• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Moje octavka má v létě taky 1000-1050, v zimě 900 (1.9TDi, rv2003)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Jj, V70.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Hádám, že to bude něco velkýho v naftě? Typicky velký sedany a kombíky na naftu ujedou kolem tisíce, protože mají relativně velkou nádrž a malou spotřebu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Moje volvo na plnou tech 1000 da, pokud dodrzuju rychlostni limity. Coz je prijemny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JANOS: ja v brne cakam na stojan na benzinke v komarove celkom casto a to nie je preto, ze by som zrovna cestoval niekam 600 km daleko, ale preto, ze uz mam sucho v nadrzi a doma si doliat nemozem... na benzinke po ceste na slovensko som cakal mozno asi raz, ale s EV by som nepotreboval ani to, mam to relativne blizko nejakych 170 km
    JANOS
    JANOS --- ---
    DZODZO: Raz na sviatky som musel cakat tych 25 minut, to bola najhorsia situacia. A inak snad nikdy. Castejsie sa ale stalo ze bolo obsadene napr. 6/8 a teda zbyvajuce stojany davali max 50kW energie. To potom planovanu zastavku natiahlo o 20 minut.

    Na stojan na benzinke... hm mozno ten raz ked boli tie sviatky, prinajhorsom. Ale skor ani raz.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: ale bobash pisal, ze s tym citigo nejazdi jak posranej cili jako typickej elektromobilista, takze nesrovnava jabka a hrusky
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Jenže ten dojezd 390km u toho 5.0 Supercharged při 90-105l nádrži platí pro nějaký městský nebo hodně svižný ježdění. Pokud s tim pojedeš na dálku jak posranej čili jako typickej elektromobilista tak se prodlouží klidně na 600+ a "dobiješ" jí za pět minut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: To by ale předpokládalo, že tam zrovna najdeš nabíječku, že nebudeš potřebovat vyrazit ve chvíli, kdy nemáš 100 % nabito a podobně.

    Strávil jsem teď tejden s Citigo iV (250 km dojezdu dle WLTP) a na bezstarostný ježdění to fakt není.

    Těch 400-500 je dostačujících, se 600 už jsi úplně v pohodě.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: nevim jak ty, ale si potrebuju nejdyl po 200km dat par minut oraz, protahnout nohy, vypit kafe a to mi zabere tak akorat cas na rychlodobiti takovy baterky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JAZZZ: 300 km nestačí ani u auta na benzín. 600 km už jo.

    Stačí se podívat na to, jak velký nádrže mají benzínový a naftový auta, kde je cena za větší dojezd o dost menší – dojezd 300 km a míň mají jen extrémní případy, typicky něco jako Impreza WRX STI, tedy auto založený na něčem "normálním", ale osazený šíleným motorem se šílenou spotřebou, kde zkrátka nebyl prostor to předělávat kvůli větší nádrži, nebo Range Rover 5.0 Supercharged (stejnej případ, víceméně – nejsilnější užraná motorizace).

    Naopak dojezd přes 1 000 km nemá víceméně nic, kolem tisíce mají některý úsporný diesely, který musí sdílet velikost nádrže s něčím žravějším.

    Normální auta mají většinou dojezd něco plus mínus kolem 500-600 km, protože to dává smysl.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: presne. pokud by se dalo za 15minut dobit u kazde lampy, tak by dojezd 300km bohate stacil.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: S tím, že 300 km dojezd je tragický, souhlasím. Ale zároveň to neznamená, že je nutně potřeba 1 200 – ne za cenu toho, že by tam musela bejt dvojnásobná baterka proti současný.

    Model S Long Range má aktuálně dojezd 630 km ze 100 kWh, to už mi přijde použitelný pro většinu situací. Cpát do toho dalších 100 kWh "pro jistotu" je za stávající ceny, velikosti a hmotnosti baterek kravina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JANOS: kolkokrat sa ti stalo za ten cas, ze si cakal na stojan? pri sucasnej infrastrukture... keby to porovname s tym, kolko existuje cerpacich stanic a stojanov na benzin, myslis si ze by si vobec kedy musel cakat na stojan v takomto pripade? lebo mne pride, ze tych ludi co budu chargovat mimo domova bude aspon o polovicu menej ako vsetkych ludi co chodia na pumpu (lebo za barakom nemaju ropny vrt co je ekvivalent domacej zasuvky v garazi)
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Mam Model 3 LR, tvrdi ze ma dojezd nejakych 480km. Pred tyden jsem jel 800km Praha-Zürich, a tedy v tom orkanu a zime to bylo dost o drzku. 130kmh na autobahnu a 300km dojezd. Nedokazu si predstavit existovat v aute ktere by melo teoreticky dojezd treba jen 300km.
    V lete to bylo lepsi, tam jsem si mohl dovolit i vetsi blbnuti.

    Za rok co jsem najezdil 24000 km, tak superchargery po Evrope supr. Dve vyhrady = Aichstetten mel dlouho jenom 2 stojany kompatibilni s Modelem 3, a jednou jsem tam 25 minut cekal na uvolneni stojanu. Jindy jsem zas poprosil typka s Modelem S aby preparkoval vedle (vubec nevedel ze blokuje jeden ze 2 stojanu na M3).
    Ellwangen ma zas nejakou blbou trafostanici a porad se tam nabiji kolem 50kW, v lete kdyz bylo horko to bylo docela tristni. Ted v zime to sice slo 90kW, ale zas tam bylo hodne aut, takze se to delilo.

    Tesla superchargery jsou neskutecne bozi v porovnani s ostatnima sitemi, ze kdyz nekam prijedu v jednu noci tak proste zastrcim kabel a muzu jit drimat, vse probiha samo. Nemusim se nikam autentikovat, spoustet nabijeni, vytahovat chipy, karticky atd. Proste mi to samo stahne z karty.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Ten graf co jsem dal dole ma "starou baterku" na 600kg. "Nova" 200 kWh baterka vazi 833 kg. Vysledna vaha teoretickeho Model S 200 kWh by byla 2250 kg - 600 kg + 833 kg = 2483 kg.

    Ono by to teda u stavajicho modelu S neslo, protoze by se tam ta baterka nevesla vyskou, viz par prispevku nize nekdo jiny, ale to ted neresme.

    Krome toho by to melo v dnesni dobe silenou cenu, ale za par let viz probihajici pad ceny baterii.

    Jestli by si to nekdo priplatil nebo ne s dovolenim necham na Teslu a na budouci zakazniky modelu S.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Mimochodem, ještě jsem kouknul na tvůj příspěvek, kterej spustil debatu. V jakým vesmíru by auto, ve kterým je baterka za půl milionu, mohlo stát milion?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Problém s tím Mercedesem byl v tom, že ten Mercedes je krám s reálným dojezdem asi 250 kilometrů, což je na dlouhý cesty k ničemu.

    Jezdil jsem už různýma EV, se všema jsem záměrně šel za hranu "komfortní zóny", ale zase jsem se od nich snažil nechtít věci, na který nejsou stavěný. Můj pohled na věc z hlediska dojezdu:

    pod 100 km: Hračka, reálný využití naprosto k ničemu a důvod, proč do cca konce minulýho století byl elektromobil spíš vtip. Nedá se používat téměř na nic užitečnýho, možná na nějakej speciální rozvoz (milk floats v Británii)
    100 - 200 km: Tohle zahrnuje všechny takový ty krámy jako je první generace Leafu, eGolf, eUp, různý Citroeny C-Zero a podobně. Použitelný pro nadšence nebo image, reálně pořád o tolik horší než ICE auto, že to nemá obhajitelný využití.
    200 - 300 km: Plnohodnotný auto do města, naprosto použitelný auto do okolí města. S trochou sebezapření použitelný jako primární auto v rodině, pokud je k dispozici slušná síť nabíječek. Do týhle kategorie spadá třeba Citigo iV, kterým jsem jezdil minulej tejden, nebo věci jako e-tron a EQC.
    V případě toho Audi a Mercedesu je to věc, která má svůj účel a smysl – druhý auto v rodině, typicky SUV pro manželku co jezdí po nákupech a vozí děti do školy.
    400-500 km: Tohle zahrnuje třeba první roky Modelu S. S tím už se i na příšerný český síti nabíječek dalo jezdit víceméně jako s normálním autem, pokud člověk nejezdil nějak extrémně rychle nebo něco. Reálnej dojezd i při ostřejší jízdě je třeba 300 km, už je to téměř nezávislý na počasí, vytápění a tak. Normálně použitelný auto. S Modelem S 85D jsem najezdil asi 900 km za víkend jen s použitím veřejných Mennekes/CHAdeMO nabíječek. A bylo to před pěti lety, kdy jejich síť vypadala o dost jinak než dnes
    500-600 km: S takovým dojezdem jsem zatím nic neřídil, ale v kombinaci se Superchargerem nebo Ionity už bych se nebál jet autem s tímhle dojezdem víceméně kamkoliv, přestávky na nabíjení už budou cca odpovídat tomu, kdy si stejně potřebuješ odpočinout.

    Průměrný auto najezdí 500 km za tejden, takže mít to na jedno nabití je úplně v cajku.

    Zvlášť když strašně rychle rostou sítě rychlonabíječek, který řeší problém.

    Trvat na dojezdu 1 000 kilometrů jen kvůli range anxiety je v tuhle chvíli nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Ty z toho pořád děláš debatu mezi ICE a EV. Nic takovýho jsem neřešil.

    Řeším to, že dojezd 1 200 kilometrů pro nikoho není tak důležitej, aby kvůli tomu zaplatil desítky procent víc za auto, ve kterým bude míň místa, bude víc žrát a hůř pojede.

    Minimálně ne do doby, než bude k dispozici baterie o výrazně vyšší energetický hustotě a nižší ceně.

    Máš pravdu v tom, že technický pozadí toho, proč auto funguje, jak funguje, nikoho nezajímá. To, že auto hůř pojede kvůli tomu, že je o půl tuny těžší, nebude většina řidičů vnímat jako problém toho, že je těžší. Budou prostě cítit, že to hůř jede.

    Opět se vrátím k příkladu Modelu S.

    Když vezmeš stávající Model S a přidáš do něj dalších 100 kWh baterií, tak nebude vážit 2 250 kg, ale odhadem tak 2,7 - 3,0 tuny, protože nepřibude jen víc baterií, ale taky to všechno okolo. Bude vyšší, ale nebude v něm místo, protože strašně místa zaberou baterie. Bude hůř brzdit a zrychlovat, protože půl tuny se pozná i u velkýho auta. Bude těžkopádnej v zatáčkách, protože třítunový auto takový prostě bejvá.

    To všechno by bylo v pohodě, kdyby získanej benefit byl opravdu důležitej.

    Ale on není. Dojezd 600-700 kilometrů je naprosto v pohodě, 800 kilometrů už je v pohodě s bohatou rezervou. Snažit se docílit 1 200 kilometrů nestojí za to, aby to auto bylo ve všem ostatním horší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam