• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Zrovna na sídlišti by neměl být problém s vybudováním nabíječky (a do té doby nabíjet kabelem z okna, nevidím v tom problém)
    Tak jako když jsem v Praze chtěl grilovat na střešní terase na elektrickém grilu: koupil jsem 30m CYKY a vodovzdorné koncovky...
    JANOS
    JANOS --- ---
    Ja jsem si vybudoval infra sam. Instalace 3fazoveho wallboxu v me garazi me vysla asi na 50.000 Kc. Polozeni asi 20metru do rozvodny, jistice, wallbox samotny, prace svycarskeho elektikare, revize.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to je slepice vejce problem, nikto nebude budovat infra, kym nebude viac EV a nikto nebude kupovat viac EV, kym nebude lepsia infra
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Už jsem opakovaně psal, že dojezd 400 km je pro průměrného řidiče dostačující na 1 týden.

    1) Není potřeba nabíjet doma, stačí třeba každé pondělí cestou z práce zastavit u nabíječky a zajít si někam v okolí na kafe a dortík...
    2) Dobře, pro těchto cca 10 lidí z celé ČR asi EV (zatím) není optimální
    3) Nemám dálniční známku. Tam kam jezdím, to nemá smysl a většina cesty se reálně nedá jet víc než 90, průměr je pod 60
    4) Mně by třeba těch 200 Km v pohodě stačilo. Na elektrifikovanou (včetně třífáze) chalupu to mám cca 130km dohromady tam i zpět.
    5) Zastávky dělám často i s benzíňákem, mnohdy i hodinové, když už mne ani čistý kofein neudrží vzhůru. A na dovolenou jsme AFAIK vlastním autem jeli naposledy v r. 2001 celá rodina + známí do Chorvatska...
    Pak už jen v autobusu cestovky já a v přívěsu moje kolo...
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: dobře, bydlím na sídlišti v paneláku. Mám pronajatý garážovy přístřešek bez zásuvky což je IMHO docela místní nadstandard. Zásuvka ani wallbox tam nejspíš dat nejde nebo je to minimálně náklad navíc. V celém Prostějově vím o dvou komerčních nabíječkách wallboxy u místní Billy. Jestli tu je nějaká jiná nabíječka tak i ní nevím. Jak mám tedy podle tebe nabíjet prodluzovackou z okna?

    Minimálně pro kohokoliv na sídlišti to problém je...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozes mi poslat do posty tie dialnice kde znacna cast aut jazdi 150+? poslem tip na dopravnu policiu, tak sa im rychlo naplni kasa za pokuticky :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JANOS: kdyz BOBASH pise "pro většinu lidí", tak tim mysli sam sebe. Viz. ".. když píšu svoje osobní zkušenosti, tak to nejsou normální osobní zkušenosti normálního řidiče, ale statisticky relevantní vzorek .."

    Tal bacha, kdyz s tim BOBASH nema zkusenost, nebo to nevidel, nebo neridil, tak to neexistuje a samozrejmne je to jak pise :D
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Si delas prdel.
    Jezdim z civilizace (Svycarsko) do divociny k rodicum (Vychodni slovensko) 1200km na Modelu 3.

    Posledni 2 superchargery jsou Bratislava a Zvolen (uplne luxusni hotel se skvelou temer-michelin restauraci)
    U rodicu jsem i na blbej prodluzovak 230V nabil za 24 hodin do plna.
    Dokonce jsme s tatou zbastlili redukci na cerveny 4kolik (zakazny vyhlaskou :D ) a nabil za 6 hodin v garazi postavene za sociku.

    Kam jezdis kde se neda dobit? Nekam kde neni vubec proud? I na chate muzes dobit, jsou i adaptery ze muzes vysroubovat zarovku a dobit z toho :D Za vikend na horsky chate mas plnou baterku i na 8A

    Sorry, mam na ni 25000 km najezdenych a bez problemu jsme zvladli zda lyzovacky v rakousku, vylety do sudet, na vychod slovenska atd.

    Strach z dobijeni je lichy a jen vymluva od lidi co nechteji menit sve zazite metody.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, pro většinu lidí, co si kupujou nový auta, je pořád elektrický auto nepoužitelný nebo minimálně extrémně omezující.

    Vůbec nemluvím o čemkoliv s dojezdem pod 400 km dle WLTP, to jsou všechno věci použitelný jen jako druhý auto do rodiny nebo pro nějakej fakt nezvyklej případ. Typicky rozvážení pizzy.

    Ale i používání něčeho jako je Model 3, e-Niro nebo jako bude Enyaq, je závislý na tom, že:
    1) Máš kde nabíjet doma, tedy máš vlastní garáž nebo stání kam si můžeš nechat dát nabíječku. To samo o sobě eliminuje hádám nadpoloviční většinu lidí. Jezdit s EV bez domácího nabíjení je kravina. Respektive dá se to, ale musíš si kolem toho plánovat spoustu věcí tak, aby ti vyšlo nechávat auto někde stát.

    2) Nesmíš potřebovat jezdit delší cesty, který končí někde, kde se nedá nabíjet. Příklad – potřebuješ jet z jednoho místa, který není Praha, na druhý místo, který taky není Praha, v cílovým místě nemáš nabíječku, zásuvka tam není nebo tam nemůžeš strávit 10+ hodin co trvá nabíjení z 220V.
    Bydlíš v Praze a jezdíš za příbuznýma na vesnici na Jižní Moravu? EV už může bejt problém. Tesla Long Range to asi dá, s nabitím na Superchargeru po cestě, ale pokud jel někde kde není D1 a nabíječky na ní, a neměl dojezd 500 km, jsi v problému.

    3) Nesmíš potřebovat jezdit rychle. Nevím, po jakých dálnicích jezdíš ty, po těch, co jezdím já, jezdí značná část aut 150+, tihle všichni lidi budou mít s EV problém.

    4) Musíš mít rozpočet na auto milion a víc, protože žádnej levnější EV nemá rozumnej dojezd. Věc, co má dojezd 200 km, je hračka a ne auto. Za poslední dobu jsem jezdil se Citigo iV, Mini SE a e-Nirem. To e-Niro bylo jediný použitelný jako auto. Citigo je pro pizzamužíky, Mini je skvělý druhý auto do města.

    5) Nesmíš jezdit autem třeba na dovolený nebo ti nesmí vadit pravidelný zastávky. Opět pro spoustu lidí problém.

    Tohle všechno je samozřejmě řešitelný, pokud jsi nadšenec a jsi ochotnej kvůli elektrickýmu autu dělat ústupky. Ale když řekneš normálnímu člověku, kterýmu jsou auta jedno, že by měl plánovat cestu k babičce se zajížďkou kvůli nabíjení, nákupy plánovat do nákupních center s nabíječkama a po dálnici radši jezdit 120 km/h, tak se ti vysměje a půjde si koupit další auto na naftu.

    Maximálně ho přesvědčíš na PHEV.

    Což je důvod, proč se elektromobilů prodá cca 1 % z nově prodaných aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Neshodneme, protože je tam jeden zásadní detail. Autopilot nemůže mít žádnej počet nehod na kilometry, protože Autopilot neřídí.

    Správně je "řidiči se zapnutými asistenčními systémy (jako je Autopilot) mají méně nehod než řidiči bez nich".

    Autopilot NENÍ A JEŠTĚ DLOUHO NEBUDE autonomní řízení.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Zvlášť když by ho naháněli v prostředí, kde k "odříznutí města" zpravidla stačí uzavřít 2-3 silnice mezi skalami...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: pokial policajti potrebuju niekoho nahanat 200+ km, tak by sa mali zamysliet nad svojou taktikou, to su potom dost neschopni a ten unikajuci musi byt fakt dobry sofer, aby sa po par kilometroch niekde nevysekal
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BLOWUP: Tesla v rijnu 2019 uvedla, ze autopilot byl 9x bezpecnejsi nez prumerny ridic. Ne nez prumerny ridic v USA.

    Autopilot je dnes trenovan prevazne z dat z provozu veskerych uzivatelu Tesly, kde je pouzivan. Ne pouze ucastniku z USA.

    Patrne ani ty nebudes prekvapen, ze napr. kdyz ho zapnes v UK a dalsich LHT zemich, bude najednou jezdit vlevo, nikoliv napravo jako v USA.

    Jestli jsi 9x bezpecnejsi nez prumerny ridic *globalne*, tak jsi byl v rijnu 2019 bezpecnejsi nez tehdejsi autopilot. Ja tuto sebeduveru nemam a proto bych za sebe rad nechal ridit autopilota. Zaroven budu rad, kdyz toto vyhledove ucini dalsi ridici automobilu.

    Jinak s Tvym srovnanim CR vs Svycarsko bohuzel naprosty souhlas, ostatne dle wiki z meho odkazu nize mate ~ 4x mene zabitych na 1mio kilometru, nez v CR.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Jj, coz vsichni vnimali jako legracni, u dieselu Volva se kterym jezdili predtim by je mohli honit dalsich dveste kilometru libovolnou rychlosti ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Psal, že autopilot má méně nehod na milion km, než řidiči. Takže se de facto shodnete.

    BOBASH: Ano, pro určitý MALÝ segment řidičů je EV (alespoň momentálně) nepoužitelné.
    V ČR ten segment bude ještě menší, prože tu chybí dálnice, kde by se dalo jet dlouhodobě 130+ km/h.

    BLOWUP: To si pamatuji. Předcházející směna jim zapomněla dobít auto a tak začínali tuším asi na 30 % SoC
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Me by zajimala jedna vec o ktery se u nas psalo v souvislosti s tim, ze si Basel koupil pro svoji policii nekolik zech velikejch osklivejch Tesel. Mimo jiny se diskutoval prave nejakej test z nemecka, kde ten novinar psal, ze pri typicky honicce kdy se snazis jet na plnej plyn se to auto chova tak, ze ti to dovoli kratce po sobe asi dvakrat nebo trikrat a potom prepne do nejakyho omezenyho modusu s asi polovinou vykonu, coz uprostred nejakyho pronasledovani asi neni idealni. Je to pravda?

    Oni o tech autech po te koupi prestali psat, teda krome jednoho pripadu kdy vzdali pronasledovani nekoho ponevadz by jim dosla stava.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LAUNCHER: V cesku mam na silnicich strach, to mas pravdu. Je otazka, jak si ten autopilot s ceskym zpusobem jezdeni poradi, ja bych mel strach ho pouzit. Ja v cechach ridim v modusu „motorka“ kterej volne prelozeno znamena „mit prednost je krasna vec, ale tady musim pocitat s tim, ze polovina jsou bezpravni idioti ktery zrovna hledaj spadlej mobil nebo v nem pisou, a ta druha se me snazi zabit umyslne“ ;) nemyslim si ze tohle - predikace „kazdej ridic kdykoli muze udelat neco necekanyho, jakkoli neuveritelna akce to bude“ umi.

    Pokud jsi nekdy byl ve statech a ridil, tak ti musi bejt jasny ze se to s jezdenim v cesku (ale i Evrope jako takovy) moc srovnavat neda.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VITEKK: Ano, já nikde netvrdím, že elektrický auto je špatný. Už dneska, s teprve se rodící infrastrukturou a s tím, že naprostá většina elektrickejch aut na trhu jsou šidítka vzniklý kvůli marketingu nebo emisím (s výjimkou Tesel, Kie e-Niro, Hyundaie Kona a pár aut, co přijdou v blízký době, jako Mustang Mach E nebo všechny věci od VW Group na platformě MEB), je spousta případů, kdy elektrický auto dává perfektní smysl.

    Dokonce je těch případů výrazně víc, než by odpovídalo podílu EV na trhu, protože ten je ovlivněnej konzervaitvností a strachem zákazníků. Teď je to v západním světě někde mezi 1 - 2 % prodejů novejch aut, reálně si myslím, že by v současnosti bylo elektrický auto opravdu smysluplným řešením pro 5 - 10 % lidí, co si kupujou nový auto.

    Ale vysoká spotřeba a nízkej dojezd při vyšších rychlostech jsou jeden z problémů, který to omezujou, byť jeden z těch menších, mnohem větší je dobíjení a dojezd jako takovej. Nicméně pořád je to jeden z důvodů, proč bude přechod na elektrický auta trvat ještě dalších 20-40 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Co řeší Launcher s bezpečností? Mě má v ignore protože jsem měl pravdu. Jestli řeší bezpečnost Tesly nebo něco podobnýho, tak to nemá žádnou souvislost s tím, na co ta Tesla jezdí, ale s autopilotem, kterej je ale ekvivalentní jiným systémům jiných značek, jen kolem toho Tesla dělá větší hype.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Průměrná rychlost 110 znamená, že musíš spoustu času jet 140+. Nezaměňuj průměrnou rychlost s rychlostí, kterou potřebuješ dosáhnout na rychlých úsecích, abys tý průměrný dosáhnul.

    Jinak já jezdím tak rychle, jak se mi zrovna chce a jak zrovna potřebuju. Může to znamenat, že pojedu po dálnici 110 mezi kamionama nebo že pojedu furt plnej, opřenej o omezovač na 250.

    A kromě toho, protože moje práce motoristickýho novináře vyžaduje to auto otestovat v různých režimech, dělám zcela cíleně to, že jedu jednou pomalu, podruhý normálně a potřetí hodně rychle, přičemž mezi tím vždycky vynuluju průměrnou spotřebu, abych viděl, kolik ta věc žere. Protože musím zjistit, jak se to auto chová v různých režimech.

    To je věc, kterou skoro nikdo nedělá, protože k tomu normální člověk nemá důvod, stejně jako normálnímu člověku neprojde rukama několik desítek aut ročně.

    Proto když píšu svoje osobní zkušenosti, tak to nejsou normální osobní zkušenosti normálního řidiče, ale statisticky relevantní vzorek, protože dělám motoristickýho novináře s přestávkama 13 let a i když zprůměruju to, že ne vždycky jsem měl každej tejden testovací auto (zase byly tejdny kdy jsem jel s víc autama, někdy i výrazně víc), tak to bude furt při konzervativním odhadu třeba 25 aut ročně. Což znamená, že můj statistickej vzorek spotřeby zahrnuje třeba 300 různých aut jen za novinařinu, přičemž než jsem novináře začal dělat a ještě jsem si vedl záznam o tom, kolik jsem toho řídil, tak jsem byl na 180 různejch autech.

    Reálně tak odhaduju, že opravdu různých (jakože ne exempláře, ale různý model nebo aspoň motorizace) aut jsem za dobu, co řídím, vyzkoušel tak 600 až 800. A mimo jiný jsem byl první motoristickej novinář v Čechách, kterej udělal test Tesly Model S, v roce 2012, a jen různejch elektrickejch aut jsem řídil třeba 20.

    Takže pokud říkám, že vlastností elektrickejch aut je to, že jsou citlivý na rychlou jízdu a pro člověka, co potřebuje často jezdit rychle po dálnici, tak to není výsledek nějakých čísel vytahaných z prdele, ani to není výsledek toho, jestli elektromobily mám nebo nemám rád (mimochodem, jako jeden z mála motoristických novinářů je rád mám). Je to výsledek toho, že mám data. A za 18 let řízení kde čeho a vlastnění kde čeho už jsem se do značný míry zbavil předsudků a nemám problém hodnotit objektivně naprosto cokoliv, protože naučit se hodnotit auta objektivně je moje práce.

    Tvrdit, že elektromobily tenhle problém nemaj, je prostě objektivní nepravda. Dokud nebude vyřešený ultrarychlý dobíjení a nebudou běžný elektromobily s baterií 100 kWh a víc, tak je prostě elektrický auto pro určitej segment uživatelů těžko použitelný.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam