• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Pointa je v tom, že když sednu do naftovýho Superba, kterej ve 130 žere 5 litrů, a pojedu s ním 160 km/h, tak bude žrát třeba 7,5 litru.

    Když sednu do elektrický Kia e-Niro, která při 130 km/h žere asi 13,5 kWh/100 km, a pojedu s ní 160 km/h, tak bude žrát něco kolem 27 kWh.

    Podotýkám, že v obou případech to nejsou teoretický údaje, ale s oběma těma autama jsem to zkoušel. Zrovna to e-Niro je třeba skvělý a fakt dokáže reálně ujet to, co slibuje. S výjimkou toho, když jedeš rychle po dálnici, kde prostě žere 2x tolik.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: pointa je v tom, ze ani diesly neumi rychle jizdy, ale protoze ti k tomu smejdu namontuji 60 l nadrz, tak mas pocit ze ve 160 km/h dojedes kamkoli .. S prekonanim te vzdalenosti ti elektrovuz pomuze taky, akorat tam budes pozdeji. A pak si musis vybrat co ie dulezitejsi.
    Ja vim, ze pises snadno overitelnou pravdu, jenom se mi moc nelibi, jak to podavas.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak samozřejmě diesel celkovou efektivitou nemá na elektriku, ale na druhou stranu v praxi elektrický auta zkrátka neumí rychlý ježdění.

    Takže na určitý účely, třeba dlouhý rychlý cesty po dálnicích, má pořád diesel svoje místo a těžko se překonává něčím jiným.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: To by asi sedělo.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    COMODOR_FALKON: spotreba neni v linarnim meritku ale asi je meritko odvozene od 1/MPG
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: No zrovna v tomhle grafu je krásně vidět, že Prius se od 140 do 160 km/h, kde končí, protože maximálka, srovná s o třídu větším a asi 2x výkonnějším BMW 535d.

    A já hlavně nesrovnával diesel a hybrid, o hybridu jsem vůbec nemluvil, ale diesel a benzín. Proti benzínu je diesel výrazně úspornější (viz srovnání 535i a 535d ve tvým grafu, jak někdo poznamenal, není to lineární, takže ten rozdíl mezi benzínovým a dieselovým autem je tam třeba dvojnásobnej, v nejvyšších rychlostech.

    Jinak Prius je na dálnici efektivní ne proto, že je hybrid, ale proto, že je extrémně aerodynamickej. Auto se stejným pohonným ústrojím, ale karoserií, která není kompletně podřízená aerodynamice, bude na dálnici mít cca stejnou spotřebu jako benzín bez hybridu.

    Opět ověřeno na řádově desítkách modelů v průběhu posledních asi 12 let – počínaje přímým srovnáním hybridního Lexusu RX450h s nehybridním, ale jinak identickým RX350. Po městě rozdíl třeba 7 l/100 km vs. 14 l/100 km, po dálnici tak 11 vs. 12.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SEJDA: A to ten graf vypadá ještě relativně přívětivě, protože rychlost není v měřítku...
    RAJCHE
    RAJCHE --- ---
    KEB:
    Jen tak pro informaci,
    co se starsich Smart Roadsteru s 0.7l benzin turbo motorem tyce, tak je uvadena tabulka spotreba nasledujici:

    Fuel Consumption - Economy - Combined: 5.1 L/100km
    Fuel Consumption - Economy - Extra Urban: 4.3 L/100km
    Fuel Consumption - Economy - City: 6.3 L/100km

    Nekolikaleta zkusenost s pedalem na "podlaze" aka dravejsim zpusobem jizdy.
    Fuel Consumption - Full Throttle acceleration - Combined: 7.5 L/100km
    Fuel Consumption - 150-160km/h - Extra Urban: 5.8 L/100km (150-160km/h)
    Fuel Consumption - Full Throttle acceleration - City: 8.0 L/100km

    Prevodovka je ultra slow sekvencni 6ti kvalt.
    Identicka reference ze dvou Roadsteru (dve vozidla, r.v. 2003 a r.v 2005).

    Muzu potvrdit, ze na ty tabulkovy hodnoty se dostat. Nicmene az v duchodovym veku

    Preberte si to podle libosti, za me to vazne moc ekonomicky nevychazi.
    Nahrazuje je to faktor zabavy 10/10 a moznosti parkovani.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: aha, legenda o efektivin dieslu :D Nikdo ho nikdy nevidel, ale pry nekde jezdi ;)



    Fialova carka s krizky patri Priusu, konci u 160. Je videt, ze efektivni ICE vozy v absurdnich rychlostech klidne dosahnou i trojnasobku "normalni spotreby"
    Vsechny auta co jsou nad Priusem nejsou efektivni. Pod Priusem tak zustava jenom Golf 2.0 TDI (mensi auto) a Opel Zafira 1.9 CDTI = uspornejsi motor (Prius ma 1.6 - 1.8 CVVTI)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Jenže převodovka v EV žádnou úsporu energie nepřináší. Převodovka je čistě ICEV záležitost, kde má význam k vyhlazení výkonové křivky a optimalizaci otáček motoru, což jsou u ICEV relevantní parametry, které spolu souvisí. V EV jde o nezávislé parametry.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Ne pravidelně, ale když mám zrovna něco elektrickýho na test, tak jo. A dá se to, ale záleží na tom, jak hodně potřebuješ jezdit.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    dotaz - provozuje tu nekdo ciste elektricke auto v praze, bez moznosti parkovani v dome/garazi? Proste na ulici s obcasnym zajizdenim na napajeci stanice?

    zajima me, zda je v praze ele auto mozne takto udrzet auto pri provozu. Zda je ted dostatek nabijecich stanic na psoucasny pocet aut...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jo, sorry, myslel jsem to naopak pochopitelně. Čím efektivnější (diesel), tím menší je rychlost problém.

    Plus záleží na tom, jak moc je ten motor naladěnej na to, aby byl efektivní spíš ve vysokým nebo nízkým výkonu. Typicky malý turbomotory. Ty jsou efektivní, když turbo skoro nefouká, a proto dosahují nízký papírový spotřeby. Když na to šlápneš, začnou bejt rozežraný.

    Třeba 1.6 turbo v minulý generaci Mini jsem dokázal v rozpětí dvou dní při různých režimech jízdy přimět, aby jelo jednou za 5,6 litru a podruhý za zhruba 26 litrů :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: fakt by sis to mel poupravit, cim "cim mene efektivni motor, tim je vliv na rychlosti na spotřebu mensi"
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: slyšel jsem, že smarty jakmile vyjedes za město, tak žerou i trávu kolem cesty. To je IMHO typický příklad malého motoru a malého auta. :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Výsledky jak jsem psal níž. Čím menší a slabší motor, tím větší vliv má rychlost na spotřebu, naopak u dieselů má rychlost vliv menší, u velkých benzínových motorů taky.

    Jinak ad rozdílny v průměrný spotřebě – na dálnici to závisí víceméně čistě na rychlosti, řidič to téměř neovlivní. Proto má smysl mluvit o takovýmhle srovnání při jízdě konstantní rychlostí po rovný dálnici, protože tam to není ovlivněný milionem jinejch faktorů.

    Na normální silnici nebo ve městě závisí spotřeba na miliardě věcí. Nejvíc ze všeho opět na rychlosti, a zhruba stejně výrazně taky na plynulosti jízdy. V podstatě se to dá zjednodušeně shrnout tak, že čím víc brzdíš, tím větší je spotřeba, protože při brzdění pálíš kinetickou energii na teplo (a víc brzdíš když nejedeš plynule nebo když jedeš rychle a před zatáčkama musíš brzdit víc).

    Optimální otáčky mají taky vliv, ale ne takovej – jen málo řidičů je tak neschopných, aby jeli o převod výš nebo níž než je potřeba.

    Jinak i na okresce je to se závislostí spotřeba vs. rychlost stejně jako na tý dálnici. U výkonnějších aut je to poznat míň, u dieselů taky, u slabejch je to poznat strašně moc. To je třeba problém malejch turbomotorů, který jsou populární proto, že v testech NEDC a do jistý míry i WLTP mají super výsledky – jenomže v reálu je snadno ztratí.

    Typicky vezmeš něco jako je Octavia 1.0 TSI. Když s tím pojedeš slušně, podle předpisů a nebude to plně naložený, tak to fakt bude žrát třeba 5. Ale když to dáš obchoďákům co s tím budou lítat 180 po dálnici, tak to bude žrát 10. Když to naložíš pěti chlapama a 300 kg věcí a pojedeš někam do kopců, tak to taky bude žrát deset.

    Naproti tomu ekvivalent v dieselu bude žrát i s nohou na podlaze třeba 7...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: napriklad Golf 1.4 TSI zere pri 160 3x tolik

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: ze jsi tak poprosil, priste se vynasnazim rovnou.

    Zroje obrazku
    SEJDA: http://www.mdpi.com/2032-6653/6/1/30/pdf

    SEJDA: v levo na strane "show figures" https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920915301280

    SEJDA: obrazky pod abstraktem
    (PDF) Energy consumption of a last generation full hybrid vehicle compared with a conventional vehicle in real drive conditions
    https://www.researchgate.net/...ehicle_compared_with_a_conventional_vehicle_in_real_drive_conditions
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: dovod som myslel skor usporu energie, nie vykon, v ICE keby idem kilom na jednicke tak mam spotrebu jak tank
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: pls dávej odkazy i na ty studie, ze kterejch to taháš


    BOBASH: a výsledky? Jinak u klasickejch motorů bude imho největší vliv na spotřebu, jak moc ke schopnej řidič udržovat auto v optimálních otáčkách, jinak si moc nedovedu vysvětlit ty výsledky na netu, kde se průměrná spotřeba u stejného modelu liší o 300% podle uživatele...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tak já mám na běžné poměry extrémně velkej vzorek na empirický pozorování, za posledních 18 let mi prošlo rukama odhadem tak 500+ aut (jakože 500+ různejch modelů a motorizací, ne 500 různejch kusů). A s velkou částí jsem absolvoval dálnici v různých tempech, takže mám celkem relevantní vstupní data :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam