• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A v těch výrobních nákladech právě nemáš pravdu. To, že i malý elektrický auto stojí podobně jako velký elektrický auto není tím, že by si výrobce chtěl vymejšlet velký ceny.

    Je to tím, co už jsem tady x-krát popisoval, ale zkusím to znovu.

    Malý benzínový auto není levnější kvůli tomu, že je malý. To je nejzásadnější omyl většiny lidí. Je levnější proto, že má:
    - menší, jednodušší motor (míň válců, míň technologií - nemusí mít třeba turbo, nemusí mít proměnný časování kde čeho etc.)
    - chudší výbavu
    - jednodušší techniku všude jinde, typicky třeba levnější řešení zadní nápravy
    - je obvykle celý levnějc udělaný (levnější materiály, levnější komponenty, absence komponent)

    Přesto je malý auto pro automobilky obecně velmi málo výdelečná věc. Obecně jsou profity na nejlevnějších autech (řekněme Citigo, Fabia) někde v jednotkách procent. U něčeho jako Superb v plný palbě už to může bejt třeba 10 %, u něčeho jako Porsche 911 je to třeba 40 %. Tohle je třeba důvod, proč Porsche svýho času vydělávalo víc než Volkswagen a proč Ferrari vydělává víc než Fiat-Chrysler. A proč Fiat Chrysler vydělává nejvíc na drahejch pickupech a skoro nic na Lanciích Ypsilon.

    Malý auta jsou tak mnohem citlivější na zvyšování nákladů, protože to se hrozně projeví na cenách. Typickým příkladem je to, že z aut do velikosti Fabie už v podstatě zmizely motory na naftu, protože dnešní motor na naftu je hrozně drahá věc bez ohledu na to, jak je velkej (zařídit aby splňoval emise vyžaduje komplikovaný technologie). Spousta výrobců se už chystá přestat nabízet naftu v hatchbacích nižší střední (auta velikosti VW Golf).

    Tak, a teď vezmeme to malý benzínový auto, a uděláme ho na elektriku:
    - motor bude přibližně stejnej u toho velkýho, protože rozdíly ve výrobních nákladech velkýho a malýho elektromotoru jsou mnohem menší, spíš téměř žádný.
    - baterky budou přibližně stejný, protože spotřeba auta velikosti Superbu a velikosti Fabie se téměř neliší. někde tady byla i tabulka z nějakejch testů, kde BMW i3 (velikost cca Fabie) měla spotřebu asi o 20% nižší než Tesla Model S (velikost cca Mercedesu třídy S a odpovídající výkon).

    - zbývá poslední rozdíl, totiž to, že menší auto se dá udělat z levnějších komponent. To by zdánlivě furt fungovalo, jenomže tu máme jinej problém, což je economy of scale.

    Vysvětlím.

    1) U aut tvoří naprosto zásadní část nákladů (často pravděpodobně víc než přímý výrobní náklady) jejich vývoj a příprava výroby. Od procesu vývoje jako takovýho přes testování (miliony kilometrů najetejch s desítkama až stovkama prototypů), crash testy, nejrůznější zátěžový zkoušky atd.) po přípravu výrobních linek, případně stavbu továren. Náklady na vývoj auta, který využívá většinu existující techniky (tzn. motory, nápravy a tak jsou sdílený s něčím co už ta automobilka používá v jiných modelech) se pohybují v nižších miliardách eur, vývoj kompletně nový platformy v desítkách miliard.

    2) Elektrický auto postavený na základě ICE auta je z mnoha důvodů nesmysl.
    Samonosná karoserie ICE auta je stavěná tak, aby měla prostor na motor, převodovku, nádrž a podobně. Má tedy hodně místa na motor (ICE je větší než elektromotor, mnohonásobně), naopak nemá místo kam dát baterky, jakýkoliv řešení jak to udělat je vždycky šílenej kompromis. Následkem toho je takový řešení obvykle drahý a ještě blbě funguje.

    3) Zbývá tedy ta strašně draze vyvinutá platforma pro BEV (v případě platformy MEB od Volkswagenu se odhadujou náklady na její vývoj na desítky miliard euro). Ta je do jistý míry škálovatelná, třeba u toho MEB je vidět už na modelech který se plánujou pro uvedení na trh, že může stejně dobře jezdit v autě velikosti Golfu (VW ID3, 4.25 m na dýlku), tak v autě velikosti Škody Kodiaq (Vision iV, 4,66 m na dýlku) a nejspíš půjde naškálovat cca od Fabie po Superb (od 4 do 5 m).

    Jenomže tady nastává finální problém.

    Máme platformu, která je vcelku komplexní a obsahuje víceméně celou techniku auta. Tu platformu jsme draze vyvinuli, vyvinout druhou, menší, jednodušší by bylo hrozně drahý. Kdybychom chtěli zlevnit malý auto tím, že pro něj vyvineme za pár miliard euro výrobně levnější platformu, muselo by se prodávat v obrovskejch počtech, aby se to vyplatilo.

    Pokud pro malý auto použijeme stejnou platformu, bude stát jako velký auto. Nemáme totiž kde ušetřit:
    - Motory jsou cca stejný, tím, že tam dáme motor o výkonu 50 koní místo 150 koní jsme u ICE auta ušetřili minimálně desítky tisíc, u elektrickýho neušetříme skoro nic
    - Převodovka není
    - Podvozek je stejnej, je součástí platformy, výrazně levnější řešení se nevyplatí vyvíjet
    - Baterie. Tady zasahuje další charakteristická vlastnost BEV, totiž že spotřeba je skoro stejná u velkejch a u malejch. Takže jediná cesta je omezit dojezd.

    Výsledek je, že máme malý auto, který stojí skoro stejně jako velký auto a jediný, čím ho můžeme udělat levnější, je menší dojezd.

    Tady přichází na řadu fakt, že naprostá většina lidí, kteří kupujou nový auta, se nespokojí s udávaným dojezdem 200 kilometrů (nadšenci do elektromobilů a lidi co skoro nejzdí a mají na to ojetinu a lidi co si kupujou auta na ježdění po městě a v garáži mají jiný jsou jen malá část trhu).

    Takže pokud zmenšíme auto a snížíme dojezd, nejspíš jich prodáme málo a zkurvíme si tím economy of scale, čili ještě zmenšíme cenovej rozdíl.

    No a výsledek je, že Renault Zoe stojí skoro stejně jako Tesla, e-Up! stojí 2,5x víc než benzínovej, a případná malá věc na platformě MEB by stála pořád podobně jako ta velká věc. Ergo, nemá to smysl. Všem se víc vyplatí udělat to auto o kousek větší, o kousek lepší, s větším dojezdem, protože za to jsou lidi ochotný zaplatit peníze.

    Možná za 10 let, až bude nasycenej trh s drahejma elektromobilama a baterky budou stát čtvrtinu co teď, bude dávat něco malýho a levnýho na elektirku smysl. Do tý doby ne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Klub elektromobilistů jsou ale nadšenci. Stejně tak bych ti na základě toho, že znám spoustu klubů majitelů americkejch aut mohl tvrdit, že lidem nevadí auta se spotřebou 20 l/100 km, na základě toho, že nám lidi z klubů majitelů starejch Land Roverů bych ti mohl tvrdit, že lidem nevadí, když auto nad 100 km/h hrozí tím, že se převrátí, na základě zkušeností s lidma z klubů majitelů starejch Jaguarů bych ti mohl tvrdit, že lidem nevadí auto, který funguje jen v úterý a v dubnu, a tak dále.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    COMODOR_FALKON: "Většina řidičů jede dál než 100km jen párkrát do roka" - to jsi vzal kde?

    Typická e-auto domácnost dneska vypadá asi takhle : 1 x tesla nebo jiný EV jako masírka nebo pro využití parkovacích zón ve městech. Druhý auto SUV aby se někam vůbec dojelo a třetí auto pro manželku/děti. Do toho si ještě syn koupí ibizu v tdi (kat off, dpf off). Tenhle vozovej park ještě ideálně po pěti letech obnovit. Jak ekologické.


    ad bezproblémový nabíjení ze zásuvky :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 2) Nejdražší položkou při výrobě EV je baterie a je celkem rozdíl, jestli je v autě baterie za 100k Kč nebo za 300k Kč
    Že pak výrobce nalepí na auta za 300k Kč i za 500k Kč nálepku s cenou 1,3 milionu už je věc další. Proto zdánlivě i malé modely stojí stále stejně.

    4) Zdánlivě nízký dojezd je čistě psychologická záležitost, většina řidičů jede dál než 100 km jen párkrát do roka, což si zvládne naplánovat (klub elektromobilistů tu byl dávno před boomem, dojezdy byly menší a zvládali to) a nabíječky jsou reálně všude, kde jsou zásuvky, přičemž čím vybitější baterka, tím rychlejší nabíjení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Mimochodem, takovej legrační detail:

    Víceméně stejnou debatu na téma "malý elektromobily s malým dojezdem jsou nahovno, ty nový velký s velkým dojezdem jsou ale skvělý" jsem vedl se spoustou zarytejch ICE-ludditů aka petrolheadů, který obvykle na základě projížďky s něčím z týhle kategorie usoudili, že elektromobil je nahovno.

    A v kruzích motoristickejch nadšenců a novinářů jsem díky tomu zařazenej do kategorie "snílek", někdy až "elektrofanatik".

    Takže mě těší, že jsem opět dokázal být na dvou stranách fanaticky rozdělené barikády označen za člena druhýho tábora. Většinou se mi to stává, když o problematice něco tuším :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: A tím nám chceš říct co? Že jsou elektromobily super a bude jich hodně? Ale to my víme, nebo minimálně já.

    Ale super budou ty elektromobily, který jsou dobrý, ne ty elektromobily, který jsou špatný. Ty jsou totiž špatný a k ničemu. Ale proto, že bude spousta těch elektromobilů, který jsou dobrý, tak nevadí, že ty špatný jsou špatný, protože je prostě akorát nikdo nebude kupovat a koupěj si ty dobrý.
    SEJDA
    SEJDA --- ---


    beztak zapomneli na Plzenskeho vyrobce ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Na dálnici to není o rekuperaci, ale o tom, že spotřeba je ve vyšších rychlostech daná aerodynamickým odporem, kterej roste se čtvercem rychlosti. Takže když chceš jet po dálnici 130 jako normální člověk, máš u takovejch těch sranda elektromobilů, který jsou v tu chvíli navíc na hranici plnýho výkonu, třeba o půlku větší spotřebu než při 80 km/h.

    Ale jinak souhlas. Hezká věc na ježdění po městě (odhlédneme teď od faktu, na kolik je rozumný vyrábět auta, který jsou určený primárně pro ježdění po městě, kde by bylo ideální nejezdit autama), ale jinak je to bez druhýho auta na prd.

    Takový to:
    "Hele, v sobotu máme ve Valticích pronajatej sklípek, vem kámoše a přijeď!"

    "Ale já mám VW eUp!"

    "A to vadí?"

    "No, musím si vzít v pátek dovolenou a objednat si v Brně nocleh, jinak to nestihnu."
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Presne - my to mame v praci, do Prahy na denni popojizdeni je to fajn, ale beda jak jedes takovy "dalky" jako nekam do Podebrad.. To uz je pak pomalu loterie, kde te to tak treba necha - na dalnici se ten dojezd jeste vyrazne snizuje, jak vubec nerekuperujes..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ono na to, aby člověku došlo, jak moc na pytel je elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů, je potřeba si to zkusit s ním někam dojet.

    Tady klávesnicoví bojovníci si můžou tvrdit, jak je to super, protože si přece spočítali, že jim to vyjde.

    Fakt doporučuju ten zážitek, když začne mrznout, nebo se prostě palubní počítač rozhodne, že ten dojezd vypočítal blbě, a ty zjistíš, že máš cíl 80 kilometrů daleko, dojezd 70 kilometrů a cestou není nabíječka. Takže sedíš v kraksně odpovídající lepšímu golfovýmu vozíku, která stojí přibližně stejně peněz jako malej Mercedes, jedeš 70, předjížděj tě Avie a ty se klepeš zimou, protože si nemůžeš zapnout topení.

    A pak si představíš, že o třeba 25% dráž než nějakou takovouhle sračku můžeš mít Teslu nebo VW, který fungujou jako normální auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Podle mě je 1 000 už strašně moc, víc než třeba 600 (500, počítáme-li reálnej dojezd) je podle mě zbytečný, s ohledem na to, kolik by to stálo v baterkách a jejich váze. Přes 500 potřebuješ jet opravdu zřídka, a to už jsou situace, kdy po 400 kilometrech klidně půjdeš v průběhu nabíjení na oběd. A tak dlouhý cesty většinou absolvuješ po dálnicích, kde jsou nabíječky.

    Elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů je napíču, protože když se rozhodneš jet k babičce na Šumavu po okreskách, tak jsi v hajzlu, neb nejspíš nedojedeš ani tam. A protože na vesnicích nejsou Superchargery (který takovej krám stejně neumí použít) ani ChaDeMo nebo Mennekesy, tak skončíš tím, že budeš u nějakýho vidláka ve stodole nabíjet z 220V zásuvky a spát nejspíš na zahradě ve stanu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PETER_PAN: 1000 je moc, za mě to je cca 700, ale už i 500 je naprosto ok
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Kazdopadne o tom ze maly elektromobily nedavaji smysl ani ekonomicky ani technologicky se mluvi od sameho zacatku. Mozna tak ten roadster jeste, ale ten nema byt maly a zaroven levny.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: OK. To je zajimavy.

    Ja mam svuj nazor a to ze psychologicka hranice aby elektroauto bylo OK je dojezd 1000 km. Od tehle chvile neni limitace, odectes rezervu a jses na cca 8 hodinove ceste po ktere stejne uz poradnou prestavku potrebujes. Tim je splnena i tebou zminovana podminka o pocitu svobody, universalnosti, rekneme skalovatelnosti pouziti toho auta. Ja sam jsem jel i 1200 km na 1 zatah a dneska uz bych si to rozlozil na 2 jizdy. Ale tohle vsechno je opravdu jen muj soukromy pohled na vec.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ad ostatní diskutující - věc, kterou některejm lidem lze jen těžko vysvětlit, je že když bude za rok "elektrickej Kodiaq", kterej bude stát zhruba stejně jako naftovej Kodiaq a bude lepší, tak to neznamená, že bude o rok později elektrická Fabie a bude stát jako benzínová.

    Někteří jako COMODOR_FALKON: si prostě vysnili, že budou levný elektromobily. Podívali se, že malý benzínový auto stojí půlku toho co velký benzínový auto a aplikovali to na elektromobily.

    Že to malý benzínový auto je levnější ne proto, že je malý, ale proto, že má slabší motor, horší nápravy, jednodušší techniku obecně, a ne kvůli tomu, že je menší, to už jim nedochází.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Pozor, já naprosto netvrdím, že elektromobil nemůže bejt velmi brzo použitelnej jako univerzální daily car.

    Jen počkej, až přijde na trh sériová podoba Visionu iV - to je tadyhlencta věc, která přijde na trh příští rok, v trochu "znormálněný" verzi, takže to nejspíš bude vypadat přibližně jako Kodiaq s šikmým zadkem:



    Stejně jako teď Škodovka zoufale nestíhá vyrábět Kodiaq RS a lidi stojej fronty, aby si mohli objednat naftovou Škodovku na chůdách, která jim přijde za rok, tak příští rok budou stát fronty na tuhle věc.

    Dá se očekávat, že bude stát něco jako ten Kodiaq RS, takže mezi třeba 0,9 - 1,5 milionu podle výbavy, počtu motorů a velikosti baterií.

    Už se ví, že v top verzi to bude mít dojezd 500 km, v základní patrně stejných 300 km jako VW ID3. To už je naprosto použitelný auto. A jestli se jim povede vecpat top verzi do těch 1,5 milionu, tak to lidi budou kupovat po tisících, protože s dojezdem už je to plnohodnotný auto použitelný úplně na všechno.

    Jestli bude nějaká levná verze s dojezdem třeba 400 kilometrů pod milion, tak je prodaj všechny, který vyroběj.

    Ale nějaký Citigo na baterky je píčovina a zůstane píčovinou. Koupí si to pár nadšenců, protože to bude nejlevnější elektromobil, a pár firem na rozvoz pizzy, protože si tím udělaj PR. A na rozdíl od elektrickýho Upu, kterej má menší baterky, už to vydrží vozit tu pizzu možná i celý odpoledne.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Ja jsem velky fanda elektromobilu a tesim se az budou dostupny.

    Ovsem tve shrnuti a argumenty jsou velmi trefne. Me prijde ze tahle skupina lidi, co se s ni snazis diskutovat, je hodne podobna tem zarytym propagatorum linuxu na desktop pro BFU. Proste oni sami nekde v koutku mysli vi, ze to neni srovnatelne, ze to neni neco pouzivat a nemuset resit, planovat, hospodarit, dobre volit trasu a nacasovani atd. Prirovnavaji to ke konvencnim automobilovym problemum jako zacpy, nebo planovani trasy mimo prime-time, i kdyz to srovnatelne neni.
    Treba tady [ PETER_PAN @ Elektromobily ] nebo tady [ PETER_PAN @ Elektromobily ] jsem se snazil argumentovat, vetsinou nepochopeni.

    BTW - Muj kamos co dojizdi do prace denne 2x50km + mraky soukromych cest. si nedavno kalkuloval ojetou Teslu s kalkulaci domaciho nabijeni (spesl tarif) i s kalkulaci tarifniho nabijeni (500 CZK/mesic kdekolik na tusim E-ON nebo CEZ nabijeckach) atd. Ma za tim opravdu velmi dobre a racionalni vyhodnoceni cen, nakladu, realisticky odhad zivotnosti, nakladu na udrzbu atd. Nejvetsi problem nastal u pojisteni, kde i pres veskere znamosti (jeho sestra dela v pojistovne, kromne bonusu to stlacila asi na 50% obchodni slevu) a stejne byl na cca 50kCZK/rok a tim byla veskera uspora ta tam. Takze se na to vykaslal, protoze dat 900kCZK za ojetinu a byt pak na nule, v situaci kdy za 500kCZK muze mit ojetou vyssi stredni tridu a zbude mu 400kCKZ na servis a pojisteni je za 15kCZK/rok - neni uplne terno.

    Tzn. dneska muze byt plnohodnotny elektromobil pro nekoho vyhodny, ale to vetsinou neni clovek co resi vyhodnost samotnou. To je clovek ktereho provoz auta stejne vyjde na nekolik set tisic CZK rocne, takze uspora v desitkach procent je sice hezka, ale je to porad o rad nekde jinde nez provoz u 7 let stareho passata na naftu. No a ja se trochu bojim, ze v dobe kdy uz ty (plnohodnotna) elektro auta budou dostupna, tak uz zase budou moc rozsirena aby tvorila nejakou usporu, nebo vyhodu.

    Co jsem chtel vlastne rict. Dneska to prostredi neni pripravene aby to bylo universalni (rodinne) daily-car. Az to bude, nebude provoz o mnoho levnejsi. Vysoka porizovaci cena a vysoka cena elektriny (EU prechazi na obnovitelne zdroje) + vyssi pojisteni smazou veskere myslitelne uspory z udrzby (oleje, filtry, mechanicke motorove casti atd.). Jedine co ma potencial je delsi zivotnost a snazsi opravitelnost v pozdejsich letech "zivota" auta a pri zachovani trendu i nekorodujici alu karoserie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Výměny oleje ani mechanických dílů nezmění fakt, že Renault Zoe stojí 900 tisíc korun a Renault Twingo asi 230 tisíc korun, přičemž ty auta jsou si výkonově, velikostně a komfortem zhruba ekvivalentní.

    Nebo můžeme použít elektrickej VW Up! za 600 tisíc korun a Up! asi za 230 tisíc, případně Up! na CNG za asi 280 tisíc.

    A máš pravdu, že na dovolený si nikdo Up! nekupuje, je to laciný auto do města, který se kupuje proto, že je laciný a do města stačí. Ale elektrickej Up! už stojí jako normální auto na benzín, a hodně blízko k normálnímu autu na elektriku.

    Zoe pak stojí skoro jako Tesla. Prostě to nedává smysl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tieto scenare s nabijanim a cenami za ujety kilometer nezapocitavaju hodne dalsich externalit ako napr. nabijanie zdarma zo solarov alebo provozne naklady spojene s vymenami oleja alebo roznych mechanickych sucasti pohonneho ustrojenstva u ICE, kde toto vsetko ti u BEV odpada

    popravde neviem kto by si kupoval aj obycajne mestske ICE vozitko na to, aby s nim jazdil na dovolenky do Chorvatska alebo na lyzovacky do Alp... mozno raz za rok to pretrpis, ale to pretrpis aj v tom EV, kde stejne budes kazdych 200 km zastavovat na nabijanie alebo aj v ICE verzii, aby si si trochu rozhybal kosti potom ako budes v tom vozitku namackany :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Samozřejmě, píšu že zjednodušuju.

    Můj point byl, že když máš placku obsahující skoro všechnu techniku, je nasekání 10 různejch kastlí levnější a jednodušší než u spalovacího auta. Zvlášť když vezmeš v úvahu, že to ICE auto musí bejt navržený typicky pro minimálně 2, spíš 5-6 motorů, pro různý převodovky a různý pohony.

    "Placka" jako MEB bude mít víceméně varianty motor vpředu, motor vzadu, oba motory. MOŽNÁ budou dvě výkonový varianty jednoho z nich (hádám zadního), ale dost možná ani to ne.

    U ICE je problém v tom, že různě výkonný motory jsou velmi výrazně jinak drahý (motor ze Citigo stojí tak desetinu toho co motor z Mercedesu S) a výrazně jinak žerou (třeba třikrát). U elektrickýho motoru je v ceně i ve spotřebě rozdíl minimální, takže nebude problém tam prostě strčit třeba dva po 200 koních. Nebo jeden 250 a jeden 150, nebo něco - použitím menšího motoru se ušetří velmi málo, u dvoumotorový koncepce pak skoro nic.

    Tím se výrazně zmenší diverzita aut co do výkonu a asi i velikosti, protože odpadne incentiva kupovat menší a slabší. Už to nebude tak, že malý a slabý bude stát čtvrtinu nebo desetinu velkýho a silnýho, ale třeba o čtvrtinu míň.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Nějak se nám to rozkošatilo a mám pocit, že si někdy moc nerozumíme, tak jen shrnu, co se tu snažím říct:
    1) Elektromobily jsou rozhodně budoucnost, ICE odchází.
    2) EV budou poměrně brzo ekonomicky výhodnější než ICE.
    3) Malý, levný EV nebudou ekonomicky výhodný ještě dlouho, protože u EV nepřináší zmenšení auta téměř žádný výhody ani cenově, ani provozními náklady. Takže bude výhodnější koupit si to větší a dražší EV.
    4) EV s příliš malým reálným dojezdem (dejme tomu pod 300 - 500 km dle WLTP, takže tak 200-400 v reálným světě) je v reálným světě téměř nesmysl. Jeho cena nebude o dost nižší než cena toho s velkým dojezdem (viz to, že eGolf stojí 3/4 ceny Tesly Model 3) a většina zákazníků ho nebude chtít. Těch, co by ho chtěli (jako tady Commodor_Falkon) a zároveň budou ochotní dát za něj peníze, bude příliš málo, než aby se ho prodávalo velký množství.
    U aut má strašlivej vliv "economy of scale", takže pokud 95% zákazníků bude chtít velký EV s větším dojezdem a pár Falkonů by si koupilo to co dojede 200, bude výsledek ten, že to s dojezdem 200 bude skoro stejně drahý, protože se jich vyrobí moc málo. A protože ojetý je taky většina lidí nebude chtít, bude mít větší propad hodnoty, a tím pádem bude celkově výhodnější koupit si to větší a lepší a ty malý budou okrajová věc.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: to dost zjednodusujes, protoze crash resistance ze predu, zadu i boku mas veskerou v tom, co je nad tou plackou. ta placka sama o sobe se veze pod samonosnou konstrukci. U MEB to bude nekde mezi. front crash ok, ale side crash budes muset mit normalni side panel a A B C pilars z neceho co udrzi side impact.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Jo, takhle, už si začínáme rozumět. Že konverze ICE na BEV je blbost a nikdy to pořádně nefunguje je jasná věc, o tom tu mluvím taky od začátku.

    Ad šasi vs. unibody - já moc nezkoumal, jak moc je to u těch ostatních nosnej prvek, předpokládám, že moc ne. Ale to není až tak podstatný, i u těch aut, který mají víceméně samonosnou karoserii, existuje ta placka, která obsahuje všechno, co to auto rozhejbává.

    Viz třeba šasi I-Pace:



    Jestli ta karoserie nad tím drží pohromadě celý auto nebo drží pohromadě tímhle už není tak podstatný, podstatný je, že v jednom placatým balíčku jsou všechny důležitý věci.

    Ta karoserie je tam, když to hodně zjednoduším, u MEB aby do toho nepršelo a u těch ostatních aby do toho nepršelo a aby se to nezlomilo. Ale jen se s ní přikreje už hotový pohonný ústrojí, není to jako u ICE auta, kde ta karoserie drží miliardu technickejch věcí, kterejm se musí přizpůosobovat (od výfuku po třeba nápravy).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam