• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BLOWUP: bože.. baterie v autě a baterie v mobilu je technologicky úplně něco jiného. V mobilu je snaha narvat co nejvíc energie do minimální velikosti, u EV je snaha o vyšší životnost.

    Kupříkladu Tesla má navrženou životnost baterií na 500 000mil. Nyní pracujou na 1 mio mil.
    Mnoho výrobců (Kia, Renault, Nissan) používá baterie LG chem - tady je příklad, jak jsou na tom se životností - https://pushevs.com/2019/02/10/renault-zoe-ze-40-full-battery-specs/ . Přímo testovací report pro LG E63 cells se dá dobře vygooglit...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    VACA:
    Co set týká emisí SO u velkých dopravních lodí, je to dáno mazutem (odpadem z výroby nafty a benzínu), který spalují. Kupodivu už nějakou dobu existuje několik nařízení, jak emise tohoto druhu omezit a jdou dokonce ze dvou stran. Jedna jde od organizace pro lodní dopravu ESMA a druhá jde ze strany EU (ta dokonce i u lodí reguluje CO2 - do roku 2050 se jedná o snížení o 50%). Tyto nařízení ve zkratce říkají, že se nesmí používat palivo se sírou. To že o tom nevíte a neumíte si údaje najít, neznamená neexistenci regulace. A druhá věc je, že za příklad dáváte loď, která je víc než 20 let stará - trochu zavádějící ne?

    Co se týká porovnání dopravy využívající spalovací motory z hlediska efektivity, leze provést jednoduché porovnání na základě množství spotřebovaného paliva na vzdálenost a danou hmotnost.

    Například na spotřeba paliva na 1000Km - 500KG.
    Velká dopravní loď Ema Maersk - cca. 0,48L
    Kamion Scania R450 - cca. 3,63L
    Letadlo Boeing 747 - 76,5L
    Škoda Octavia 2.0TDI - 40L (a to ji hodně nadržuji)

    Porovnání elektrických aut versus spalovací motory už tak jednoduché není, ale taky lze například na základě vypouštěných emisí. Pokud si porovnáte emise motorů kolem 80kW, vyjde Vám, že spalovací motor (bez započítání emisí při výrobě paliva a jeho dopravě ) o stejném výkonu má v případě našeho energetického mixu přibližně dvojnásobně horší emise než motor elektrický .
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SEJDA: však jo, já nejsem purista. Kdyby Octavia PHEV stála 250k tak ji hned beru :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to sa moze tykat EV ktore nemaju aktivny thermal management, napr. Leaf2
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    CHEVALIER: Zatim jsem ji nechaval menit jen jednou, ponevadz u tech ostatnich uz ten telefon nepodporoval novou verzi iOS a tim padem nektery aplikace prestaly fungovat a vymena pro me nemela smysl. Nicmene, ta baterka byla v hajzlu taky, vydrzela halt pri mym zpusobu uzivani horko tezko pul dne. Tuhle zkusenost ma prakticky kazdej koho znam, je to casto tematizovany i v tisku, takze urcita neduvera vuci baterce v elektroaute kde predstavuje dost podstatnou cast jeho hodnoty je celkem pochopitelna (n.b. i u aut se spalovacim motorem se baterie taky za zivot auta vetsinou jednou i vickrat vymeni)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JIMIQ: ale tak PHEV jsou v Nemecku taky fajn, porad to muze byt jeste dobra volba pro ty metropole s 5+ miliony obyvatel. Jak pro taxiky tak pro bohatsi stredni vrstvu.
    V nemecku uz mas vpodstate pred kazdym uradem, supermarketem, mekacem rezervovane luxesnejsi mista, jen tom, ze mas napajeni pro nejakou pidi baterku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Germany Sets Huge All-Time Plug-In EV Car Sales Record In October
    https://insideevs.com/news/382155/germany-plugin-car-sales-record-october-2019/
    Německo - říjen - 12 000 aut do zásuvky. Většina bohužel PHEV, ale to se zase otočí.
    Věřím, že příští říjen uvidíme dvojnásobné číslo až bude výroba ID.3 rozběhlá naplno.

    Teď má Německo zhruba 280 tisíc aut do zásuvky. Ten milión do konce 2020 nedají, ale budou o hodně blíž než to vypadalo před pár lety
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    BLOWUP: Ty si baterku v mobilu nevyměňuješ?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    VACA: + SUMAC:

    Ale o to tady vubec nejde. Celkova vaha elektroauta bude i vetsi nez u spalovaciho auta. Ja jsem preci reagoval na nejaky prispevek ktery obsahoval šteky typu "... vic tezkych elektromagnetu... ".
    Jde take o vyuziti toho prostoru. Motor je objemove a hmotove nejaky, u elektroaut mensi. Baterie u modernich elektroaut (tj. ne normalnich aut predelanych na elektro, ale od zakladu vyvinutych elektroaut) soucasti podvozku. Snizuji teziste a tim stabilitu vozu a neprekazi. Ulozneho mista je v elektroaute stejne kategorie proste o neco vice.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    VACA: jo obcas mi prijde ze fanousci elektrickejch aut jsou trochu jak vegani. vsichni musej vedet jak cool jsou a co vsechno o tom vedi a jak je vsechno na svete cernobile...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: a? spalovaci sunka potrebuje palivo o hmotnosti vetsi nez 10 tun :)
    VACA
    VACA --- ---
    PETER_PAN: Sry, neberte me ze bych chtel prudit. Ale prijde mi trochu usmevny srovnavat vahu elektromotoru s motorem spalovacim.

    Je sice hezky ze ten elektromotor vazi mene, a “odneses ho v tasce” ale je k nemu potreba baterie ktera vazi pul tuny. Bez ohledu na to jestli je “plna” nebo “prazdna”.


    Nejak si ale postupne zvykam ze se spoustu veci neargumentuje obektivne, kdyz jde o to nadseni, no:)


    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DUHOS: amortizace je prece zavisla na mnoha promennych jako model auta (i jeho barva), ujete kilometry atp.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PETER_PAN: ma to nekde druhy dil? zapomneli otevrit ten zbytek :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JIMIQ: to není uplně překvapivý, pneumatika má obvod dva metry, to je při 5.000 otáčkách deset kiláků za minutu/ 600 za hodinu.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    Bezvadný, díky za odpovědi.
    A ještě se zeptám, asi spíš na váš odhad, protože sám jsem ten údaj nikde nenašel, jaká dle vás průměrná amortizace vozu na jeden km?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DUHOS: Jde o to ze od puvodniho konceptu - motor bez prevodovky, nebo male motory v nabojich kol - se upustilo. V obou pripadech je motor problematicky z pohledu namahani, konstrukce, ucinnosti atd. Je vyhodnejsi mit vetsi otacky na motoru a ty prevadet na mensi otacky na kolech.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DUHOS: Dnesni elektromobily maji dost casto jednostupnovou prevodovku = tj. prevod s jednim, trvalym prevodovym pomerem. Vaha dnesnich elektromotoru vc. prevodovky (kg na kW) je nic ve srovnani se spalovacima motorama. U vysokootackovych motoru bez prevodovky napriklad pro ultralight letadla je to jeste mensi. Motor co ma 80kW je velky cca jako 2L PET lahev a normalne ho odneses v tasce.

    Tady je rozebirani motoru Tesla model S : https://www.youtube.com/watch?v=wvLmBfwmA04 Podle roku vyroby a modelu, ale minimalne 285kW
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    elektromobily nemivaji prevodovku, ale casteji spise diferencial, nektere maji i dva diferencialy. Unvitr toho diferemcialu jsou pak pevne dane prevodni prevody.
    Je to tak proto, ze nekdy pevne zabrzdi trakcni motor (resp. spojkou jej odpoji a pak zbytek te hridele ukotvi), aby se dalo na cerstve odbrzdene vetvi rekuperovat. Samozrejmne je pak i prevod pro rekupercnim atenuatorem jiny.
    V nekterych autech nemusi "prevodovka" vypadat jako "diferencial" ale jako DSG, neboli dvou spojkova prevodovka, akorat bude mit jenom 2 pevne prevody.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    obecně mají elektromobily pevný převod. Motor se točí třeba 7x rychleji než kola. Ale to jsou snad jednotky kg
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam