• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: OK. Nicméně pořád úplně nerozumím řeči svého kmene. Já mluvl o tom, že zatímco ICE auta jsou stavěný tak, že "platforma" je v podstatě sada sdílených komponent a částí kastle (typicky část mezi přední nápravou a firewallem), ale jinak se konstrukce jednotlivých modelů dost liší, BEV jsou obvykle stavěný úplně jinak, způsobem, který mnohem víc než samonosnou karoserii (jak se česky říká unibody) připomíná klasickou rámovou konstrukci.

    Hlavní nosný prvek je šasi, někdy se tomu říká "skateboard" - prostě placka, která má v rohu kola, obsahuje nápravy, motory, zavěšení, řízení a samozřejmě baterky, typicky umístěné naplacato pod kabinou.

    Na tomhle je potom posazená kastle.

    To umožňuje mnohem snazší rozšiřování modelový nabídky o další karosářský varianty, protože se opravdu vyvíjí jen kastle, která ani není primární nosnou součástí (i když částečně nosná je taky). Dokonce to pravděpodobně umožní návrat věcí, jako byly kit cars na Brouku (a podvozku Brouku je to velmi podobný).

    Nerozumím, co myslíš problémy s NVH a dynamikou u EV - jedinej zásadní problém s NVH u EV je v tom, že kvůli tichýmu elektromotoru je všechno slyšet a musí se nově vyvíjet i komponenty jako třeba stěrače, protože najednou všechno dělá kravál.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A ad v čem je problém, mít totéž na elektriku. Nevím, v jaký realitě žiješ ty, ale v mojí realitě naprostá většina lidí, kteří vlastní auto, používají to auto poměrně často zejména tehdy, když potřebujou jet někam dál nebo někam, kam třeba nejezdí pohodlně vlaky. Což jsou typicky místa dál než 50 kilometrů a taky typicky místa, která nejsou nacpaná nabíječkama.

    Auto s udávaným dojezdem 200 kilometrů má reálný akční rádius 70 - 80 kilometrů.

    Citigo iV se svým dojezdem 265 km dle WLTP bude mít reálný akční rádius 100 kilometrů (pokud cestou nebude nabíječka, které jsou v současnosti jen ve velkých městěch a na dálnicích).

    Nabíjení na nabíječkách, které jsou v současnosti k dispozici a které budou běžné nejbližších pár let (a které třeba tyhle krámy podporujou) trvá řádově hodinu až dvě do plné kapacity.

    Takže cesta z Prahy do Brna s něčím takovým trvá třeba pět hodin, zatímco s normálním autem hodinu a půl.

    Já už nevím, jak ti to mám vysvětlit. Fakt jsem jezdil hodně elektromobilama, jezdil jsem hodně normálníma autama, jezdím občas i vlakem, dokonce jsem párkrát jel i autobusem.

    Tesla nebo podobnej elektromobil je z mýho pohledu auto plnohodnotně schopný nahradit normální auto.

    Citroen C-Zero, eGolf nebo podobný krám je věc dobrá do města a blízkého okolí, kamkoliv dál je lepší vlak, auto z půjčovny nebo cokoliv jinýho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Co myslíš slovem "unibody kastle"? Nejsem si jistej, jestli to znamená to, co si myslíš, že to znamená.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Majoritu řidičů představují jen vemli těžko, a už vůbec nepředstavují majoritu těch, kdo si kupují nová auta. A už vůbec ne majoritu těch, kteří jsou za to nové auto ochotní dát 900 tisíc, co stojí Zoe, nebo 500 tisíc, co bude stát Citigo iV.

    Jak už jsem zmiňoval - i třeba lidi jako moji rodiče, kteří nenajedou skoro nic, většinou jezdí autem na víkend na chalupu, budou mít problém si koupit auto s dojezdem pod 200 km, protože sice auto potřebujou málo, ale když už ho potřebujou, tak spíš na cestu někam daleko.

    A problém toho, mít ekvivalent tvýho Swifta na elektriku, je v tom, že ekvivalent tvýho Swifta na elektriku stojí 800 tisíc, zatímco novej Swift stojí 250.

    Ad provozní náklady - Citigo iV: Dojezd 265 km dle WLTP (laboratorní podmínky), tedy v reálu tak 220 km.

    Nabití: 37 kWh plus ztráty při nabíjení, dejme tomu 40 kWh. kWh stojí cca 4,50 Kč. To je cca 180 korun za nabití.Takže jsme někde na cca 0,8 - 0,9 Kč/km.

    Pokud bude zrovna mrznout nebo bude potřeba jet po dálnici, tak bude dojezd tak 150 kilometrů, takže jsme přes korunu.

    Pro srovnání, kilometrový náklad Citigo G-TEC (tovární varianta na Citigo) je v reálném provozu taky 0,80-1,00 Kč.

    S normálním Citigo nebo Up! na benzín je to cca 5-6 litrů na sto, což je 1,50 - 1,80 Kč/km.

    Opravdu neexistuje scénář, kde by se píčovina jako Citigo iV vyplatila.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: tohle bude unibody kastle, a jak uz se tu driv resilo, problemy jsou s NVH a dynamikou u EV unibody o dost vetsi nez u CE, ale to se da vsechno zmaknout.

    samozrejme pokud bude EV 10% trhu, tak dotace na kus bude mensi, ale s mnozstvim vyroby vozu a baterek budou umerne klesat vyrobni naklady na kus a tim i prodejni cena
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Problém je v tom, že skupiny uživatelů, které nazýváš "marginálními" představují majoritu řidičů.

    Normální člověk běžně nepotřebuje dohet na jeden zátah z Prahy do Brna a 1x ročně to zvládne s propočtenou přestávkou.

    Mám Swift 2001 (najeto 80k, z toho cca 40k za poslední cca 3 roky) - plně anologové, bez klimatizace...a dálniční známku také nemám, takže na průměd 90 km/h se vůbec nedostanu...
    ...takže nechápu, v čem by dld Tvé pokřivené mentality měl být problém, mít totéž na elektriku...

    BOBASH: A ty provozní náklady jsi sebral kde...?
    V křišťálové kouli...?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Rozdíl mezi TT a A3 není úplně jen "změna kastle". Je to sdílení komponent, ale technický rozdíly mezi jednotlivýma autama na stejný "platformě" jsou v případě ICE o dost větší než u skateboard chassis.

    A ad deformace trhu - je jedno jestli se nám to líbí nebo ne, podstatný je, že dotace v řádu stovek tisíc korun na elektrický auta jsou možný teď, když tvoří pár desetin procenta trhu, ale už když to bude třeba 10% trhu, tak ty dotace skončí, protože by byly moc drahý.

    Takže s nima nelze dlouhodobě počítat.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: to neni zadna "deformace trhu", to je ochrana mestkyho obyvatelstva. jsou tramvaje a trolejbusy taky deformace trhu busu podle tebe??

    meneni kastle z neceho jako TT na A3 nebo Rommster se dela uz dvacet let u benzinaku, to neni nic svetoborneho. MEB bude chrlit hromadu modelu a tim pujde prumerna cena vyroby na kus dolu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Jasně, ale to už je deformace trhu, prodává se to jen díky dotacím. A pořád hádám ty dotace budou i na tu Teslu nebo ID3 (nebo cokoliv dalšího na MEB platformě).

    A protože na MEB (a podobnejch platformách) jde měnit kastle vcelku dle libosti (technika je celá ve skateboardu), tak automobilky vychrlej spoustu cool vypadajících blbostí a tím odpadne i argument "Teslu už mám, stará chce tohle".

    Jinak 40 tisíc aut na EU trhu je na jednu stranu hezký, na druhou stranu furt flusnutí do moře - zvlášť v poměru k prodejům aut obdobný kategorie.

    40 tisíc Taycanů mi přijde zajímavějších :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: grant plus nulova dan v UK (usetris cca £100 rocne) plus no congestion charge v londyne (£6 liber za den). 37k se Zoi prodalo loni po EU. Priusu se na vrcholu jejich slavy prodalo 43k.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: V grantu. Jo, to je jediný, proč se ty auta prodávaj. Když jsou na ně dotace.

    Jinak jasně, občas se najde někdo, kdo si bude ochotnej koupit menší a horší auto za skoro stejný peníze jako větší a lepší, ale bude jich fakt málo.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: protoze Teslu uz mas a stara chce Zoe a ne Teslu. plus ta cena za Zoe tu v UK je po grantu na EV £18,400 coz je to same co das za novyho Megana nebo top trim Captur.

    osobne bych si toTeslu nebo Zoe taky nekoupil a cekam na VW ID, ale ty auta lakaj urcitej druh zakazniku a ti lidi nejsou totalni silenci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: A kromě toho, i kdyby se změnilo, pořád jsi mi nevysvětlil, proč bych si měl koupit Zoe za skoro milion, když můžu mít za lehce přes milion Teslu?

    (a za rok budu moct mít ID3 za míň než Zoe)

    Malý BEV nejsou pitomost jenom ve srovnání s ICE stejný velikosti, ony jsou hlavně pitomost ve srovnání s většíma a lepšíma BEV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: A kde je psáno, že nás zejtra netrefí asteroid?

    Za 2-4 roky se nezmění vůbec nic, když se naplní optimistický předpoklady, tak by do roku 2025 mohlo bejt 10% trhu s novýma autama tvořených elektromobily.

    To znamená, že na silnicích bude pořád jezdit něco jako 95% aut na benzín, plyn a naftu, případně hybridů, a kdyby někdo vymyslel legislativní omezení, který udělá benzín tak drahým, aby se vyplatilo koupit Zoe, tak nás čekají pouliční protesty a ekonomickej kolaps.

    Kromě toho to ani nedává žádnej jinej smysl, protože u malýho auta není EV vs. ICE ani takovej ekologickej rozdíl.

    To je to, co pořád opakuju - u EV funguje účinnost jinak, takže jsou relativně malý rozdíly ve spotřebě. Třeba 30% mezi miniautem jako je Citigo a velkým, těžkým monstrem jako je Model S, kterej by v benzínový verzi potřeboval něco jako 4.0 V8 se dvěma turbama.

    Citigo vyjde za většiny energetickejch mixů z hlediska CO2 líp, pokud bude jezdit na CNG, než na elektřinu.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: v soucasne situaci mozna ne, ale kde je psano, ze 2-4 roky se benzin a celkova legislativa nezmeni tak, ze to bude presne naopak?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Mimochode, ad Zoe a Tesla - to je právě přesně ten příklad, kterej to vysvětluje nejlíp.

    Proč bych si, sakra, měl k první Tesle kupovat Zoe, když o ani ne čtvrtinu víc můžu mít druhou novou Teslu? A za cenu tý Zoe můžu mít ojetej Model S? Prostě si koupím dvě Tesly.

    U ICE dává auto velikosti Zoe smysl, protože auto ekvivalentní Tesle stojí milion a víc, auto ekvivalentní k Zoe stojí 250 tisíc.

    Ale když to vezmeme na příkladu ICE aut, kdo by si koupil Škodu Citigo, kdyby stála jen o 20% míň než Superb? Kdo by si koupil Fabii, kdyby stála 90% toho co Kodiaq?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Já s pár Upama a Citigama jezdil. Ano, teoreticky je to použitelný jako normální auto. Ale je to zkrátka odpovídající tomu, že to v benzínový verzi stojí asi 215 tisíc korun. Když máš za elektrickou verzi zaplatit 2-3x tolik, tak to moc nedává smysl.

    A Zoe se nevyplatí nikdy. Provozní náklady na elektriku ze zásuvky bude mít cca 1 Kč/km. Twingo bude mít náklady tak 1,50 - 2 Kč/km. Twingo stojí 200 tisíc. Zoe stojí asi 800-900 tisíc.

    Takže v optimistickým případě by se ti mohlo povýst, že se ti Zoe zaplatí za cca 600-700 tisíc kilometrů. Když teda vynecháme fakt, že zhruba po půlce toho nájezdu budeš kupovat nový baterky za cenu dalšího Twinga...

    To je při průměrným nájezdu "druhýho auta do rodiny" tak zhruba za 60-70 let bez těch baterek.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: zajimavy, ale mas tam par nepresnosti. ja mam VW up a mame na tom najetych za 7 let pres 45,000 mil, nekolik vyletu Londyn-Paris, Brusel atd. to auto je naprosto normalni plnohodnotne auto. je jedno jestli bude elektro nebo benzin, provoz a spolehlivost je na urovni Pola. parkovaci schopnosti a uzitelnost ve meste nad kterymkoliv SUV.

    Zoe ma sousedka, jeji manzel ma Teslu. pokud investujes do napajeni Tesly pred barakem, tak uz ma docela cenu primontovat k tomu druhy kabel a koupit city e-auto. to co to stoji navic od twinga se ti casem splati.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Já hlavně pořád nechápu, proč tak zarytě obhajujete existenci elektromobilů s dojezdem 200 kilometrů a jejich smysluplnost.

    Hlavním důvodem, proč nebudou mít smysl, bude to, že za chvíli budou za cenu slušně vybavený Octavie k dispozici elektromobily s dojezdem 300 - 500 kilometrů.

    Kdokoliv chce elektromobil, si koupí tohle, s tím, že pokud si chtěl koupit levnější auto, tak si koupí tohle na delší leasing, nebo si to koupí na operák (kterej bude levnější než na tu Octavii, protože lepší zůstatková hodnota), nebo si to koupí ojetý, nebo něco.

    Udělat malej elektromobil s malým dojezdem je pitomost, protože nebude o dost levnější, aby to bylo zajímavý.

    Příklad:
    VW ID3, základní dojezd 300 km (WLTP), vnitřní rozměry cca VW Passat, vnější cca VW Golf, plnohodnotný auto. Základní cena cca 750 tisíc, příchod na trh ve 2020.
    Normální, zajímavý, funkční auto.
    Ekvivalentní ICE auto: Octavia se silným motorem a dobrou výbavou, cenovka cca 600-700 tisíc.

    Škoda Citigo iV, dojezd 265 km vnitřní rozměry Škody Citigo (takže o třídu pod Fabií, věc kterou si kupujou jen rozvozy pizzy), výkony auta na rozvoz pizzy. Základní cena cca 500 tisíc.
    Ekvivalentní ICE auto: Citigo na benzín, cenovka 215 tisíc.

    Příklad 2:
    VW eGolf, základní dojezd 300 km (NEDC, takže reálně tak 200 kilometrů a je to úspěch), vnitřní rozměry VW Golf, základní cena milion.
    Golf, kterej jede stejně jako Golf, jenom nedojede do Brna. Provozní náklady koruna na kilometr, takže asi jako Golf na CNG nebo s malým dieselem.
    Ekvivalentní ICE auto: Golf, cena od cca 500 tisíc korun.

    Tesla model 3, základní dojezd asi 420 km dle WLTP, velikost a výkony ekvivalentní BMW řady 3, základní cena cca 1,3 milionu.
    Ekvivalentní ICE auto: BMW 330i GT, cena cca 1,3 milionu

    Extrémní příklad je potom třeba Renault Zoe, což je auto nabízející rozměry, dynamiku a komfort Renaultu Twingo za 190 tisíc, ale za cenu čtyř Renaultů Twingo.

    Chápete, proč tvrdím, že malej elektromobil je ještě na dlouho blbost?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam