SEJDA: Ještě ad ty parametry - já myslím, že problém je v tom, že většina lidí si neuvědomuje, že auto není klobása.
Pak tady vycházej z toho, že když auto velikosti X od značky Y stojí Z peněz, tak auto velikosti X-2 od značky s prestiží Y-1 musí stát ekvivalentně míň peněz.
Protože byli všichni desítky let navyklí na to, že když Superb je auto za milion, tak Octavia, o třídu menší, je auto za 600 a Fabia je auto za 300. A tudíž když bude stát elektrickej ekvivalent Superbu zase milion, tak je jen otázka času, kdy bude na trhu elektrická Fabia za 300.
Jenomže čím modernější auto, tím míň to takhle funguje. V roce 1960 bylo opravdu větší auto dražší proto, že je větší. Bylo na něm víc železa, mělo víc součástek, motor měl víc válců a ventilů a tak.
Dneska je ta Fabia levnější oproti Superbu jen proto, že je v ní míň technologií.
A Octavia je proti Superbu levnější víceméně proto, že se na ní míň vydělá, nebo se musí někde udělat levnějc. Motory jsou stejný, technologie jsou stejný - a proto si jsou ty auta taky cenově podobnější. Golf nebo Octavia v plný výbavě budou stát skoro stejně jako Superb nebo Passat v ekvivalentní výbavě (zkus si to v konfigurátoru, je to prdel, nejdražší Golf TDI stojí přes milion).
Tohle už teď vede k tomu, že nejlevnější auta se nedají vyrobit s naftovým motorem (třeba naftový Fabie a Pola už skončili, dá se očekávat, že brzo skončí naftový Golfy a podobně velký auta, třeba Renault už do příštího Méganu neplánuje diesel), protože ti, kteří jsou ochotní platit za větší motor, si připlatí za větší auto.
A u elektromobilu je ten rozdíl ještě menší.
Plus je tady fakt, že bude mnohem jednodušší udělat několik verzí jednoho "skateboardu" a na ten sázet různý kastle, což bude mít úžasnou economy of scale, bude potřeba dělat jen jeden typ motoru (protože u elektromobilu se nevyplatí dělat ty slabší, je to moc malej rozdíl) a případně je tam jen dávat dva (přední/zadní).
Možná se, po nějakým výrazným poklesu ceny baterek, dostaneme na to, že budou auta za ekvivalent dnešních 400 tisíc (ale to nebude dřív než třeba za 10 let). Ale ani potom se nebude vyplácet dělat ty malý elektromobily, protože furt bude většina lidí chtít spíš ten velkej.