• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Delší životnost EV se začne projevovat prosímtě kde? V reálným světě nemají EV na automobilismus víceméně žádnej statisticky významnej vliv. Mimo Norska, který má na ICE daně v řádu stovek procent a na EV ne, takže Tesla Model S tam stojí stejně jako Škoda Superb, se jejich podíl na trhu téměř nikde nedostal přes 1-2%. A to mluvíme o prodejích nových aut, a o posledních cca dvou letech.

    Průměrnej věk aut na silnicích je ve většině západních zemí 8 - 15 let. Celkovej podíl elektromobilů nebude ani to procento.

    Důvod, proč klesají prodeje nových aut od roku 2018, není ani elektromobilita, ani sdílená jízda, která taky nemá žádnej zásadní vliv (mimochodem, nic jako sdílená jízda neexistuje - Uber, Lyft a Bolt jsou taxíky přes appku, ZipCar, Car4Way, Anytime a podobný věci kde si můžeš půjčit auto na ulici jsou pořád autopůjčovny, jen přes appku, a věci jako Turo nebo HoppyGo jsou P2P půjčovny. Nic z toho není "sdílení", je to normální byznys, jen s jinou mechanikou).

    Prodeje klesají hlavně v Evropě, v USA se skoro nezměnily, respektive vypadá to na běžnej výkyv. V Evropě klesají proto, že nově musí být všechny auta homologovaný podle normy měření spotřeby WLTP, která je sice furt laboratorní nesmysl neodpovídající realitě, ale mnohem realističtější než dosavadní NEDC, čehož ale dosahuje mimo jiné díky tomu, že to měření je nesrovnatelně časově náročnější.

    To vede k tomu, že většina automobilek nestihla homologovat zdaleka celou modelovou řadu, a některý modely vypustila. Běžně vypadla třeba třetina až polovina nabízených kombinací model/motor/převodovka. Spousta zákazníků tak čeká, až se vrátí to, co chtěli.

    Druhá, tentokrát celosvětová, věc, je že kvůli stále náročnějším emisním předpisům jsou auta složitější a dražší. Typicky v Evropě s přicházejícíma normama Euro 6 zdražily diesely a přestalo mít smysl je dávat do levných aut.

    Životnost EV nemá žádnej vliv, je jich zanedbatelný množství a i ty nejstarší jsou ve věku, kdy ten rozdíl pořád není poznat (ICE auto z roku 2011 je pořád tak ve třetině životnosti - v polovině doby, než se dostane na průměrný věk auta na našich silnicích).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    myslím, že rok 2018 už zůstane navždy zapsán jako rok, kdy se prodalo nejvíc osobních aut. Letos bude určitě míň, 2020 nejspíš taky a od 2021 už se začne projevovat delší životnost EVs prodaných od 2011 a sdílená jízda
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 2) Nejdražší položkou při výrobě EV je baterie a je celkem rozdíl, jestli je v autě baterie za 100k Kč nebo za 300k Kč
    Že pak výrobce nalepí na auta za 300k Kč i za 500k Kč nálepku s cenou 1,3 milionu už je věc další. Proto zdánlivě i malé modely stojí stále stejně.

    4) Zdánlivě nízký dojezd je čistě psychologická záležitost, většina řidičů jede dál než 100 km jen párkrát do roka, což si zvládne naplánovat (klub elektromobilistů tu byl dávno před boomem, dojezdy byly menší a zvládali to) a nabíječky jsou reálně všude, kde jsou zásuvky, přičemž čím vybitější baterka, tím rychlejší nabíjení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Mimochodem, takovej legrační detail:

    Víceméně stejnou debatu na téma "malý elektromobily s malým dojezdem jsou nahovno, ty nový velký s velkým dojezdem jsou ale skvělý" jsem vedl se spoustou zarytejch ICE-ludditů aka petrolheadů, který obvykle na základě projížďky s něčím z týhle kategorie usoudili, že elektromobil je nahovno.

    A v kruzích motoristickejch nadšenců a novinářů jsem díky tomu zařazenej do kategorie "snílek", někdy až "elektrofanatik".

    Takže mě těší, že jsem opět dokázal být na dvou stranách fanaticky rozdělené barikády označen za člena druhýho tábora. Většinou se mi to stává, když o problematice něco tuším :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: A tím nám chceš říct co? Že jsou elektromobily super a bude jich hodně? Ale to my víme, nebo minimálně já.

    Ale super budou ty elektromobily, který jsou dobrý, ne ty elektromobily, který jsou špatný. Ty jsou totiž špatný a k ničemu. Ale proto, že bude spousta těch elektromobilů, který jsou dobrý, tak nevadí, že ty špatný jsou špatný, protože je prostě akorát nikdo nebude kupovat a koupěj si ty dobrý.
    SEJDA
    SEJDA --- ---


    beztak zapomneli na Plzenskeho vyrobce ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Na dálnici to není o rekuperaci, ale o tom, že spotřeba je ve vyšších rychlostech daná aerodynamickým odporem, kterej roste se čtvercem rychlosti. Takže když chceš jet po dálnici 130 jako normální člověk, máš u takovejch těch sranda elektromobilů, který jsou v tu chvíli navíc na hranici plnýho výkonu, třeba o půlku větší spotřebu než při 80 km/h.

    Ale jinak souhlas. Hezká věc na ježdění po městě (odhlédneme teď od faktu, na kolik je rozumný vyrábět auta, který jsou určený primárně pro ježdění po městě, kde by bylo ideální nejezdit autama), ale jinak je to bez druhýho auta na prd.

    Takový to:
    "Hele, v sobotu máme ve Valticích pronajatej sklípek, vem kámoše a přijeď!"

    "Ale já mám VW eUp!"

    "A to vadí?"

    "No, musím si vzít v pátek dovolenou a objednat si v Brně nocleh, jinak to nestihnu."
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Presne - my to mame v praci, do Prahy na denni popojizdeni je to fajn, ale beda jak jedes takovy "dalky" jako nekam do Podebrad.. To uz je pak pomalu loterie, kde te to tak treba necha - na dalnici se ten dojezd jeste vyrazne snizuje, jak vubec nerekuperujes..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ono na to, aby člověku došlo, jak moc na pytel je elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů, je potřeba si to zkusit s ním někam dojet.

    Tady klávesnicoví bojovníci si můžou tvrdit, jak je to super, protože si přece spočítali, že jim to vyjde.

    Fakt doporučuju ten zážitek, když začne mrznout, nebo se prostě palubní počítač rozhodne, že ten dojezd vypočítal blbě, a ty zjistíš, že máš cíl 80 kilometrů daleko, dojezd 70 kilometrů a cestou není nabíječka. Takže sedíš v kraksně odpovídající lepšímu golfovýmu vozíku, která stojí přibližně stejně peněz jako malej Mercedes, jedeš 70, předjížděj tě Avie a ty se klepeš zimou, protože si nemůžeš zapnout topení.

    A pak si představíš, že o třeba 25% dráž než nějakou takovouhle sračku můžeš mít Teslu nebo VW, který fungujou jako normální auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Podle mě je 1 000 už strašně moc, víc než třeba 600 (500, počítáme-li reálnej dojezd) je podle mě zbytečný, s ohledem na to, kolik by to stálo v baterkách a jejich váze. Přes 500 potřebuješ jet opravdu zřídka, a to už jsou situace, kdy po 400 kilometrech klidně půjdeš v průběhu nabíjení na oběd. A tak dlouhý cesty většinou absolvuješ po dálnicích, kde jsou nabíječky.

    Elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů je napíču, protože když se rozhodneš jet k babičce na Šumavu po okreskách, tak jsi v hajzlu, neb nejspíš nedojedeš ani tam. A protože na vesnicích nejsou Superchargery (který takovej krám stejně neumí použít) ani ChaDeMo nebo Mennekesy, tak skončíš tím, že budeš u nějakýho vidláka ve stodole nabíjet z 220V zásuvky a spát nejspíš na zahradě ve stanu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PETER_PAN: 1000 je moc, za mě to je cca 700, ale už i 500 je naprosto ok
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Kazdopadne o tom ze maly elektromobily nedavaji smysl ani ekonomicky ani technologicky se mluvi od sameho zacatku. Mozna tak ten roadster jeste, ale ten nema byt maly a zaroven levny.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: OK. To je zajimavy.

    Ja mam svuj nazor a to ze psychologicka hranice aby elektroauto bylo OK je dojezd 1000 km. Od tehle chvile neni limitace, odectes rezervu a jses na cca 8 hodinove ceste po ktere stejne uz poradnou prestavku potrebujes. Tim je splnena i tebou zminovana podminka o pocitu svobody, universalnosti, rekneme skalovatelnosti pouziti toho auta. Ja sam jsem jel i 1200 km na 1 zatah a dneska uz bych si to rozlozil na 2 jizdy. Ale tohle vsechno je opravdu jen muj soukromy pohled na vec.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ad ostatní diskutující - věc, kterou některejm lidem lze jen těžko vysvětlit, je že když bude za rok "elektrickej Kodiaq", kterej bude stát zhruba stejně jako naftovej Kodiaq a bude lepší, tak to neznamená, že bude o rok později elektrická Fabie a bude stát jako benzínová.

    Někteří jako COMODOR_FALKON: si prostě vysnili, že budou levný elektromobily. Podívali se, že malý benzínový auto stojí půlku toho co velký benzínový auto a aplikovali to na elektromobily.

    Že to malý benzínový auto je levnější ne proto, že je malý, ale proto, že má slabší motor, horší nápravy, jednodušší techniku obecně, a ne kvůli tomu, že je menší, to už jim nedochází.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Pozor, já naprosto netvrdím, že elektromobil nemůže bejt velmi brzo použitelnej jako univerzální daily car.

    Jen počkej, až přijde na trh sériová podoba Visionu iV - to je tadyhlencta věc, která přijde na trh příští rok, v trochu "znormálněný" verzi, takže to nejspíš bude vypadat přibližně jako Kodiaq s šikmým zadkem:



    Stejně jako teď Škodovka zoufale nestíhá vyrábět Kodiaq RS a lidi stojej fronty, aby si mohli objednat naftovou Škodovku na chůdách, která jim přijde za rok, tak příští rok budou stát fronty na tuhle věc.

    Dá se očekávat, že bude stát něco jako ten Kodiaq RS, takže mezi třeba 0,9 - 1,5 milionu podle výbavy, počtu motorů a velikosti baterií.

    Už se ví, že v top verzi to bude mít dojezd 500 km, v základní patrně stejných 300 km jako VW ID3. To už je naprosto použitelný auto. A jestli se jim povede vecpat top verzi do těch 1,5 milionu, tak to lidi budou kupovat po tisících, protože s dojezdem už je to plnohodnotný auto použitelný úplně na všechno.

    Jestli bude nějaká levná verze s dojezdem třeba 400 kilometrů pod milion, tak je prodaj všechny, který vyroběj.

    Ale nějaký Citigo na baterky je píčovina a zůstane píčovinou. Koupí si to pár nadšenců, protože to bude nejlevnější elektromobil, a pár firem na rozvoz pizzy, protože si tím udělaj PR. A na rozdíl od elektrickýho Upu, kterej má menší baterky, už to vydrží vozit tu pizzu možná i celý odpoledne.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Ja jsem velky fanda elektromobilu a tesim se az budou dostupny.

    Ovsem tve shrnuti a argumenty jsou velmi trefne. Me prijde ze tahle skupina lidi, co se s ni snazis diskutovat, je hodne podobna tem zarytym propagatorum linuxu na desktop pro BFU. Proste oni sami nekde v koutku mysli vi, ze to neni srovnatelne, ze to neni neco pouzivat a nemuset resit, planovat, hospodarit, dobre volit trasu a nacasovani atd. Prirovnavaji to ke konvencnim automobilovym problemum jako zacpy, nebo planovani trasy mimo prime-time, i kdyz to srovnatelne neni.
    Treba tady [ PETER_PAN @ Elektromobily ] nebo tady [ PETER_PAN @ Elektromobily ] jsem se snazil argumentovat, vetsinou nepochopeni.

    BTW - Muj kamos co dojizdi do prace denne 2x50km + mraky soukromych cest. si nedavno kalkuloval ojetou Teslu s kalkulaci domaciho nabijeni (spesl tarif) i s kalkulaci tarifniho nabijeni (500 CZK/mesic kdekolik na tusim E-ON nebo CEZ nabijeckach) atd. Ma za tim opravdu velmi dobre a racionalni vyhodnoceni cen, nakladu, realisticky odhad zivotnosti, nakladu na udrzbu atd. Nejvetsi problem nastal u pojisteni, kde i pres veskere znamosti (jeho sestra dela v pojistovne, kromne bonusu to stlacila asi na 50% obchodni slevu) a stejne byl na cca 50kCZK/rok a tim byla veskera uspora ta tam. Takze se na to vykaslal, protoze dat 900kCZK za ojetinu a byt pak na nule, v situaci kdy za 500kCZK muze mit ojetou vyssi stredni tridu a zbude mu 400kCKZ na servis a pojisteni je za 15kCZK/rok - neni uplne terno.

    Tzn. dneska muze byt plnohodnotny elektromobil pro nekoho vyhodny, ale to vetsinou neni clovek co resi vyhodnost samotnou. To je clovek ktereho provoz auta stejne vyjde na nekolik set tisic CZK rocne, takze uspora v desitkach procent je sice hezka, ale je to porad o rad nekde jinde nez provoz u 7 let stareho passata na naftu. No a ja se trochu bojim, ze v dobe kdy uz ty (plnohodnotna) elektro auta budou dostupna, tak uz zase budou moc rozsirena aby tvorila nejakou usporu, nebo vyhodu.

    Co jsem chtel vlastne rict. Dneska to prostredi neni pripravene aby to bylo universalni (rodinne) daily-car. Az to bude, nebude provoz o mnoho levnejsi. Vysoka porizovaci cena a vysoka cena elektriny (EU prechazi na obnovitelne zdroje) + vyssi pojisteni smazou veskere myslitelne uspory z udrzby (oleje, filtry, mechanicke motorove casti atd.). Jedine co ma potencial je delsi zivotnost a snazsi opravitelnost v pozdejsich letech "zivota" auta a pri zachovani trendu i nekorodujici alu karoserie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Výměny oleje ani mechanických dílů nezmění fakt, že Renault Zoe stojí 900 tisíc korun a Renault Twingo asi 230 tisíc korun, přičemž ty auta jsou si výkonově, velikostně a komfortem zhruba ekvivalentní.

    Nebo můžeme použít elektrickej VW Up! za 600 tisíc korun a Up! asi za 230 tisíc, případně Up! na CNG za asi 280 tisíc.

    A máš pravdu, že na dovolený si nikdo Up! nekupuje, je to laciný auto do města, který se kupuje proto, že je laciný a do města stačí. Ale elektrickej Up! už stojí jako normální auto na benzín, a hodně blízko k normálnímu autu na elektriku.

    Zoe pak stojí skoro jako Tesla. Prostě to nedává smysl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tieto scenare s nabijanim a cenami za ujety kilometer nezapocitavaju hodne dalsich externalit ako napr. nabijanie zdarma zo solarov alebo provozne naklady spojene s vymenami oleja alebo roznych mechanickych sucasti pohonneho ustrojenstva u ICE, kde toto vsetko ti u BEV odpada

    popravde neviem kto by si kupoval aj obycajne mestske ICE vozitko na to, aby s nim jazdil na dovolenky do Chorvatska alebo na lyzovacky do Alp... mozno raz za rok to pretrpis, ale to pretrpis aj v tom EV, kde stejne budes kazdych 200 km zastavovat na nabijanie alebo aj v ICE verzii, aby si si trochu rozhybal kosti potom ako budes v tom vozitku namackany :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Samozřejmě, píšu že zjednodušuju.

    Můj point byl, že když máš placku obsahující skoro všechnu techniku, je nasekání 10 různejch kastlí levnější a jednodušší než u spalovacího auta. Zvlášť když vezmeš v úvahu, že to ICE auto musí bejt navržený typicky pro minimálně 2, spíš 5-6 motorů, pro různý převodovky a různý pohony.

    "Placka" jako MEB bude mít víceméně varianty motor vpředu, motor vzadu, oba motory. MOŽNÁ budou dvě výkonový varianty jednoho z nich (hádám zadního), ale dost možná ani to ne.

    U ICE je problém v tom, že různě výkonný motory jsou velmi výrazně jinak drahý (motor ze Citigo stojí tak desetinu toho co motor z Mercedesu S) a výrazně jinak žerou (třeba třikrát). U elektrickýho motoru je v ceně i ve spotřebě rozdíl minimální, takže nebude problém tam prostě strčit třeba dva po 200 koních. Nebo jeden 250 a jeden 150, nebo něco - použitím menšího motoru se ušetří velmi málo, u dvoumotorový koncepce pak skoro nic.

    Tím se výrazně zmenší diverzita aut co do výkonu a asi i velikosti, protože odpadne incentiva kupovat menší a slabší. Už to nebude tak, že malý a slabý bude stát čtvrtinu nebo desetinu velkýho a silnýho, ale třeba o čtvrtinu míň.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Nějak se nám to rozkošatilo a mám pocit, že si někdy moc nerozumíme, tak jen shrnu, co se tu snažím říct:
    1) Elektromobily jsou rozhodně budoucnost, ICE odchází.
    2) EV budou poměrně brzo ekonomicky výhodnější než ICE.
    3) Malý, levný EV nebudou ekonomicky výhodný ještě dlouho, protože u EV nepřináší zmenšení auta téměř žádný výhody ani cenově, ani provozními náklady. Takže bude výhodnější koupit si to větší a dražší EV.
    4) EV s příliš malým reálným dojezdem (dejme tomu pod 300 - 500 km dle WLTP, takže tak 200-400 v reálným světě) je v reálným světě téměř nesmysl. Jeho cena nebude o dost nižší než cena toho s velkým dojezdem (viz to, že eGolf stojí 3/4 ceny Tesly Model 3) a většina zákazníků ho nebude chtít. Těch, co by ho chtěli (jako tady Commodor_Falkon) a zároveň budou ochotní dát za něj peníze, bude příliš málo, než aby se ho prodávalo velký množství.
    U aut má strašlivej vliv "economy of scale", takže pokud 95% zákazníků bude chtít velký EV s větším dojezdem a pár Falkonů by si koupilo to co dojede 200, bude výsledek ten, že to s dojezdem 200 bude skoro stejně drahý, protože se jich vyrobí moc málo. A protože ojetý je taky většina lidí nebude chtít, bude mít větší propad hodnoty, a tím pádem bude celkově výhodnější koupit si to větší a lepší a ty malý budou okrajová věc.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: to dost zjednodusujes, protoze crash resistance ze predu, zadu i boku mas veskerou v tom, co je nad tou plackou. ta placka sama o sobe se veze pod samonosnou konstrukci. U MEB to bude nekde mezi. front crash ok, ale side crash budes muset mit normalni side panel a A B C pilars z neceho co udrzi side impact.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam