• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Motor to možná vydrží (pokud majitel nezapomene dolévat olej - už jsem viděl i motor, kde byl černý olej POD úrovní měrky), zbytek auta už je na tom podstatně hůř...
    Pro kutila se zdrojem součástek - ano.
    Pro toho, kdo musí sučástky i práci sjednávat v autoservisu, to může být docela drahá záležitost... Podle značky... A proto se tomu lidi snažej vyhnout...

    To se sousedem se sice traduje, ale reálně je to přežitek z doby, kdy auto bylo něco nového, ojedinělého a byl rozeznatelný rozdíl mezi jednotlivými značkami. Dnes, kdy má auto skoro každý a většina vypadá skoro stejně, tak to nehraje roli ani na vesnicích, ve městech už vůbec ne (tam většina lidí nezná ani ty sousedy)

    Navíc je to v rozporu s tím, že při omezených zdrojích financí si těžko kdo bude moci dovolit nějaké dobré auto... Tedy nový vůz s blejskavým lakem mohou mít, ale "oktáfku v metle" jako půlka sousedů...

    Takže spíš čekám, že ve chvíli, kdy se provaří, že elektromobily jsou spolehlivé i po dlouhé době/velkých nájezdech, lze očekávat příklon těch, kteří by jinak sáhli po méně kvalitním novém vozu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Problém není v životnosti spalovacího motoru, téměř každej současnej spalovací motor (zvlášť pokud to není hyperkomplikovanej turbodiesel) má šanci na životnost minimálně 20 let. A servisovat 20 let starý auto je pořád levnější než koupit nový.

    Ale koupit nový je jednodušší a nový se navíc víc blejská a nemá prošoupaný sedačky, a taky ho soused ještě nemá.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: Dobry napad....zeptam se Plzenaku :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Záleží na oblastech, ale jak napsal RAJCHE je to i o úrovni kutilství - TEĎ v současné realitě, kdy spalovače už z principu (mechanické opotřebení, vibrace) nemají moc velkou životnost a "obecně se to ví", takže ti méně zruční se jim vyhýbají a zapadnou tak i auta, co tu šanci na životnost 20-50 let reálně mají...

    To je právě něco, co se může postupně měnit s ohledem na teoreticky větší životnost elektromobilů. (jak však uvádí níže uvedená studie: reálně to závisí na tom bude-li dostatečná podpora)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Fór je v tom, že tam není v čem se šťourat. Řídící jednotka bude víceméně stejnej systém jako u benzínovýho motoru (vyndat, zahodit, dát jinou) a to, co u spalovacího motoru představuje největší podíl oprav (mechanický závady) se tam víceméně nekoná, protože věci jako písty, klikový hřídele, vačky, ventily, turba atd. jsou nahrazený cívkou z vodivýho drátu na kusu tyče.

    Vím, je to zjednodušující, ale zeptej se někoho, kdo dělá v dopravním podniku, na rozdíl mezi údržbou trolejbusu a autobusu.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: to samozrejme souhlasim...ja si jenom nejsem jisty tim, jestli ti na tu udrzbu bude stacit stejna uroven kutilskyho 'know how' nebo budes muset byt expert . Tim mam na mysli, ze u klasickych spalovacich motoru a jejich mechanickych komponent lze casto zavadu opticky najit a opravit v kdejaky dilne ci garazi. Osobne mam jen malou zkusenost s elektrikarinou, tak nevim jestli to bude mozny i u elektromobilu. Samotnyho by me zajimalo. Tezko dokazu odhadnout do jaky miry bych byl schopny se v tom 'stourat'. Vis jak to myslim? :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale takhle normální lidi neuvažujou. Normální člověk prostě starýmu autu nevěří a koupí si radši nový s jistotou. Byť leckterý starý auto může bejt spolehlivější než moderní přetechnizovaný.

    RAJCHE: Naopak, elektromobil je na údržbu mnohem jednodušší. Je tam míň pohyblivejch částí atd.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: Kdyz si kupujes neco postarsiho, tak se podle me automaticky predpoklada, ze jsi trochu kutil a vetsinu sarapaticek jsi schopnej opravit i na ulici :) Kdyz si na to neveris nebo na to nemas skills, tak bych sel po aute za 1/3 ceny...jak rikas :) Cim vic elektriky v aute (viz elektromobily :) ), tim mensi sance, ze ti bude stacit na opravu bedna s naradim, gumovy kladivo a konev vody.....

    Lada Niva? ... no tye, tenhle pancirovej sejra ze sekace nas urcite prezije :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ale jo, peníze na nový jsou, jenže proč je utrácet, když na ty pojezdy stačí ojetina, za třetinu ceny nového si můžou koupit 3 "skoro nové" kousky a z jejich součástek udržovat dalších 10 let minimálně 1 v perfektním stavu a 1 ve stavu "projde technickou"...?
    Teď už to jsou většinou oktávky (kombi). Jen je prý problém s řídícími jednotkami...

    Byť jsou vozy, kde si lidi to nové auto koupit v podstatě musí, protože ojetiny v podstatě nejsou...
    Typicky "Nivokee" (Lada Niva) - ta fakt jezdí dokud drží pohromadě, bez ohledu na technickou...

    Ale je fakt, že s W124 bych měl celkem problém, je to "obyčejné auto"(městský provoz) a opravy čehokoliv tam budou nejspíš dražší, než vůz jako takový, ne...?
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Sustainable Materials - with Both Eyes Open
    book-nyx.zip | Ulož.to
    http://uloz.to/xxTsVbk/book-nyx-zip
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: Ma to koule :) .... taky ridim jen legendy! :)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    CHEVALIER: myslis tu knizku nebo ten link na PDF ze Scribd?
    Knizku mam v ZIPu, jestli ma nekdo zajem. To PDFko ma placeny download. Kdyz to potrebuju, tak si to vetsinou koupim. Ucet na Scribd, bohuzel nemam :)
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    RAJCHE: nešlo by to dát na ulozto.cz?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Já jednu mám (s prorezlým podběhem :)). A jezdím s ní mnohem radši než s novejma autama, i když stála desetinu ceny nový Fabie.

    Ale to většině lidí nevysvětlíš.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: ja bych se do W124 ukecat nechal, super stroj! .... jen me sere, ze dost reznou podbehy :(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Na vesnicích se jezdí s autama "dokud se nerozpadnou", ale je to tím, že na nový nejsou peníze.

    Když někomu řekneš, že by si místo nejmladšího auta, jaký si může dovolit, případně rovnou novýho, měl koupit 15 let starou W124, že mu dalších 20 let vydrží, tak se ti 95% lidí vysměje jako zaslepenýmu nadšenci a odejde si koupit za dvojnásobnou cenu holou Fabii.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON:Je to fakt zmakly. Konecne studie, s kterou se da dal pracovat. Ne jen pitomej clanek, ktery nekdo spichne za odpoledne. Tohle zabralo par let!

    btw: tahle publikace s tim tak trochu souvisi:
    Sustainable Materials - with Both Eyes Open: Future Buildings, Vehicles, Products and Equipment - Made Efficiently and Made with Less New Material: Amazon.co.uk: Julian Allwood, Jonathan Cullen: Books
    http://www.amazon.co.uk/...X/ref=asc_df_190686005X10442254?smid=A3P5ROKL5A1OLE&tag=googlecouk06-21&linkCode=asn&creative=22206&creativeASIN=190686005X
    Taky zajimavy cteni.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: Tak jsem to - vzhledem k délce zatím jen zběžně - prošel a velmi se mi ta studie líbí... Je velmi podrobná a není vyhraněná:

    "As mentioned, however, if the goal is to reduce smog in specific region such as the LA Basin,hybrids could well be the logical choice for such incentives within the boundaries of logic.
    For example, the most efficient fuel-economy and emission-reducing speed for most hybrids is below 35 mph.
    To encourage their use in high-speed, high-occupancy lanes where speeds are typically over 55 mph and the hybrid is operating solely on its gasoline engine offering only modest (if any) mpg advantages over comparably sized ICE-only small cars is simply illogical.
    Similarly, tax breaks to high-density urban taxi companies for using hybrids (e.g. Escape) are aperfect use of such incentives.
    But again, these decisions should be made with all factors considered" (s.36)


    Nicméně, právě s ohledem na ty doprovodné texty je chybou vytrhávat jakékoliv tabulky z jejího kontextu - protože v textu je spousta informací o tom, co ovlivňuje pořadí...
    ...a že to je nejen výrobní a provozní náklad, ale i přístup řidičů - což je zmíněno hned na začátku na straně 20, že Scion xB dopadl tak dobře, protože jeho majitelé (vesměs důchodci a mladí lidé) neřeší opravy drobných poškození - plechařinu...)

    Pěkné je i vysvětlení, proč ve studii hybridy nedopadly úplně nejlépe (46-47)

    Strana 66 - komentář k předcházející tabulce délky tras:
    "In general, the vast majority of travel on an industry-wide basis is for trips of fewer than 30 miles (cca 48 km) with those from one to seven miles(cca 1,5-11,5 km) representing nearly 40 percent. As we’ll see, this plays into the energy story over time because fuel economy deteriorates as a vehicle ages and the necessarysupport industries – tire repair/replacement, as an example – flourish"

    Z toho plyne, že dojezd okolo 150-200 km je přinejmenším pro 40% cest postačující na minimálně 2-3 týdny bez nabíjení...

    Preciznost autorů je fakt úžasná... Aneb na každé pneumatice záleží... ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pokud si, za stejnou cenu jako Pandu, můžou koupit ojetinu, o které se ví, že je kvalitní, potažmo spolehlivější a bezpečnější a možná jim vydrží i déle než nová Panda, tak spíš sáhnou po té ojetině...

    Stejně tak na vesnicích se často jezdí s autama "dokud se nerozpadnou" a nové auto se kupuje tehdy, když není žádné přijatelně kvalitní ojeté...

    STAROJDA: Tak vždy bude skupina lidí, pro které bude auto spíš jen "módní doplněk" a pak skupina lidí, kteří mají auto "na firmu" a je pro ně výhodnější (daňově i co do spolehlivosti) auto po odpisu vyměnit za nové...
    Přesto i teď převažují lidé, co chtějí mít auto, které jim vydrží co nejdéle v dobrém stavu... A tohle je právě cílovka pro elektromobily...


    RAJCHE: Ad článek z Auto.cz MESK
    ...a já se jdu mrknout na Jeep Wrangler... ;)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Presentation by Peter Stevens (2012)

    What is the Greenest car on Earth?
    Whole life - "Dust to Dust"


    A three year of investigation by CNW Marketing Research applied a new 'Dust to Dust' yardstick for the life cycle of a car. It measures the environmental impact of a vehicle from the date of production of its raw materials to the date it is scrapped. It takes in not just the car's fule consumption and CO2 emissions, but also the energy used in its design and production both in the car assembly plants and by suppliers of parts and sub-assemblies. It included the energy consumed in transporting cars to dealers and in maintaining, servicing and scrapping them.

    1. Jeep Wrangler ($0.76/mile)
    2. Toyota Echo ($0.88/mile)
    3. Toyota Corolla ($0.92/mile)
    4. Chevrolet Aveo ($0.96/mile)
    5. Ford Focus ($1.00/mile)
    6. Hyundai Accent ($1.06/mile)
    7. Mazda 3 ($1.22/mile)
    8. Jeep Cherokee ($1.38/mile)
    9. Chrysler Crossfire ($1.65/mile)
    10. Suzuki Grand Vitara ($1.76/mile)

    25. Mini Cooper ($2.24/mile)

    37. Audi A3 ($2.62/mile)

    47. Honda Civic ($3.02/mile)

    61. Porsche 911 Carrera 4 ($3.42/mile)

    73. Honda Civic Hybrid ($4.04/mile)
    74. Toyota Prius ($4.06/mile)

    87. Porsche Cayenne ($5.18/mile)

    94. Rolls Royce Phantom ($13.32/mile)
    95. Volkswagen Phaeton ($14.02/mile)
    96. Maybach ($14.48/mile)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Dust PDF Version
    http://www.scribd.com/doc/71628557/Dust-PDF-Version

    The Top 10 most energy efficient vehicles over their lifetime:
    1. Scion xB ($0.48 per mile)
    2. Ford Escort (0.57 per mile)
    3. Jeep Wrangler ($0.60 per mile)
    4. Chevrolet Tracker ($0.69 per mile)
    5. Toyota Echo ($0.70 per mile)
    6. Saturn Ion ($0.71 per mile)
    7. Hyundai Elantra ($0.72 per mile)
    8. Dodge Neon ($0.73 per mile)
    9. Toyota Corolla ($0.73 per mile)
    10. Scion xA ($0.74 per mile)

    The 10 least energy efficient vehicles over their lifetime:
    1. Mercedes Benz produced Maybach ($11.58 per mile)
    2. Volkswagen Phaeton ($11.21 per mile)
    3. Rolls-Royce (full line average: $10.66 per mile)
    4. Bentley (full line average: $10.56 per mile)
    5. Audi allroad Quattro ($5.59 per mile)
    6. Audi A8 ($4.96 per mile)
    7. Audi A6 ($4.96 per mile)
    8. Lexus LS430 ($4.73 per mile)
    9. Porsche Carrera GT ($4.53 per mile)10. Acura NSX ($4.45 per mile)

    Hybrid energy efficiency over their lifetime:
    1. Honda Insight ($2.94 per mile)
    2. Ford Escape Hybrid ($3.18 per mile)
    3. Honda Civic Hybrid ($3.24 per mile)
    4. Toyota Prius ($3.25 per mile)
    5. Honda Accord Hybrid ($3.30 per mile)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam