• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    JAZZZ: nevyplati se to ted urcite zatim nikomu, dokud nebude legislativne penalizovane jejich ne-recyklovani, coz je jen otazka casu.

    na druhou stranu, spocital uz nekdo, kolik se pri tom hydro-metalurgyckem procesu spotrebuje energie? tohle neni zadna sranda, potrebuji se dost divoke elektrolyty fungujici na zvysenych teplotach (jsou casto slozene z toxickych latek, jsou ty elektrolyty recyklovatelne? kolik energnie se spotrebuje pri jejich rafinaci a vyrobe?)

    a je cistota extrahovanych latek dostatecna, aby se daly opet strukturalne pouzit, ne jenom na dekorativni ucely? u recyklace Al je to dost problem napr. slitiny se po recyklaci downgraduji na nizsi pevnost a maji nizsi tvaritelnost napr.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    PEPAZZ: nechci byt za skarohlida, ale to mi pripada moc. navic co jsem cetl dnes se liion baterky recykluji z min nez 5% protoze se to nevyplati.
    It’s time to get serious about recycling lithium-ion batteries
    https://cen.acs.org/materials/energy-storage/time-serious-recycling-lithium/97/i28
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    PER2: 96% uměj recyklovat, to je masakr! Palec hore
    PER2
    PER2 --- ---
    Eco-friendly method of recycling EV batteries
    https://www.youtube.com/watch?v=wxCFDWMPu38
    JANOS
    JANOS --- ---
    JIMIQ: Tohle je snad prvni konkurence ktere Elon zablahopral, takze to vypada dobre.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak pre toto sa ford hadal o pismenko E, uz mali v batohu nachystane prekvapko, dobre oni! :D
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ford Mustang Mach-E Electric CUV Debuts With Up To 300 Miles Of Range
    https://insideevs.com/news/382765/ford-mustang-mach-e-debut/
    Compliance nebo ne?

    75 resp 100kWh baterka
    domácí dobíjení 32mil/51km/hod
    rychlodobíjení až 47mil/75km/10min
    cena $44k až $60k

    odhadovaný dojezd s větší baterkou kolem 500km

    k dispozici za rok (konec 2020)
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BLOWUP: dnes jsem mluvil s chlapcem, co má Kiu Niro a ta má aktivní termomanagement. Podle něho za 24hodin stání při zapnutém ohřevu klesne dojezd o cca. 10-15km
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    Je tady někdo, kdo má zkušenosti s EV Golfem, nebo jakýmkoli VW elektrickým autem?

    Zajímá mě způsob chlazení/ohřívání baterie a jak mají vyřešeno odpojení zdroje energie před servisním zásahem.

    SMRGL
    SMRGL --- ---
    VACA: no, ještě jedno doplnění,když tak čtu ty nesmysly, co tady kolují..

    Velkých dopravních lodí je na světě cca 50 000 Kusů.
    Počet aut v Eu je cca. 900 000 000 kusů.

    Spotřeba paliva v Čr za rok 2018 byla cca 8 000 000 000 000 Litrů, na což by všechny velké dopravní lodě (pokud by měli spotřebu jako již zmíněná Ema) dokázaly plout skoro 450 dnů..
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    BLOWUP: bože.. baterie v autě a baterie v mobilu je technologicky úplně něco jiného. V mobilu je snaha narvat co nejvíc energie do minimální velikosti, u EV je snaha o vyšší životnost.

    Kupříkladu Tesla má navrženou životnost baterií na 500 000mil. Nyní pracujou na 1 mio mil.
    Mnoho výrobců (Kia, Renault, Nissan) používá baterie LG chem - tady je příklad, jak jsou na tom se životností - https://pushevs.com/2019/02/10/renault-zoe-ze-40-full-battery-specs/ . Přímo testovací report pro LG E63 cells se dá dobře vygooglit...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    VACA:
    Co set týká emisí SO u velkých dopravních lodí, je to dáno mazutem (odpadem z výroby nafty a benzínu), který spalují. Kupodivu už nějakou dobu existuje několik nařízení, jak emise tohoto druhu omezit a jdou dokonce ze dvou stran. Jedna jde od organizace pro lodní dopravu ESMA a druhá jde ze strany EU (ta dokonce i u lodí reguluje CO2 - do roku 2050 se jedná o snížení o 50%). Tyto nařízení ve zkratce říkají, že se nesmí používat palivo se sírou. To že o tom nevíte a neumíte si údaje najít, neznamená neexistenci regulace. A druhá věc je, že za příklad dáváte loď, která je víc než 20 let stará - trochu zavádějící ne?

    Co se týká porovnání dopravy využívající spalovací motory z hlediska efektivity, leze provést jednoduché porovnání na základě množství spotřebovaného paliva na vzdálenost a danou hmotnost.

    Například na spotřeba paliva na 1000Km - 500KG.
    Velká dopravní loď Ema Maersk - cca. 0,48L
    Kamion Scania R450 - cca. 3,63L
    Letadlo Boeing 747 - 76,5L
    Škoda Octavia 2.0TDI - 40L (a to ji hodně nadržuji)

    Porovnání elektrických aut versus spalovací motory už tak jednoduché není, ale taky lze například na základě vypouštěných emisí. Pokud si porovnáte emise motorů kolem 80kW, vyjde Vám, že spalovací motor (bez započítání emisí při výrobě paliva a jeho dopravě ) o stejném výkonu má v případě našeho energetického mixu přibližně dvojnásobně horší emise než motor elektrický .
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SEJDA: však jo, já nejsem purista. Kdyby Octavia PHEV stála 250k tak ji hned beru :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to sa moze tykat EV ktore nemaju aktivny thermal management, napr. Leaf2
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    CHEVALIER: Zatim jsem ji nechaval menit jen jednou, ponevadz u tech ostatnich uz ten telefon nepodporoval novou verzi iOS a tim padem nektery aplikace prestaly fungovat a vymena pro me nemela smysl. Nicmene, ta baterka byla v hajzlu taky, vydrzela halt pri mym zpusobu uzivani horko tezko pul dne. Tuhle zkusenost ma prakticky kazdej koho znam, je to casto tematizovany i v tisku, takze urcita neduvera vuci baterce v elektroaute kde predstavuje dost podstatnou cast jeho hodnoty je celkem pochopitelna (n.b. i u aut se spalovacim motorem se baterie taky za zivot auta vetsinou jednou i vickrat vymeni)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JIMIQ: ale tak PHEV jsou v Nemecku taky fajn, porad to muze byt jeste dobra volba pro ty metropole s 5+ miliony obyvatel. Jak pro taxiky tak pro bohatsi stredni vrstvu.
    V nemecku uz mas vpodstate pred kazdym uradem, supermarketem, mekacem rezervovane luxesnejsi mista, jen tom, ze mas napajeni pro nejakou pidi baterku.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Germany Sets Huge All-Time Plug-In EV Car Sales Record In October
    https://insideevs.com/news/382155/germany-plugin-car-sales-record-october-2019/
    Německo - říjen - 12 000 aut do zásuvky. Většina bohužel PHEV, ale to se zase otočí.
    Věřím, že příští říjen uvidíme dvojnásobné číslo až bude výroba ID.3 rozběhlá naplno.

    Teď má Německo zhruba 280 tisíc aut do zásuvky. Ten milión do konce 2020 nedají, ale budou o hodně blíž než to vypadalo před pár lety
    CHEVALIER
    CHEVALIER --- ---
    BLOWUP: Ty si baterku v mobilu nevyměňuješ?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    VACA: + SUMAC:

    Ale o to tady vubec nejde. Celkova vaha elektroauta bude i vetsi nez u spalovaciho auta. Ja jsem preci reagoval na nejaky prispevek ktery obsahoval šteky typu "... vic tezkych elektromagnetu... ".
    Jde take o vyuziti toho prostoru. Motor je objemove a hmotove nejaky, u elektroaut mensi. Baterie u modernich elektroaut (tj. ne normalnich aut predelanych na elektro, ale od zakladu vyvinutych elektroaut) soucasti podvozku. Snizuji teziste a tim stabilitu vozu a neprekazi. Ulozneho mista je v elektroaute stejne kategorie proste o neco vice.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    VACA: jo obcas mi prijde ze fanousci elektrickejch aut jsou trochu jak vegani. vsichni musej vedet jak cool jsou a co vsechno o tom vedi a jak je vsechno na svete cernobile...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: a? spalovaci sunka potrebuje palivo o hmotnosti vetsi nez 10 tun :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam