SEJDA: Ad malý auta - malý auta mají spoustu výhod, ale jen málo z nich přebije výhody velkýho auta, pokud k nim nejsou přibalený výhody nižší ceny a provozních nákladů.
Jediný případy, kdy fungujou malý drahý auta, jsou malý prémiovky - Mini, i3, dejme tomu Mercedes A, do jistý míry Smart, možná Toyota iQ, dejme tomu fancy verze Fiatu 500.
Ale to jsou pořád relativně okrajový části trhu a nový si tyhle auta kupujou především lidi, kteří mají potřebu mít druhý auto do města, nebo lidi s nějakou specifickou potřebou.
Většina trhu dá vždycky přednost o kousek většímu autu, který je plnohodnotně použitelný pro čtyři lidi, dá se v něm jet daleko a podobně.
U elektrickejch aut odpadá spousta důvodů pro existenci menších aut:
1) Elektrický auto žere skoro stejně ať je velký nebo malý. Tedy odpadá rozdíl provozních nákladů, respektive není takovej.
2) Pohonný ústrojí elektrickýho auta je podobně drahý u velkýho a u malýho. Zatímco benzínovej motor pro Škodu Citigo může stát třeba čtvrtinu motoru pro nejdražšího Superba, nemluvě o Mercedesu ekvivalentním Tesle (tam to bude spíš desetinásobek), elektrickej motor pro elektrický Citigo a pro Teslu bude stát řádově podobně, akorát v tý Tesle budou třeba dva, nebo bude jeden o trochu větší.
3) Když už máš stejný technologie a podobný provozní náklady, zůstává smysl menšího auta zachován jen tehdy, pokud ho vyloženě CHCEŠ menší, ale jsi ochoten se smířit s tím, že nebude o moc levnější. Tohle nahrává věcem jako bude třeba elektrický Mini nebo ta i3. Je to dostatečně prestižní věc na to, aby za to někdo dal peníze jako za o hodně větší auto.
Takže jako jediná zásadní výhoda malýho auta zbývá parkování. A rozdíl mezi VW ID3, kterej má 4,25 metru (o něco málo kratší než dnešní Golf, cca jako Fabia Combi) a opravdu malým autem už je moc malej na to, aby to mělo opravdu význam. Přitom, díky skateboard chassis, má ta věc vnitřní prostor cca Passatu.
Menší auta určitě někdo zkusí udělat, ale v dohledný době to nebude žádná signifikantní část trhu, protože není prostě důvod.
Představa, že v roce 2025 budeme mít elektrickou Fabii za 400 tisíc, je prostě nesmysl, protože to by musely baterky zlevnit tak na třetinu.
Nabíječky na každým rohu taky hned tak nebudou, a ještě dlouhý léta nebudou ty nejrychlejší použitelný pro levný auta - třeba ani první auta na MEB nebudou mít schopnost nabíjet z FastCharge, takže ti z veřejný sítě zbude tak leda ChaDeMo a tím na dojezd 200 kilometrů nabíjíš přes hodinu.
Takže těžiště trhu bude v autech zhruba cenově odpovídajících dnešní střední třídě (Mondeo/Superb/Passat), takže 750k-1M, půdorysně možná trochu menších, dost možná zabalenejch do kastle nějakýho SUV/crossoveru, protože to lidi chtěj a navíc jak je to vysoký, tak to může nabízet stejný místo na menším půdorysu.
Nejspíš budou i auta velikosti Fabie za trochu levnější peníze, ale prostě představa, že si strejda, co by si dneska koupil Fabii za 300 tisíc, koupil v roce 2025 elektrickou Fabii za 300 nebo 400 tisíc, je kravina.