• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda aby som nevyznel ako nejaky rocild, tak panelakovci si mozu dobijat auta z poulicneho osvetlenia, staci mala uprava: https://www.seakenergetics.com/sk/ev-nabijanie.html
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Klub elektromobilistů jsou ale nadšenci. Stejně tak bych ti na základě toho, že znám spoustu klubů majitelů americkejch aut mohl tvrdit, že lidem nevadí auta se spotřebou 20 l/100 km, na základě toho, že nám lidi z klubů majitelů starejch Land Roverů bych ti mohl tvrdit, že lidem nevadí, když auto nad 100 km/h hrozí tím, že se převrátí, na základě zkušeností s lidma z klubů majitelů starejch Jaguarů bych ti mohl tvrdit, že lidem nevadí auto, který funguje jen v úterý a v dubnu, a tak dále.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LOPIK: jak linej "jit" tankovat? jako jasne socialovia pri panelakoch to budu mat tazsie, ale ja pridem do garaze a pichnem to do zasuvky ... praca na 10 sekund... jak "linej"? :D
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    DZODZO: Asi jak kdo, ale i to elektroauto je clovek linej jit "tankovat" kdyz tam ma tricvrte "nadrze".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: z domacej zasuvky vacsinou nebudes nabijat baterku z 25%, pri beznom dennom najezde 50-60km ju vybachas tak na 80% a tych 12-15kWh, ktore si na to spotreboval, tak dobijes na beznej zasuvke za 6-8 hodin t.j. cez noc
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    COMODOR_FALKON: "Většina řidičů jede dál než 100km jen párkrát do roka" - to jsi vzal kde?

    Typická e-auto domácnost dneska vypadá asi takhle : 1 x tesla nebo jiný EV jako masírka nebo pro využití parkovacích zón ve městech. Druhý auto SUV aby se někam vůbec dojelo a třetí auto pro manželku/děti. Do toho si ještě syn koupí ibizu v tdi (kat off, dpf off). Tenhle vozovej park ještě ideálně po pěti letech obnovit. Jak ekologické.


    ad bezproblémový nabíjení ze zásuvky :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    myslím, že rok 2018 už zůstane navždy zapsán jako rok, kdy se prodalo nejvíc osobních aut. Letos bude určitě míň, 2020 nejspíš taky a od 2021 už se začne projevovat delší životnost EVs prodaných od 2011 a sdílená jízda
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 2) Nejdražší položkou při výrobě EV je baterie a je celkem rozdíl, jestli je v autě baterie za 100k Kč nebo za 300k Kč
    Že pak výrobce nalepí na auta za 300k Kč i za 500k Kč nálepku s cenou 1,3 milionu už je věc další. Proto zdánlivě i malé modely stojí stále stejně.

    4) Zdánlivě nízký dojezd je čistě psychologická záležitost, většina řidičů jede dál než 100 km jen párkrát do roka, což si zvládne naplánovat (klub elektromobilistů tu byl dávno před boomem, dojezdy byly menší a zvládali to) a nabíječky jsou reálně všude, kde jsou zásuvky, přičemž čím vybitější baterka, tím rychlejší nabíjení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Mimochodem, takovej legrační detail:

    Víceméně stejnou debatu na téma "malý elektromobily s malým dojezdem jsou nahovno, ty nový velký s velkým dojezdem jsou ale skvělý" jsem vedl se spoustou zarytejch ICE-ludditů aka petrolheadů, který obvykle na základě projížďky s něčím z týhle kategorie usoudili, že elektromobil je nahovno.

    A v kruzích motoristickejch nadšenců a novinářů jsem díky tomu zařazenej do kategorie "snílek", někdy až "elektrofanatik".

    Takže mě těší, že jsem opět dokázal být na dvou stranách fanaticky rozdělené barikády označen za člena druhýho tábora. Většinou se mi to stává, když o problematice něco tuším :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: A tím nám chceš říct co? Že jsou elektromobily super a bude jich hodně? Ale to my víme, nebo minimálně já.

    Ale super budou ty elektromobily, který jsou dobrý, ne ty elektromobily, který jsou špatný. Ty jsou totiž špatný a k ničemu. Ale proto, že bude spousta těch elektromobilů, který jsou dobrý, tak nevadí, že ty špatný jsou špatný, protože je prostě akorát nikdo nebude kupovat a koupěj si ty dobrý.
    SEJDA
    SEJDA --- ---


    beztak zapomneli na Plzenskeho vyrobce ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Na dálnici to není o rekuperaci, ale o tom, že spotřeba je ve vyšších rychlostech daná aerodynamickým odporem, kterej roste se čtvercem rychlosti. Takže když chceš jet po dálnici 130 jako normální člověk, máš u takovejch těch sranda elektromobilů, který jsou v tu chvíli navíc na hranici plnýho výkonu, třeba o půlku větší spotřebu než při 80 km/h.

    Ale jinak souhlas. Hezká věc na ježdění po městě (odhlédneme teď od faktu, na kolik je rozumný vyrábět auta, který jsou určený primárně pro ježdění po městě, kde by bylo ideální nejezdit autama), ale jinak je to bez druhýho auta na prd.

    Takový to:
    "Hele, v sobotu máme ve Valticích pronajatej sklípek, vem kámoše a přijeď!"

    "Ale já mám VW eUp!"

    "A to vadí?"

    "No, musím si vzít v pátek dovolenou a objednat si v Brně nocleh, jinak to nestihnu."
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Presne - my to mame v praci, do Prahy na denni popojizdeni je to fajn, ale beda jak jedes takovy "dalky" jako nekam do Podebrad.. To uz je pak pomalu loterie, kde te to tak treba necha - na dalnici se ten dojezd jeste vyrazne snizuje, jak vubec nerekuperujes..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ono na to, aby člověku došlo, jak moc na pytel je elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů, je potřeba si to zkusit s ním někam dojet.

    Tady klávesnicoví bojovníci si můžou tvrdit, jak je to super, protože si přece spočítali, že jim to vyjde.

    Fakt doporučuju ten zážitek, když začne mrznout, nebo se prostě palubní počítač rozhodne, že ten dojezd vypočítal blbě, a ty zjistíš, že máš cíl 80 kilometrů daleko, dojezd 70 kilometrů a cestou není nabíječka. Takže sedíš v kraksně odpovídající lepšímu golfovýmu vozíku, která stojí přibližně stejně peněz jako malej Mercedes, jedeš 70, předjížděj tě Avie a ty se klepeš zimou, protože si nemůžeš zapnout topení.

    A pak si představíš, že o třeba 25% dráž než nějakou takovouhle sračku můžeš mít Teslu nebo VW, který fungujou jako normální auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Podle mě je 1 000 už strašně moc, víc než třeba 600 (500, počítáme-li reálnej dojezd) je podle mě zbytečný, s ohledem na to, kolik by to stálo v baterkách a jejich váze. Přes 500 potřebuješ jet opravdu zřídka, a to už jsou situace, kdy po 400 kilometrech klidně půjdeš v průběhu nabíjení na oběd. A tak dlouhý cesty většinou absolvuješ po dálnicích, kde jsou nabíječky.

    Elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů je napíču, protože když se rozhodneš jet k babičce na Šumavu po okreskách, tak jsi v hajzlu, neb nejspíš nedojedeš ani tam. A protože na vesnicích nejsou Superchargery (který takovej krám stejně neumí použít) ani ChaDeMo nebo Mennekesy, tak skončíš tím, že budeš u nějakýho vidláka ve stodole nabíjet z 220V zásuvky a spát nejspíš na zahradě ve stanu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PETER_PAN: 1000 je moc, za mě to je cca 700, ale už i 500 je naprosto ok
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Kazdopadne o tom ze maly elektromobily nedavaji smysl ani ekonomicky ani technologicky se mluvi od sameho zacatku. Mozna tak ten roadster jeste, ale ten nema byt maly a zaroven levny.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: OK. To je zajimavy.

    Ja mam svuj nazor a to ze psychologicka hranice aby elektroauto bylo OK je dojezd 1000 km. Od tehle chvile neni limitace, odectes rezervu a jses na cca 8 hodinove ceste po ktere stejne uz poradnou prestavku potrebujes. Tim je splnena i tebou zminovana podminka o pocitu svobody, universalnosti, rekneme skalovatelnosti pouziti toho auta. Ja sam jsem jel i 1200 km na 1 zatah a dneska uz bych si to rozlozil na 2 jizdy. Ale tohle vsechno je opravdu jen muj soukromy pohled na vec.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ad ostatní diskutující - věc, kterou některejm lidem lze jen těžko vysvětlit, je že když bude za rok "elektrickej Kodiaq", kterej bude stát zhruba stejně jako naftovej Kodiaq a bude lepší, tak to neznamená, že bude o rok později elektrická Fabie a bude stát jako benzínová.

    Někteří jako COMODOR_FALKON: si prostě vysnili, že budou levný elektromobily. Podívali se, že malý benzínový auto stojí půlku toho co velký benzínový auto a aplikovali to na elektromobily.

    Že to malý benzínový auto je levnější ne proto, že je malý, ale proto, že má slabší motor, horší nápravy, jednodušší techniku obecně, a ne kvůli tomu, že je menší, to už jim nedochází.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Pozor, já naprosto netvrdím, že elektromobil nemůže bejt velmi brzo použitelnej jako univerzální daily car.

    Jen počkej, až přijde na trh sériová podoba Visionu iV - to je tadyhlencta věc, která přijde na trh příští rok, v trochu "znormálněný" verzi, takže to nejspíš bude vypadat přibližně jako Kodiaq s šikmým zadkem:



    Stejně jako teď Škodovka zoufale nestíhá vyrábět Kodiaq RS a lidi stojej fronty, aby si mohli objednat naftovou Škodovku na chůdách, která jim přijde za rok, tak příští rok budou stát fronty na tuhle věc.

    Dá se očekávat, že bude stát něco jako ten Kodiaq RS, takže mezi třeba 0,9 - 1,5 milionu podle výbavy, počtu motorů a velikosti baterií.

    Už se ví, že v top verzi to bude mít dojezd 500 km, v základní patrně stejných 300 km jako VW ID3. To už je naprosto použitelný auto. A jestli se jim povede vecpat top verzi do těch 1,5 milionu, tak to lidi budou kupovat po tisících, protože s dojezdem už je to plnohodnotný auto použitelný úplně na všechno.

    Jestli bude nějaká levná verze s dojezdem třeba 400 kilometrů pod milion, tak je prodaj všechny, který vyroběj.

    Ale nějaký Citigo na baterky je píčovina a zůstane píčovinou. Koupí si to pár nadšenců, protože to bude nejlevnější elektromobil, a pár firem na rozvoz pizzy, protože si tím udělaj PR. A na rozdíl od elektrickýho Upu, kterej má menší baterky, už to vydrží vozit tu pizzu možná i celý odpoledne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam