SEJDA: Průměrná rychlost 110 znamená, že musíš spoustu času jet 140+. Nezaměňuj průměrnou rychlost s rychlostí, kterou potřebuješ dosáhnout na rychlých úsecích, abys tý průměrný dosáhnul.
Jinak já jezdím tak rychle, jak se mi zrovna chce a jak zrovna potřebuju. Může to znamenat, že pojedu po dálnici 110 mezi kamionama nebo že pojedu furt plnej, opřenej o omezovač na 250.
A kromě toho, protože moje práce motoristickýho novináře vyžaduje to auto otestovat v různých režimech, dělám zcela cíleně to, že jedu jednou pomalu, podruhý normálně a potřetí hodně rychle, přičemž mezi tím vždycky vynuluju průměrnou spotřebu, abych viděl, kolik ta věc žere. Protože musím zjistit, jak se to auto chová v různých režimech.
To je věc, kterou skoro nikdo nedělá, protože k tomu normální člověk nemá důvod, stejně jako normálnímu člověku neprojde rukama několik desítek aut ročně.
Proto když píšu svoje osobní zkušenosti, tak to nejsou normální osobní zkušenosti normálního řidiče, ale statisticky relevantní vzorek, protože dělám motoristickýho novináře s přestávkama 13 let a i když zprůměruju to, že ne vždycky jsem měl každej tejden testovací auto (zase byly tejdny kdy jsem jel s víc autama, někdy i výrazně víc), tak to bude furt při konzervativním odhadu třeba 25 aut ročně. Což znamená, že můj statistickej vzorek spotřeby zahrnuje třeba 300 různých aut jen za novinařinu, přičemž než jsem novináře začal dělat a ještě jsem si vedl záznam o tom, kolik jsem toho řídil, tak jsem byl na 180 různejch autech.
Reálně tak odhaduju, že opravdu různých (jakože ne exempláře, ale různý model nebo aspoň motorizace) aut jsem za dobu, co řídím, vyzkoušel tak 600 až 800. A mimo jiný jsem byl první motoristickej novinář v Čechách, kterej udělal test Tesly Model S, v roce 2012, a jen různejch elektrickejch aut jsem řídil třeba 20.
Takže pokud říkám, že vlastností elektrickejch aut je to, že jsou citlivý na rychlou jízdu a pro člověka, co potřebuje často jezdit rychle po dálnici, tak to není výsledek nějakých čísel vytahaných z prdele, ani to není výsledek toho, jestli elektromobily mám nebo nemám rád (mimochodem, jako jeden z mála motoristických novinářů je rád mám). Je to výsledek toho, že mám data. A za 18 let řízení kde čeho a vlastnění kde čeho už jsem se do značný míry zbavil předsudků a nemám problém hodnotit objektivně naprosto cokoliv, protože naučit se hodnotit auta objektivně je moje práce.
Tvrdit, že elektromobily tenhle problém nemaj, je prostě objektivní nepravda. Dokud nebude vyřešený ultrarychlý dobíjení a nebudou běžný elektromobily s baterií 100 kWh a víc, tak je prostě elektrický auto pro určitej segment uživatelů těžko použitelný.