• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak mě nevadí nechat auto řídit samo, ale tak nějak v tom nevidím výhodu elektromobility, řídit samy se ve stejný míře jako Tesly uměj i benzínový nebo naftový auta.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JANOS: Vsak ja ti to preju :) Priznam se ze nechat ridit auto bych proste psychicky nedal, ale ze to nekomu nevadi chapu, jen doufam ze me nekdo takovej v tom provozu v nemecku takhle nikdy nepoveze :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Pointa je, ze tak rychle muzu jet jak dlouho chci. Nebo treba 200, kdyby mi na tom zalezelo, ze.

    Uz jenom argumentovat ze nejaky elektroauto dokaze par minut jet rychle je krystalicky zoufalstvi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To bude víc než 1 %. Když jedeš 150-160 po český nebo německý dálnici, tak patříš k těm rychlejším, ale ne nejrychlejším a je spousta aut, co jedou jako ty.

    Jasně, těch 200+ už je výjimka i v tom Německu.

    Ale EV prostě razantně roste spotřeba od cca 110 nahoru a zvláště vyšší EV, jako je to e-Niro, už mají nad 150 ten dojezd sníženej fakt drasticky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Neříkám, že to je standard. Standard to nebyl ani pro mě, ale měl jsem po pěti dnech v Německu všeho plný zuby a potřeboval jsem se dostat rychle domů.

    Pointa je v tom, že s tím nafťákem to bylo pořád snesitelný co do spotřeby, opravdu to žralo až nad 200 km/h (třeba 12 litrů), do 180 jsem se vešel do 8 l/100 km.

    Problém elektromobilu je, že už při jízdě 160 km/h, která je naprosto běžná i na našich dálnicích a spousta lidí tak prostě standardně nastavuje tempomat, klesne jejich dojezd na půlku.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: Sasko neni uplne dvakrat typicke Nemecko. Ale dejme tomu, sem tam se podari. Nicmene bych to ani v pripade A17/A4/A14 nevydaval za standard po jedine zkusenosti.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    No to je asi to 1% soferov, myslim ze sa prelinaju sludmi ktori denne jazdia dlhe trasy a momentalne jazdia tie diesely
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já leckdy taky jezdím pomalu a nepoužitelnost ve vysokých rychlostech by pro mě nebyl důvod si EV nekoupit. Ale jsou prostě lidi, kteří rychle jezdit potřebujou a pro ně to může být dealbreaker.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ja nemam kam spechat, takze ja budem jazdit dalnicu svojich 110 jak doteraz, takze vysoka spotreba ma netrapi
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Na německý dálnici se dá úplně v klidu jet 160 nebo i víc v kuse.

    V prosinci jsem od první benzínky za hranicema do Lipska dojel s průměrem 189 km/h. Pravda, taky se spotřebou 25 l/100 km :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: S naftovým Superbem jsem dal ze Saarbrückenu do Pardubic průměrnou rychlost něco kolem 130 km/h při průměrný spotřebě pod 9 l/100 km a jednom tankování.

    Ano, zahrnovalo to jízdu s plynem na podlaze kdykoliv byla neomezená rychlost, což u línýho 110 kW Superbu znamenalo typicky 210-220 km/h. Jinak konstantně povolená rychlost + tak 30-40 km/h, takže všude kde v německu bylo 130 km/h jsem jel nějakých 160, na český dálnici konstantně 180.

    Proti jízdě 130 km/h, která je s Ev maximální rozumná, aby to extra nežralo, a která by vytvořila průměr třeba 90 km/h (zácpy a tak), to mohla být úspora třeba 2 hodiny.

    S Kiou e-Niro jsem spěchal z Pardubic do Prahy po D11 a jel jsem 160 km/h. Jen kvůli těm 100 kilometrům tímhle tempem jsem cestou zpátky přes Prahu (jel jsem do Hostína pro chřest, to spěchání bylo proto, že brzo zavírali) musel na hodinu zastavit na nabíječce, protože mě těch 100 km po dálnici stálo stejně energie jako 200 km normálním tempem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, a taky mu to při těch 200 km/h sežralo 66,8 kWh na 133 kilometrů. Tedy na plnou baterii by neujel ani 200.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Pointa je v tom, že když sednu do naftovýho Superba, kterej ve 130 žere 5 litrů, a pojedu s ním 160 km/h, tak bude žrát třeba 7,5 litru.

    Když sednu do elektrický Kia e-Niro, která při 130 km/h žere asi 13,5 kWh/100 km, a pojedu s ní 160 km/h, tak bude žrát něco kolem 27 kWh.

    Podotýkám, že v obou případech to nejsou teoretický údaje, ale s oběma těma autama jsem to zkoušel. Zrovna to e-Niro je třeba skvělý a fakt dokáže reálně ujet to, co slibuje. S výjimkou toho, když jedeš rychle po dálnici, kde prostě žere 2x tolik.
    JANOS
    JANOS --- ---
    BLOWUP: Ja jedu z Svajcu do Ceska Teslou asi 8 hodin. Tedy ona jede, ja posloucham hudbu a povidam si s manzelkou. Auto ridi samo, a je mi vlastne jedno ze to trva o hodinu dyl protoze jsem z toho mnohem mene dolamanej a znicenej. Tempomat 120 CH, 150 D, 130 CZ. Dve zastavky v macdonaldu na dobiti cestou. Deti se vylitaj po trave. Jidlo je vlastne zdarma, pac to je ta uspora na dieselu :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: tvoja priemerna rychlost urcite nebude 160km/h, ja ked idem zo slovenska polovica cesty okresky 100km/h, nejake vesnice 50km/h, polovica dialnica 110km/h, tak moja vysledna priemerna rychlost je 54km/h...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: mozna tak 8 x 10 minut jedes 160.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: 45 minut, jo? Hmm. Ja jedu do Ceska ze Svajcu dieselem vetsinou tak 160kmh asi osm hodin. Rekl bych ze mel na mysli spis neco podobnyho.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: jak jako neumi? Co to znamena rychly?

    Model 3 driving 200 km/h for 45 minutes in Germany
    http://www.youtube.com/watch?v=EiuIyHORZi8
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nesedělo...
    SEJDA: Spodní řádek má rozpětí 3,9-4,7 L/100km, tj. 0,8 L, druhý nejvyšší řádek má rozpětí 11,8-23,5 L/100km, tj. 11,7 L (~cca 14x víc) - přesto jsou stejně velké...
    Takže reálně má ten graf spíš podobu neslavně proslulé (fejkové) klimaalarmistické hokejky...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: pointa je v tom, ze ani diesly neumi rychle jizdy, ale protoze ti k tomu smejdu namontuji 60 l nadrz, tak mas pocit ze ve 160 km/h dojedes kamkoli .. S prekonanim te vzdalenosti ti elektrovuz pomuze taky, akorat tam budes pozdeji. A pak si musis vybrat co ie dulezitejsi.
    Ja vim, ze pises snadno overitelnou pravdu, jenom se mi moc nelibi, jak to podavas.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak samozřejmě diesel celkovou efektivitou nemá na elektriku, ale na druhou stranu v praxi elektrický auta zkrátka neumí rychlý ježdění.

    Takže na určitý účely, třeba dlouhý rychlý cesty po dálnicích, má pořád diesel svoje místo a těžko se překonává něčím jiným.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: To by asi sedělo.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: spotreba neni v linarnim meritku ale asi je meritko odvozene od 1/MPG
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: No zrovna v tomhle grafu je krásně vidět, že Prius se od 140 do 160 km/h, kde končí, protože maximálka, srovná s o třídu větším a asi 2x výkonnějším BMW 535d.

    A já hlavně nesrovnával diesel a hybrid, o hybridu jsem vůbec nemluvil, ale diesel a benzín. Proti benzínu je diesel výrazně úspornější (viz srovnání 535i a 535d ve tvým grafu, jak někdo poznamenal, není to lineární, takže ten rozdíl mezi benzínovým a dieselovým autem je tam třeba dvojnásobnej, v nejvyšších rychlostech.

    Jinak Prius je na dálnici efektivní ne proto, že je hybrid, ale proto, že je extrémně aerodynamickej. Auto se stejným pohonným ústrojím, ale karoserií, která není kompletně podřízená aerodynamice, bude na dálnici mít cca stejnou spotřebu jako benzín bez hybridu.

    Opět ověřeno na řádově desítkách modelů v průběhu posledních asi 12 let – počínaje přímým srovnáním hybridního Lexusu RX450h s nehybridním, ale jinak identickým RX350. Po městě rozdíl třeba 7 l/100 km vs. 14 l/100 km, po dálnici tak 11 vs. 12.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: A to ten graf vypadá ještě relativně přívětivě, protože rychlost není v měřítku...
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    KEB:
    Jen tak pro informaci,
    co se starsich Smart Roadsteru s 0.7l benzin turbo motorem tyce, tak je uvadena tabulka spotreba nasledujici:

    Fuel Consumption - Economy - Combined: 5.1 L/100km
    Fuel Consumption - Economy - Extra Urban: 4.3 L/100km
    Fuel Consumption - Economy - City: 6.3 L/100km

    Nekolikaleta zkusenost s pedalem na "podlaze" aka dravejsim zpusobem jizdy.
    Fuel Consumption - Full Throttle acceleration - Combined: 7.5 L/100km
    Fuel Consumption - 150-160km/h - Extra Urban: 5.8 L/100km (150-160km/h)
    Fuel Consumption - Full Throttle acceleration - City: 8.0 L/100km

    Prevodovka je ultra slow sekvencni 6ti kvalt.
    Identicka reference ze dvou Roadsteru (dve vozidla, r.v. 2003 a r.v 2005).

    Muzu potvrdit, ze na ty tabulkovy hodnoty se dostat. Nicmene az v duchodovym veku

    Preberte si to podle libosti, za me to vazne moc ekonomicky nevychazi.
    Nahrazuje je to faktor zabavy 10/10 a moznosti parkovani.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: aha, legenda o efektivin dieslu :D Nikdo ho nikdy nevidel, ale pry nekde jezdi ;)



    Fialova carka s krizky patri Priusu, konci u 160. Je videt, ze efektivni ICE vozy v absurdnich rychlostech klidne dosahnou i trojnasobku "normalni spotreby"
    Vsechny auta co jsou nad Priusem nejsou efektivni. Pod Priusem tak zustava jenom Golf 2.0 TDI (mensi auto) a Opel Zafira 1.9 CDTI = uspornejsi motor (Prius ma 1.6 - 1.8 CVVTI)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Jenže převodovka v EV žádnou úsporu energie nepřináší. Převodovka je čistě ICEV záležitost, kde má význam k vyhlazení výkonové křivky a optimalizaci otáček motoru, což jsou u ICEV relevantní parametry, které spolu souvisí. V EV jde o nezávislé parametry.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Ne pravidelně, ale když mám zrovna něco elektrickýho na test, tak jo. A dá se to, ale záleží na tom, jak hodně potřebuješ jezdit.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    dotaz - provozuje tu nekdo ciste elektricke auto v praze, bez moznosti parkovani v dome/garazi? Proste na ulici s obcasnym zajizdenim na napajeci stanice?

    zajima me, zda je v praze ele auto mozne takto udrzet auto pri provozu. Zda je ted dostatek nabijecich stanic na psoucasny pocet aut...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam