• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Podle mě je 1 000 už strašně moc, víc než třeba 600 (500, počítáme-li reálnej dojezd) je podle mě zbytečný, s ohledem na to, kolik by to stálo v baterkách a jejich váze. Přes 500 potřebuješ jet opravdu zřídka, a to už jsou situace, kdy po 400 kilometrech klidně půjdeš v průběhu nabíjení na oběd. A tak dlouhý cesty většinou absolvuješ po dálnicích, kde jsou nabíječky.

    Elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů je napíču, protože když se rozhodneš jet k babičce na Šumavu po okreskách, tak jsi v hajzlu, neb nejspíš nedojedeš ani tam. A protože na vesnicích nejsou Superchargery (který takovej krám stejně neumí použít) ani ChaDeMo nebo Mennekesy, tak skončíš tím, že budeš u nějakýho vidláka ve stodole nabíjet z 220V zásuvky a spát nejspíš na zahradě ve stanu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PETER_PAN: 1000 je moc, za mě to je cca 700, ale už i 500 je naprosto ok
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Kazdopadne o tom ze maly elektromobily nedavaji smysl ani ekonomicky ani technologicky se mluvi od sameho zacatku. Mozna tak ten roadster jeste, ale ten nema byt maly a zaroven levny.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: OK. To je zajimavy.

    Ja mam svuj nazor a to ze psychologicka hranice aby elektroauto bylo OK je dojezd 1000 km. Od tehle chvile neni limitace, odectes rezervu a jses na cca 8 hodinove ceste po ktere stejne uz poradnou prestavku potrebujes. Tim je splnena i tebou zminovana podminka o pocitu svobody, universalnosti, rekneme skalovatelnosti pouziti toho auta. Ja sam jsem jel i 1200 km na 1 zatah a dneska uz bych si to rozlozil na 2 jizdy. Ale tohle vsechno je opravdu jen muj soukromy pohled na vec.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ad ostatní diskutující - věc, kterou některejm lidem lze jen těžko vysvětlit, je že když bude za rok "elektrickej Kodiaq", kterej bude stát zhruba stejně jako naftovej Kodiaq a bude lepší, tak to neznamená, že bude o rok později elektrická Fabie a bude stát jako benzínová.

    Někteří jako COMODOR_FALKON: si prostě vysnili, že budou levný elektromobily. Podívali se, že malý benzínový auto stojí půlku toho co velký benzínový auto a aplikovali to na elektromobily.

    Že to malý benzínový auto je levnější ne proto, že je malý, ale proto, že má slabší motor, horší nápravy, jednodušší techniku obecně, a ne kvůli tomu, že je menší, to už jim nedochází.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Pozor, já naprosto netvrdím, že elektromobil nemůže bejt velmi brzo použitelnej jako univerzální daily car.

    Jen počkej, až přijde na trh sériová podoba Visionu iV - to je tadyhlencta věc, která přijde na trh příští rok, v trochu "znormálněný" verzi, takže to nejspíš bude vypadat přibližně jako Kodiaq s šikmým zadkem:



    Stejně jako teď Škodovka zoufale nestíhá vyrábět Kodiaq RS a lidi stojej fronty, aby si mohli objednat naftovou Škodovku na chůdách, která jim přijde za rok, tak příští rok budou stát fronty na tuhle věc.

    Dá se očekávat, že bude stát něco jako ten Kodiaq RS, takže mezi třeba 0,9 - 1,5 milionu podle výbavy, počtu motorů a velikosti baterií.

    Už se ví, že v top verzi to bude mít dojezd 500 km, v základní patrně stejných 300 km jako VW ID3. To už je naprosto použitelný auto. A jestli se jim povede vecpat top verzi do těch 1,5 milionu, tak to lidi budou kupovat po tisících, protože s dojezdem už je to plnohodnotný auto použitelný úplně na všechno.

    Jestli bude nějaká levná verze s dojezdem třeba 400 kilometrů pod milion, tak je prodaj všechny, který vyroběj.

    Ale nějaký Citigo na baterky je píčovina a zůstane píčovinou. Koupí si to pár nadšenců, protože to bude nejlevnější elektromobil, a pár firem na rozvoz pizzy, protože si tím udělaj PR. A na rozdíl od elektrickýho Upu, kterej má menší baterky, už to vydrží vozit tu pizzu možná i celý odpoledne.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Ja jsem velky fanda elektromobilu a tesim se az budou dostupny.

    Ovsem tve shrnuti a argumenty jsou velmi trefne. Me prijde ze tahle skupina lidi, co se s ni snazis diskutovat, je hodne podobna tem zarytym propagatorum linuxu na desktop pro BFU. Proste oni sami nekde v koutku mysli vi, ze to neni srovnatelne, ze to neni neco pouzivat a nemuset resit, planovat, hospodarit, dobre volit trasu a nacasovani atd. Prirovnavaji to ke konvencnim automobilovym problemum jako zacpy, nebo planovani trasy mimo prime-time, i kdyz to srovnatelne neni.
    Treba tady [ PETER_PAN @ Elektromobily ] nebo tady [ PETER_PAN @ Elektromobily ] jsem se snazil argumentovat, vetsinou nepochopeni.

    BTW - Muj kamos co dojizdi do prace denne 2x50km + mraky soukromych cest. si nedavno kalkuloval ojetou Teslu s kalkulaci domaciho nabijeni (spesl tarif) i s kalkulaci tarifniho nabijeni (500 CZK/mesic kdekolik na tusim E-ON nebo CEZ nabijeckach) atd. Ma za tim opravdu velmi dobre a racionalni vyhodnoceni cen, nakladu, realisticky odhad zivotnosti, nakladu na udrzbu atd. Nejvetsi problem nastal u pojisteni, kde i pres veskere znamosti (jeho sestra dela v pojistovne, kromne bonusu to stlacila asi na 50% obchodni slevu) a stejne byl na cca 50kCZK/rok a tim byla veskera uspora ta tam. Takze se na to vykaslal, protoze dat 900kCZK za ojetinu a byt pak na nule, v situaci kdy za 500kCZK muze mit ojetou vyssi stredni tridu a zbude mu 400kCKZ na servis a pojisteni je za 15kCZK/rok - neni uplne terno.

    Tzn. dneska muze byt plnohodnotny elektromobil pro nekoho vyhodny, ale to vetsinou neni clovek co resi vyhodnost samotnou. To je clovek ktereho provoz auta stejne vyjde na nekolik set tisic CZK rocne, takze uspora v desitkach procent je sice hezka, ale je to porad o rad nekde jinde nez provoz u 7 let stareho passata na naftu. No a ja se trochu bojim, ze v dobe kdy uz ty (plnohodnotna) elektro auta budou dostupna, tak uz zase budou moc rozsirena aby tvorila nejakou usporu, nebo vyhodu.

    Co jsem chtel vlastne rict. Dneska to prostredi neni pripravene aby to bylo universalni (rodinne) daily-car. Az to bude, nebude provoz o mnoho levnejsi. Vysoka porizovaci cena a vysoka cena elektriny (EU prechazi na obnovitelne zdroje) + vyssi pojisteni smazou veskere myslitelne uspory z udrzby (oleje, filtry, mechanicke motorove casti atd.). Jedine co ma potencial je delsi zivotnost a snazsi opravitelnost v pozdejsich letech "zivota" auta a pri zachovani trendu i nekorodujici alu karoserie.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Výměny oleje ani mechanických dílů nezmění fakt, že Renault Zoe stojí 900 tisíc korun a Renault Twingo asi 230 tisíc korun, přičemž ty auta jsou si výkonově, velikostně a komfortem zhruba ekvivalentní.

    Nebo můžeme použít elektrickej VW Up! za 600 tisíc korun a Up! asi za 230 tisíc, případně Up! na CNG za asi 280 tisíc.

    A máš pravdu, že na dovolený si nikdo Up! nekupuje, je to laciný auto do města, který se kupuje proto, že je laciný a do města stačí. Ale elektrickej Up! už stojí jako normální auto na benzín, a hodně blízko k normálnímu autu na elektriku.

    Zoe pak stojí skoro jako Tesla. Prostě to nedává smysl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tieto scenare s nabijanim a cenami za ujety kilometer nezapocitavaju hodne dalsich externalit ako napr. nabijanie zdarma zo solarov alebo provozne naklady spojene s vymenami oleja alebo roznych mechanickych sucasti pohonneho ustrojenstva u ICE, kde toto vsetko ti u BEV odpada

    popravde neviem kto by si kupoval aj obycajne mestske ICE vozitko na to, aby s nim jazdil na dovolenky do Chorvatska alebo na lyzovacky do Alp... mozno raz za rok to pretrpis, ale to pretrpis aj v tom EV, kde stejne budes kazdych 200 km zastavovat na nabijanie alebo aj v ICE verzii, aby si si trochu rozhybal kosti potom ako budes v tom vozitku namackany :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Samozřejmě, píšu že zjednodušuju.

    Můj point byl, že když máš placku obsahující skoro všechnu techniku, je nasekání 10 různejch kastlí levnější a jednodušší než u spalovacího auta. Zvlášť když vezmeš v úvahu, že to ICE auto musí bejt navržený typicky pro minimálně 2, spíš 5-6 motorů, pro různý převodovky a různý pohony.

    "Placka" jako MEB bude mít víceméně varianty motor vpředu, motor vzadu, oba motory. MOŽNÁ budou dvě výkonový varianty jednoho z nich (hádám zadního), ale dost možná ani to ne.

    U ICE je problém v tom, že různě výkonný motory jsou velmi výrazně jinak drahý (motor ze Citigo stojí tak desetinu toho co motor z Mercedesu S) a výrazně jinak žerou (třeba třikrát). U elektrickýho motoru je v ceně i ve spotřebě rozdíl minimální, takže nebude problém tam prostě strčit třeba dva po 200 koních. Nebo jeden 250 a jeden 150, nebo něco - použitím menšího motoru se ušetří velmi málo, u dvoumotorový koncepce pak skoro nic.

    Tím se výrazně zmenší diverzita aut co do výkonu a asi i velikosti, protože odpadne incentiva kupovat menší a slabší. Už to nebude tak, že malý a slabý bude stát čtvrtinu nebo desetinu velkýho a silnýho, ale třeba o čtvrtinu míň.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Nějak se nám to rozkošatilo a mám pocit, že si někdy moc nerozumíme, tak jen shrnu, co se tu snažím říct:
    1) Elektromobily jsou rozhodně budoucnost, ICE odchází.
    2) EV budou poměrně brzo ekonomicky výhodnější než ICE.
    3) Malý, levný EV nebudou ekonomicky výhodný ještě dlouho, protože u EV nepřináší zmenšení auta téměř žádný výhody ani cenově, ani provozními náklady. Takže bude výhodnější koupit si to větší a dražší EV.
    4) EV s příliš malým reálným dojezdem (dejme tomu pod 300 - 500 km dle WLTP, takže tak 200-400 v reálným světě) je v reálným světě téměř nesmysl. Jeho cena nebude o dost nižší než cena toho s velkým dojezdem (viz to, že eGolf stojí 3/4 ceny Tesly Model 3) a většina zákazníků ho nebude chtít. Těch, co by ho chtěli (jako tady Commodor_Falkon) a zároveň budou ochotní dát za něj peníze, bude příliš málo, než aby se ho prodávalo velký množství.
    U aut má strašlivej vliv "economy of scale", takže pokud 95% zákazníků bude chtít velký EV s větším dojezdem a pár Falkonů by si koupilo to co dojede 200, bude výsledek ten, že to s dojezdem 200 bude skoro stejně drahý, protože se jich vyrobí moc málo. A protože ojetý je taky většina lidí nebude chtít, bude mít větší propad hodnoty, a tím pádem bude celkově výhodnější koupit si to větší a lepší a ty malý budou okrajová věc.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: to dost zjednodusujes, protoze crash resistance ze predu, zadu i boku mas veskerou v tom, co je nad tou plackou. ta placka sama o sobe se veze pod samonosnou konstrukci. U MEB to bude nekde mezi. front crash ok, ale side crash budes muset mit normalni side panel a A B C pilars z neceho co udrzi side impact.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Jo, takhle, už si začínáme rozumět. Že konverze ICE na BEV je blbost a nikdy to pořádně nefunguje je jasná věc, o tom tu mluvím taky od začátku.

    Ad šasi vs. unibody - já moc nezkoumal, jak moc je to u těch ostatních nosnej prvek, předpokládám, že moc ne. Ale to není až tak podstatný, i u těch aut, který mají víceméně samonosnou karoserii, existuje ta placka, která obsahuje všechno, co to auto rozhejbává.

    Viz třeba šasi I-Pace:



    Jestli ta karoserie nad tím drží pohromadě celý auto nebo drží pohromadě tímhle už není tak podstatný, podstatný je, že v jednom placatým balíčku jsou všechny důležitý věci.

    Ta karoserie je tam, když to hodně zjednoduším, u MEB aby do toho nepršelo a u těch ostatních aby do toho nepršelo a aby se to nezlomilo. Ale jen se s ní přikreje už hotový pohonný ústrojí, není to jako u ICE auta, kde ta karoserie drží miliardu technickejch věcí, kterejm se musí přizpůosobovat (od výfuku po třeba nápravy).
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    BOBASH: ja to nikde nevyvracim. nechapal jsem co myslis tim "skateboardem", to bylo u BMWi3 a byl to krok do nikam. Tesla, e Audi, Zoe, a Jag I Pace jsou rozhodne bliz unibody nez bylo i3. MEB jsem nikde predtim nevidel, ale jak to vidim ted dole tak uz chapu kam miris.

    NVH problemy jsem myslel konverzi CE unibody do EV, u MEB to asi nebude problem.



    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: To mě docela překvapuje. Ale je to možný, já v tomhle ohledu řešil akorát S a X, předpokládal jsem, že 3 je dělaná stejně.

    Každopádně MEB je vyloženě rám a na něm kastle. Viz to, jak to vypadá když tam ta kastle není :)



    On vlastně VW udělal znovu Brouka, jen na elektriku.

    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Zrovna Model 3 ma podle vseho klasickou samonosnou kastli s napravnici https://www.scribd.com/...2556179/30-Chassis-31-Suspension-32-Steering-33-Brakes-34-Wheels-And-tires
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: What?

    Já jsem ti tady psal, že u EV platforem jako je MEB bude jednodušší (a tím samozřejmě i levnější) nabídnout víc variací, protože mají samostatný podvozek, narozdíl od samonosné konstrukce ICE aut.

    A ty se mi to snažíš vyvrátit tím, že tvrdíš to samý? Nebo jak? Nechápu vůbec o čem mluvíš.

    Stejně tak to NVH - hlavní rozdíl mezi NVH u elektrickýho auta a spalovacího auta je především v tom, že elektrickej motor vesměs žádný vibrace ani hluk nemá, takže se nemusí nic kompenzovat. Jak jsem psal, jeden z největších problémů je to, že se musej udělat třeba tichý motorky stěračů, protože jsou jinak slyšet :)

    Těžiště je jasná věc, proto taky většinou EV jezděj líp, protože mají těžiště níž, zvlášť pokud jsou konstruovaný se samostatným podvozkem a není do samonosný karoserie ICE někam narvanej elektromotor a baterky.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    NHV neni jen hluk v kabine, ale vibrace od CE ktery jsou kompenzovany a u EV se musi kompenzovat neco uplne jineho a jinak, teziste je jinde a cela dynamika pohonu a prevodu je resena jinak a jinak se to promita do NVH unibody konstrukce.

    snazim se rict, ze s unifikaci vyroby EV pres vic platform dojde ke zlevneni vyrobni ceny vozu, tak jako k tomu doslo u platform CE. dojde take ke zvyseni nabidky variacemi na jedno tema.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SUMAC: Ano, a rozdíl je v tom, že Tesla má do určité míry samostatnej podvozek, kterej obsahuje všechno potřebný k tomu, aby auto jezdilo. Není to samozřejmě úplně klasická koncepce rám + kastle jako u starejch aut, Brouku nebo pickupů, ale je to k ní mnohem blíž než čistá samonoska, která žádný rozdělení na "podvozek" a "kastli" nemá.

    MEB to bude mít snad ještě výraznější, někde dokonce samotnej Volkswagen tvrdí, že bude ochoten dodávat podvozky MEB jinejm výrobcům.

    To, že existuje něco jako "podvozek", kterej obsahuje všechno potřebný, aby se to hejbalo, a na něj se teprve dává karoserie, výrazně zjednodušuje rozšiřování nabídky o víc modelů ve srovnání s klasickýma autama, kde i když děláš další variaci na stejný technice (třeba máš VW Golf a navrhuješ Audi TT), musíš udělat mnohem víc konstrukční práce.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    je to stena cast auta, akorat u Tesly tam chybi spodek

    https://miro.medium.com/max/1400/1*1KEkk2n4l8khimiZZYOtWQ.png
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam