• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ampery si dopocitas kW = V x A
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jen doplnim ze rada elektroaut ma prevodovku - jednostupnovou, jednoduchou, co prezije auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Delší životnost EV se začne projevovat prosímtě kde? V reálným světě nemají EV na automobilismus víceméně žádnej statisticky významnej vliv. Mimo Norska, který má na ICE daně v řádu stovek procent a na EV ne, takže Tesla Model S tam stojí stejně jako Škoda Superb, se jejich podíl na trhu téměř nikde nedostal přes 1-2%. A to mluvíme o prodejích nových aut, a o posledních cca dvou letech.

    Průměrnej věk aut na silnicích je ve většině západních zemí 8 - 15 let. Celkovej podíl elektromobilů nebude ani to procento.

    Důvod, proč klesají prodeje nových aut od roku 2018, není ani elektromobilita, ani sdílená jízda, která taky nemá žádnej zásadní vliv (mimochodem, nic jako sdílená jízda neexistuje - Uber, Lyft a Bolt jsou taxíky přes appku, ZipCar, Car4Way, Anytime a podobný věci kde si můžeš půjčit auto na ulici jsou pořád autopůjčovny, jen přes appku, a věci jako Turo nebo HoppyGo jsou P2P půjčovny. Nic z toho není "sdílení", je to normální byznys, jen s jinou mechanikou).

    Prodeje klesají hlavně v Evropě, v USA se skoro nezměnily, respektive vypadá to na běžnej výkyv. V Evropě klesají proto, že nově musí být všechny auta homologovaný podle normy měření spotřeby WLTP, která je sice furt laboratorní nesmysl neodpovídající realitě, ale mnohem realističtější než dosavadní NEDC, čehož ale dosahuje mimo jiné díky tomu, že to měření je nesrovnatelně časově náročnější.

    To vede k tomu, že většina automobilek nestihla homologovat zdaleka celou modelovou řadu, a některý modely vypustila. Běžně vypadla třeba třetina až polovina nabízených kombinací model/motor/převodovka. Spousta zákazníků tak čeká, až se vrátí to, co chtěli.

    Druhá, tentokrát celosvětová, věc, je že kvůli stále náročnějším emisním předpisům jsou auta složitější a dražší. Typicky v Evropě s přicházejícíma normama Euro 6 zdražily diesely a přestalo mít smysl je dávat do levných aut.

    Životnost EV nemá žádnej vliv, je jich zanedbatelný množství a i ty nejstarší jsou ve věku, kdy ten rozdíl pořád není poznat (ICE auto z roku 2011 je pořád tak ve třetině životnosti - v polovině doby, než se dostane na průměrný věk auta na našich silnicích).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Na dobíjení ze zásuvky prostě potřebuješ ideálně 380V a bůhvíkolik ampér. Pak dobiješ i Teslu přes noc, a dobíjení po běžným dni ježdění trvá pár hodin.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A v těch výrobních nákladech právě nemáš pravdu. To, že i malý elektrický auto stojí podobně jako velký elektrický auto není tím, že by si výrobce chtěl vymejšlet velký ceny.

    Je to tím, co už jsem tady x-krát popisoval, ale zkusím to znovu.

    Malý benzínový auto není levnější kvůli tomu, že je malý. To je nejzásadnější omyl většiny lidí. Je levnější proto, že má:
    - menší, jednodušší motor (míň válců, míň technologií - nemusí mít třeba turbo, nemusí mít proměnný časování kde čeho etc.)
    - chudší výbavu
    - jednodušší techniku všude jinde, typicky třeba levnější řešení zadní nápravy
    - je obvykle celý levnějc udělaný (levnější materiály, levnější komponenty, absence komponent)

    Přesto je malý auto pro automobilky obecně velmi málo výdelečná věc. Obecně jsou profity na nejlevnějších autech (řekněme Citigo, Fabia) někde v jednotkách procent. U něčeho jako Superb v plný palbě už to může bejt třeba 10 %, u něčeho jako Porsche 911 je to třeba 40 %. Tohle je třeba důvod, proč Porsche svýho času vydělávalo víc než Volkswagen a proč Ferrari vydělává víc než Fiat-Chrysler. A proč Fiat Chrysler vydělává nejvíc na drahejch pickupech a skoro nic na Lanciích Ypsilon.

    Malý auta jsou tak mnohem citlivější na zvyšování nákladů, protože to se hrozně projeví na cenách. Typickým příkladem je to, že z aut do velikosti Fabie už v podstatě zmizely motory na naftu, protože dnešní motor na naftu je hrozně drahá věc bez ohledu na to, jak je velkej (zařídit aby splňoval emise vyžaduje komplikovaný technologie). Spousta výrobců se už chystá přestat nabízet naftu v hatchbacích nižší střední (auta velikosti VW Golf).

    Tak, a teď vezmeme to malý benzínový auto, a uděláme ho na elektriku:
    - motor bude přibližně stejnej u toho velkýho, protože rozdíly ve výrobních nákladech velkýho a malýho elektromotoru jsou mnohem menší, spíš téměř žádný.
    - baterky budou přibližně stejný, protože spotřeba auta velikosti Superbu a velikosti Fabie se téměř neliší. někde tady byla i tabulka z nějakejch testů, kde BMW i3 (velikost cca Fabie) měla spotřebu asi o 20% nižší než Tesla Model S (velikost cca Mercedesu třídy S a odpovídající výkon).

    - zbývá poslední rozdíl, totiž to, že menší auto se dá udělat z levnějších komponent. To by zdánlivě furt fungovalo, jenomže tu máme jinej problém, což je economy of scale.

    Vysvětlím.

    1) U aut tvoří naprosto zásadní část nákladů (často pravděpodobně víc než přímý výrobní náklady) jejich vývoj a příprava výroby. Od procesu vývoje jako takovýho přes testování (miliony kilometrů najetejch s desítkama až stovkama prototypů), crash testy, nejrůznější zátěžový zkoušky atd.) po přípravu výrobních linek, případně stavbu továren. Náklady na vývoj auta, který využívá většinu existující techniky (tzn. motory, nápravy a tak jsou sdílený s něčím co už ta automobilka používá v jiných modelech) se pohybují v nižších miliardách eur, vývoj kompletně nový platformy v desítkách miliard.

    2) Elektrický auto postavený na základě ICE auta je z mnoha důvodů nesmysl.
    Samonosná karoserie ICE auta je stavěná tak, aby měla prostor na motor, převodovku, nádrž a podobně. Má tedy hodně místa na motor (ICE je větší než elektromotor, mnohonásobně), naopak nemá místo kam dát baterky, jakýkoliv řešení jak to udělat je vždycky šílenej kompromis. Následkem toho je takový řešení obvykle drahý a ještě blbě funguje.

    3) Zbývá tedy ta strašně draze vyvinutá platforma pro BEV (v případě platformy MEB od Volkswagenu se odhadujou náklady na její vývoj na desítky miliard euro). Ta je do jistý míry škálovatelná, třeba u toho MEB je vidět už na modelech který se plánujou pro uvedení na trh, že může stejně dobře jezdit v autě velikosti Golfu (VW ID3, 4.25 m na dýlku), tak v autě velikosti Škody Kodiaq (Vision iV, 4,66 m na dýlku) a nejspíš půjde naškálovat cca od Fabie po Superb (od 4 do 5 m).

    Jenomže tady nastává finální problém.

    Máme platformu, která je vcelku komplexní a obsahuje víceméně celou techniku auta. Tu platformu jsme draze vyvinuli, vyvinout druhou, menší, jednodušší by bylo hrozně drahý. Kdybychom chtěli zlevnit malý auto tím, že pro něj vyvineme za pár miliard euro výrobně levnější platformu, muselo by se prodávat v obrovskejch počtech, aby se to vyplatilo.

    Pokud pro malý auto použijeme stejnou platformu, bude stát jako velký auto. Nemáme totiž kde ušetřit:
    - Motory jsou cca stejný, tím, že tam dáme motor o výkonu 50 koní místo 150 koní jsme u ICE auta ušetřili minimálně desítky tisíc, u elektrickýho neušetříme skoro nic
    - Převodovka není
    - Podvozek je stejnej, je součástí platformy, výrazně levnější řešení se nevyplatí vyvíjet
    - Baterie. Tady zasahuje další charakteristická vlastnost BEV, totiž že spotřeba je skoro stejná u velkejch a u malejch. Takže jediná cesta je omezit dojezd.

    Výsledek je, že máme malý auto, který stojí skoro stejně jako velký auto a jediný, čím ho můžeme udělat levnější, je menší dojezd.

    Tady přichází na řadu fakt, že naprostá většina lidí, kteří kupujou nový auta, se nespokojí s udávaným dojezdem 200 kilometrů (nadšenci do elektromobilů a lidi co skoro nejzdí a mají na to ojetinu a lidi co si kupujou auta na ježdění po městě a v garáži mají jiný jsou jen malá část trhu).

    Takže pokud zmenšíme auto a snížíme dojezd, nejspíš jich prodáme málo a zkurvíme si tím economy of scale, čili ještě zmenšíme cenovej rozdíl.

    No a výsledek je, že Renault Zoe stojí skoro stejně jako Tesla, e-Up! stojí 2,5x víc než benzínovej, a případná malá věc na platformě MEB by stála pořád podobně jako ta velká věc. Ergo, nemá to smysl. Všem se víc vyplatí udělat to auto o kousek větší, o kousek lepší, s větším dojezdem, protože za to jsou lidi ochotný zaplatit peníze.

    Možná za 10 let, až bude nasycenej trh s drahejma elektromobilama a baterky budou stát čtvrtinu co teď, bude dávat něco malýho a levnýho na elektirku smysl. Do tý doby ne.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este teda aby som nevyznel ako nejaky rocild, tak panelakovci si mozu dobijat auta z poulicneho osvetlenia, staci mala uprava: https://www.seakenergetics.com/sk/ev-nabijanie.html
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Klub elektromobilistů jsou ale nadšenci. Stejně tak bych ti na základě toho, že znám spoustu klubů majitelů americkejch aut mohl tvrdit, že lidem nevadí auta se spotřebou 20 l/100 km, na základě toho, že nám lidi z klubů majitelů starejch Land Roverů bych ti mohl tvrdit, že lidem nevadí, když auto nad 100 km/h hrozí tím, že se převrátí, na základě zkušeností s lidma z klubů majitelů starejch Jaguarů bych ti mohl tvrdit, že lidem nevadí auto, který funguje jen v úterý a v dubnu, a tak dále.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LOPIK: jak linej "jit" tankovat? jako jasne socialovia pri panelakoch to budu mat tazsie, ale ja pridem do garaze a pichnem to do zasuvky ... praca na 10 sekund... jak "linej"? :D
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    DZODZO: Asi jak kdo, ale i to elektroauto je clovek linej jit "tankovat" kdyz tam ma tricvrte "nadrze".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: z domacej zasuvky vacsinou nebudes nabijat baterku z 25%, pri beznom dennom najezde 50-60km ju vybachas tak na 80% a tych 12-15kWh, ktore si na to spotreboval, tak dobijes na beznej zasuvke za 6-8 hodin t.j. cez noc
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    COMODOR_FALKON: "Většina řidičů jede dál než 100km jen párkrát do roka" - to jsi vzal kde?

    Typická e-auto domácnost dneska vypadá asi takhle : 1 x tesla nebo jiný EV jako masírka nebo pro využití parkovacích zón ve městech. Druhý auto SUV aby se někam vůbec dojelo a třetí auto pro manželku/děti. Do toho si ještě syn koupí ibizu v tdi (kat off, dpf off). Tenhle vozovej park ještě ideálně po pěti letech obnovit. Jak ekologické.


    ad bezproblémový nabíjení ze zásuvky :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    myslím, že rok 2018 už zůstane navždy zapsán jako rok, kdy se prodalo nejvíc osobních aut. Letos bude určitě míň, 2020 nejspíš taky a od 2021 už se začne projevovat delší životnost EVs prodaných od 2011 a sdílená jízda
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 2) Nejdražší položkou při výrobě EV je baterie a je celkem rozdíl, jestli je v autě baterie za 100k Kč nebo za 300k Kč
    Že pak výrobce nalepí na auta za 300k Kč i za 500k Kč nálepku s cenou 1,3 milionu už je věc další. Proto zdánlivě i malé modely stojí stále stejně.

    4) Zdánlivě nízký dojezd je čistě psychologická záležitost, většina řidičů jede dál než 100 km jen párkrát do roka, což si zvládne naplánovat (klub elektromobilistů tu byl dávno před boomem, dojezdy byly menší a zvládali to) a nabíječky jsou reálně všude, kde jsou zásuvky, přičemž čím vybitější baterka, tím rychlejší nabíjení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Mimochodem, takovej legrační detail:

    Víceméně stejnou debatu na téma "malý elektromobily s malým dojezdem jsou nahovno, ty nový velký s velkým dojezdem jsou ale skvělý" jsem vedl se spoustou zarytejch ICE-ludditů aka petrolheadů, který obvykle na základě projížďky s něčím z týhle kategorie usoudili, že elektromobil je nahovno.

    A v kruzích motoristickejch nadšenců a novinářů jsem díky tomu zařazenej do kategorie "snílek", někdy až "elektrofanatik".

    Takže mě těší, že jsem opět dokázal být na dvou stranách fanaticky rozdělené barikády označen za člena druhýho tábora. Většinou se mi to stává, když o problematice něco tuším :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: A tím nám chceš říct co? Že jsou elektromobily super a bude jich hodně? Ale to my víme, nebo minimálně já.

    Ale super budou ty elektromobily, který jsou dobrý, ne ty elektromobily, který jsou špatný. Ty jsou totiž špatný a k ničemu. Ale proto, že bude spousta těch elektromobilů, který jsou dobrý, tak nevadí, že ty špatný jsou špatný, protože je prostě akorát nikdo nebude kupovat a koupěj si ty dobrý.
    SEJDA
    SEJDA --- ---


    beztak zapomneli na Plzenskeho vyrobce ..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LOPIK: Na dálnici to není o rekuperaci, ale o tom, že spotřeba je ve vyšších rychlostech daná aerodynamickým odporem, kterej roste se čtvercem rychlosti. Takže když chceš jet po dálnici 130 jako normální člověk, máš u takovejch těch sranda elektromobilů, který jsou v tu chvíli navíc na hranici plnýho výkonu, třeba o půlku větší spotřebu než při 80 km/h.

    Ale jinak souhlas. Hezká věc na ježdění po městě (odhlédneme teď od faktu, na kolik je rozumný vyrábět auta, který jsou určený primárně pro ježdění po městě, kde by bylo ideální nejezdit autama), ale jinak je to bez druhýho auta na prd.

    Takový to:
    "Hele, v sobotu máme ve Valticích pronajatej sklípek, vem kámoše a přijeď!"

    "Ale já mám VW eUp!"

    "A to vadí?"

    "No, musím si vzít v pátek dovolenou a objednat si v Brně nocleh, jinak to nestihnu."
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Presne - my to mame v praci, do Prahy na denni popojizdeni je to fajn, ale beda jak jedes takovy "dalky" jako nekam do Podebrad.. To uz je pak pomalu loterie, kde te to tak treba necha - na dalnici se ten dojezd jeste vyrazne snizuje, jak vubec nerekuperujes..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ono na to, aby člověku došlo, jak moc na pytel je elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů, je potřeba si to zkusit s ním někam dojet.

    Tady klávesnicoví bojovníci si můžou tvrdit, jak je to super, protože si přece spočítali, že jim to vyjde.

    Fakt doporučuju ten zážitek, když začne mrznout, nebo se prostě palubní počítač rozhodne, že ten dojezd vypočítal blbě, a ty zjistíš, že máš cíl 80 kilometrů daleko, dojezd 70 kilometrů a cestou není nabíječka. Takže sedíš v kraksně odpovídající lepšímu golfovýmu vozíku, která stojí přibližně stejně peněz jako malej Mercedes, jedeš 70, předjížděj tě Avie a ty se klepeš zimou, protože si nemůžeš zapnout topení.

    A pak si představíš, že o třeba 25% dráž než nějakou takovouhle sračku můžeš mít Teslu nebo VW, který fungujou jako normální auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Podle mě je 1 000 už strašně moc, víc než třeba 600 (500, počítáme-li reálnej dojezd) je podle mě zbytečný, s ohledem na to, kolik by to stálo v baterkách a jejich váze. Přes 500 potřebuješ jet opravdu zřídka, a to už jsou situace, kdy po 400 kilometrech klidně půjdeš v průběhu nabíjení na oběd. A tak dlouhý cesty většinou absolvuješ po dálnicích, kde jsou nabíječky.

    Elektromobil s udávaným dojezdem 200 kilometrů je napíču, protože když se rozhodneš jet k babičce na Šumavu po okreskách, tak jsi v hajzlu, neb nejspíš nedojedeš ani tam. A protože na vesnicích nejsou Superchargery (který takovej krám stejně neumí použít) ani ChaDeMo nebo Mennekesy, tak skončíš tím, že budeš u nějakýho vidláka ve stodole nabíjet z 220V zásuvky a spát nejspíš na zahradě ve stanu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam