COMODOR_FALKON: Podle článku...
Opakuju otázku - s kolika elektromobilama jsi jezdil? A s kolika jsi jel třeba v zimě? Kolikrát jsi potřeboval s autem někam dojet a nevěděl jsi to den dopředu, abys měl nabito? Kolik času jsi strávil zkoušením hledat nabíječky?
Já jsem docela nadšenej zastánce elektromobilů, v rámci práce (motoristickej novinář) jsem jich taky hodně vyzkoušel, ale z praxe je prostě cokoliv s udávaným dojezdem pod 300 kilometrů jen hračka a posunovátko do města, nemůže to sloužit jako jediný auto.
Dojezd 212 km neznamená ani náhodou, že dojedeš v klidu do Brna. Do Brna vede dálnice, po který chceš jet 130-140 km/h, protože motat se mezi náklaďákama je opruz. U malejch elektromobilů s rychlostí pekelně vzrůstá spotřeba. Tesle už je to o něco víc jedno, ale furt i Model S má na dálnici třeba 350 km dojezdu místo 450 (jezdil jsem s 90D).
Dojedeš tak do půlky a klesne ti dojezd dost na to, abys byl nervózní.
"Krátká pauza na kafe" znamená za stávající úrovně veřejných nabíječek mimo Teslu (takže Mennekes nebo ChaDeMo) tak hodinu. Pokud bude u tý nabíječky volno.
V tom Brně budeš muset zase hledat místo s nabíječkou, pokud tam jedeš jen na schůzku nebo něco, a nemáš rychlonabíječku poblíž, tak jsi v hajzlu a čekáš tam dalších X hodin.
Jinak pro představu - když jsem testoval Citroen C-Zero a Peugeot iON, jedny z prvních elektromobilů co se u nás prodávaly, tak ty sráče měly dojezd udávanej asi 160 km. Měl jsem tu kraksnu dvakrát, a pokaždý jsem potřeboval z Prahy do Pardubic, kde jsem tehdy bydlel. V prvním případě, kdy bylo ještě docela teplo, jsem to dal s asi 20 km rezervou, ale jel jsem po státovkách 80 km/h, protože po dálnici bych to nedojel.
V druhým případě to bylo trochu horší, protože byla zima. Takže jsem v tom krámu seděl zachumlanej do kabátu (s topením bych dojel tak do Kolína) a stejně jsem před koncem musel hledat nabíječku.
Stejně tak když jsme tuším předloni testovali BMW i3, tak cesta z Prahy do Liberce už znamenala, že jsme jednou někde dobíjeli a zasekli se na oběd. Stačí když třeba zrovna nevyrazíš s plnejma baterkama, nebo si musíš někam zajet nebo něco.
A to má i3 dojezd oficiálně snad přes 200 kilometrů (a byla novinářská, takže skoro nová, žádný opotřebení baterek).
Ještě Jaguar I-Pace, kterým jsem teda nejezdil já, ale měli ho kolegové, je dojezdem na hraně. Dá se používat jako druhý auto v rodině, ale v tuhle chvíli nejde používat jako první. Tam je fakt hranice Model S alespoň 85 nebo 90 kWh, případně nový VW a Škodovky co budou stát na platformě MEB, ty budou mít všechny dojezd kolem 500 - 600 km.
Do jistý míry tomu pomůžou rychlonabíječky, jako FastCharge, který začíná stavět BMW s Porsche (dobíjecí příkon 350 kW, nabití Taycanu na 80 % dojezdu, tedy 400 km, za 15 minut), ale s těma jednak ještě nějakou dobu většina aut nebude kompatibilní (třeba MEB auta od VW to neuměj), bude trvat než se rozšíří a především jejich používání strašlivě kurví baterie.
Malý elektromobily jsou prostě nonsens. Smysl dávají auta velikostí a cenou odpovídající středně velkýmu SUV (u nás třeba Kodiaq) nebo sedanu střední třídy (Superb).
Menší auta budou buďto robotaxíky do města, nebo budou ještě tak 10 let na fosilní paliva, nebo prostě nebudou. A nebo to budou jen "druhý auta". Zkrátka si člověk místo Fabie za 350 nebo Scaly za 500 tisíc koupí větší elektromobil za 700-800. Jen ho bude mít dýl a dýl ho splácet, nebo ten, kdo na to nebude mít, si koupí ojetej.
Já si třeba klidně dokážu představit, že bych si koupil Fiat 500e, který jsou teď ojetý za 300 tisíc (novej stál asi 600, což byla píčovina). Ale jen kvůli tomu, že v centru Prahy může parkovat všude, a že mám ještě ICE auto, kterým jezdím mimo Prahu. Jako jediný auto bych si z elektromobilů v tuhle chvíli koupil jedině Teslu, od příštího roku ty věci od VW, který budou mít těch cca 500 km.
BTW myslím, že na českým trhu se pohled na elektromobilitu brutálně změní s příchodem sériový verze Vision iV...