• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V Evropě to nemá šanci, protože je to Chevrolet. A jako Opel už to prodávat nemůžou, protože ten koupil Peugeot-Citroen.

    Úspěšný budou Volkswageny, protože ty jsou lidi zvyklí kupovat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: myslim ze v Europe by to mohlo byt pomerne uspesne, lebo co som pocuval to interview s Munrom tak tam vraveli, ze tie sucasne EV range su cajk pre Europu, kde ludia nedojizdaju tak daleko, ale v Ameru, kde su tie vzdialenosti predsalen trochu posunute je ta psychologicka hranica dojazdu 350-400 mil a to zatial splnuje iba Tesla
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    2020 Chevy Bolt EV Gets More Driving Range
    https://www.caranddriver.com/news/a28784342/2020-chevy-bolt-ev-range/
    259 mil (416km), 66kWh
    ještě kdyby se to tak prodávalo i jinde než v USA a Korei :D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Here's one of the most important charts in electrification and end of combustion engines - Electrek
    https://electrek.co/2019/08/21/electric-car-chart-end-combustion-engine/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo, tak jsem si to pamatoval správně. Modely 60 a 70 měly 75 kWh baterii se softwarovým omezením, který se dalo odblokovat za 3 000 dolarů. Musk jim to dočasně odblokoval zadarmo.

    http://www.theverge.com/...6283330/tesla-hurricane-irma-update-florida-extend-range-model-s-x-60-60d
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To, co odemkli za hurikánu, byl pokud vím rozdíl mezi modelem 60 a 75. Šedesátka měla stejný baterky jako 75, jen softwarově omezený. Nebo takovýho něco tam bylo, zkusím najít.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JANOS: 0% na palubce Tesly je tuším 10% reálně.
    Tenkrát za hurikánu to Teslám krátkodobě odemkli, aby mohli majitelé ujet...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Já to chápu, já mluvil čistě o vlivu na baterku, tý právě tohle rychlý vybíjení a nabíjení dělá nejmíň dobře. Není to o to, že bys jí tím zničil, ale když tohle budeš dělat často, tak ti může rychleji klesat kapacita baterky. Stejně jako u telefonu nebo počítače, když ho budeš pokaždý vybíjet do chvíle než se ti vypne nebo těsně předtím, bude se ti snižovat kapacita výrazně ryhcleji než když se budeš držet mezi 20 a 80 procenty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Naopak, u ICE je to občas potřeba, mnohem horší je motor dlouhodobě podtáčet a nejhorší je ho dlouhodobě podtáčet a nikdy mu nedat prostor se "nadechnout". Nemluvě o tom, že u dieselů jsou třeba dlouhý rychlý jízdy potřeba kvůli DPF.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jezdim takhle protoze mam supercharging zadarmo, a proto me nejake kW nestvou. Taky rychlost dobijeni je na spodnich 50% nejvyssi (700km/h a pod) a proto vim ze cokoliv spalim se tam vrati extremne rychle...
    Az mi skonci free supercharging, tak myslim ze zustanu na tech 150km/h :)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Není, ale ideální není ani hnát ICE do vysokých otáček a s různou frekvencí to občas dělá každý :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: omlouvam se, to, ze psal o dobijeni na superchargeru jsem prehlednul. Mas pravdu, z pohledu na zivotnost baterie to neni idealni. A pro mne i prilis riskantni v ten moment, ze appka pise, ze bude otevreno, neznamena, ze nebudu prvni, kdo bude hlasit problem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ale upřesnil - dobíjí na Superchargeru, tedy asi nejintenzivněji, jak je to v tuhle chvíli možný (na 80 % to trvá tuším půl hodiny?).

    A ten rychlej dojezd má tu logiku, že když už ví, že má blízko Supercharger a tudíž mu nehrozí, že mu dojde šťáva, tak jede rychle, protože si může dovolit tu energii spálit na rychlou jízdu a nemusí jí šetřit.

    Já jen konstatoval, že pro baterku to není zrovna ideální řešení :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: neprospiva ji pri nizsim nabiti intenzivne nabijet, zjevne. Ale jinak, kdyz pujdeme do extremu, muzeme si rict, ze nabijeni neprospiva, ale pak vlastne neprospiva ani vybijeni :D

    Jenze JANOS spekuluje trosku jinak, on baterii rychle dovybiji ale pak uz neupresnil, jak ji nabiji. Nicmene i ta logika rychleho dojezdu je naruby, cim rychleji jede, tim mensi ma dojezd, ja vetsinou zpomalim na 100 km/h a do kopce na 80 km/h. Abych snizil sanci na volani pomoci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ale já taky reagoval na konkrétní situaci, viz JANOS:, a tvrdil jsem, že zvyk šlápnout na to ve chvíli, kdy máš 20%, a záměrně vymlátit baterku na 5% udávaný kapacity, tý baterce rozhodně neprospívá.

    Nebo máš snad pocit, že prospívá?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: no ze pouzivas vyrazy jako nula nebo mrte, coz neni asi dost dobre uchopitelne. Neco jako mas u spalovacich motoru, ze pipnou, rozblikaji se, kdyz ze je v nadrzi latek tak nejak, ze bys mel dojet k pumpe, neni to nula, a asi to ani neni to, co by znamenla "mrt". Takove pipnuti pro dobijeni na super-nabijeckach (> 25 kW) je nekde u 20 % toho, co by zahlasilo auto. To je to, kdyz jsem psal, ze s EV nejezdis km prepoctene z nominalni hodnoty kapacity baterie, ale udelas si z toho 50 %. Setrne baterii provozujes nekde mezi 20%-80%, nevybijis vice, nenabijis vice, predevsim ne na super-nabijecich.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, máš pravdu.

    Ale co to mění na tom, že pro budoucí životnost baterie není úplně dobrej nápad se jí na poslední chvíli před nabitím snažit cíleně vybít co nejvíc (je jedno jestli úplně do prázdna nebo do nějaký hranice "prázdna" kterou určí auto)?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: jenze tvoje hodnota "0" je priblizne "jedna pani povidala", pak existuje cosi skutecneho co je "0", co zmeri, resp. nenameri, kazde decko s kurzem elektroniky, resp. je pak 0, kterou ti hlasi auto, kterou urci nejaky procesor na zaklade vice parametru, ktere mohou klidne i souviset s momentalni teplotou, obddobne jako to mu je u nadrzi s pohonymmi latkami.

    Jinak ano, nesetrnne zachazeni snizuje zivotnost, muze pak byt rozdil, ze po 100 000 ujetych km ma nekdo maximalni dobijenou kapacitu na 95% puvodni hodnoty a nekdo na 85% (cerpam z dat pro modely Tesla X a S). Z tohoto je mozne mimojine vypozorovat, ze se meni strop a je tedy otazka, nikoli banalni, jestli se meni i spodni vybijeci hranice, tedy i jaka si pomyslnna hodnota toho, co je "0". Od toho mas v aute pocitac, ktery komunikuje s nabijeci stanici a resi to za tebe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Já mluvím o tom, že se obecně doporučuje vybíjet Li-ion baterky příliš blízko k nule, a ideálně je ani nenabíjet do plna. Pokud vím, tvrdívalo se, že ideální je zůstávat mezi 20 a 80%.

    Proto jsem psal JANOS: , že mi úprk dvoustovkou a dovybití baterky nepřijde jako úplně šťastný řešení z hlediska jejího dlouhodobýho zdraví.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: na tve pocitove procenta vsichni kaslou. Vetsinou se udava u baterii hodnota napeti pri vybiti, resp. se se da sledovat vybijeci proud diferencialne. V chytrych stojis muzes dokonce v mikrosekudovych intervalech zatez menit a sledovat tak mnohem vice parametru, nez kolik ti tvuj selsky rozum umozni uchopit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam