• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, pro většinu lidí, co si kupujou nový auta, je pořád elektrický auto nepoužitelný nebo minimálně extrémně omezující.

    Vůbec nemluvím o čemkoliv s dojezdem pod 400 km dle WLTP, to jsou všechno věci použitelný jen jako druhý auto do rodiny nebo pro nějakej fakt nezvyklej případ. Typicky rozvážení pizzy.

    Ale i používání něčeho jako je Model 3, e-Niro nebo jako bude Enyaq, je závislý na tom, že:
    1) Máš kde nabíjet doma, tedy máš vlastní garáž nebo stání kam si můžeš nechat dát nabíječku. To samo o sobě eliminuje hádám nadpoloviční většinu lidí. Jezdit s EV bez domácího nabíjení je kravina. Respektive dá se to, ale musíš si kolem toho plánovat spoustu věcí tak, aby ti vyšlo nechávat auto někde stát.

    2) Nesmíš potřebovat jezdit delší cesty, který končí někde, kde se nedá nabíjet. Příklad – potřebuješ jet z jednoho místa, který není Praha, na druhý místo, který taky není Praha, v cílovým místě nemáš nabíječku, zásuvka tam není nebo tam nemůžeš strávit 10+ hodin co trvá nabíjení z 220V.
    Bydlíš v Praze a jezdíš za příbuznýma na vesnici na Jižní Moravu? EV už může bejt problém. Tesla Long Range to asi dá, s nabitím na Superchargeru po cestě, ale pokud jel někde kde není D1 a nabíječky na ní, a neměl dojezd 500 km, jsi v problému.

    3) Nesmíš potřebovat jezdit rychle. Nevím, po jakých dálnicích jezdíš ty, po těch, co jezdím já, jezdí značná část aut 150+, tihle všichni lidi budou mít s EV problém.

    4) Musíš mít rozpočet na auto milion a víc, protože žádnej levnější EV nemá rozumnej dojezd. Věc, co má dojezd 200 km, je hračka a ne auto. Za poslední dobu jsem jezdil se Citigo iV, Mini SE a e-Nirem. To e-Niro bylo jediný použitelný jako auto. Citigo je pro pizzamužíky, Mini je skvělý druhý auto do města.

    5) Nesmíš jezdit autem třeba na dovolený nebo ti nesmí vadit pravidelný zastávky. Opět pro spoustu lidí problém.

    Tohle všechno je samozřejmě řešitelný, pokud jsi nadšenec a jsi ochotnej kvůli elektrickýmu autu dělat ústupky. Ale když řekneš normálnímu člověku, kterýmu jsou auta jedno, že by měl plánovat cestu k babičce se zajížďkou kvůli nabíjení, nákupy plánovat do nákupních center s nabíječkama a po dálnici radši jezdit 120 km/h, tak se ti vysměje a půjde si koupit další auto na naftu.

    Maximálně ho přesvědčíš na PHEV.

    Což je důvod, proč se elektromobilů prodá cca 1 % z nově prodaných aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Neshodneme, protože je tam jeden zásadní detail. Autopilot nemůže mít žádnej počet nehod na kilometry, protože Autopilot neřídí.

    Správně je "řidiči se zapnutými asistenčními systémy (jako je Autopilot) mají méně nehod než řidiči bez nich".

    Autopilot NENÍ A JEŠTĚ DLOUHO NEBUDE autonomní řízení.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Jj, coz vsichni vnimali jako legracni, u dieselu Volva se kterym jezdili predtim by je mohli honit dalsich dveste kilometru libovolnou rychlosti ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Psal, že autopilot má méně nehod na milion km, než řidiči. Takže se de facto shodnete.

    BOBASH: Ano, pro určitý MALÝ segment řidičů je EV (alespoň momentálně) nepoužitelné.
    V ČR ten segment bude ještě menší, prože tu chybí dálnice, kde by se dalo jet dlouhodobě 130+ km/h.

    BLOWUP: To si pamatuji. Předcházející směna jim zapomněla dobít auto a tak začínali tuším asi na 30 % SoC
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Me by zajimala jedna vec o ktery se u nas psalo v souvislosti s tim, ze si Basel koupil pro svoji policii nekolik zech velikejch osklivejch Tesel. Mimo jiny se diskutoval prave nejakej test z nemecka, kde ten novinar psal, ze pri typicky honicce kdy se snazis jet na plnej plyn se to auto chova tak, ze ti to dovoli kratce po sobe asi dvakrat nebo trikrat a potom prepne do nejakyho omezenyho modusu s asi polovinou vykonu, coz uprostred nejakyho pronasledovani asi neni idealni. Je to pravda?

    Oni o tech autech po te koupi prestali psat, teda krome jednoho pripadu kdy vzdali pronasledovani nekoho ponevadz by jim dosla stava.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LAUNCHER: V cesku mam na silnicich strach, to mas pravdu. Je otazka, jak si ten autopilot s ceskym zpusobem jezdeni poradi, ja bych mel strach ho pouzit. Ja v cechach ridim v modusu „motorka“ kterej volne prelozeno znamena „mit prednost je krasna vec, ale tady musim pocitat s tim, ze polovina jsou bezpravni idioti ktery zrovna hledaj spadlej mobil nebo v nem pisou, a ta druha se me snazi zabit umyslne“ ;) nemyslim si ze tohle - predikace „kazdej ridic kdykoli muze udelat neco necekanyho, jakkoli neuveritelna akce to bude“ umi.

    Pokud jsi nekdy byl ve statech a ridil, tak ti musi bejt jasny ze se to s jezdenim v cesku (ale i Evrope jako takovy) moc srovnavat neda.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VITEKK: Ano, já nikde netvrdím, že elektrický auto je špatný. Už dneska, s teprve se rodící infrastrukturou a s tím, že naprostá většina elektrickejch aut na trhu jsou šidítka vzniklý kvůli marketingu nebo emisím (s výjimkou Tesel, Kie e-Niro, Hyundaie Kona a pár aut, co přijdou v blízký době, jako Mustang Mach E nebo všechny věci od VW Group na platformě MEB), je spousta případů, kdy elektrický auto dává perfektní smysl.

    Dokonce je těch případů výrazně víc, než by odpovídalo podílu EV na trhu, protože ten je ovlivněnej konzervaitvností a strachem zákazníků. Teď je to v západním světě někde mezi 1 - 2 % prodejů novejch aut, reálně si myslím, že by v současnosti bylo elektrický auto opravdu smysluplným řešením pro 5 - 10 % lidí, co si kupujou nový auto.

    Ale vysoká spotřeba a nízkej dojezd při vyšších rychlostech jsou jeden z problémů, který to omezujou, byť jeden z těch menších, mnohem větší je dobíjení a dojezd jako takovej. Nicméně pořád je to jeden z důvodů, proč bude přechod na elektrický auta trvat ještě dalších 20-40 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Co řeší Launcher s bezpečností? Mě má v ignore protože jsem měl pravdu. Jestli řeší bezpečnost Tesly nebo něco podobnýho, tak to nemá žádnou souvislost s tím, na co ta Tesla jezdí, ale s autopilotem, kterej je ale ekvivalentní jiným systémům jiných značek, jen kolem toho Tesla dělá větší hype.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Průměrná rychlost 110 znamená, že musíš spoustu času jet 140+. Nezaměňuj průměrnou rychlost s rychlostí, kterou potřebuješ dosáhnout na rychlých úsecích, abys tý průměrný dosáhnul.

    Jinak já jezdím tak rychle, jak se mi zrovna chce a jak zrovna potřebuju. Může to znamenat, že pojedu po dálnici 110 mezi kamionama nebo že pojedu furt plnej, opřenej o omezovač na 250.

    A kromě toho, protože moje práce motoristickýho novináře vyžaduje to auto otestovat v různých režimech, dělám zcela cíleně to, že jedu jednou pomalu, podruhý normálně a potřetí hodně rychle, přičemž mezi tím vždycky vynuluju průměrnou spotřebu, abych viděl, kolik ta věc žere. Protože musím zjistit, jak se to auto chová v různých režimech.

    To je věc, kterou skoro nikdo nedělá, protože k tomu normální člověk nemá důvod, stejně jako normálnímu člověku neprojde rukama několik desítek aut ročně.

    Proto když píšu svoje osobní zkušenosti, tak to nejsou normální osobní zkušenosti normálního řidiče, ale statisticky relevantní vzorek, protože dělám motoristickýho novináře s přestávkama 13 let a i když zprůměruju to, že ne vždycky jsem měl každej tejden testovací auto (zase byly tejdny kdy jsem jel s víc autama, někdy i výrazně víc), tak to bude furt při konzervativním odhadu třeba 25 aut ročně. Což znamená, že můj statistickej vzorek spotřeby zahrnuje třeba 300 různých aut jen za novinařinu, přičemž než jsem novináře začal dělat a ještě jsem si vedl záznam o tom, kolik jsem toho řídil, tak jsem byl na 180 různejch autech.

    Reálně tak odhaduju, že opravdu různých (jakože ne exempláře, ale různý model nebo aspoň motorizace) aut jsem za dobu, co řídím, vyzkoušel tak 600 až 800. A mimo jiný jsem byl první motoristickej novinář v Čechách, kterej udělal test Tesly Model S, v roce 2012, a jen různejch elektrickejch aut jsem řídil třeba 20.

    Takže pokud říkám, že vlastností elektrickejch aut je to, že jsou citlivý na rychlou jízdu a pro člověka, co potřebuje často jezdit rychle po dálnici, tak to není výsledek nějakých čísel vytahaných z prdele, ani to není výsledek toho, jestli elektromobily mám nebo nemám rád (mimochodem, jako jeden z mála motoristických novinářů je rád mám). Je to výsledek toho, že mám data. A za 18 let řízení kde čeho a vlastnění kde čeho už jsem se do značný míry zbavil předsudků a nemám problém hodnotit objektivně naprosto cokoliv, protože naučit se hodnotit auta objektivně je moje práce.

    Tvrdit, že elektromobily tenhle problém nemaj, je prostě objektivní nepravda. Dokud nebude vyřešený ultrarychlý dobíjení a nebudou běžný elektromobily s baterií 100 kWh a víc, tak je prostě elektrický auto pro určitej segment uživatelů těžko použitelný.
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    BOBASH: v prvy rade clovek co potrebuje jezdit dalky velkejma rychlostma si EV asi nekoupi , lidi co s tim jezdi do prace a o vikendu na chalupu tak tem bude vysi spotreba baterky pri velkejch rychlostech docela burt..
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KEB: Muzes to vzit podle jakeho cisla chces, ale ten autopilot je uz dnes bezpecnejsi nez prumerny ridic osobaku v libovolne zemi. A do budoucna se ten autopilot bude jen lepsit.
    KEB
    KEB --- ---
    LAUNCHER: nejsem na tom s angličtinou nejlíp, ale nemáme podle té tabulky čísla mnohem lepší? teda na milion km opravdu ne, ale zbytek ano, takže není to spíš tím, že nemáme tolik rovných dlouhých silnic?

    čr Europe 5.8 8.6 11.5 630 2019
    usa 12.4 14.2 7.3 39,888 2018
    KEB
    KEB --- ---
    LAUNCHER: i to bych viděl jako odlišný charakter jízdních podmínek a možná i vozového parku. Nicméně jsme asi mímo téma a dá se to uzavřít větou z článku, že čím novější auto tím víc bezepčnostních prvků a tím i bezpečnější jízda.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KEB: Netusim jak Evropa jako celek. Nicmene v CZ je dle statistik vice smrtelnych nehod nez v USA, prepocteno na ujete kilometry.

    Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
    KEB
    KEB --- ---
    LAUNCHER: vážně by mě zajímalo, jak je to relevantní v Evropě, kde jdou proměnné jiné než ve státech.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER:

    Tesla Autopilot safety almost 9x safer than average driving - Electrek
    https://electrek.co/2019/10/23/tesla-autopilot-safety-9x-safer-than-average-driving/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BLOWUP: Ja zase naopak. Soucasny autopilot Tesly ma vyrazne mene nehod na 1mio kilometru, nez prumerny ridic.

    Protoze mi na mem zivote zalezi a dbam spis na ty cisla nez na nejake pocity ci emoce, tak bych se radsi nechal vozit autopilotem a doufam, ze pocet lidskych ridicu bude na silnicich ubyvat - aby me neohrozovali diletanti ci zavodnici vseho druhu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: 40 % lidi jezdi 110-130 s prumerem asi 122 (na neomezenych usecich, bez privesu). Lidi co jezdi nad 160 uz je fakt malo. Ja teda patrim do presneho protipolu tveho pocitu dokonalehych reflexu. ;) Prumerne rychlosti 110 dosahuji vyjmecne a vlastne nejradeji mam rakouske useky IG-L.



    Zdroj: Spolkovy urad pro silnicni vyzkum.
    https://www.bast.de/...hnik/Downloads/Geschwindigkeiten-BAB-2010-2014.pdf?__blob=publicationFile&v=4
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak mě nevadí nechat auto řídit samo, ale tak nějak v tom nevidím výhodu elektromobility, řídit samy se ve stejný míře jako Tesly uměj i benzínový nebo naftový auta.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JANOS: Vsak ja ti to preju :) Priznam se ze nechat ridit auto bych proste psychicky nedal, ale ze to nekomu nevadi chapu, jen doufam ze me nekdo takovej v tom provozu v nemecku takhle nikdy nepoveze :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Pointa je, ze tak rychle muzu jet jak dlouho chci. Nebo treba 200, kdyby mi na tom zalezelo, ze.

    Uz jenom argumentovat ze nejaky elektroauto dokaze par minut jet rychle je krystalicky zoufalstvi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To bude víc než 1 %. Když jedeš 150-160 po český nebo německý dálnici, tak patříš k těm rychlejším, ale ne nejrychlejším a je spousta aut, co jedou jako ty.

    Jasně, těch 200+ už je výjimka i v tom Německu.

    Ale EV prostě razantně roste spotřeba od cca 110 nahoru a zvláště vyšší EV, jako je to e-Niro, už mají nad 150 ten dojezd sníženej fakt drasticky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Neříkám, že to je standard. Standard to nebyl ani pro mě, ale měl jsem po pěti dnech v Německu všeho plný zuby a potřeboval jsem se dostat rychle domů.

    Pointa je v tom, že s tím nafťákem to bylo pořád snesitelný co do spotřeby, opravdu to žralo až nad 200 km/h (třeba 12 litrů), do 180 jsem se vešel do 8 l/100 km.

    Problém elektromobilu je, že už při jízdě 160 km/h, která je naprosto běžná i na našich dálnicích a spousta lidí tak prostě standardně nastavuje tempomat, klesne jejich dojezd na půlku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam