních změn, cenzurních zásahů, změny kodifikace apod.", tak to může bejt fajn. Na dlouhodobou práci s textem jako literaturou ale potřebuješ mít fakt v 90 % případů ten jeden stejnej text, takže jsem jen chtěla vysvětlit, proč mi připadá potenciální požadavek konkrétního vydání velmi dobře obhajitelnej :)


    VOY: Hele, zvěřím, že záleží, jak se to pojme. U řady "divnejch" textů ti právě třeba pomalý, společný důkladný čtení, jak se praktikuje častějc třeba ve Francii nebo Británii, může ukázat cestu, jak tý divnosti porozumět :)

    Ale v případě Babičky jsem rozhodně v týmu "nechte jim to na vysokou školu, ideálně do filologickýho studia". Jako dvacetiletej intelektuál člověk tu Babičku najednou ocení úplně jinak ;)
    FIFI
    FIFI --- ---
    JANISKA: Nevim, jak je to idealne v roce 22:)
    Moje obe deti jsou dospele a zadani v pate znelo: sezente knihu. Ukazovali si ve tride urcite ruzna vydani, ilustratory apod.
    VOY
    VOY --- ---
    Cist spolecne ve tride Babicku pul roku to zni trochu jako peklo.
    JANISKA
    JANISKA --- ---
    JANISKA: Jinak v ideálním světě samozřejmě tento text rozmnoží učitelka, nebo zajistí potřebný počet výtisků ze školní knihovny:)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam