• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Škodovka s dojezdem 500 nebude za 500. Za 500 je Citigo iV, což je krám s dojezdem asi 250 kilometrů a naprostej nesmysl.

    Volkswagen ID3, což bude velikostně někde mezi Golfem a Passatem, má stát asi 25 tisíc euro se základní baterkou na asi 400 km.

    Škodovka bude mít jako první auto postavený na MEB platformě sériovou verzi Vision iV, která velikostně cca odpovídá Kodiaqu, takže jestli budou mít stejně agresivní cenovou politiku jako VW, je možný, že bude stát cca jako Kodiaq RS (tedy něco přes milion).

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na tie dojezdy som teda zvedavy, ked si VW nevie vyrobit ani vlastnu baterku, akoze skodovkou za 500 s dojazdom 500 nepohrdnem, ale vzhladom na to, ze nevedia znizit obsah kobaltu pochybujem, ze budu vediet stlacit cenu v dohladnej dobe
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A ostatně to, co říkám, je vidět i na prodejích elektromobilů. Všechny ty s nájezdem do třeba 250 kilometrů jsou obchodní propadáky, protože to nikdo nechce a je to moc drahý.

    Viz e-Up!, nebo i třeba e-Golf - e-Golf je krám, kterej funguje hůř než normální Golf, má skoro provozní náklady dieselovýho Golfa, a stojí jako dva Golfy.

    To "kdyby Ioniq stál 500" je asi tak jako o těch rybách a prdelích. Baterky a technologie jsou prostě tak drahý, že u auta za 500 tisíc zbude na samotný auto třeba 150, takže za těch 500 uděláš tak leda elektrický Citigo. A Citigo za 500 je blbost.

    Stejně tak je debilita Golf za 800.

    Což mě vrací k tomu, že ve chvíli, kdy přijdou auta od VW na MEB platformě, který by za cenu pod milion měly mít normální dojezd (400-600), tak prostě nebude potřeba dělat blbosti jako elektrický Citigo. Nikdo už si ho nebude chtít koupit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Naopak, já mám soukromě nájezd poměrně malej. A i když je málo řidičů, kteří DENNĚ najedou víc než třeba 50 kilometrů, je obrovská spousta řidičů, dokonce bych řekl že drtivá většina, kteří najedou ty větší porce kilometrů čas od času - dost často, aby pro ně byl malej dojezd problém.

    Spousta lidí naopak nejezdí autem do práce a třeba ho vůbec nepoužívá každej den, ale když někam jedou, tak je to typicky na výlet, na dovolenou, nebo něco takovýho.

    A když budeš chtít jet z Prahy na výlet na Ještěd, tak jsi s Ioniqem už trochu v hajzlu, protože musíš cestou hledat nabíječku.

    Když budeš chtít jet na výlet do Krkonoš (nedejbože v zimě lyžovat), tak jsi úplně v prdeli.

    Ten režim, kterej popisuješ, je pro typickou rodinu to druhý auto, na to je potom použitelnej i ten Fiat 500e nebo takovej nějakej krám.

    Ale primární auto prostě potřebuje dojezd 400-500 kilometrů, protože reálně můžeš počítat třeba s 2/3 dojezdu, potřebuješ počítat s tím, že "akční rádius" je navíc jen půlka z toho (nemůžeš sázet na to, že v cílový destinaci nabiješ), musíš počítat s mrazem a tak, a s elektrikou nemůžeš jít tak na krev s dojezdem, protože když ti dojde elektrika, tak to není na procházku s kanystrem, ale na poměrně drahej odtah.

    Fakt si nějaký elektrický auto vyzkoušej. Věci jako Ioniq nebo i3 jsou dobrý jako vozítka do Prahy, ale na jakýkoliv normální fungování prostě nefungujou.

    Viz příklad co už jsem zmiňoval - jeli jsme s i3 z Prahy na Ještěd, a prostě to nešlo bez toho, abychom předem hledali nabíječku, řešili jak se k ní dostat, naplánovali to tak, aby nám na to nabíjení vyšel oběd apod.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Na CNG Citigo nebo Upu není vůbec nic složitýho, je to pořád primitivní benzínovej motor, na kterým se možná časem vyměněj nádrže, ale na tom elektrickým zase půjdou časem do háje baterky.

    A to elektrický Citigo stojí 2x tolik co benzínový nebo plynový. Je naprosto nereálný, aby se stihlo zaplatit dřív, než zdechnou obě.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jo, pamatuji si, že jsi novinář a Tvoje nájezdy Tě řadí někam mezi sanitky v 1% nájezdů.

    Jenže to je právě to, že to posuzuješ ze svých nesmyslně velkých nájezdů, které jsou srovnatelné leda s obchodními zástupci.

    Ale běžný řidič jezdí leda tak po-pá 20-30 km do práce a zpět a jednou za týden +10 km zajížďku do supermarketu.
    (Já to mám 2*12 km a hypermarketem Chodov projíždím)

    Lidí, kteří z osobních důvodů jezdí denně víc než 50 km je naprosté minimum, znám vlastně jen jednoho kolegu, co bydlí asi 40 km od práce, protože si našel frajerku, co tam má barák.

    Jinými slovy, pro první auto v rodině je IMHO postačující týdenní soukromý nájezd průměrného řidiče (ne obchoďáka, ne novináře), tj. asi těch 150-200km

    S tím souvisí i druhá věc: lidí, co jezdí soukromě po dálnicích taky tolik není, přeci jen dálnice spojují jen velká města a lidi co bydlí dál od dálnice nemají důvod na ni najíždět. To jsou spíš firemní auta a tam je situace celkově jiná.
    (Btw. osobně bych sice dálnici využít mohl, ale vzhledem k jejímu stavu je to po okreskách pohodlnější a na cestu na chalupu 1x měsíčnĕ od jara do podzimmu se mi ani moc nechce řešit známku)

    To že to asi 10% řidičů má podobně jako Ty, to nezpochybňuju, ale není to běžné a není nutné na to dimenzovat VŠECHNA auta...

    Takže kdyby ten Ioniq nebyl za 800k, ale třeba za 500k, tak by to mohlo být velmi populární auto.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: ted mi jeste doslo jeste, ze je velky rozdil ve vybavach. Ona takova Go s CNG asi nema automat vid? ;) A hlavne srovnavat s trivialnim elektromotorem konstrukci skladajici se zdvou nadrzi .. no rekneme, ze neverim, ze by sis za dobu zivotnosti elektroauta nemusel koupil CNG plecku 2x.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Podle článku...

    Opakuju otázku - s kolika elektromobilama jsi jezdil? A s kolika jsi jel třeba v zimě? Kolikrát jsi potřeboval s autem někam dojet a nevěděl jsi to den dopředu, abys měl nabito? Kolik času jsi strávil zkoušením hledat nabíječky?

    Já jsem docela nadšenej zastánce elektromobilů, v rámci práce (motoristickej novinář) jsem jich taky hodně vyzkoušel, ale z praxe je prostě cokoliv s udávaným dojezdem pod 300 kilometrů jen hračka a posunovátko do města, nemůže to sloužit jako jediný auto.

    Dojezd 212 km neznamená ani náhodou, že dojedeš v klidu do Brna. Do Brna vede dálnice, po který chceš jet 130-140 km/h, protože motat se mezi náklaďákama je opruz. U malejch elektromobilů s rychlostí pekelně vzrůstá spotřeba. Tesle už je to o něco víc jedno, ale furt i Model S má na dálnici třeba 350 km dojezdu místo 450 (jezdil jsem s 90D).

    Dojedeš tak do půlky a klesne ti dojezd dost na to, abys byl nervózní.

    "Krátká pauza na kafe" znamená za stávající úrovně veřejných nabíječek mimo Teslu (takže Mennekes nebo ChaDeMo) tak hodinu. Pokud bude u tý nabíječky volno.

    V tom Brně budeš muset zase hledat místo s nabíječkou, pokud tam jedeš jen na schůzku nebo něco, a nemáš rychlonabíječku poblíž, tak jsi v hajzlu a čekáš tam dalších X hodin.

    Jinak pro představu - když jsem testoval Citroen C-Zero a Peugeot iON, jedny z prvních elektromobilů co se u nás prodávaly, tak ty sráče měly dojezd udávanej asi 160 km. Měl jsem tu kraksnu dvakrát, a pokaždý jsem potřeboval z Prahy do Pardubic, kde jsem tehdy bydlel. V prvním případě, kdy bylo ještě docela teplo, jsem to dal s asi 20 km rezervou, ale jel jsem po státovkách 80 km/h, protože po dálnici bych to nedojel.

    V druhým případě to bylo trochu horší, protože byla zima. Takže jsem v tom krámu seděl zachumlanej do kabátu (s topením bych dojel tak do Kolína) a stejně jsem před koncem musel hledat nabíječku.

    Stejně tak když jsme tuším předloni testovali BMW i3, tak cesta z Prahy do Liberce už znamenala, že jsme jednou někde dobíjeli a zasekli se na oběd. Stačí když třeba zrovna nevyrazíš s plnejma baterkama, nebo si musíš někam zajet nebo něco.

    A to má i3 dojezd oficiálně snad přes 200 kilometrů (a byla novinářská, takže skoro nová, žádný opotřebení baterek).

    Ještě Jaguar I-Pace, kterým jsem teda nejezdil já, ale měli ho kolegové, je dojezdem na hraně. Dá se používat jako druhý auto v rodině, ale v tuhle chvíli nejde používat jako první. Tam je fakt hranice Model S alespoň 85 nebo 90 kWh, případně nový VW a Škodovky co budou stát na platformě MEB, ty budou mít všechny dojezd kolem 500 - 600 km.

    Do jistý míry tomu pomůžou rychlonabíječky, jako FastCharge, který začíná stavět BMW s Porsche (dobíjecí příkon 350 kW, nabití Taycanu na 80 % dojezdu, tedy 400 km, za 15 minut), ale s těma jednak ještě nějakou dobu většina aut nebude kompatibilní (třeba MEB auta od VW to neuměj), bude trvat než se rozšíří a především jejich používání strašlivě kurví baterie.

    Malý elektromobily jsou prostě nonsens. Smysl dávají auta velikostí a cenou odpovídající středně velkýmu SUV (u nás třeba Kodiaq) nebo sedanu střední třídy (Superb).

    Menší auta budou buďto robotaxíky do města, nebo budou ještě tak 10 let na fosilní paliva, nebo prostě nebudou. A nebo to budou jen "druhý auta". Zkrátka si člověk místo Fabie za 350 nebo Scaly za 500 tisíc koupí větší elektromobil za 700-800. Jen ho bude mít dýl a dýl ho splácet, nebo ten, kdo na to nebude mít, si koupí ojetej.

    Já si třeba klidně dokážu představit, že bych si koupil Fiat 500e, který jsou teď ojetý za 300 tisíc (novej stál asi 600, což byla píčovina). Ale jen kvůli tomu, že v centru Prahy může parkovat všude, a že mám ještě ICE auto, kterým jezdím mimo Prahu. Jako jediný auto bych si z elektromobilů v tuhle chvíli koupil jedině Teslu, od příštího roku ty věci od VW, který budou mít těch cca 500 km.

    BTW myslím, že na českým trhu se pohled na elektromobilitu brutálně změní s příchodem sériový verze Vision iV...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jak už tu zaznělo, "dojezd...bla...bla...dojezd"

    Podle tohohle článku jsou ty reálné dojezdy v pohodě...

    Průměrných 212 km se zapnutou klimoškou na 28 kWh baterii mi přijde super.

    Takový dojezd znamená, že v klidu dojedu do Brna, jen s krátkou pauzou na kafe. A nebo taky na chalupu, zpět a znova na chalupu bez nabíjení.

    Zcela dostatečné pro 80% řidičů, kteří víc jak 100km ujedou leda tak 2x za rok na dovolenou a zpět

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nájezd 1 000 kilometrů je blbost, je to zbytečně moc a nikdo to reálně nepotřebuje.

    Nicméně pokud má elektrický auto bejt schopný sloužit jako primární dopravní prostředek a hlavní auto v rodině, potřebuje pro typickýho řidiče udávanej dojezd tak cca 400 - 600 km, což u auta střední velikosti znamená nějakých 70 - 80 kWh.

    Auto s udávaným nájezdem 150 kilometrů obvykle v reálu najede v průměru tak sto, za blbýho počasí míň. Nevím, kolika elektromobilama jsi jezdil, já jich vyzkoušel poměrně hodně a všechno do nájezdu cca 200 km je prostě nahovno.

    Takovej nájezd znamená, že když se najednou rozhodnu, že potřebuju z Prahy do Pardubic nebo do Liberce, už to může bejt problém. Když bude zrovna mrznout, tak si budu moct vybrat mezi topením a dojetím do cíle. Do Brna nebo Ostravy prostě nedojedu, a když mi nevyjde dojezd, tak zůstanu viset v půlce někde u nabíječky třeba 3 hodiny, pokud nemám tu kliku, že zrovna najdu aspoň ChaDeMo.

    Těch +- 500 kilometrů už znamená, že za téměř jakýchkoliv okolností to auto dojede minimálně 300-350 kilometrů, i když zrovna mrzne, baterky hůř fungujou a v autě běží naplno topení. A je to tak cca minimální dojezd potřebnej k tomu, aby dejme tomu 90% řidičů v 90% dní vystačilo v pohodě, plus je už i dobíjení z rychlonabíječky jednou za 300 kilometrů poměrně přijatelnej způsob pohybu na delší vzdálenosti.

    Malej elektromobil (myšleno velikost Fabie a menší, tedy třeba ta Zoe) nemá význam, není k ničemu dobrej a pochybuju o tom, že by v nejbližších 10 letech takový věci byly.

    Volkswagen ID3 má stát asi 800 tisíc. Když by udělali něco o třídu a půl menší, bude to stát třeba 600, protože nejvíc stojí technologie a baterky, ne to, jak je to velký.

    Tu menší věc si nikdo nekoupí.

    Zároveň má elektromobil - mimo baterky - mnohem větší životnost a nižší servisní náklady než spalovací auto, protože je jednodušší. Takže pokládám za dost pravděpodobnej vývoj, že zkrátka malý auta nebudou, budou místo nich větší a dražší, ale lidi si je budou kupovat na delší dobu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Úplně stejně jako do velkýho, jen bude menší. Ostatně viz zrovna to Citigo / Volskwagen Up!, který se v CNG verzi normálně dělaly. A ekonomicky samozřejmě vycházely mnohem líp než elektrický, protože mají zhruba stejný náklady na kilometr, jen to auto stojí půlku.

    A ad dojezd - elektrický auto, který má udávanej dojezd 200 kilometrů, je dobrý leda tak k popojíždění po městě a nemůže sloužit jako primární dopravní prostředek.

    Ad exploziva - mě je vcelku buřt, jestli sedím kousek od nádrže na benzín nebo jestli sedím na paklu Li-ion baterek.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Otázkou je, co je to "smysluplný dojezd".

    Protože pro řadu řidičů je to především psychologická, nikoliv praktická otázka.

    Pro mne je třeba "smysluplný dojezd" cca 150-200 km, tj. cca 2x toho co potřebuji max ujet v jednom zátahu a zároveň cca týdenní nájezd, když jezdím jen do práce a z práce...
    To znamená u auta velikosti Fabie (spotřeba ~16 kwh/100km) baterii cca 40 kwh.

    Ale zároveň jsem si vědom existence řidičů, kteří "MUSÍ" mít dojezd EV minimálně 1000 km, přestože jejich ICEV má dojezd sotva 500 km a vyjedou 4 nádrže za rok...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: "dojezd" .. bla bla .. "dojezd" .. bla bla.
    A jak do maleho auta narves tlakovou nadrz? :D A vis, ze kdyz ridis male auto s velkou nadrzi na benzin, tak te od exlpoziv deli milimetry? :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Dal bych tomu sest-sedm let. Tedka jsme na treti generaci modernich ev, az bude pata, tak to bude o dost levnejsi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Nevyplatí, protože cenovej rozdíl mezi velkým a malým elektromobilem je mizivej. Malý elektrický auto je buďto krám bez dojezdu, nebo je nesmyslně drahý (Citigo iV se prsí tím, že bude "už pod půl milionu, Zoe je ještě dražší), nebo obojí.

    U malýho auta vyjde ekonomicky i ekologicky líp, aby bylo na benzín nebo plyn.

    Elektrický auto co má smysluplnej dojezd vyjde vždycky někde kolem mega a nemá tudíž smysl, aby bylo maličký. Velikost cca Tesly Model 3 nebo Volkswagenu ID3 bude na dlouho nejmenší, co má smysl.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PEPAZZ: podle mne se vyplati, kdyz si planujes pouzivat je dele jak 10 let.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    viz ten Peugeot, nebo Renault Zoe. Je to fábka za 800 papírů
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: = vyjdou stále ještě draho, chapu no ..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PEPAZZ: V podstatě jak píše BOBASH, akorát by bylo vhodné upřesnit, že se to nevyplatí kvůli psychologii kupujících.

    Nejdražší položkou je baterie + software BMS. Menší kastle by byla jen o malinko levnější a lehčí, dojezd navíc jen pár desítek km.

    A EV navíc patří cenově do kategorie kompenzátorů, kde platí, že čím větší auto, tím důležitěji si řidič připadá...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Umí, ale na elektřinu se nevyplatí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam