• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: BMW řady 3 jsou zhruba tak nejlepší sedany/kombíky ve svý třídě a na rozdíl od BMW i3 jsou to věci, který reálně fungujou.

    BMW i3 je krám a to, že tenhle krám je jejich jediný BEV, je očividně důvod, proč vedení BMW tak brečí jak jsou elektromobily blbě. Protože je sami neuměj.

    Na i3 je zajímavý, že používá moderní materiály a má funky design, ale jinak je to městský autíčko za milion. BMW zaspalo s řešením inteligentní koncepce elektromobilu (tedy jako všichni ostatní, "placka" neboli skateboardový šasi obsahující baterky) a i ta i3 je prostě normální auto, do kterýho jsou porůznu nacpaný baterky. Proto se jich tam vešlo málo, a proto je to sice drahý, ale k nikam to nedojede.

    BTW, zrovna řada 3 obsahuje jediný elektrifikovaný auto od BMW, který mi dává smysl, což je 330e. Nevypadá to sice tak cool, protože je to na pohled prostě normální trojka, ale s dojezdem 40 km na elektřinu a schopností jezdit po městě fakt víceméně čistě na elektromotor, to řeší bezemisní dojíždění, a na delší cesty je z toho normální trojka na benzín + elektřinu, která tím pádem jede líp než 330i a skoro srovnatelně jako 340i, akorát (relativně) málo žere.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ano, benzínovej ekvivalent Tesly, což je něco jako Porsche Panamera Turbo, Mercedes CLS63 AMG, BMW M8 a podobně, opravdu typicky žere 15 na sto.

    I když budeme ignorovat výkony, tak pořád takhle velký benzínový auto i se slabším motorem (něco jako třeba BMW 540i, MB E350, takovýho něco prostě) bude žrát kolem deseti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: BMW 3. rady jsou nejake hnusne sedany (v posledni generaci i lift-backy ci kombi). Jestli muzu citovat tebe, je to "naprostej nesmysl". Vlastne nechapu proc neco tak prukopnicko jako BWM i3 srovnava s takovymy sroty, o ktere bych si ani kolo neoprel. Ale tak dejme tomu napriklad starsi BMW 330i ma 6 stupnovou automatickou prevodvku. Ojete se ty smejdy prodavaji draz nez i30.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: 6 ku 4.4 ti připadá zhruba stejně? A nemyslím že benzínový ekvivalent tesly žere 15l/100km, což je tvůj trojnásobek malýho auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Mimochodem, ta tabulka přepočítanejch l/100 km tady dost vysvětluje, proč nemají smysl malý elektrický auta. Ony totiž malý (i3) a velký (Tesla) žerou zhruba stejně. Zatímco benzínovej ekvivalent Tesly žere 2-3x tolik co nějaký malý autíčko, tak Tesla žere třeba o 20% víc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: WLTP je sice přesnější než NEDC, ale 265 kilometrů podle WLTP furt znamená ne 240 s těžkou nohou, ale tak 230 normálně, s těžkou nohou 150-200 a pokud do toho bude mrznout nebo budeš topit, tak to znamená reálnejch 150.

    A za to dostaneš Citigo, který ve verzi na plyn stojí 260 tisíc a má náklady na kilometr nižší než te elektromobil, kterej bude stát 500.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: "the BMW i3 came in as the most efficient, recording a fuel consumption rate of 4.392 litres/100km – about the same fuel efficiency as a diesel BMW 3 series."


    Tesla EV charged with diesel generator still cleaner than conventional car | RenewEconomy
    https://reneweconomy.com.au/...rged-with-diesel-generator-still-cleaner-than-conventional-car-61942/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ALOPEX_LAGOPUS: U protinozcu v dalake predale bushi, u mesta Perth, test pro offgrid komunity .. "it works out slightly better on fuel use than just driving a diesel."
    "The charger is a Tritium Veefil 50kW DC and took 9 hours to charge all 10 cars and used 108L of fuel. Good for fuel. Bad for time."

    http://joannenova.com.au/2019/08/the-diesel-generator-behind-the-electric-car-charging-point/
    ALOPEX_LAGOPUS
    ALOPEX_LAGOPUS --- ---
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    víc než elektrosobáky potřebujeme tohle
    Daimler starts first Freightliner eCascadia all-electric semi truck deliveries - Electrek
    https://electrek.co/2019/08/12/daimler-freightliner-ecascadia-electric-semi-trucks-deliveries/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    varianta taky jsou biogas vozítka, v podstatě Citigo na CNG, ale to CNG bude vyrobeno z CO2+voda+fotovoltaika, ale to mluvíme o roce 2050+ :D
    JANOS
    JANOS --- ---
    Dle meho skromneho nazoru v soucasnosti je jedine vyuzitelne EV jen se jmenem Tesla. Muze za to velka baterka a uzasna sit Superchargeru. Zrovna v nedeli jsem projel z vychodniho slovenska az do svycarska, s plnym kufrem a 2 detma... Jakekoliv jine auto by tuhle cestu nedalo.

    Co jsem slysel tak VW ID3 sice v 2020 bude ale soudruzi z Fremontu jsou jim porad dalece napred. Takze prvni konkurenci vidim na 2021.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, ale dojezd 265 WLTP, což je tak 240 s těžkou nohou, nebo se dá teoreticky vymáčknout 280-290 když jedeš plynule 80km/h :D

    Já potřebuju 350km WLTP, ale potřebuju aby to bylo levné, t.j. 4-leté do 200k kč a to si ještě počkám :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hl tu pisu ze citigo-e uz teraz

    Šéf Škody pro Česko: Elektromobilem to do Chorvatska v nejbližší době půjde těžko, do Alp bez problémů | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/...uto/elektormobil-skoda-auto-emise-suv-lubos-vlcek-dobijeni_1907241144_och
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Škodovka s dojezdem 500 nebude za 500. Za 500 je Citigo iV, což je krám s dojezdem asi 250 kilometrů a naprostej nesmysl.

    Volkswagen ID3, což bude velikostně někde mezi Golfem a Passatem, má stát asi 25 tisíc euro se základní baterkou na asi 400 km.

    Škodovka bude mít jako první auto postavený na MEB platformě sériovou verzi Vision iV, která velikostně cca odpovídá Kodiaqu, takže jestli budou mít stejně agresivní cenovou politiku jako VW, je možný, že bude stát cca jako Kodiaq RS (tedy něco přes milion).

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na tie dojezdy som teda zvedavy, ked si VW nevie vyrobit ani vlastnu baterku, akoze skodovkou za 500 s dojazdom 500 nepohrdnem, ale vzhladom na to, ze nevedia znizit obsah kobaltu pochybujem, ze budu vediet stlacit cenu v dohladnej dobe
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A ostatně to, co říkám, je vidět i na prodejích elektromobilů. Všechny ty s nájezdem do třeba 250 kilometrů jsou obchodní propadáky, protože to nikdo nechce a je to moc drahý.

    Viz e-Up!, nebo i třeba e-Golf - e-Golf je krám, kterej funguje hůř než normální Golf, má skoro provozní náklady dieselovýho Golfa, a stojí jako dva Golfy.

    To "kdyby Ioniq stál 500" je asi tak jako o těch rybách a prdelích. Baterky a technologie jsou prostě tak drahý, že u auta za 500 tisíc zbude na samotný auto třeba 150, takže za těch 500 uděláš tak leda elektrický Citigo. A Citigo za 500 je blbost.

    Stejně tak je debilita Golf za 800.

    Což mě vrací k tomu, že ve chvíli, kdy přijdou auta od VW na MEB platformě, který by za cenu pod milion měly mít normální dojezd (400-600), tak prostě nebude potřeba dělat blbosti jako elektrický Citigo. Nikdo už si ho nebude chtít koupit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Naopak, já mám soukromě nájezd poměrně malej. A i když je málo řidičů, kteří DENNĚ najedou víc než třeba 50 kilometrů, je obrovská spousta řidičů, dokonce bych řekl že drtivá většina, kteří najedou ty větší porce kilometrů čas od času - dost často, aby pro ně byl malej dojezd problém.

    Spousta lidí naopak nejezdí autem do práce a třeba ho vůbec nepoužívá každej den, ale když někam jedou, tak je to typicky na výlet, na dovolenou, nebo něco takovýho.

    A když budeš chtít jet z Prahy na výlet na Ještěd, tak jsi s Ioniqem už trochu v hajzlu, protože musíš cestou hledat nabíječku.

    Když budeš chtít jet na výlet do Krkonoš (nedejbože v zimě lyžovat), tak jsi úplně v prdeli.

    Ten režim, kterej popisuješ, je pro typickou rodinu to druhý auto, na to je potom použitelnej i ten Fiat 500e nebo takovej nějakej krám.

    Ale primární auto prostě potřebuje dojezd 400-500 kilometrů, protože reálně můžeš počítat třeba s 2/3 dojezdu, potřebuješ počítat s tím, že "akční rádius" je navíc jen půlka z toho (nemůžeš sázet na to, že v cílový destinaci nabiješ), musíš počítat s mrazem a tak, a s elektrikou nemůžeš jít tak na krev s dojezdem, protože když ti dojde elektrika, tak to není na procházku s kanystrem, ale na poměrně drahej odtah.

    Fakt si nějaký elektrický auto vyzkoušej. Věci jako Ioniq nebo i3 jsou dobrý jako vozítka do Prahy, ale na jakýkoliv normální fungování prostě nefungujou.

    Viz příklad co už jsem zmiňoval - jeli jsme s i3 z Prahy na Ještěd, a prostě to nešlo bez toho, abychom předem hledali nabíječku, řešili jak se k ní dostat, naplánovali to tak, aby nám na to nabíjení vyšel oběd apod.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Na CNG Citigo nebo Upu není vůbec nic složitýho, je to pořád primitivní benzínovej motor, na kterým se možná časem vyměněj nádrže, ale na tom elektrickým zase půjdou časem do háje baterky.

    A to elektrický Citigo stojí 2x tolik co benzínový nebo plynový. Je naprosto nereálný, aby se stihlo zaplatit dřív, než zdechnou obě.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jo, pamatuji si, že jsi novinář a Tvoje nájezdy Tě řadí někam mezi sanitky v 1% nájezdů.

    Jenže to je právě to, že to posuzuješ ze svých nesmyslně velkých nájezdů, které jsou srovnatelné leda s obchodními zástupci.

    Ale běžný řidič jezdí leda tak po-pá 20-30 km do práce a zpět a jednou za týden +10 km zajížďku do supermarketu.
    (Já to mám 2*12 km a hypermarketem Chodov projíždím)

    Lidí, kteří z osobních důvodů jezdí denně víc než 50 km je naprosté minimum, znám vlastně jen jednoho kolegu, co bydlí asi 40 km od práce, protože si našel frajerku, co tam má barák.

    Jinými slovy, pro první auto v rodině je IMHO postačující týdenní soukromý nájezd průměrného řidiče (ne obchoďáka, ne novináře), tj. asi těch 150-200km

    S tím souvisí i druhá věc: lidí, co jezdí soukromě po dálnicích taky tolik není, přeci jen dálnice spojují jen velká města a lidi co bydlí dál od dálnice nemají důvod na ni najíždět. To jsou spíš firemní auta a tam je situace celkově jiná.
    (Btw. osobně bych sice dálnici využít mohl, ale vzhledem k jejímu stavu je to po okreskách pohodlnější a na cestu na chalupu 1x měsíčnĕ od jara do podzimmu se mi ani moc nechce řešit známku)

    To že to asi 10% řidičů má podobně jako Ty, to nezpochybňuju, ale není to běžné a není nutné na to dimenzovat VŠECHNA auta...

    Takže kdyby ten Ioniq nebyl za 800k, ale třeba za 500k, tak by to mohlo být velmi populární auto.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam