JIMIQ: Delší životnost EV se začne projevovat prosímtě kde? V reálným světě nemají EV na automobilismus víceméně žádnej statisticky významnej vliv. Mimo Norska, který má na ICE daně v řádu stovek procent a na EV ne, takže Tesla Model S tam stojí stejně jako Škoda Superb, se jejich podíl na trhu téměř nikde nedostal přes 1-2%. A to mluvíme o prodejích nových aut, a o posledních cca dvou letech.
Průměrnej věk aut na silnicích je ve většině západních zemí 8 - 15 let. Celkovej podíl elektromobilů nebude ani to procento.
Důvod, proč klesají prodeje nových aut od roku 2018, není ani elektromobilita, ani sdílená jízda, která taky nemá žádnej zásadní vliv (mimochodem, nic jako sdílená jízda neexistuje - Uber, Lyft a Bolt jsou taxíky přes appku, ZipCar, Car4Way, Anytime a podobný věci kde si můžeš půjčit auto na ulici jsou pořád autopůjčovny, jen přes appku, a věci jako Turo nebo HoppyGo jsou P2P půjčovny. Nic z toho není "sdílení", je to normální byznys, jen s jinou mechanikou).
Prodeje klesají hlavně v Evropě, v USA se skoro nezměnily, respektive vypadá to na běžnej výkyv. V Evropě klesají proto, že nově musí být všechny auta homologovaný podle normy měření spotřeby WLTP, která je sice furt laboratorní nesmysl neodpovídající realitě, ale mnohem realističtější než dosavadní NEDC, čehož ale dosahuje mimo jiné díky tomu, že to měření je nesrovnatelně časově náročnější.
To vede k tomu, že většina automobilek nestihla homologovat zdaleka celou modelovou řadu, a některý modely vypustila. Běžně vypadla třeba třetina až polovina nabízených kombinací model/motor/převodovka. Spousta zákazníků tak čeká, až se vrátí to, co chtěli.
Druhá, tentokrát celosvětová, věc, je že kvůli stále náročnějším emisním předpisům jsou auta složitější a dražší. Typicky v Evropě s přicházejícíma normama Euro 6 zdražily diesely a přestalo mít smysl je dávat do levných aut.
Životnost EV nemá žádnej vliv, je jich zanedbatelný množství a i ty nejstarší jsou ve věku, kdy ten rozdíl pořád není poznat (ICE auto z roku 2011 je pořád tak ve třetině životnosti - v polovině doby, než se dostane na průměrný věk auta na našich silnicích).