COMODOR_FALKON: A v těch výrobních nákladech právě nemáš pravdu. To, že i malý elektrický auto stojí podobně jako velký elektrický auto není tím, že by si výrobce chtěl vymejšlet velký ceny.
Je to tím, co už jsem tady x-krát popisoval, ale zkusím to znovu.
Malý benzínový auto není levnější kvůli tomu, že je malý. To je nejzásadnější omyl většiny lidí. Je levnější proto, že má:
- menší, jednodušší motor (míň válců, míň technologií - nemusí mít třeba turbo, nemusí mít proměnný časování kde čeho etc.)
- chudší výbavu
- jednodušší techniku všude jinde, typicky třeba levnější řešení zadní nápravy
- je obvykle celý levnějc udělaný (levnější materiály, levnější komponenty, absence komponent)
Přesto je malý auto pro automobilky obecně velmi málo výdelečná věc. Obecně jsou profity na nejlevnějších autech (řekněme Citigo, Fabia) někde v jednotkách procent. U něčeho jako Superb v plný palbě už to může bejt třeba 10 %, u něčeho jako Porsche 911 je to třeba 40 %. Tohle je třeba důvod, proč Porsche svýho času vydělávalo víc než Volkswagen a proč Ferrari vydělává víc než Fiat-Chrysler. A proč Fiat Chrysler vydělává nejvíc na drahejch pickupech a skoro nic na Lanciích Ypsilon.
Malý auta jsou tak mnohem citlivější na zvyšování nákladů, protože to se hrozně projeví na cenách. Typickým příkladem je to, že z aut do velikosti Fabie už v podstatě zmizely motory na naftu, protože dnešní motor na naftu je hrozně drahá věc bez ohledu na to, jak je velkej (zařídit aby splňoval emise vyžaduje komplikovaný technologie). Spousta výrobců se už chystá přestat nabízet naftu v hatchbacích nižší střední (auta velikosti VW Golf).
Tak, a teď vezmeme to malý benzínový auto, a uděláme ho na elektriku:
- motor bude přibližně stejnej u toho velkýho, protože rozdíly ve výrobních nákladech velkýho a malýho elektromotoru jsou mnohem menší, spíš téměř žádný.
- baterky budou přibližně stejný, protože spotřeba auta velikosti Superbu a velikosti Fabie se téměř neliší. někde tady byla i tabulka z nějakejch testů, kde BMW i3 (velikost cca Fabie) měla spotřebu asi o 20% nižší než Tesla Model S (velikost cca Mercedesu třídy S a odpovídající výkon).
- zbývá poslední rozdíl, totiž to, že menší auto se dá udělat z levnějších komponent. To by zdánlivě furt fungovalo, jenomže tu máme jinej problém, což je economy of scale.
Vysvětlím.
1) U aut tvoří naprosto zásadní část nákladů (často pravděpodobně víc než přímý výrobní náklady) jejich vývoj a příprava výroby. Od procesu vývoje jako takovýho přes testování (miliony kilometrů najetejch s desítkama až stovkama prototypů), crash testy, nejrůznější zátěžový zkoušky atd.) po přípravu výrobních linek, případně stavbu továren. Náklady na vývoj auta, který využívá většinu existující techniky (tzn. motory, nápravy a tak jsou sdílený s něčím co už ta automobilka používá v jiných modelech) se pohybují v nižších miliardách eur, vývoj kompletně nový platformy v desítkách miliard.
2) Elektrický auto postavený na základě ICE auta je z mnoha důvodů nesmysl.
Samonosná karoserie ICE auta je stavěná tak, aby měla prostor na motor, převodovku, nádrž a podobně. Má tedy hodně místa na motor (ICE je větší než elektromotor, mnohonásobně), naopak nemá místo kam dát baterky, jakýkoliv řešení jak to udělat je vždycky šílenej kompromis. Následkem toho je takový řešení obvykle drahý a ještě blbě funguje.
3) Zbývá tedy ta strašně draze vyvinutá platforma pro BEV (v případě platformy MEB od Volkswagenu se odhadujou náklady na její vývoj na desítky miliard euro). Ta je do jistý míry škálovatelná, třeba u toho MEB je vidět už na modelech který se plánujou pro uvedení na trh, že může stejně dobře jezdit v autě velikosti Golfu (VW ID3, 4.25 m na dýlku), tak v autě velikosti Škody Kodiaq (Vision iV, 4,66 m na dýlku) a nejspíš půjde naškálovat cca od Fabie po Superb (od 4 do 5 m).
Jenomže tady nastává finální problém.
Máme platformu, která je vcelku komplexní a obsahuje víceméně celou techniku auta. Tu platformu jsme draze vyvinuli, vyvinout druhou, menší, jednodušší by bylo hrozně drahý. Kdybychom chtěli zlevnit malý auto tím, že pro něj vyvineme za pár miliard euro výrobně levnější platformu, muselo by se prodávat v obrovskejch počtech, aby se to vyplatilo.
Pokud pro malý auto použijeme stejnou platformu, bude stát jako velký auto. Nemáme totiž kde ušetřit:
- Motory jsou cca stejný, tím, že tam dáme motor o výkonu 50 koní místo 150 koní jsme u ICE auta ušetřili minimálně desítky tisíc, u elektrickýho neušetříme skoro nic
- Převodovka není
- Podvozek je stejnej, je součástí platformy, výrazně levnější řešení se nevyplatí vyvíjet
- Baterie. Tady zasahuje další charakteristická vlastnost BEV, totiž že spotřeba je skoro stejná u velkejch a u malejch. Takže jediná cesta je omezit dojezd.
Výsledek je, že máme malý auto, který stojí skoro stejně jako velký auto a jediný, čím ho můžeme udělat levnější, je menší dojezd.
Tady přichází na řadu fakt, že naprostá většina lidí, kteří kupujou nový auta, se nespokojí s udávaným dojezdem 200 kilometrů (nadšenci do elektromobilů a lidi co skoro nejzdí a mají na to ojetinu a lidi co si kupujou auta na ježdění po městě a v garáži mají jiný jsou jen malá část trhu).
Takže pokud zmenšíme auto a snížíme dojezd, nejspíš jich prodáme málo a zkurvíme si tím economy of scale, čili ještě zmenšíme cenovej rozdíl.
No a výsledek je, že Renault Zoe stojí skoro stejně jako Tesla, e-Up! stojí 2,5x víc než benzínovej, a případná malá věc na platformě MEB by stála pořád podobně jako ta velká věc. Ergo, nemá to smysl. Všem se víc vyplatí udělat to auto o kousek větší, o kousek lepší, s větším dojezdem, protože za to jsou lidi ochotný zaplatit peníze.
Možná za 10 let, až bude nasycenej trh s drahejma elektromobilama a baterky budou stát čtvrtinu co teď, bude dávat něco malýho a levnýho na elektirku smysl. Do tý doby ne.