• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    RAJCHE: nešlo by to dát na ulozto.cz?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: Tak jsem to - vzhledem k délce zatím jen zběžně - prošel a velmi se mi ta studie líbí... Je velmi podrobná a není vyhraněná:

    "As mentioned, however, if the goal is to reduce smog in specific region such as the LA Basin,hybrids could well be the logical choice for such incentives within the boundaries of logic.
    For example, the most efficient fuel-economy and emission-reducing speed for most hybrids is below 35 mph.
    To encourage their use in high-speed, high-occupancy lanes where speeds are typically over 55 mph and the hybrid is operating solely on its gasoline engine offering only modest (if any) mpg advantages over comparably sized ICE-only small cars is simply illogical.
    Similarly, tax breaks to high-density urban taxi companies for using hybrids (e.g. Escape) are aperfect use of such incentives.
    But again, these decisions should be made with all factors considered" (s.36)


    Nicméně, právě s ohledem na ty doprovodné texty je chybou vytrhávat jakékoliv tabulky z jejího kontextu - protože v textu je spousta informací o tom, co ovlivňuje pořadí...
    ...a že to je nejen výrobní a provozní náklad, ale i přístup řidičů - což je zmíněno hned na začátku na straně 20, že Scion xB dopadl tak dobře, protože jeho majitelé (vesměs důchodci a mladí lidé) neřeší opravy drobných poškození - plechařinu...)

    Pěkné je i vysvětlení, proč ve studii hybridy nedopadly úplně nejlépe (46-47)

    Strana 66 - komentář k předcházející tabulce délky tras:
    "In general, the vast majority of travel on an industry-wide basis is for trips of fewer than 30 miles (cca 48 km) with those from one to seven miles(cca 1,5-11,5 km) representing nearly 40 percent. As we’ll see, this plays into the energy story over time because fuel economy deteriorates as a vehicle ages and the necessarysupport industries – tire repair/replacement, as an example – flourish"

    Z toho plyne, že dojezd okolo 150-200 km je přinejmenším pro 40% cest postačující na minimálně 2-3 týdny bez nabíjení...

    Preciznost autorů je fakt úžasná... Aneb na každé pneumatice záleží... ;)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Dust PDF Version
    http://www.scribd.com/doc/71628557/Dust-PDF-Version

    The Top 10 most energy efficient vehicles over their lifetime:
    1. Scion xB ($0.48 per mile)
    2. Ford Escort (0.57 per mile)
    3. Jeep Wrangler ($0.60 per mile)
    4. Chevrolet Tracker ($0.69 per mile)
    5. Toyota Echo ($0.70 per mile)
    6. Saturn Ion ($0.71 per mile)
    7. Hyundai Elantra ($0.72 per mile)
    8. Dodge Neon ($0.73 per mile)
    9. Toyota Corolla ($0.73 per mile)
    10. Scion xA ($0.74 per mile)

    The 10 least energy efficient vehicles over their lifetime:
    1. Mercedes Benz produced Maybach ($11.58 per mile)
    2. Volkswagen Phaeton ($11.21 per mile)
    3. Rolls-Royce (full line average: $10.66 per mile)
    4. Bentley (full line average: $10.56 per mile)
    5. Audi allroad Quattro ($5.59 per mile)
    6. Audi A8 ($4.96 per mile)
    7. Audi A6 ($4.96 per mile)
    8. Lexus LS430 ($4.73 per mile)
    9. Porsche Carrera GT ($4.53 per mile)10. Acura NSX ($4.45 per mile)

    Hybrid energy efficiency over their lifetime:
    1. Honda Insight ($2.94 per mile)
    2. Ford Escape Hybrid ($3.18 per mile)
    3. Honda Civic Hybrid ($3.24 per mile)
    4. Toyota Prius ($3.25 per mile)
    5. Honda Accord Hybrid ($3.30 per mile)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: Pandy bych strilel!
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    BOBASH: myslim si (a doufam), ze zhovadile dokola-si-kupovani aut bude na ustupu, hlavne kvuli obecnym usporam a zamerenosti lidi na nematerialni hodnoty. Tehdy se snad otevre trh i pro nove typy aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Když postavíš drahý auto s životností 20-50 let, tak si stejně budou lidi kupovat levný nový auta, protože jsou přeci nový.

    I když existujou W124, Toyoty Camry z 90. let a podobný věci, tak lidi stejně půjdou a koupěj si Fiat Panda.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: A pamatuješ si kde...?
    Docela bych se na tu tabulku rád podíval - co & jak se hodnotilo...
    Aby se z toho nakonec nevyklubala propracovanéjší variace na níže linkovaný článek z Auto.cz ;)

    BOBASH: Ještě trochu jinak: Když postavíš auto, s životností 20-50 let, tak během 10 let zlikviduješ trh s lacinějšími vozy...
    Ti co na to mají, tak si každých cca každých 10 let koupí nové kvalitní auto a ti ostatní si budou přeprodávat pořád spolehlivé ojetiny...
    U spalovčů je to problém, časem se tak jak tak "vyklepou", leč určitým způsobem tak již teď fungují vozy BMW...
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: co treba business typu Zip Cars....ala sharing auta...pro pripad tohoto auditka, rekneme elekro. Tam se ti ta poptavkova krivka po zivotnosti posune trochu jinam.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Tak nějak. Respektive já to vidím o něco míň konspiračně - i když uděláš auto, který vydrží 20 nebo 50 let, tak s ním téměř nikdo nebude těch 20 nebo 50 let jezdit, protože už bude starý a on bude chtít jiný, novější a s lepšíma věcma. Takže ta životnost vlastně nikomu k ničemu pořádně nebude a lidi si radši koupěj to auto, který vydrží 10 let, ale je o půlku levnější.

    Jediná výjimka, kde lidi kupujou auta, který vypadaj jako 50 let starý, jsou off-roady. A pak pár ptákovin jako Morgan.

    Takže vlastně když uděláš příliš kvalitní i příliš nekvalitní auto, zkrachuješ, protože to nikdo nekoupí.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: jestli tomu spravne rozumim, tak je to o nastaveni urovne zivotnosti a profitu spolecnosti, ano?
    Resp.
    Kdyz udelam nesmrtelny auto, tak zkrachuju, protoze si nikdo nekoupi novy.
    VS.
    Kdyz udelam shit, tak taky, protoze to nikdo nekoupi.

    Tohle mas na mysli nebo neco jinyho?

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Inženýři nikde. Kdyby inženýři navrhovali moderní ekvivalenty Mercedesu W123, který by vydržely věčně, tak by nikdo nekupoval nový auta :)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: Dyt jo ne! :)....kde teda udelali inzenyri chybu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Tak pochopitelně. Kdybychom všichni jezdili Wranglerama, Defenderama a G-klassama, který jsou primitivní, relativně jednoduchý na výrobu a přitom vydržej věčnost, tak si je můžem nechávat 25 let místo 5 let a ušetříme obrovský ekonomický i environmentální náklady na výrobu aut...
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    RAJCHE: Takze ono by sice bylo pekny, kdyby vsude jezdili auta s nulovyma emisema a meli jsme vyvoneny ulice. Dalo by se v nich krasne jezdit na kole, bez respiratoru pres oblicej.......problem je v tom, ze 'emisni' stopa se podepise jinde, kde neni na prvni pohled tolik videt. Otazkou je, kde je ten optimalni balanc?
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    STAROJDA: no starodavny nevim :) nedavno jsem videl tabulku, kde bylo srovnano hodne siroky spektrum aut (vcetne elektromobily, hybridu, vodikovych, atp.). Poradi se zaviselo na aspektech o kterych se v beznych testech, magazinech a hodnocenich moc nemluvi. Zjednodusene receno byl v tom zhohledneny cely 'Product Lifecycle Management' a jeho udrzitelnost, resp. Dust to Dust process: od nakladu na vyvoj, cena pouzitych materialu, cena manufactury/produkce (pressing, welding, moulding, casting, lasercutting, assembly lines, etc.), naklady na provoz (spotreba), emise, spolehlivost a zivotnost, udrzba vozu, ceny nahradnich dilu, naklady na recycklaci vyslouzilyho materialu danyho modelu .......
    (Urcite jsem na neco zapomnel. Ale myslim, ze je jasny kam mirim).

    Suma sumarum....elektromobily nemeli sanci.
    A z ceho mi spadla celist? Vitezem je:
    JEEP WRANGLER! :)
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    RAJCHE: nebyla. Vypada to hodne zajimave - akorat mi dost vadi ze to nema dvere, protoze jakmile bys vyjel do provozu, tak budes cuchat starodavny benzinovy/naftovy auta. Ze stejneho duvodu nemam rad motorky / skutry...

    Kazdopadne preju projektu uspech, tohle je asi jedina cesta aby se k necemu rychle a levne dospelo.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Tahle pecka byla nebo ne?

    Prcek | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/tagy/prcek
    prcek
    http://www.prcek-ev.cz/#!tab-contacts
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANCHEZ: Nenazval bych to úplně konspirací - IMHO je to spíš "korporátní pud sebezáchovy" - automobilky léta vydělávají na určitém modelu, přechod na elektromobilitu pro ně znamená velké investice do technologií výroby, do výzkumu a vývoje, do výcviku zaměstnanců - a to za situace, kdy fnanční situace v oboru není nijak růžová.

    Myslím si, že velké automobilky hrají o čas - o čas vyvinout konkurenceschopné EV a dostat ho na trh alespoň v 10 mírně odlišných modelech - toho můžou dosáhnout jen snížením odbytu již existujících EV a tím snížit návratnost prostředků vynaložených na výzkum, vývoj a postavení konstrukční linky. (Např. Tesla je aktuálně cca 800 milionů dolarů v minusu)
    Jakmile by se jim jednou povedlo přejít na výrobu elektromobilů, jsou (kapitálově) schopni jich chrlit tisíce za den (a tím snížit rozpočtenou složku R&D nákladů) a třeba je i chvíli držet na skladě...

    Kdyby za tou studií stála ropná lobby, byla by víc "zdrcující"...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam