• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: tento vykrik by si mal podlozit statistikami poziarov velkych bateriovych ulozist HZSCR, ak tomu chces dat nejaku vahu (a nie, nezapocitavaj do toho poziary notebookovych bateriek alebo vysokozdviznyh vozikov, ktore nemaju BMS :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: preto pisem, ze by sa musel poriesit BMS neasi :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: jo, na podpal cinzaku je nejlepsi dat stary baterky do sklepa :) solidni pepo...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    SUMAC: cetl jsem ze s velkou slavou dokazou recyklovat 80% kovu jako kobalt, ale zbytek drte sypou na hromadu. a to bylo kecu jak lithiim je novy zlato. pak temhle claimum o 96% moc neverim.

    nejbliz realite je stavet z jetych batterypacku failproof stacionarni uloziste a jeste par let je trapit, nez to vsechny segmenty definitivne vzdaji. Siemens ma na to dojeni polomrtvych baterek celkem sofistikovanej system.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak stale je dost rodinnych domov, ktore by tento "odpad" zuzitkovali, myslim, ze biznis plan je to vynosny, zvlast s projekciou toho, ze ukladanie energie bude teraz take eldorado, na ktore naskocia energeticke spolocnosti a mozno sa tam ciastocne transformuju aj automobilky cez nejake mobilne v2g uloziska
    VACA
    VACA --- ---
    VACA: *cinzaku. Mobilni klabesnice..
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: Mno, my zrovna v contaku sklepy nemame k dispozico najemnikum, jsou tam nejaky komercne vyuzivany prpstory.
    Me ani tak neslo o prostor, ale ja nejak nevim k cemu by mi doma ty akumulatory byly?

    Jako chapu ze na domku so das kolektory apod. Ale to se vetsiny z milionu najemniku v praze netyka vubec, tarof mam taky jenom jeden. Takze vlastne vubec nevim k cemu, proc bych si tam tu elektrinu ukladal..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    VACA: v cinzaku nemate sklepne prostory? u nasich su nevyuzite, zapratane akurat starym nabytkom, to keby sa vyprace, tak by tam vyslo odhadom aj 100 tych bateriek, akurat by sa musel poriesit bms, nech by mali polovicnu kapacitu tak 100x10kWh by stale bolo 1MWh ulozisko pre 12 bytov
    VACA
    VACA --- ---
    DZODZO: Mno ja treba si moc neumim predstavit co bych s tim v cinzaku uprostred prahy delal...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak hlavne naco by sa baterka recyklovala, kym sa este da nabijat, z hentakych piatich bateriek z i3 by som si poskladal 100kWh baterku, ktora aj keby mala aktualnu kapacitu uz iba 50kWh, tak za cenu odpadu je to pre mna cenny zdroj energie do domacnosti
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    JAZZZ: nevyplati se to ted urcite zatim nikomu, dokud nebude legislativne penalizovane jejich ne-recyklovani, coz je jen otazka casu.

    na druhou stranu, spocital uz nekdo, kolik se pri tom hydro-metalurgyckem procesu spotrebuje energie? tohle neni zadna sranda, potrebuji se dost divoke elektrolyty fungujici na zvysenych teplotach (jsou casto slozene z toxickych latek, jsou ty elektrolyty recyklovatelne? kolik energnie se spotrebuje pri jejich rafinaci a vyrobe?)

    a je cistota extrahovanych latek dostatecna, aby se daly opet strukturalne pouzit, ne jenom na dekorativni ucely? u recyklace Al je to dost problem napr. slitiny se po recyklaci downgraduji na nizsi pevnost a maji nizsi tvaritelnost napr.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    PEPAZZ: nechci byt za skarohlida, ale to mi pripada moc. navic co jsem cetl dnes se liion baterky recykluji z min nez 5% protoze se to nevyplati.
    It’s time to get serious about recycling lithium-ion batteries
    https://cen.acs.org/materials/energy-storage/time-serious-recycling-lithium/97/i28
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PER2: 96% uměj recyklovat, to je masakr! Palec hore
    PER2
    PER2 --- ---
    Eco-friendly method of recycling EV batteries
    https://www.youtube.com/watch?v=wxCFDWMPu38
    JANOS
    JANOS --- ---
    JIMIQ: Tohle je snad prvni konkurence ktere Elon zablahopral, takze to vypada dobre.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak pre toto sa ford hadal o pismenko E, uz mali v batohu nachystane prekvapko, dobre oni! :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ford Mustang Mach-E Electric CUV Debuts With Up To 300 Miles Of Range
    https://insideevs.com/news/382765/ford-mustang-mach-e-debut/
    Compliance nebo ne?

    75 resp 100kWh baterka
    domácí dobíjení 32mil/51km/hod
    rychlodobíjení až 47mil/75km/10min
    cena $44k až $60k

    odhadovaný dojezd s větší baterkou kolem 500km

    k dispozici za rok (konec 2020)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BLOWUP: dnes jsem mluvil s chlapcem, co má Kiu Niro a ta má aktivní termomanagement. Podle něho za 24hodin stání při zapnutém ohřevu klesne dojezd o cca. 10-15km
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Je tady někdo, kdo má zkušenosti s EV Golfem, nebo jakýmkoli VW elektrickým autem?

    Zajímá mě způsob chlazení/ohřívání baterie a jak mají vyřešeno odpojení zdroje energie před servisním zásahem.

    SMRGL
    SMRGL --- ---
    VACA: no, ještě jedno doplnění,když tak čtu ty nesmysly, co tady kolují..

    Velkých dopravních lodí je na světě cca 50 000 Kusů.
    Počet aut v Eu je cca. 900 000 000 kusů.

    Spotřeba paliva v Čr za rok 2018 byla cca 8 000 000 000 000 Litrů, na což by všechny velké dopravní lodě (pokud by měli spotřebu jako již zmíněná Ema) dokázaly plout skoro 450 dnů..
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BLOWUP: bože.. baterie v autě a baterie v mobilu je technologicky úplně něco jiného. V mobilu je snaha narvat co nejvíc energie do minimální velikosti, u EV je snaha o vyšší životnost.

    Kupříkladu Tesla má navrženou životnost baterií na 500 000mil. Nyní pracujou na 1 mio mil.
    Mnoho výrobců (Kia, Renault, Nissan) používá baterie LG chem - tady je příklad, jak jsou na tom se životností - https://pushevs.com/2019/02/10/renault-zoe-ze-40-full-battery-specs/ . Přímo testovací report pro LG E63 cells se dá dobře vygooglit...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    VACA:
    Co set týká emisí SO u velkých dopravních lodí, je to dáno mazutem (odpadem z výroby nafty a benzínu), který spalují. Kupodivu už nějakou dobu existuje několik nařízení, jak emise tohoto druhu omezit a jdou dokonce ze dvou stran. Jedna jde od organizace pro lodní dopravu ESMA a druhá jde ze strany EU (ta dokonce i u lodí reguluje CO2 - do roku 2050 se jedná o snížení o 50%). Tyto nařízení ve zkratce říkají, že se nesmí používat palivo se sírou. To že o tom nevíte a neumíte si údaje najít, neznamená neexistenci regulace. A druhá věc je, že za příklad dáváte loď, která je víc než 20 let stará - trochu zavádějící ne?

    Co se týká porovnání dopravy využívající spalovací motory z hlediska efektivity, leze provést jednoduché porovnání na základě množství spotřebovaného paliva na vzdálenost a danou hmotnost.

    Například na spotřeba paliva na 1000Km - 500KG.
    Velká dopravní loď Ema Maersk - cca. 0,48L
    Kamion Scania R450 - cca. 3,63L
    Letadlo Boeing 747 - 76,5L
    Škoda Octavia 2.0TDI - 40L (a to ji hodně nadržuji)

    Porovnání elektrických aut versus spalovací motory už tak jednoduché není, ale taky lze například na základě vypouštěných emisí. Pokud si porovnáte emise motorů kolem 80kW, vyjde Vám, že spalovací motor (bez započítání emisí při výrobě paliva a jeho dopravě ) o stejném výkonu má v případě našeho energetického mixu přibližně dvojnásobně horší emise než motor elektrický .
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam