PETER_PAN: Problém s tím Mercedesem byl v tom, že ten Mercedes je krám s reálným dojezdem asi 250 kilometrů, což je na dlouhý cesty k ničemu.
Jezdil jsem už různýma EV, se všema jsem záměrně šel za hranu "komfortní zóny", ale zase jsem se od nich snažil nechtít věci, na který nejsou stavěný. Můj pohled na věc z hlediska dojezdu:
pod 100 km: Hračka, reálný využití naprosto k ničemu a důvod, proč do cca konce minulýho století byl elektromobil spíš vtip. Nedá se používat téměř na nic užitečnýho, možná na nějakej speciální rozvoz (milk floats v Británii)
100 - 200 km: Tohle zahrnuje všechny takový ty krámy jako je první generace Leafu, eGolf, eUp, různý Citroeny C-Zero a podobně. Použitelný pro nadšence nebo image, reálně pořád o tolik horší než ICE auto, že to nemá obhajitelný využití.
200 - 300 km: Plnohodnotný auto do města, naprosto použitelný auto do okolí města. S trochou sebezapření použitelný jako primární auto v rodině, pokud je k dispozici slušná síť nabíječek. Do týhle kategorie spadá třeba Citigo iV, kterým jsem jezdil minulej tejden, nebo věci jako e-tron a EQC.
V případě toho Audi a Mercedesu je to věc, která má svůj účel a smysl – druhý auto v rodině, typicky SUV pro manželku co jezdí po nákupech a vozí děti do školy.
400-500 km: Tohle zahrnuje třeba první roky Modelu S. S tím už se i na příšerný český síti nabíječek dalo jezdit víceméně jako s normálním autem, pokud člověk nejezdil nějak extrémně rychle nebo něco. Reálnej dojezd i při ostřejší jízdě je třeba 300 km, už je to téměř nezávislý na počasí, vytápění a tak. Normálně použitelný auto. S Modelem S 85D jsem najezdil asi 900 km za víkend jen s použitím veřejných Mennekes/CHAdeMO nabíječek. A bylo to před pěti lety, kdy jejich síť vypadala o dost jinak než dnes
500-600 km: S takovým dojezdem jsem zatím nic neřídil, ale v kombinaci se Superchargerem nebo Ionity už bych se nebál jet autem s tímhle dojezdem víceméně kamkoliv, přestávky na nabíjení už budou cca odpovídat tomu, kdy si stejně potřebuješ odpočinout.
Průměrný auto najezdí 500 km za tejden, takže mít to na jedno nabití je úplně v cajku.
Zvlášť když strašně rychle rostou sítě rychlonabíječek, který řeší problém.
Trvat na dojezdu 1 000 kilometrů jen kvůli range anxiety je v tuhle chvíli nesmysl.