• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Problém je v tom, že skupiny uživatelů, které nazýváš "marginálními" představují majoritu řidičů.

    Normální člověk běžně nepotřebuje dohet na jeden zátah z Prahy do Brna a 1x ročně to zvládne s propočtenou přestávkou.

    Mám Swift 2001 (najeto 80k, z toho cca 40k za poslední cca 3 roky) - plně anologové, bez klimatizace...a dálniční známku také nemám, takže na průměd 90 km/h se vůbec nedostanu...
    ...takže nechápu, v čem by dld Tvé pokřivené mentality měl být problém, mít totéž na elektriku...

    BOBASH: A ty provozní náklady jsi sebral kde...?
    V křišťálové kouli...?
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: v soucasne situaci mozna ne, ale kde je psano, ze 2-4 roky se benzin a celkova legislativa nezmeni tak, ze to bude presne naopak?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Já s pár Upama a Citigama jezdil. Ano, teoreticky je to použitelný jako normální auto. Ale je to zkrátka odpovídající tomu, že to v benzínový verzi stojí asi 215 tisíc korun. Když máš za elektrickou verzi zaplatit 2-3x tolik, tak to moc nedává smysl.

    A Zoe se nevyplatí nikdy. Provozní náklady na elektriku ze zásuvky bude mít cca 1 Kč/km. Twingo bude mít náklady tak 1,50 - 2 Kč/km. Twingo stojí 200 tisíc. Zoe stojí asi 800-900 tisíc.

    Takže v optimistickým případě by se ti mohlo povýst, že se ti Zoe zaplatí za cca 600-700 tisíc kilometrů. Když teda vynecháme fakt, že zhruba po půlce toho nájezdu budeš kupovat nový baterky za cenu dalšího Twinga...

    To je při průměrným nájezdu "druhýho auta do rodiny" tak zhruba za 60-70 let bez těch baterek.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: zajimavy, ale mas tam par nepresnosti. ja mam VW up a mame na tom najetych za 7 let pres 45,000 mil, nekolik vyletu Londyn-Paris, Brusel atd. to auto je naprosto normalni plnohodnotne auto. je jedno jestli bude elektro nebo benzin, provoz a spolehlivost je na urovni Pola. parkovaci schopnosti a uzitelnost ve meste nad kterymkoliv SUV.

    Zoe ma sousedka, jeji manzel ma Teslu. pokud investujes do napajeni Tesly pred barakem, tak uz ma docela cenu primontovat k tomu druhy kabel a koupit city e-auto. to co to stoji navic od twinga se ti casem splati.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Já hlavně pořád nechápu, proč tak zarytě obhajujete existenci elektromobilů s dojezdem 200 kilometrů a jejich smysluplnost.

    Hlavním důvodem, proč nebudou mít smysl, bude to, že za chvíli budou za cenu slušně vybavený Octavie k dispozici elektromobily s dojezdem 300 - 500 kilometrů.

    Kdokoliv chce elektromobil, si koupí tohle, s tím, že pokud si chtěl koupit levnější auto, tak si koupí tohle na delší leasing, nebo si to koupí na operák (kterej bude levnější než na tu Octavii, protože lepší zůstatková hodnota), nebo si to koupí ojetý, nebo něco.

    Udělat malej elektromobil s malým dojezdem je pitomost, protože nebude o dost levnější, aby to bylo zajímavý.

    Příklad:
    VW ID3, základní dojezd 300 km (WLTP), vnitřní rozměry cca VW Passat, vnější cca VW Golf, plnohodnotný auto. Základní cena cca 750 tisíc, příchod na trh ve 2020.
    Normální, zajímavý, funkční auto.
    Ekvivalentní ICE auto: Octavia se silným motorem a dobrou výbavou, cenovka cca 600-700 tisíc.

    Škoda Citigo iV, dojezd 265 km vnitřní rozměry Škody Citigo (takže o třídu pod Fabií, věc kterou si kupujou jen rozvozy pizzy), výkony auta na rozvoz pizzy. Základní cena cca 500 tisíc.
    Ekvivalentní ICE auto: Citigo na benzín, cenovka 215 tisíc.

    Příklad 2:
    VW eGolf, základní dojezd 300 km (NEDC, takže reálně tak 200 kilometrů a je to úspěch), vnitřní rozměry VW Golf, základní cena milion.
    Golf, kterej jede stejně jako Golf, jenom nedojede do Brna. Provozní náklady koruna na kilometr, takže asi jako Golf na CNG nebo s malým dieselem.
    Ekvivalentní ICE auto: Golf, cena od cca 500 tisíc korun.

    Tesla model 3, základní dojezd asi 420 km dle WLTP, velikost a výkony ekvivalentní BMW řady 3, základní cena cca 1,3 milionu.
    Ekvivalentní ICE auto: BMW 330i GT, cena cca 1,3 milionu

    Extrémní příklad je potom třeba Renault Zoe, což je auto nabízející rozměry, dynamiku a komfort Renaultu Twingo za 190 tisíc, ale za cenu čtyř Renaultů Twingo.

    Chápete, proč tvrdím, že malej elektromobil je ještě na dlouho blbost?
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    SUMAC: Presne!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Pořád nacházíš marginální skupiny uživatelů, kterým by teoreticky mohlo nevadit, že má elektromobil na hovno dojezd, protože dají přednost ekologii/nadšenectví.

    Ano, ty existujou a už teď si elektromobily kupujou. Budou tvořit většinu z těch, kteří si kupujou různý pitomosti jako je e-Up!, první generace Leafu, Ioniq a další nesmysle (Tesly, I-Pace a podobný věci si kupuje jiná sorta lidí, který chtějí cool auto). To znamená, že můžou představovat tak 0,2 % z trhu.

    Možná, že jich je ve společnosti víc. Třeba pětkrát. Možná desetkrát. To by mohlo znamenat, že jich jsou 2 % trhu. Wow.

    Ale normální člověk si prostě nekoupí auto, který není schopný dojet na jeden zátah z Prahy do Brna, natož do Ostravy.

    A třeba Citigo iV s WLTP dojezdem 265 kilometrů patrně do toho Brna nedojede, pokud nepojedeš po dálnici 90 km/h, nebudeš startovat se 100% baterií, bez topení a bez klimy a za hezkýho počasí.

    Nevím, jestlis někdy zkoušel jet s elektromobilem po dálnici 90 km/h abys ušetřil baterky - je to dost stresující situace.

    Nevím taky, jestlis někdy zkoušel reálně někam dojet s elektromobilem a zjistil, že cesta, která by ti s normálním autem trvala hodinu, najednou trvá s elektromobilem tři hodiny, protože jsi v její půlce hledal nabíječku a nabíjel (ne, nabíjení za patnáct minut ještě není běžně dostupný).

    Já se na elektromobilitu fakt těším, chtěl bych si jako příští auto koupit elektrický, ale na to holt budou muset zlevnit ojetý Modely S, nebo přijít něco dostupnýho s rozumným dojezdem. Jinak bych si dokázal představit koupit něco jako Fiat 500E, ale jen díky tomu, že už jedno auto mám a ten elektromobil bych mohl používat jen po Praze.

    Jenomže na to dává s odřenejma ušima smysl ten ojetej Fiat za 250 tisíc. Lidí, kteří si koupí auto za skoro milion (víceméně jakejkoliv novej elektromobil) s tím, že nabídne dynamiku, rozměry a komfort auta za 300 tisíc, je fakt dost málo.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    RAJCHE: ten "pocit svobody", kdyz vlezes to sdileneho samoriditelneho e-auta ktere ma zajisteny dotovany parkovaci misto u kanclu s nabijeckou a nemusis se placat 45min po pulce Londyna a hledat misto a platit £7 za hodinu. a ten pocit svobody, kdzy te ze po dvou pivech v patek po praci to auto odveze domu.

    a pridany pocit svobody, kdzy nemusis platit £6 poplatek za vjezd do centra mesta a usetris £1200 na silnicni dani.

    ale chapu, ze "pocit svobody" v metropoli konzumenta jako ja, je asi jinej od pocitu svobody machra co bydli nekde 30km za Prahou a musi vozit cuchtu do solarka na P5 a sebe do fitka na P4 pac tam ma svoje kamose a smysl zivota ma v tom, predvadet svuj sest let starej bavor kamosum se ctyry roky staryma audinama.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    SEJDA:
    No Smart Roadster byl přesně ten samý business model :) :) :)

    Malá kára pro mladý movitější frajery s kterou je zábava po cestě do práce a zpráce.
    V podstatě hipsta car před 15ti lety.
    Mělo to všechny možný vychytavky typu sekvenčního řazení, motor od mercedesu, vyhřívaný sedačky i zrcátka, eps, super nízkou spotřebou, solidního zrychlení, atd.

    Ve svý době to stálo cca 750.000,- , což málokdo dal za motokáru s motorem 0,7l.

    Přes věškerou snahu, skvělý jizdní vlastnosti, se ty auta neprodávaly podle očekávání.
    Navíc do nich hodně zatýkalo. Voda poškodila CPU, začali se řešit reklamace a servis u drahýho Mercedesu a business a vývoj toho modelu šel k ledu. Když zvážím, kdo za tim stál a jaký budget na to byl, tak je fakt škoda, že se to nepovedlo udržet v zelených číslech.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: na nuselaku, nez se na I.P. rozvsiti zelena.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    RAJCHE: ten pocit svobody, ked trcis na D1 kvoli nehode alebo v brnenskej zacpe u zvonarky... :)))
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON:
    "Pocit svobody" má význam pro lidi, co mají malý penis ale tlustou šrajtofli a tak si koupí velké SUV, Lambo, Ferrari, nebo podobný kompenzátor."

    Nemysliš, že prezentuješ hodně subjektivní názor na význam tohoto slovního spojení? :)

    Považuju se za naprosto průměrného řidiče. A podle evropských statistik jsem jím kupodivu sem.
    Střídám malá až středně velká, cenově i výkonově spíše podprůměrná auta, které používám na každodenní dojíždění do práce. Většinou novější modely s nízkou spotřebou.

    "Pocit Svobody" je přesně to, co mi tyto vozidla dávají.

    1) Možnost dostat se z bodu A do bodu B v krátkém časovém úseku a za přijatelnou cenu.
    2) Dostatek bezpečí a přijatelné pohodlí oproti ostatním způsobům dopravy.
    3) Komfort neplánovat dopředu ujeté kilometry.

    Ano, tohle všechno dohromady.

    Pocit svobody ztracím například v momentě, kdy letím na služebku nebo na dovolenou na neznámé místo.
    Potřebuju auto z půjčovny. Jako fanoušek, bych rád samozřejmě EV. Ale!
    Musím se dostat z letiště A na hotel B, přespat a ráno do podniku C a novou trasou zpět na letiště A. Případně si udělat krátký spontanní výlet do bodu D.
    Ten pocit svobody a komfortu, že to bezpečně zvládnu je pro mě v ten moment priorita. Takže EV nepřipadá v úvahu.
    Přesně z těch důvodů, které tadý popisuje Bobash.

    Na tomto příkladu se dá myslím analogicky a prakticky demonstrovat stereotipní chování a uvažovaní většinové populace.

    PS: Holky říkají, že péro dobrý.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    SEJDA: Myslim, že je budu stát tolik usilí to prodat, že to zabaleji.
    Odhaduji, že budou rádi, když prodaji 10ks.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RAJCHE: co se tyce pohonu kazdeho kola: je to 4x4, ma to rekuperaci, vyuziva to energii pri ABS, resp EPS k dobireji baterky.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RAJCHE: je to povedene, ale meli radeji udelat dodavku :D .. nicmene moc nechapu to, ze mezi dobijenim ma byt 300 km .. ma to ale 21,9 KWh baterku, tedy mezi dobijenim 50% ma 11 kWh, tedy by muselo mit spotrebu 3,7 kWh / 100 km. Ale uvadi 6,8 kWh / 100 km, takze se musi baterka dobijet na 100 % a vycerpavat na 5 % :D
    Lepsi by bylo, kdyby psali "max. cruise range".
    A kdyby k tomu udelali manualne stahovatelnou strechu.

    Hipsteru si to najde dost.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    Jeden příklad aplikace ze z Plzně zde:


    https://mwmotors.cz/luka-ev/

    Chlapům to muselo dát strašně práce.
    Styling mají povedený. Určitě se zatím nejedna hlava otočí a lidi to bude přitahovat.

    Čemu nerozumim je koncepční řešení chassis včetně uložení pohonného ústrojí.
    V čem je výhoda dávat relativně slabé 12,5kW elektromotory do kol?
    Aby ušetřili místo na kufry v eletkrickém retro sporťáku s dojezdem 300km a kapacitou baterií 22kWh?

    Podle parametrů je to teméř srovnatelné se Smart Roadster (jen o 50cm delší).
    Stoji to 30,000EUR (ex. VAT). Takže mega. Fuuuuha.

    Design konstrukce?
    Z toho co mohu vyčíst z fotky, tak bych měl silnou obavu vyrazit s tímto autem do normálního provozu a chovat se k němu jako ke sportovnímu.
    Rád bych se mýlil, ale při pohledu na rám mám obavu, že tohle auto s regulerní M1 legislativou na rande nebylo.
    Odhaduji, že to mají pořešený přes nějakou lilmitovanou výrobu 500ti ks, kde jsou jinak regulovaný podmínky.

    Nějak nechápu, pro koho je to určené a kdo je cílovka.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    Motory v kolech jsou pro běžné použití kravina, zvyšuje se neodpružená hmotnost. Ukazuje se, že optimální je motor pro každou nápravu.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    COMODOR_FALKON: "Co se týče cen konstrukce, záleží dost na designu - motory mohou být v kolech, stejně tak ale může být ve voze jen jeden, klasicky uložený u nápravy - což sice mírně snižuje spolehlivost, ale je otázkou jak moc zásadně.."

    Můžeš prosím vysvětlit?
    Proč motory do kol? Proč si myslíš, že klasický uložení mezi nápravami snižuje spolehlivost?
    Předem díky.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Točíš se v kruhu a argumentuješ irelevantními věcmi, jako je dojezd a "pocit svobody".

    "Pocit svobody" má význam pro lidi, co mají malý penis ale tlustou šrajtofli a tak si koupí velké SUV, Lambo, Ferrari, nebo podobný kompenzátor.

    Pro běžného řidiče je "pocit svobody" irelevantní, potřebuje se jen dostat z bodu A do bodu B. Proto třeba na některých vesnicích mají lidi 3-5 stejných aut v různém stádiu rozkladu, která mají reálný dojezd bez poruchy do 100 km a v nejhorším je odtáhnou traktorem.
    (Přičemž home-made elektrotraktorů a "golfových vozíků" se na vesnicích nevyskytuje zrovna málo)

    Podobné je to i pro bĕžného obyvatele velkého města, včetně Prahy.

    Co se týče cen konstrukce, záleží dost na designu - motory mohou být v kolech, stejně tak ale může být ve voze jen jeden, klasicky uložený u nápravy - což sice mírně snižuje spolehlivost, ale je otázkou jak moc zásadně.
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    100% se příkláním k tomu, co tady píše Bobash. Budoucnost EV je autonomní městský mobilitě.
    Přes 8 let jsem řešil podobné výpočty, co tady během posledních několika hodin proběhli. Skalním přívržencům EV se to asi nemusí zamlouvat, ale to co tady píše Bobash je prostě staticky i prakticky korektní :)

    Tím nechcí jít proti osobním nazorům a osobním zkušenostem diskutijích. Již dlouho pozoruju, že tu má spousta lidí dost načteno a zažito. Hodně toho je ovšem ze zdrojů, které jsou na EV přímo zaměřené a tedy ne vždy úplně objektivní.

    Zajímavě je to například zpracováné v této 'nenáročné' publikaci.
    Driverless Car Revolution: Buy Mobility, Not Metal, Rutt Bridges, Andrew Sherman, Josh Holland, Diane Carman, eBook - Amazon.com
    https://www.amazon.com/Driverless-Car-Revolution-Mobility-Metal-ebook/dp/B00WS1S4AM
    Je tam dopodrobna zpracovám model autonomní mobility (Dust-to-Dust Approach) včetně výpočtů a porovnání různých technologií, sdílení a soukromého vlastnictví vozidel s ohledem na roční náklady, atd.

    Možná tady na to dělám reklamu, ale jako základní ucelený komplexní pohled na městkou automonomní mobilitu ve spojení s EV je to skvělý. Sice to je z roku 2015, ale stále to naráží na to, co se tady řeší.

    Dovolím si zmínit, že jsem pár let zpracovával a ověřoval některá data prezentovaná v publikaci a následně je aplikoval do případových studií. Na základě analýz a studií mi to prostě vychází stejně jako Bobashovi. Sorry jako.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ještě jedna poznámka k malým, levným elektromobilům - než taková věc přijde, tak budou mít další obrovskou konkurenci v podobě ojetých starších normálně velkých.

    (což jsem už ostatně psal, že si lidi prostě budou ty auta nechávat dýl a koupí si dražší, nebo budou kolovat mezi víc majitelema)

    Než někdo vyrobí něco jako elektrickou Fabii za 400 tisíc, tak budou za 400 tisíc ojetý Tesly Model 3... nebo i Model S. A vzhledem k tomu, že u elektrickýho auta je významně menší rozdíl mezi údržbou levnýho a drahýho než u benzínovýho, tak si většina lidí radši koupí to ojetý, než by si kupovala nějakej paskvil co ujede 200 kilometrů na nabití.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak to aby pod tou střechou měla i to pole, na kterým pěstujou obilí na tu pizzu :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam