• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jen abys měl představu - cena za vývoj kompletně novýho modelu, tedy včetně nový platformy, nikoliv využívajícího podlahovou plošinu něčeho, co už existuje, se pohybuje V MILIARDÁCH DOLARŮ. Co jsem to jen zběžně zkoumal, tak třeba vývoj první generace Fordu Mondeo stál 4-6 miliard dolarů (v 90. letech). Ford Mondeo byl tuctovej rodinnej sedan, kterej neměl ŽÁDNOU průlomovou technologii a Ford už takový auta dělal.

    Vývoj modulárního systému MQB (nahrazuje systém sdílenejch podlahovejch plošin systémem sdílenejch komponent, umožňuje to větší flexibilitu, dá se to různě natahovat, zvětšovat a postavit na tom auta v rozpětí od dejme tomu Golfu po rodinný MPV, stojí na tom současnej Golf a Octavia III) stál Volkswagen Group skromnýech $60G.

    Ano. ŠEDESÁT MILIARD DOLARŮ.

    Pro srovnání, současná hodnota majetku Tesla Motors je asi 1,25 miliardy dolarů.

    To by mohlo v podmínkách normální automobilky stačit na vývoj jednoho, možná dvou modelů za předpokladu, že budou zcela konvenční a využívat už existující technologie, včetně toho, že třeba budou mít motory ze stávající nabídky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, ale ten rozdíl je právě dost podstatnej. Právě obrovský náklady na vývoj jsou důvodem, proč už víceméně neexistuje žádná samostatná automobilka, která by vyráběla míň jak řádově miliony aut ročně.

    Když vyrobíš 30 tisíc aut ročně, tak na tom budeš buďto strašlivě prodělávat, nebo ty auta musej bejt zatraceně drahý, nebo budou mít spoustu chyb a "nedoladěností". Na autech "chudejch" automobilek je to vždycky vidět.

    A důvody k nákupu od jinejch automobilek? Stejný, jako byly vždycky. Cena. I obrovský a bohatý automobilky se spolčujou s jinejma, protože vývoj kompletně novýho auta je pro ně příliš nákladnej. Dokonce i Toyota vyvíjí sportovní auta spolu se Subaru (GT 86) a plánuje snad spolupráci s BMW (nová Supra). Alfa a Mazda budou spolu vyvíjet příští MX-5/Spider. A totéž se týká i "normálních" aut.

    Všechny luxusní automobilky, produkující auta v "malejch" počtech (Maserati, Aston Martin, Bentley...) jsou buďto součástí velkejch koncernů a používají jejich techniku, nebo kupujou komponenty jinde.

    Aby vyvinul komplet celý auto a nekupoval věci odjinud, musíš jich vyrobit ročně milion.

    Vsadím se, že i velká část věcí v Tesle bude nakoupená někde jinde.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pořád - jediný rozdíl, který v tom vidím, je rozpočtení R&D nákladů na různý počet výrobků, jinak jakmile je nějaký díl vyvinut, tak je to o skládání i u Tesly...

    K nákupu dílů od klasické automobilky nevidím důvod a ani smysl takového počinu, de facto špatně kontrolovatelné externalizace vývoje...?

    Jinak o tom, že by Tesla nějak dramaticky navyšovala výrobu o více než jeden řád, pochybuji - IMHO by to nedávalo ani ekonomickou, ani marketingovou logiku a uvážíme-li zkušenosti Elona Muska, patrně se této chybě vyhne, zvlášť když mu to jeho aktuální monopolní postavení umožňuje..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Hlavní rozdíl je v tom, že velká automobilka používá výsledky vývoje na obrovským počtu modelů - sdílejí se motory, celý podvozkový platformy i veškerý menší součásti. Takže když třeba GM nebo Volkswagen vyvíjí nový auto, tak za to sice utratí stejný peníze jako Tesla, ale utratí je v podstatě jen za skládání komponent. A když Volkswagen vyvine nějakej kus auta, třeba motor nebo přední nápravu, tak ho nakonec použije v desítkách modelů pro několik různejch značek, takže v milionech aut ročně.

    Vyvíjet komplet od základu nový auto je neuvěřitelně drahá věc a v množství aut, jaký Tesla vyrábí, se to sotva může vyplatit. Pokud se má Tesla udržet a stát se skutečným hráčem na trhu, musela by se postupně dostat minimálně na milion aut ročně... pokud by nechtěla nakupovat vlekou část dílů od zavedený automobilky...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tak ono to není jen o absolutních číslech - velké firmy možná protočí více peněz a ano, mohou dynamičtěji přelévat peníze třeba do R&D, ale je otázkou, kolik procent jejich cashflow tvoří jednotlivé položky... A také - jaké jsou hodnoty po přepočtení na jedno prodané (nikoliv vyrobené) auto...

    Možná, že Tesla vyrobí za rok jen 31 000 aut, což GM v USA tuším zvládne za týden, nicméně na druhou stranu má menší (levnější) management, nevyrábí na sklad, ani nepotřebuje masivní investice do reklamy v boji o zákazníka - protože zákazník, který chce špičkový elektromobil, vlastně jinou volbu nemá...
    Uvidíme... Já jsem hlavně zvědavý na Project BlueStar...

    Nerad to přiznávám, ale slepě Ti závidím... :(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jakýkoliv nový auto je strašně nákladná záležitost, a naopak problém Tesly je v tom, že je to ve srovnání s "velkejma hráčema" srandovně malá firmička se strašně omezeným rozpočtem na vývoj i všechno další.

    Mluvit o tom, že velký automobilky ve srovnání s Teslou nemají na něco peníze je poněkud srandovní - když to trochu přeženu, tak celej rozpočet Tesly odpovídá u General Motors, Toyoty nebo Volkswagenu tak možná rozpočtu na toaletní papír.

    U Tesly je obdivuhodný už jen to, že se jim podařilo postavit zbrusu nový auto, nezaložený na existující platformě čehokoliv, dostat ho na trh a zdá se, že i prodávat. A navíc jim nejspíš funguje líp, než většina alternativ od "velkejch" automobilek. Což ale neznamená, že mají vyhráno.

    A k tomu ověřování - jedna Tesla Model S by se mi měla dostat zanedlouho do rukou na krátkej test...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Brzy ověříš..?

    Tak očividně se na tom postavit byznys dá - vyrábí, mají dost předobjednávek a z ročního reportu je zřejmé, že svoje technologie i někomu poskytují...
    A dál je zřejmé, že jsou sice ve ztrátě, ale 80% ztráty jde na vrub R&D, což na (stále ještě) začínající automobilku IMHO není vůbec špatné...

    Hlavně ono "dělat EV" znamená začít vyvíjet komplet od začátku - zcela jinou konstrukci i některé systémy vozu - to je hodně finančně náročné a v situaci, kdy některé automobilky zcela ruší i "spalovací" vývojové týmy (kamarád byl ve škodováckém, dodělali poslední koncept s posledními zbytky rozpočtu a konec), tak prostě na vývoj EV nemají zdroje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, Tesla je super tím, že nabízí to jediný, kde má EV šanci - tedy věc, která je hezká, rychlá a cool, protože takovou věc si lidi koupěj z nadšení. A navíc to vypadá, že asi i nějak plus mínus funguje i v reálným světě (což si snad brzy ověřím).

    Ale pořád je otázka, jestli Tesla dokáže existovat jako udržitelná automobilka - má sice možná nejlepší elektromobil na světě, ale pořád nikdo neví, jestli se na tom dá postavit byznys.

    Ostatní výrobci nemají o tolik horší technologie - oni se často spíš nesnažej dělat EV, protože můžou dělat jen vývoj a čekat, Tesla to musí hned hrnout na trh.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nissan Leaf je spíš marketingově úspěšný experiment, než seriozní elektromobil - nebo-li "nedovyvinutá technologie" - ale jako první přišli s celkem rozumnými parametry (dojezd 150 km je ve velkých městech dostatečný na týden) a pokročilými technologiemi ovládání...

    Ale pořád platí že mají-li se elektromobily uchytit, musí upoutat pozornost těch, kteří mají peníze na nákup nového vozu - což jde jen tehdy, pokud elektromobil umí cca to samé co spalovač - buď dojezd, nebo akceleraci. Tesla zvládá obojí, BMW spíš tu akceleraci (a láká k odzkoušení i lidi z mého okolí, co donedávna elektromobilitu považovali za nesmysl odsouzený k zániku), Leaf...mno...třeba v příští generaci...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A Nissan Leaf je co? Nemluvě o tom, že elektromobil má každej druhej, ale jen málo automobilek se vrhne do toho prodávat je komerčně, protože to většina považuje za ještě nedovyvinutou technologii..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Mno v podstatě jediný vážný konkurent Tesly je momentálně BMW, které těží ze své finanční síly a toho, že celá léta pracuje na různých obskurních projektech a je to tak jediná "klasická automobilka", která byla schopna vytvořit plnohodnotný elektromobil...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    Ford začíná s elektromobilitou. Jde třemi cestami - Auto - Aktuálně.cz
    http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=789618
    BLO_GROS
    BLO_GROS --- ---
    Řídili jsme elektromobil BMW i3. Je zábavný a mění dosavadní návyky - iDNES.cz
    http://auto.idnes.cz/bmw-i3-cnx-/automoto.aspx?c=A130717_231349_automoto_vok
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STAROJDA: Mno, asi to zkusí, ale nevím, nevím... Přijde mi to jako dost chabý přístup...
    Navíc znám člověka, co dělal v jejich vývojovém týmu a dělal na nových vozech a poslední prototyp se skoro ani nepostvil (kvůli penězům) - pak ten tým rozpustiili..
    Je otázkou, zda za situace, kdy Škoda není schopna provozovat ani "standardní" vývojový tým, je schopna vyvíjet elektromobil, natož konkurenceschopný...
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    I Škody pojedou brzy na baterky. Klasický hybrid nebude - Auto - Aktuálně.cz
    http://auto.aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=783432
    FURAN
    FURAN --- ---
    Rimac - Electric Concept One Super Car 1088hp - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=1qodSfhk360
    DANCHEZ
    DANCHEZ --- ---
    The New York Times is trying to kill electric car..
    A Most Peculiar Test Drive | Blog | Tesla Motors
    http://www.teslamotors.com/blog/most-peculiar-test-drive
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně tak... A protože ti přátelé se chtějí cítit bezpečně, tak is pořídili "víc železa" v podobě X5... Původně byl sice ve hře i Hummer H2, ale ten by se obtížně točil v garážích...

    Tak to jsem nikdy nezkoušel, nicméně se rozjíždím "na pohodu"... Ono beztak ve městě to je většinou tak, že z prvního semaforu to zvolna rozjedu na 40 a už vyřazuju a na volno dojíždím do kolony před další červenou, případně tam plynule hážu za 2, když blikne zelená a kolona se stihne rozject dřív, než k ní dojedu...
    ...obdobně, když jsem mimo město... +- konstantní rychlost, někdy i "schovka" za náklaďákem...

    Mno, to už je celkem brutální rozdíl... :(

    Jo, teď jsem si to měřil a jsem na padesátce za 15 vteřin.. Takže těch 26s je váždě nějak divný údaj...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Šance na přežití v X5 oproti Octavii je výrazně vyšší, protože X5 je větší. Ale stejně tak je větší šance na přežití v X5 oproti Yetimu, protože je větší, v 535d proti Octavii nebo dokonce v 535d proti Yetimu, protože Yeti je sice SUV, ale menší a lehčí SUV a víc železa vyhrává.

    Jako economy run si představ způsob jízdy, kdy na křižovatkách překážíš i náklaďákům, jezdíš neustále 10-20 km/h pod limit, všichni tě předjíždějí a trouběj na tebe, protože brzdíš provoz. To je způsob jízdy, jakej je potřeba, abys dosáhl normovaný spotřeby dle eurocyklu.

    S tím rozptylem máš samozřejmě pravdu. Ale v reálu je to tak, že když jedeš opravdu úsporně, podle předpisů, ale ne vyloženě tak, aby jsi brzdil provoz, dá se u většiny aut dostat na spotřebu o kousek vyšší než je udávaná.

    Když vezmu jako příklad to Mini, se kterým jsme na novinářský prezentaci něco takovýho zkoušeli.

    Udávaná spotřeba byla 5,8 litru

    Když jsme se opravdu snažili jet na spotřebu, jelo to za asi 6,5 l/100km
    Když jsme jezdili normálně, žralo to 8-13 l/100km
    Když jsme "testovali jízdní vlastnosti" v alpským průsmyku, žralo to přibližně 23 l/100km

    Ad akcelerace na 50 km/h za 26 sekund. Normální dnešní auto má maximální zrychlení 0-100 km/h za 8-10s, velmi pomalý auto kolem 15s. Za 26s se na stovku dostane velmi pomalý starý auto - kupříkladu Škoda 105 má zrychlení 0-100 km/h za 24s.

    Takže 0-50 km/h za 26s odpovídá (vzhledem k tomu, že zrychlení není lineární, ale s rostoucí rychlostí se zpomaluje) zhruba stopětce akcelerující na třetinu plynu. I dráhovej cyklista to zvládne za poloviční dobu...

    Nikdo takhle nejezdí, nikdo nejezdí tak pomalu jako v tom testu a proto se v reálným světě nedá dosáhnout spotřeby, jaká ti v tom testu vyjde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam