• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    RAJCHE: ten pocit svobody, ked trcis na D1 kvoli nehode alebo v brnenskej zacpe u zvonarky... :)))
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON:
    "Pocit svobody" má význam pro lidi, co mají malý penis ale tlustou šrajtofli a tak si koupí velké SUV, Lambo, Ferrari, nebo podobný kompenzátor."

    Nemysliš, že prezentuješ hodně subjektivní názor na význam tohoto slovního spojení? :)

    Považuju se za naprosto průměrného řidiče. A podle evropských statistik jsem jím kupodivu sem.
    Střídám malá až středně velká, cenově i výkonově spíše podprůměrná auta, které používám na každodenní dojíždění do práce. Většinou novější modely s nízkou spotřebou.

    "Pocit Svobody" je přesně to, co mi tyto vozidla dávají.

    1) Možnost dostat se z bodu A do bodu B v krátkém časovém úseku a za přijatelnou cenu.
    2) Dostatek bezpečí a přijatelné pohodlí oproti ostatním způsobům dopravy.
    3) Komfort neplánovat dopředu ujeté kilometry.

    Ano, tohle všechno dohromady.

    Pocit svobody ztracím například v momentě, kdy letím na služebku nebo na dovolenou na neznámé místo.
    Potřebuju auto z půjčovny. Jako fanoušek, bych rád samozřejmě EV. Ale!
    Musím se dostat z letiště A na hotel B, přespat a ráno do podniku C a novou trasou zpět na letiště A. Případně si udělat krátký spontanní výlet do bodu D.
    Ten pocit svobody a komfortu, že to bezpečně zvládnu je pro mě v ten moment priorita. Takže EV nepřipadá v úvahu.
    Přesně z těch důvodů, které tadý popisuje Bobash.

    Na tomto příkladu se dá myslím analogicky a prakticky demonstrovat stereotipní chování a uvažovaní většinové populace.

    PS: Holky říkají, že péro dobrý.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    SEJDA: Myslim, že je budu stát tolik usilí to prodat, že to zabaleji.
    Odhaduji, že budou rádi, když prodaji 10ks.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RAJCHE: co se tyce pohonu kazdeho kola: je to 4x4, ma to rekuperaci, vyuziva to energii pri ABS, resp EPS k dobireji baterky.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RAJCHE: je to povedene, ale meli radeji udelat dodavku :D .. nicmene moc nechapu to, ze mezi dobijenim ma byt 300 km .. ma to ale 21,9 KWh baterku, tedy mezi dobijenim 50% ma 11 kWh, tedy by muselo mit spotrebu 3,7 kWh / 100 km. Ale uvadi 6,8 kWh / 100 km, takze se musi baterka dobijet na 100 % a vycerpavat na 5 % :D
    Lepsi by bylo, kdyby psali "max. cruise range".
    A kdyby k tomu udelali manualne stahovatelnou strechu.

    Hipsteru si to najde dost.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Jeden příklad aplikace ze z Plzně zde:


    https://mwmotors.cz/luka-ev/

    Chlapům to muselo dát strašně práce.
    Styling mají povedený. Určitě se zatím nejedna hlava otočí a lidi to bude přitahovat.

    Čemu nerozumim je koncepční řešení chassis včetně uložení pohonného ústrojí.
    V čem je výhoda dávat relativně slabé 12,5kW elektromotory do kol?
    Aby ušetřili místo na kufry v eletkrickém retro sporťáku s dojezdem 300km a kapacitou baterií 22kWh?

    Podle parametrů je to teméř srovnatelné se Smart Roadster (jen o 50cm delší).
    Stoji to 30,000EUR (ex. VAT). Takže mega. Fuuuuha.

    Design konstrukce?
    Z toho co mohu vyčíst z fotky, tak bych měl silnou obavu vyrazit s tímto autem do normálního provozu a chovat se k němu jako ke sportovnímu.
    Rád bych se mýlil, ale při pohledu na rám mám obavu, že tohle auto s regulerní M1 legislativou na rande nebylo.
    Odhaduji, že to mají pořešený přes nějakou lilmitovanou výrobu 500ti ks, kde jsou jinak regulovaný podmínky.

    Nějak nechápu, pro koho je to určené a kdo je cílovka.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Motory v kolech jsou pro běžné použití kravina, zvyšuje se neodpružená hmotnost. Ukazuje se, že optimální je motor pro každou nápravu.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: "Co se týče cen konstrukce, záleží dost na designu - motory mohou být v kolech, stejně tak ale může být ve voze jen jeden, klasicky uložený u nápravy - což sice mírně snižuje spolehlivost, ale je otázkou jak moc zásadně.."

    Můžeš prosím vysvětlit?
    Proč motory do kol? Proč si myslíš, že klasický uložení mezi nápravami snižuje spolehlivost?
    Předem díky.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Točíš se v kruhu a argumentuješ irelevantními věcmi, jako je dojezd a "pocit svobody".

    "Pocit svobody" má význam pro lidi, co mají malý penis ale tlustou šrajtofli a tak si koupí velké SUV, Lambo, Ferrari, nebo podobný kompenzátor.

    Pro běžného řidiče je "pocit svobody" irelevantní, potřebuje se jen dostat z bodu A do bodu B. Proto třeba na některých vesnicích mají lidi 3-5 stejných aut v různém stádiu rozkladu, která mají reálný dojezd bez poruchy do 100 km a v nejhorším je odtáhnou traktorem.
    (Přičemž home-made elektrotraktorů a "golfových vozíků" se na vesnicích nevyskytuje zrovna málo)

    Podobné je to i pro bĕžného obyvatele velkého města, včetně Prahy.

    Co se týče cen konstrukce, záleží dost na designu - motory mohou být v kolech, stejně tak ale může být ve voze jen jeden, klasicky uložený u nápravy - což sice mírně snižuje spolehlivost, ale je otázkou jak moc zásadně.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    100% se příkláním k tomu, co tady píše Bobash. Budoucnost EV je autonomní městský mobilitě.
    Přes 8 let jsem řešil podobné výpočty, co tady během posledních několika hodin proběhli. Skalním přívržencům EV se to asi nemusí zamlouvat, ale to co tady píše Bobash je prostě staticky i prakticky korektní :)

    Tím nechcí jít proti osobním nazorům a osobním zkušenostem diskutijích. Již dlouho pozoruju, že tu má spousta lidí dost načteno a zažito. Hodně toho je ovšem ze zdrojů, které jsou na EV přímo zaměřené a tedy ne vždy úplně objektivní.

    Zajímavě je to například zpracováné v této 'nenáročné' publikaci.
    Driverless Car Revolution: Buy Mobility, Not Metal, Rutt Bridges, Andrew Sherman, Josh Holland, Diane Carman, eBook - Amazon.com
    https://www.amazon.com/Driverless-Car-Revolution-Mobility-Metal-ebook/dp/B00WS1S4AM
    Je tam dopodrobna zpracovám model autonomní mobility (Dust-to-Dust Approach) včetně výpočtů a porovnání různých technologií, sdílení a soukromého vlastnictví vozidel s ohledem na roční náklady, atd.

    Možná tady na to dělám reklamu, ale jako základní ucelený komplexní pohled na městkou automonomní mobilitu ve spojení s EV je to skvělý. Sice to je z roku 2015, ale stále to naráží na to, co se tady řeší.

    Dovolím si zmínit, že jsem pár let zpracovával a ověřoval některá data prezentovaná v publikaci a následně je aplikoval do případových studií. Na základě analýz a studií mi to prostě vychází stejně jako Bobashovi. Sorry jako.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ještě jedna poznámka k malým, levným elektromobilům - než taková věc přijde, tak budou mít další obrovskou konkurenci v podobě ojetých starších normálně velkých.

    (což jsem už ostatně psal, že si lidi prostě budou ty auta nechávat dýl a koupí si dražší, nebo budou kolovat mezi víc majitelema)

    Než někdo vyrobí něco jako elektrickou Fabii za 400 tisíc, tak budou za 400 tisíc ojetý Tesly Model 3... nebo i Model S. A vzhledem k tomu, že u elektrickýho auta je významně menší rozdíl mezi údržbou levnýho a drahýho než u benzínovýho, tak si většina lidí radši koupí to ojetý, než by si kupovala nějakej paskvil co ujede 200 kilometrů na nabití.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak to aby pod tou střechou měla i to pole, na kterým pěstujou obilí na tu pizzu :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no pockaj, pizzeria, ktora ma na streche solary a z tej nabija svoju flotilu citigo je vlhky sen kazdeho kapitalistu, sice velke pociatocne investicie ale pak uz iba cista ryza :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak ještě podstatná část toho, co tu řešíme:

    U EV mi to zatím u všech aut, se kterýma jsem jezdil, vycházelo nákladově na něco jako 0,8 - 1,1 Kč/km. Už třeba u CNG vychází auto velikosti Mercedesu E (a tedy Tesly) hodně přes korunu.

    U benzínu nebo nafty má ekvivalent Tesly třeba 5 Kč/km.

    Chápeš už trochu ten rozdíl?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jednou možná. Ne za rok, ne za pět let.

    Jinak ad spotřeba - porovnej si Teslu a to Citigo, nebo Ioniq. U ICE by byl rozdíl násobnej, u BEV max. desítky procent.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Citigo iV se ti nezaplatí nikdy, ani kdyby jeho poslední destinací byla Restaurace na konci vesmíru.

    Kilometr na CNG totiž stojí míň než kilometr na elektriku, v případě takhle malýho auta. Teď budu tahat čísla z paměti, ale bylo to něco jako 0,85 Kč/km na CNG a 0,90 na elektřinu, nebo tak.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Co se tyce spotreby velky/maly porovnej si iPACE a Ioniq, se tbytkem vice-mene souhlasim akorat si myslim ze gro evs sice bude 800-mego ale 500 tisicovy se budou taky slusne prodavat
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ještě ad ty parametry - já myslím, že problém je v tom, že většina lidí si neuvědomuje, že auto není klobása.

    Pak tady vycházej z toho, že když auto velikosti X od značky Y stojí Z peněz, tak auto velikosti X-2 od značky s prestiží Y-1 musí stát ekvivalentně míň peněz.

    Protože byli všichni desítky let navyklí na to, že když Superb je auto za milion, tak Octavia, o třídu menší, je auto za 600 a Fabia je auto za 300. A tudíž když bude stát elektrickej ekvivalent Superbu zase milion, tak je jen otázka času, kdy bude na trhu elektrická Fabia za 300.

    Jenomže čím modernější auto, tím míň to takhle funguje. V roce 1960 bylo opravdu větší auto dražší proto, že je větší. Bylo na něm víc železa, mělo víc součástek, motor měl víc válců a ventilů a tak.

    Dneska je ta Fabia levnější oproti Superbu jen proto, že je v ní míň technologií.

    A Octavia je proti Superbu levnější víceméně proto, že se na ní míň vydělá, nebo se musí někde udělat levnějc. Motory jsou stejný, technologie jsou stejný - a proto si jsou ty auta taky cenově podobnější. Golf nebo Octavia v plný výbavě budou stát skoro stejně jako Superb nebo Passat v ekvivalentní výbavě (zkus si to v konfigurátoru, je to prdel, nejdražší Golf TDI stojí přes milion).

    Tohle už teď vede k tomu, že nejlevnější auta se nedají vyrobit s naftovým motorem (třeba naftový Fabie a Pola už skončili, dá se očekávat, že brzo skončí naftový Golfy a podobně velký auta, třeba Renault už do příštího Méganu neplánuje diesel), protože ti, kteří jsou ochotní platit za větší motor, si připlatí za větší auto.

    A u elektromobilu je ten rozdíl ještě menší.

    Plus je tady fakt, že bude mnohem jednodušší udělat několik verzí jednoho "skateboardu" a na ten sázet různý kastle, což bude mít úžasnou economy of scale, bude potřeba dělat jen jeden typ motoru (protože u elektromobilu se nevyplatí dělat ty slabší, je to moc malej rozdíl) a případně je tam jen dávat dva (přední/zadní).

    Možná se, po nějakým výrazným poklesu ceny baterek, dostaneme na to, že budou auta za ekvivalent dnešních 400 tisíc (ale to nebude dřív než třeba za 10 let). Ale ani potom se nebude vyplácet dělat ty malý elektromobily, protože furt bude většina lidí chtít spíš ten velkej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ad malý auta - malý auta mají spoustu výhod, ale jen málo z nich přebije výhody velkýho auta, pokud k nim nejsou přibalený výhody nižší ceny a provozních nákladů.

    Jediný případy, kdy fungujou malý drahý auta, jsou malý prémiovky - Mini, i3, dejme tomu Mercedes A, do jistý míry Smart, možná Toyota iQ, dejme tomu fancy verze Fiatu 500.

    Ale to jsou pořád relativně okrajový části trhu a nový si tyhle auta kupujou především lidi, kteří mají potřebu mít druhý auto do města, nebo lidi s nějakou specifickou potřebou.

    Většina trhu dá vždycky přednost o kousek většímu autu, který je plnohodnotně použitelný pro čtyři lidi, dá se v něm jet daleko a podobně.

    U elektrickejch aut odpadá spousta důvodů pro existenci menších aut:
    1) Elektrický auto žere skoro stejně ať je velký nebo malý. Tedy odpadá rozdíl provozních nákladů, respektive není takovej.
    2) Pohonný ústrojí elektrickýho auta je podobně drahý u velkýho a u malýho. Zatímco benzínovej motor pro Škodu Citigo může stát třeba čtvrtinu motoru pro nejdražšího Superba, nemluvě o Mercedesu ekvivalentním Tesle (tam to bude spíš desetinásobek), elektrickej motor pro elektrický Citigo a pro Teslu bude stát řádově podobně, akorát v tý Tesle budou třeba dva, nebo bude jeden o trochu větší.
    3) Když už máš stejný technologie a podobný provozní náklady, zůstává smysl menšího auta zachován jen tehdy, pokud ho vyloženě CHCEŠ menší, ale jsi ochoten se smířit s tím, že nebude o moc levnější. Tohle nahrává věcem jako bude třeba elektrický Mini nebo ta i3. Je to dostatečně prestižní věc na to, aby za to někdo dal peníze jako za o hodně větší auto.

    Takže jako jediná zásadní výhoda malýho auta zbývá parkování. A rozdíl mezi VW ID3, kterej má 4,25 metru (o něco málo kratší než dnešní Golf, cca jako Fabia Combi) a opravdu malým autem už je moc malej na to, aby to mělo opravdu význam. Přitom, díky skateboard chassis, má ta věc vnitřní prostor cca Passatu.

    Menší auta určitě někdo zkusí udělat, ale v dohledný době to nebude žádná signifikantní část trhu, protože není prostě důvod.

    Představa, že v roce 2025 budeme mít elektrickou Fabii za 400 tisíc, je prostě nesmysl, protože to by musely baterky zlevnit tak na třetinu.

    Nabíječky na každým rohu taky hned tak nebudou, a ještě dlouhý léta nebudou ty nejrychlejší použitelný pro levný auta - třeba ani první auta na MEB nebudou mít schopnost nabíjet z FastCharge, takže ti z veřejný sítě zbude tak leda ChaDeMo a tím na dojezd 200 kilometrů nabíjíš přes hodinu.

    Takže těžiště trhu bude v autech zhruba cenově odpovídajících dnešní střední třídě (Mondeo/Superb/Passat), takže 750k-1M, půdorysně možná trochu menších, dost možná zabalenejch do kastle nějakýho SUV/crossoveru, protože to lidi chtěj a navíc jak je to vysoký, tak to může nabízet stejný místo na menším půdorysu.

    Nejspíš budou i auta velikosti Fabie za trochu levnější peníze, ale prostě představa, že si strejda, co by si dneska koupil Fabii za 300 tisíc, koupil v roce 2025 elektrickou Fabii za 300 nebo 400 tisíc, je kravina.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Malá auta mají samozřejmě spoustu výhod, ale obecně si je zákazníci moc nekupujou, pokud si můžou za skoro stejný peníze koupit větší auto.

    Ad dolar - zadával jsem kurz do Googlu, tak hluboce jsem to neřešil.

    Jinak ano, jsem schopen vnímat parametrů a vlastností auta docela dost. Jsem taky schopen se dívat na různý auta z různých pohledů jejich cílovek, protože testováním aut se střídavě víc či míň zabývám či dokonce živím už nějakejch skoro 15 let a za tu dobu jsem jezdil cca vším běžně se vyskytujícím na trhu.

    Mám trochu pocit, že se mě snažíš stavět do pozice "odpůrce elektromobility", protože tvrdím, že malý elektrický auta se nevyplácí a že zákazníci nechtějí elektrický auta s malým dojezdem.

    Jenomže tohle jsou prostě objektivní pozorování.

    Zákazníci jsou zvyklí, že malý auto je zajímavý tím, že je levný a úsporný, to patří k jeho zásadním výhodám. Když nějaká věc kalibru Citigo nebo Fiat 500 stojí 250 tisíc, tedy čtvrtinu průměrnýho Superbu nebo Passatu, tak je to pro lidi zajímavý.

    Když stojí 600 tisíc, tak to zajímavý není.

    Stejně tak elektromobily, který mají dojezd nižší než MINIMÁLNĚ 300, spíš 400-500 km dle WLTP, jsou odkázaný do role "druhýho auta v rodině" a "auta do města".

    Jedna věc, která vám elektrogeekům trochu uniká, je, že auto není věc, kterou by lidi kupovali racionálně. Neexistuje moc racionálních důvodů jezdit po městě v SUV, neexistuje skoro žádnej racionální důvod pro opravdu výkonný auta, obecně velká část procesu výběru auta je iracionální.

    A i kdyby člověk nakrásně 350 dní v roce vystačil s dojezdem 150 kilometrů, tak si stejně 95% lidí nebude chtít koupit auto s dojezdem nižším než 300, protože jeden z důvodů, proč si lidi auto kupujou, je POCIT svobody, to, že můžou jet kam chtěj. A dojezd 150 kilometrů svoboda není, to je oser a občas taky nemožnost někam dojet - minimálně do doby, kdy budou FastCharge dobíječky tak rozšířený jako benzínky, což bude trvat rozhodně víc než deset let.

    Mimochodem, i spalovací auto, který na natankování neujede aspoň 300 kilometrů, většinu lidí, co ho zkusí, začíná velmi brzo štvát, protože lidi neradi tankujou. A nabíjení je ještě horší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam