• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No a do samostatnýho příspěvku jsem si nechal to, co jsi napsal o použitelnosti elektromobilů.

    Zcela to totiž dokazuje tvoji odtrženost od reality, respektive fakt, že jsi očividně žádným elektromobilem nikdy nejel, nebo ho alespoň nebyl nucen používat.

    Já jsem byl dvakrát nucen jezdit imbecilitou jménem Mitsubishi i-MIEV, jednou ve verzi se znáčkama od Citroënu, podruhé ve verzi se znáčkama od Peugeotu (iON). V praxi je to úplně totéž auto.

    A v praxi je to ÚPLNĚ, ale ZCELA A NAPROSTO NAHOVNO.

    Začněme dojezdem:
    Teoreticky to má dojezd 160 kilometrů - čili srovnatelně s většinou dnešních elektromobilů.

    V praxi to za vlahého jarního dne naprosto hlemýždím tempem (do kopců člověka předjíždějí náklaďáky, kamiony a autobusy ho předjíždějí všude, plazí se po krajnici) dokáže dojet z Prahy do Pardubic a zbude ještě tak 10-15 km na popojíždění. To je reálný dojezd asi 120, MOŽNÁ 130 kilometrů, za režimu naprosto neodpovídajícího tomu, jak člověk jezdí s normálním autem. Kdybych takhle jezdil s Octavií TDI, bude žrát 3,5 litru, i když mi normálně žere 6.

    Cesta z Prahy do Pardubic tímhle způsobem trvá PŘES 2 HODINY. Normálním autem je to cca o hodinu míň.

    Když je člověk v dosahu zásuvky a nemusí se tedy bát toho, že zůstane stát jako debil v poli a bude čekat na odtahovku (ten krám se nesmí ani táhnout), začne jezdit normálně. To znamená zkrácení dojezdu hluboko pod 100 km, reálně bych to viděl tak 80-90 - a to pořád nemluvím o agresivním nebo rychlém ježdění, jen člověk přestane jezdit jako šnek.

    Už tohle znemožňuje použití té věci jako jediného auta, protože akční rádius, pokud v cíli není nabíječka a nechceš tam zůstat 8 hodin, se pohybuje kolem 40-50 kilometrů. Tzn. třeba pro nedělní výlet je hranice Říp, protože třeba na Orlík už prostě nedojedeš (teda dojedeš, ale nevrátíš se). Pracovní schůzka v Brně? Vyraž den dopředu a v půlce cesty nabij auto. Ostrava? Tři dny.

    Pro cesty nad 100 kilometrů je v reálném světě rychlejší dostavník. Takový to s koňma.

    Ale jak sis možná všimnul, psal jsem "za vlahého jarního dne". Pokud den není vlahý a jarní, ale kupříkladu letní a horký, máš problém. Protože by sis rád pustil klimatizaci, ale ta tě stojí cca 25% dojezdu. Tedy, už nedojedeš ani do těch Pardubic.

    A pokud nastane třeba studený podzimní den a ty musíš jet do Pardubic, jako se to stalo mě, máš PROBLÉM. Protože ujet 100 kilometrů a ještě si topit nelze (dojel bys tak do Týnce nad Labem), musíš mrznout. Takže strávíš místo hodiny v teple normálního auta dvě hodiny v KUREVSKÉ ZIMĚ, PROTOŽE SE TEN KRÁM PLAZÍ RYCHLOSTÍ 30 LET STARÉ AVIE, ABY DOJEL DO PARDUBIC.

    Tahle situace nastala tuším v říjnu. Když mi kolega nadhodil, že dostanu tento zázrak k testování opět, a tentokrát o Vánocích, zahrnovala moje odpověď na tuto šlechetnou nabídku pohrůžky fyzickým násilím a věčným zatracením, protože dojet s elektromobilem, který má dojezd 160 kilometrů, v prosinci z Prahy do Pardubic prostě nelze. I kdyby to náhodou bylo možné fyzicky (pochybuju, kapacita baterky klesne a už to nejspíš těch 120 kilometrů nedá), tak člověk prostě zmrzne, protože sedět dvě hodiny někde, kde mrzne, je fakt blbost.

    Takže tu máme věc, která je rozměry, komfortem, výbavou, zpracováním, jízdními výkony a vůbec vším zhruba odpovídající těm nejlevnějším autům na trhu. Zmiňovaný Volkswagen Up! za 250 tisíc je prostornější, pohodlnější, rychlejší, líp zpracovaný, má víc výbavy, větší kufr, lepší jízdní vlastnosti, je nesrovnatelně bezpečnější...

    Tahle věc stála původně 800 tisíc korun, dnes už to (asi proto, že nic neprodali) zlevnili na 550 tisíc. Což je pořád víc než dvojnásobek oproti po všech stránkách lepšímu Upu, a přibližně trojnásobek toho, co by stál ekvivalentní Fiat Panda se srovnatelnou výbavou.

    Takže, za jak dlouho se to zaplatí? Volkswagen Up! se zcela konvenčním spalovacím motorem bude v režimu, kdy C-mrdka ujede 120 kilometrů, jezdit odhadem za 4 litry benzínu na 100 kilomerů.

    Tedy ona cesta z Prahy do Pardubic by stála asi 170 korun.
    K nabití C-Zero je zapotřebí asi 20kWh elektrické energie, což bude stát řádově 90 korun.

    Fajn, jsme na polovině.

    Rozdíl je asi 80 haléřů na kilometr, tedy rozdíl v pořizovací ceně 300 tisíc korun by se vrátil po ujetí 375 tisíc kilometrů. Což je přibližně 10-15 let používání, za kteroužto dobu bude nepochybně potřeba vyměnit baterii za (odhadem) 150-200 tisíc korun. Než se vrátí i náklad na výměnu baterie, jsme na nájezdu asi 675 tisíc kilometrů, což nevydrží zbytek auta. Nebo majitel, protože ze zoufalství spáchá sebevraždu.

    A to ještě není to nejhorší. Pokud budeme jezdit krátké trasy a tudíž nebudeme šetřit tak intenzivně (protože to bychom jezdili asi tak stejně rychle jako trolejbusy), klesne nám dojezd na jedno nabití někam k 90-100 kilometrům. To už jsme jen těsně pod magickou 1kč/km.

    Ale my máme ještě topení a klimatizaci. Reálný dojezd, pokud topíme nebo klimatizujeme, je tak 60-70 kilometrů.

    V tu chvíli jsou provozní náklady na úrovni auta, které spotřebuje přibližně 4-4,5 litru nafty nebo benzínu, nebo zhruba dvojnásobek LPG.

    U Tesly Model S je situace trochu jiná, protože je to auto dost velké na to, aby pojalo velké baterky, takže se dá už používat i jako auto (i když typ lidí, schopných si jí dovolit, asi občas bude potřebovat třeba vyrazit na otočku do Ostravy, případně z Drážďan do Hamburku, což taky nejde) a tím, že nemá o tolik větší spotřebu energie než mrdkoid C-Zero a stojí přitom proti výrazně výkonnějším autům (Mercedes E63 AMG má přeci jen o trochu větší spotřebu než Fiat Panda), je její provoz výhodnější.

    Hlavním důvodem pro její úspěch je ale to, že je velká, rychlá a přitažlivá na pohled. Spousta lidí zaplatí hodně peněz za to, aby mohli jezdit "prvním použitelným elektromobilem". Porsche Panamera má už každý druhý, v Aston Martinu Rapid je málo místa, tak si koupím Teslu a budu všem ukazovat, že je to na elektřinu.

    Tesla S a Leaf jsou první kroky k použitelnému elektromobilu, kterým se dá doopravdy jezdit. Ale pokud bude za 10 let víc než 5% aut na elektřinu, bude to monstrózní úspěch. I kdyby se jejich parametry zlepšily dvoj- nebo trojnásobně, bude to pořád řešení dávající smysl jen pro malý okruh lidí.

    P.S.:
    Živím se motoristickou novinařinou, za 10 let, co řídím, jsem jezdil s odhadem 300 různými auty od poloviny 20. století po současnost a přesto, že mám rád stará auta, mám rád i elektromobily. Je hrozná zábava je řídit, točivý moment od nulových otáček je hrozně zábavná věc, a těším se, až se mi dostane do ruky něco zajímavějšího než C-Zero.

    Ale i tak prostě musím trvat na tom, že elektromobil je hračka pro milovníky nových technologií, ne racionální řešení čehokoliv.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Zařazení Mini na úroveň Fabie vypovídá hodně o tom, jak malý máš přehled o současných autech.

    Mini (totéž víceméně platí pro DS3 a Fiat 500) je oproti Fabii VÝRAZNĚ menší (dokonce i Clubman alias "Mini v kombíku" je o kus kratší než krátká Fabia a místa nabízí nesrovnatelně míň. Normální Mini je víceméně dvoumístná věc bez kufru, vnitřním prostorem má blíž ke Smartu než normálnímu autu. Škoda Citigo je proti Mini skoro dodávka (vzadu v Citigo kupříkladu můžou sedět lidi s hlavou a nohama).

    Základní Fabia stojí asi 200 tisíc korun, solidně vybavená Fabia s rozumným motorem stojí řádově 250-280 tisíc.

    Základní model Mini stojí 400 tisíc korun (víc než Octavia), ale v základní výbavě si Mini nikdo nekupuje a Mini má za příplatek úplně všechno, protože je od BMW, takže reálná cena průměrného Mini, které skutečně potkáš na ulici, je někde mezi 500 a 700 tisíc korun. Tedy přibližně jako VW Passat nebo Škoda Superb.

    Důvodem pro koupi Mini je přitom:
    a) že to dobře a rychle jezdí (pro asi 10% kupců)
    b) že to dobře vypadá (pro ten zbytek)
    Věci, které člověk od auta potřebuje, dělá VW Up! za 250 tisíc všechny nesrovnatelně líp než Mini za 500 tisíc (a to mám Mini fakt rád, protože se mi líbí a dobře se s ním jezdí).

    A SUV jsou nebezpečnější než "nízká" auta, protože jsou vyšší, mají horší jízdní vlastnosti, víc hrozí převrácení a nejsou ve skutečnosti o tolik větší (X5 je menší než pětka v kombíku, jen větší vypadá). A už vůbec není důvod kupovat si SUV od předraženého BMW, pokud mi nejde o "status symbol" (druhý důvod pro koupi BMW, že to líp jezdí, je jaksi vymazán faktem, že jde o X). Volvo XC90 za půlku nebo Hyundai ix55 za třetinu by posloužily stejně...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Dřív jsi měl Škodu 1xx, Žigulíka, Watburga, Trabanta.....Mno a tím to vlastně končilo...

    Dneska například VW a Škoda mají skoro stejnou siluetu (někdy i stejné díly) a jezdí jich podstatně víc...
    Jiné vozy se přejmenovávají za pochodu - á la Chevrolet/Daewoo Kalos...

    O takových lidech jsem nikdy neslyšel... Co jsou zač...?

    Proč jsou města plná SUV...?
    Mno protože stejně jako známá (BMW X5) mají dost financí, děsí je "závodníci" a chtějí co nejbezpečnější auto, bez ohledu na to, kolik to "žere" (náklady na vícespotřebu jsou nižší, než na případnou nemocenskou - v případě, že by přežili)
    SUV prakticky nikdo ze silnice nevytlačí, nenajíždí na něj, ani když se plouží 40 na rovné silnici... A naopak z něj je velmi dobrý výhled...

    Nejde o to, že by Mini, Fiat 500 nebo Citroen DS3 byly nějak víc cool auta (samozřejmě, určitou roli hraje, jak moc se auto řidiči líbí) - je to určitý typ aut, víceméně ekvivalentní s Fabií (i cenově - citovaná auta cca 250-350k, Fabie s výrazně nižší výbavou od 200k), ještě bych možná přihodil Suzuki Swift a Chevrolet/Daewoo Kalos, to je stejný typ vozu...
    Malá, ale narozdíl od Smartu relativně bezpečná vozítka, snadno zaparkovatelná, agilní v úzkých ulicích i na dálnici - často jde o 2-3 vůz k tomu SUV a případně dodávce (alespoň v okrajových čtvrtích Prahy je tahle trojkombinace často k vidění)

    Elektromobily ale NEjsou 3x dražší... Jen platíš 90% nákladů v kupní ceně, zatímco u spalovače jen nějakých 30%
    Co se Tesly S týče, tak ano, nejdražší stojí 3 mega, ale srovnatelné spalovače mají cenovku cca 2+- 0,5 mega...

    A plnohodnotná náhrada auta to je pro většinu řidičů již několik let...
    ...jen si vymýšlejí výmluvy - jako ta minulá: "Posledních 10 let jsem nejel nikdy trasu delší než 100 km a proto NUTNĚ potřebuji auto s dojezdem alespoň 500km!!! Co kdyby??" - tak teď je Tesla S, která ten dojezd má při 90 km/h skoro dvojnásobný...

    A takovou Fabku spolehlivě nahradí něco á la Vegrovo Peugeot 206, což je vůz s odhadovanou cenou okolo 300k... I když i ten je možná zbytečně naddimenzovaný...
    Obecně cokoliv nad 150km dojezdu je zbytečné...

    Spíš nepočítám s přímou a univerzální racionalitou...
    (Tzn. respektuji, že racionalita 18-letého fracka se zlatou kreditkou je úplně jiná, ale stejně legitimní, jako racionalita 4-členné nízkopříjmové rodiny)
    V tuhle chvíli ten první šáhne po Ačkovém Mercedesu, druzí spíš po Ladě Kalině, možná ojeté...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Rozdíl mezi značkama je dnes nejrozeznatelnější v historii, kdykoliv dřív vypadaly auta navzájem mnohem podobnějc než dneska.

    A naopak s tím, jak je čím dál snazší a levnější mít nějaký auto, je pro lidi čím dál důležitější mít auto "víc cool než ostatní".

    Proč myslíš, že jsou dneska plný města SUV, který 95% jejich majitelů k ničemu nepotřebuješ? Proč vidíš tolik aut jako je Mini, Fiat 500 nebo Citroën DS3, který stojej 2-3x tolik co ekvivalentně velká a použitelnější věc, jen proto, že jsou cool?

    Příklon k elektromobilům je blbost do doby, než začnou bejt použitelný jako auta a přestanou bejt třikrát dražší. Jedinej současnej elektromobil, kterej možná k něčemu je, je Tesla Model S a ta stojí asi tři miliony. A stejně to není plnohodnotná náhrada normálního auta.

    A pokud jde o ten servis - ve srovnání s cyklem "koupím auto, za tři roky prodám o 30-50% levněji, koupím další, je servis jakýhokoliv auta leciná záležitost. Když budu se svým Mercedesem z roku 1992 jezdit dalších 10 let, tak do něj nacpu možná 50 tisíc korun na servisu. Člověk, kterej má Octavii, si za tu dobu koupí 2-3 auta a na každým provaří jen na ztrátě hodnoty tak 50-100 tisíc. Ale stejně by si 20 let starej Mercedes nekoupil, protože na to jsou drahý náhradní díly a žere to (že ani jedno není pravda se nedozví, protože to nezkusí).

    Vycházíš z toho, že lidi jednaj racionálně. To není pravda.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Motor to možná vydrží (pokud majitel nezapomene dolévat olej - už jsem viděl i motor, kde byl černý olej POD úrovní měrky), zbytek auta už je na tom podstatně hůř...
    Pro kutila se zdrojem součástek - ano.
    Pro toho, kdo musí sučástky i práci sjednávat v autoservisu, to může být docela drahá záležitost... Podle značky... A proto se tomu lidi snažej vyhnout...

    To se sousedem se sice traduje, ale reálně je to přežitek z doby, kdy auto bylo něco nového, ojedinělého a byl rozeznatelný rozdíl mezi jednotlivými značkami. Dnes, kdy má auto skoro každý a většina vypadá skoro stejně, tak to nehraje roli ani na vesnicích, ve městech už vůbec ne (tam většina lidí nezná ani ty sousedy)

    Navíc je to v rozporu s tím, že při omezených zdrojích financí si těžko kdo bude moci dovolit nějaké dobré auto... Tedy nový vůz s blejskavým lakem mohou mít, ale "oktáfku v metle" jako půlka sousedů...

    Takže spíš čekám, že ve chvíli, kdy se provaří, že elektromobily jsou spolehlivé i po dlouhé době/velkých nájezdech, lze očekávat příklon těch, kteří by jinak sáhli po méně kvalitním novém vozu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Problém není v životnosti spalovacího motoru, téměř každej současnej spalovací motor (zvlášť pokud to není hyperkomplikovanej turbodiesel) má šanci na životnost minimálně 20 let. A servisovat 20 let starý auto je pořád levnější než koupit nový.

    Ale koupit nový je jednodušší a nový se navíc víc blejská a nemá prošoupaný sedačky, a taky ho soused ještě nemá.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: Dobry napad....zeptam se Plzenaku :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Záleží na oblastech, ale jak napsal RAJCHE je to i o úrovni kutilství - TEĎ v současné realitě, kdy spalovače už z principu (mechanické opotřebení, vibrace) nemají moc velkou životnost a "obecně se to ví", takže ti méně zruční se jim vyhýbají a zapadnou tak i auta, co tu šanci na životnost 20-50 let reálně mají...

    To je právě něco, co se může postupně měnit s ohledem na teoreticky větší životnost elektromobilů. (jak však uvádí níže uvedená studie: reálně to závisí na tom bude-li dostatečná podpora)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Fór je v tom, že tam není v čem se šťourat. Řídící jednotka bude víceméně stejnej systém jako u benzínovýho motoru (vyndat, zahodit, dát jinou) a to, co u spalovacího motoru představuje největší podíl oprav (mechanický závady) se tam víceméně nekoná, protože věci jako písty, klikový hřídele, vačky, ventily, turba atd. jsou nahrazený cívkou z vodivýho drátu na kusu tyče.

    Vím, je to zjednodušující, ale zeptej se někoho, kdo dělá v dopravním podniku, na rozdíl mezi údržbou trolejbusu a autobusu.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: to samozrejme souhlasim...ja si jenom nejsem jisty tim, jestli ti na tu udrzbu bude stacit stejna uroven kutilskyho 'know how' nebo budes muset byt expert . Tim mam na mysli, ze u klasickych spalovacich motoru a jejich mechanickych komponent lze casto zavadu opticky najit a opravit v kdejaky dilne ci garazi. Osobne mam jen malou zkusenost s elektrikarinou, tak nevim jestli to bude mozny i u elektromobilu. Samotnyho by me zajimalo. Tezko dokazu odhadnout do jaky miry bych byl schopny se v tom 'stourat'. Vis jak to myslim? :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale takhle normální lidi neuvažujou. Normální člověk prostě starýmu autu nevěří a koupí si radši nový s jistotou. Byť leckterý starý auto může bejt spolehlivější než moderní přetechnizovaný.

    RAJCHE: Naopak, elektromobil je na údržbu mnohem jednodušší. Je tam míň pohyblivejch částí atd.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: Kdyz si kupujes neco postarsiho, tak se podle me automaticky predpoklada, ze jsi trochu kutil a vetsinu sarapaticek jsi schopnej opravit i na ulici :) Kdyz si na to neveris nebo na to nemas skills, tak bych sel po aute za 1/3 ceny...jak rikas :) Cim vic elektriky v aute (viz elektromobily :) ), tim mensi sance, ze ti bude stacit na opravu bedna s naradim, gumovy kladivo a konev vody.....

    Lada Niva? ... no tye, tenhle pancirovej sejra ze sekace nas urcite prezije :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ale jo, peníze na nový jsou, jenže proč je utrácet, když na ty pojezdy stačí ojetina, za třetinu ceny nového si můžou koupit 3 "skoro nové" kousky a z jejich součástek udržovat dalších 10 let minimálně 1 v perfektním stavu a 1 ve stavu "projde technickou"...?
    Teď už to jsou většinou oktávky (kombi). Jen je prý problém s řídícími jednotkami...

    Byť jsou vozy, kde si lidi to nové auto koupit v podstatě musí, protože ojetiny v podstatě nejsou...
    Typicky "Nivokee" (Lada Niva) - ta fakt jezdí dokud drží pohromadě, bez ohledu na technickou...

    Ale je fakt, že s W124 bych měl celkem problém, je to "obyčejné auto"(městský provoz) a opravy čehokoliv tam budou nejspíš dražší, než vůz jako takový, ne...?
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Sustainable Materials - with Both Eyes Open
    book-nyx.zip | Ulož.to
    http://uloz.to/xxTsVbk/book-nyx-zip
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: Ma to koule :) .... taky ridim jen legendy! :)
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    CHEVALIER: myslis tu knizku nebo ten link na PDF ze Scribd?
    Knizku mam v ZIPu, jestli ma nekdo zajem. To PDFko ma placeny download. Kdyz to potrebuju, tak si to vetsinou koupim. Ucet na Scribd, bohuzel nemam :)
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    RAJCHE: nešlo by to dát na ulozto.cz?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    RAJCHE: Já jednu mám (s prorezlým podběhem :)). A jezdím s ní mnohem radši než s novejma autama, i když stála desetinu ceny nový Fabie.

    Ale to většině lidí nevysvětlíš.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    BOBASH: ja bych se do W124 ukecat nechal, super stroj! .... jen me sere, ze dost reznou podbehy :(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Na vesnicích se jezdí s autama "dokud se nerozpadnou", ale je to tím, že na nový nejsou peníze.

    Když někomu řekneš, že by si místo nejmladšího auta, jaký si může dovolit, případně rovnou novýho, měl koupit 15 let starou W124, že mu dalších 20 let vydrží, tak se ti 95% lidí vysměje jako zaslepenýmu nadšenci a odejde si koupit za dvojnásobnou cenu holou Fabii.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON:Je to fakt zmakly. Konecne studie, s kterou se da dal pracovat. Ne jen pitomej clanek, ktery nekdo spichne za odpoledne. Tohle zabralo par let!

    btw: tahle publikace s tim tak trochu souvisi:
    Sustainable Materials - with Both Eyes Open: Future Buildings, Vehicles, Products and Equipment - Made Efficiently and Made with Less New Material: Amazon.co.uk: Julian Allwood, Jonathan Cullen: Books
    http://www.amazon.co.uk/...X/ref=asc_df_190686005X10442254?smid=A3P5ROKL5A1OLE&tag=googlecouk06-21&linkCode=asn&creative=22206&creativeASIN=190686005X
    Taky zajimavy cteni.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAJCHE: Tak jsem to - vzhledem k délce zatím jen zběžně - prošel a velmi se mi ta studie líbí... Je velmi podrobná a není vyhraněná:

    "As mentioned, however, if the goal is to reduce smog in specific region such as the LA Basin,hybrids could well be the logical choice for such incentives within the boundaries of logic.
    For example, the most efficient fuel-economy and emission-reducing speed for most hybrids is below 35 mph.
    To encourage their use in high-speed, high-occupancy lanes where speeds are typically over 55 mph and the hybrid is operating solely on its gasoline engine offering only modest (if any) mpg advantages over comparably sized ICE-only small cars is simply illogical.
    Similarly, tax breaks to high-density urban taxi companies for using hybrids (e.g. Escape) are aperfect use of such incentives.
    But again, these decisions should be made with all factors considered" (s.36)


    Nicméně, právě s ohledem na ty doprovodné texty je chybou vytrhávat jakékoliv tabulky z jejího kontextu - protože v textu je spousta informací o tom, co ovlivňuje pořadí...
    ...a že to je nejen výrobní a provozní náklad, ale i přístup řidičů - což je zmíněno hned na začátku na straně 20, že Scion xB dopadl tak dobře, protože jeho majitelé (vesměs důchodci a mladí lidé) neřeší opravy drobných poškození - plechařinu...)

    Pěkné je i vysvětlení, proč ve studii hybridy nedopadly úplně nejlépe (46-47)

    Strana 66 - komentář k předcházející tabulce délky tras:
    "In general, the vast majority of travel on an industry-wide basis is for trips of fewer than 30 miles (cca 48 km) with those from one to seven miles(cca 1,5-11,5 km) representing nearly 40 percent. As we’ll see, this plays into the energy story over time because fuel economy deteriorates as a vehicle ages and the necessarysupport industries – tire repair/replacement, as an example – flourish"

    Z toho plyne, že dojezd okolo 150-200 km je přinejmenším pro 40% cest postačující na minimálně 2-3 týdny bez nabíjení...

    Preciznost autorů je fakt úžasná... Aneb na každé pneumatice záleží... ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam