• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: LOL. Já koukal na základní cenu. Týýýýýývole.

    Takže dáš 1,3 milionu (za což se dá koupit Tesla Model 3) za auto, který má furt menší dojezd než ta Tesla, ale jako bonus je to lacinej Hyundai, kterej s benzínovým motorem stojí 1/4?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Sedni si do toho někde u dealera, je to prostě subkompakt na zvedlým podvozku. Vnitřní prostor cca ta Fabia, kufr o kousek větší (oproti Fabii je to delší, oproti Fabii Combi zase o kus kratší). Vyšší to je proto, že to má zvedlej podvozek.

    Prostě je to auto, který odpovídá svojí ceně v benzínový verzi - benzínová Kona stojí 370 tisíc korun, což odpovídá tomu, že je to SUV velikosti Fabie. Kona na elektriku stojí milionu.

    Takže furt ten samej problém. Stojí to 3x tolik než srovnatelný auto na benzín.

    Proto jsou malý elektromobily na píču.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Já vidim u tý Kony cenu 1.3M s tou baterkou co možná někam dojede.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    delší o 17cm
    širší o 7 cm
    vyšší o 10 cm
    ---
    o 9 cm kratší než VW golf 7
    stejně široká
    vyšší o 10 cm
    ----
    dle tebe je velikosti Fabie. Ok :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Naprosto netuším, kdybych dokázal takový věci předpovídat, tak nesedím doma na gauči u Nyxu, ale v Karibiku na jachtě plný chlastu, koksu a štětek.

    Záleží na vývoji ekonomiky, v Evropě pak na dalších věcech jako třeba ty emise. Celosvětově to ovlivní hlavně to, jak na tom bude Čína a Indie, to jsou největší a nejrychleji rostoucí trhy.

    Může to být víc, může to být míň - spíš bych tipoval víc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Kona má problém že stojí milion a je to auto velikosti Fabie.

    Jinak jo, použitelný z hlediska dojezdu už to bude, na to že má Hyundai tuhle věc jsem zapomněl.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: Hyundai Kona? Dojed 420km EPA
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: odhlédnouc od tohoto, myslíš že 2021 se prodá víc osobních aut než 2018?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: A to je to co tu říkám od začátku - než přijde VW s MEB platformou, bude Tesla jediný použitelný elektrický auto. I ten I-Pace má dojezd na pytel. Jakmile půjde za milion a něco koupit Škodovka s dojezdem 500km, tak to bude zajímavý.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Za prvé, benzínový auta z let 2011 až 2013 se ani neblíží konci svojí životnosti, běžná životnost auta je 20 let. Takže to, že se elektromobilu neničí převodovka a motor je jedno, těm benzínovejm autům z těch let taky ne.

    Za druhý, i kdyby, tak to nemá statisticky významnej vliv vůbec na nic. 400 tisíc elektromobilů za tři roky? Celková produkce aut v těch třech letech byla zhruba 188 milionů.

    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: No tohle je zrovna případ - "jedu za našima na vesnici". Plánovat s tímhle nějakej výlet i po ČR? Zatím to vychází co milion za auto to 100km nekompromisního dojezdu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: "Životnost EV nemá žádnej vliv" - v roce 2019 ano, ale já mluvím o 2021. Za 2011-2013 (životnost 8-10 let, spadající do tvého rozmezí) se prodalo asi 400k elektromobilů celosvětově, kterým se neničí převodovka, motor vydrží víc, brzdy vydrží víc (rekuperace), atd. Buď přejdou na styl "kolem komína" (stejně byly dojezdy mizerné), nebo se vymění baterka. Ale nepostaví se místo nich nové auto
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: prodeje klesají i v Číně (druhý největší trh světa) a EVs tam mají 6% podíl
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    GM and Volkswagen are no longer manufacturing hybrid cars for the US - Business Insider
    https://www.businessinsider.com/...volkswagen-no-longer-manufacturing-hybrid-cars-for-us-2019-8?IR=T
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Souhlas. Pořád se neshodneme na nutnosti 1 000 km auta, podle mě takový asi budou existovat, ale jen pro ty, co opravdu hodně jezdí.

    Ale pro normálního člověka je i v tebou popisovaným režimu naprosto dostačující auto s dojezdem těch 500 - 600 km, protože ví, že většinu dní mu stačí držet dojezd třeba na 200 km a využívat výhod SmartGridu, a když bude vědět, že o víkendu jede k babičce na Moravu, tak to prostě naplánuje a nechá to postupně dobít na plno.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    TOXICMAN: + BOBASH:

    Co se tyka toho dojezdu tak to rozvedu. S nastupem smart grid koncepce pujde vyuzivat (nakupovat) elektrinu v ruznych rezimech. Uz ted treba v Nemecku muze byt velkoobchodni cena elektriny zaporna (hodne fouka a je nadbytek energie v siti) a postupne se bude, vyrazne rozdilna cena elektriny podle aktualni situaci v siti, dostavat i do maloobchodniho modelu.

    Takze si treba pripojis auto (system hlasi ze uz mas stavu jen 200km) na domaci nabijeni s tim ze potrebujes mit rano mininalne 400km dojezd (teoreticke maximum je dejmetomu 1000km u meho teoretickeho vozu). System vi ze driv nez ve 1 rano elektrina levna nebude a i pak bude kalkulovat a prednostne dobije jen na 400km a ceka jestli nebude cena elektriny pod nejakou stanovenou mez, kdy se vyplati dobijet i vice.

    Jindy budes planovat delsi cestu takze natvrdo zadas plne dobiti, nebo zadas ze s prumernym najezdem 100km/den a kazdovecernim pripojenim k nabijecce chces mit nabito na 1000km nejpozdeji do konce tydne.

    Musime se podivat na cenu elektriny. Dneska je normalni cena cca 5.5 CZK/kWh, s nizkym tarifem bezne pak cast dne treba 3.5 CZK/kWh. Znam par lidi co maji velkou spotrebu a velke tarify a jsou cast dne i na cca 2.5 CZK/kWh, dokonce znam cloveka co to pri spotrebe za cca 100kCZK/rok dotlacil na cca 2.1 CZK/kWh. Tohle ale neni pro bezne smrtelnika dostupne.
    S nastupem smart gridu a vysokemu podilu obnovitelne energie bude rozdil v cenach bezne treba 10x (!). A v tehle chvili je potreba mit nejakou retenci v kapacite autobaterie.

    Tech 1000+km bude uplne v pohode dosazitelne behem jednotek let. Laboratorni baterie by tohle umoznovali i dneska a jejich implementace do vyroby je draha, neco trva (postavit novou halu, provoz) a pro obmenu ve stavajicich provozech se stejne pocka na konec zivotniho cyklu linky stare. BTW - to plati u rady elektro vyrob. Zadne zasadni zmeny se nezahrnuji, linka vyrabi a kdyz je na konci planovane zivotnosti tak se vyhodi a vystavi se nova linka, typicky o technologickou generaci novejsi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ampery si dopocitas kW = V x A
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Jen doplnim ze rada elektroaut ma prevodovku - jednostupnovou, jednoduchou, co prezije auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Delší životnost EV se začne projevovat prosímtě kde? V reálným světě nemají EV na automobilismus víceméně žádnej statisticky významnej vliv. Mimo Norska, který má na ICE daně v řádu stovek procent a na EV ne, takže Tesla Model S tam stojí stejně jako Škoda Superb, se jejich podíl na trhu téměř nikde nedostal přes 1-2%. A to mluvíme o prodejích nových aut, a o posledních cca dvou letech.

    Průměrnej věk aut na silnicích je ve většině západních zemí 8 - 15 let. Celkovej podíl elektromobilů nebude ani to procento.

    Důvod, proč klesají prodeje nových aut od roku 2018, není ani elektromobilita, ani sdílená jízda, která taky nemá žádnej zásadní vliv (mimochodem, nic jako sdílená jízda neexistuje - Uber, Lyft a Bolt jsou taxíky přes appku, ZipCar, Car4Way, Anytime a podobný věci kde si můžeš půjčit auto na ulici jsou pořád autopůjčovny, jen přes appku, a věci jako Turo nebo HoppyGo jsou P2P půjčovny. Nic z toho není "sdílení", je to normální byznys, jen s jinou mechanikou).

    Prodeje klesají hlavně v Evropě, v USA se skoro nezměnily, respektive vypadá to na běžnej výkyv. V Evropě klesají proto, že nově musí být všechny auta homologovaný podle normy měření spotřeby WLTP, která je sice furt laboratorní nesmysl neodpovídající realitě, ale mnohem realističtější než dosavadní NEDC, čehož ale dosahuje mimo jiné díky tomu, že to měření je nesrovnatelně časově náročnější.

    To vede k tomu, že většina automobilek nestihla homologovat zdaleka celou modelovou řadu, a některý modely vypustila. Běžně vypadla třeba třetina až polovina nabízených kombinací model/motor/převodovka. Spousta zákazníků tak čeká, až se vrátí to, co chtěli.

    Druhá, tentokrát celosvětová, věc, je že kvůli stále náročnějším emisním předpisům jsou auta složitější a dražší. Typicky v Evropě s přicházejícíma normama Euro 6 zdražily diesely a přestalo mít smysl je dávat do levných aut.

    Životnost EV nemá žádnej vliv, je jich zanedbatelný množství a i ty nejstarší jsou ve věku, kdy ten rozdíl pořád není poznat (ICE auto z roku 2011 je pořád tak ve třetině životnosti - v polovině doby, než se dostane na průměrný věk auta na našich silnicích).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Na dobíjení ze zásuvky prostě potřebuješ ideálně 380V a bůhvíkolik ampér. Pak dobiješ i Teslu přes noc, a dobíjení po běžným dni ježdění trvá pár hodin.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam