• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: sorry ale "obchodni cestujici" pre mna nie je model "vetsiny ridicu" a z brna do pardubic by som teda radsej siel vlakom, lebo by som usetril hodinu cesty, tam nie je po ceste ziadna dalnica, kde by som si to mohol kotlit 160, zalezi to pripad od pripadu
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: "400. Ale je nemálo lidí, pro který to prostě je problém." jasne. muj dotaz byl ciste ohledne toho narustu.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    MRAKY: Ipace při využívání potenciálu auta tak 250km range, kámošovo EQC (první konfigurovanej kus v ČR) 240km. Mercedes má ale limit rychlosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: 27 je pohoda, je to víceméně jako Audi e-tron žere normálně. Mě šlo o ten rozdíl (třeba ten e-tron při těch 160 bude žrát hádám tak 40). Ostatně totéž bylo vidět na tom videu s Teslou, co sem někdo dával – když jedeš 200, tak to sice jde, ale ujedeš asi 180 kilometrů, než se to úplně vybije.

    Pro spoustu lidí to není žádnej problém, ve 130 km/h to funguje dobře a ujede to těch 400. Ale je nemálo lidí, pro který to prostě je problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Asi už jsem se na to ptal, ale zapomněl jsem odpověď.

    JEZDIL JSI NĚKDY S ELEKTROMOBILEM?

    Já jo, s hodně různejma, hodně jsem jich v různejch situacích musel dobíjet a zkoušel jsem je v různých situacích praktickýho života. A pár poznatků:

    1) Nabíjení prodlužkou z okna? To si asi děláš prdel. Zkus si to někdy. Když pominu fakt, ŽE ELEKTROMOBIL NEJDE NABÍJET PŘES PRODLUŽKU (je to zakázaný výrobcem snad u všech – důvod je, že žádná prodlužka není stavěná na nabíjení elektromobilu, kdysi dávno s Citroenem C-Zero jsem takhle kamarádovi při podobným pokusu lehce očadil), tak tahat každej večer prodlužku někde na sídlišti není nic, co by si normální člověk představoval pod pojmem "běžná použitelnost". Nemluvím o tom, že musíš mít možnost zaparkovat někde u toho okna, což je na sídlišti většinou nemožný.

    2) Postavení nabíječky. Jo, zkus si to. Bude určitě skvělej zážitek řešit s radnicí a sousedama, že chceš postavit nabíječku. A ještě že k ní chceš vyhrazený parkovací místo.

    3) Dojezd – ty to máš na chalupu 130 km. Ok. Jsou lidi co to mají 200 km. A třeba na tý chalupě nemůžou dobíjet, protože se třeba nedá dojet k zásuvce (opakuju, nabíjet přes prodlužku je dost blbej nápad). Nebo potřebuješ udělat něco jako že dojedeš z jednoho místa na druhý a pak potřebuješ na třetí a není tam cestou pořádně kde dobít.

    Když jsem měl Citigo iV, tak jsem schválně zkoušel kolečko Praha - Pardubice (kde jsem dřív bydlel a mám rodiče) - Herálec u Havl. Brodu (kde máme chalupu). Musel jsem v Pardubicích stát 40 minut v Lidlu, a potom na D1 u Humpolce sedět 40 minut na benzínce, a potom v Průhonicích dalších 20 minut.

    Nevím jak ve tvým světě, ale ve světě normálních lidí, co si za svoje peníze kupujou auta, je tohle dost zásadní problém, zvlášť u něčeho, co stojí o stovky tisíc víc než ekvivalentní auto na benzín.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH: ok, slo mi,jestli se to da dat s rezervou i pri normalnim jezdeni ( 110-160). Jestli to bralo 27, tak to je stale pohoda
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MRAKY: Zkoušel jsem e-Niro na D11. Dva průjezdy, jeden s tempomatem na 130 km/h, druhej na 160 km/h. Poprvé spotřeba necelých 14 kWh/100 km, podruhý asi 27 kWh/100 km.

    Mimochodem, všude kromě tý dálnice se s tím dalo jezdit tak, že udávanej dojezd 450 km zhruba odpovídal realitě, což mě dost nadchlo. Ta věc je spolu s elektrickou Konou v tuhle chvíli asi jedinej reálně smysluplnej elektromobil na trhu, kterej není Tesla.

    Teda kromě elektrickýho Mini. Elektrický Mini je super, protože jezdí líp než normální Mini, a Mini si stejně signifikantní část zákazníků kupuje jako druhý, třetí, čtvrtý auto do rodiny na ježdění po městě. Takže nevadí, že s elektrickým Mini (dojezd 232 km) je cesta Praha – Pardubice důvodem k mírné nervozitě, Praha – Brno už na nabití nejspíš nedáš a Praha – Ostrava radši pojedeš vlakem, protože tím autem bys to jel tak 5 hodin.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Venkovem" myslím cokoliv, co není Praha.

    V Praze je dobíjení v pohodě, na D1 taky. Ale třeba v Pardubicích jsou tři veřejný nabíječky, z nichž jen jedna je u Lidlu, ty druhý jsou v místech, kde nic není a nedá se odtamtud nikam jít. Takže budeš hodinu sedět na zadku a čekat, až se to dobije.

    Pokud potřebuješ na obchodní schůzku z Brna do Pardubic s autem, co má udávaný dojezd 300 km, tak to prostě nedáš bez nabíjení. Nezbude ti tudíž, než buďto prodloužit jednu z cest o hodinu na nabíjení, nebo dojet do Pardubic, nechat auto na nabíječce a jet tágem. Nebo tak něco.

    Prostě to kurva nefunguje jako normální auto. Já jsem pro elektromobilitu fakt nadšenej, i když to tady tak nemusí znít. Ale lidi, kteří šíří bláboly o tom, jak už teď je to řešení pro většinu řidičů, akorát v běžný populaci vytvářejí dojem, že je to celý nesmysl a lidi co tomu věří jsou blázni.

    Pro většinovýho řidiče bude elektrický auto realistickým řešením za 10 let.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    BOBASH:tak obchodaci mivaji taky rozdelene oblasti, ktere pokryvaji...

    me spise zaujal ten vysoky narust spotreby ve vyssich rychlostech... zkousel jsi teslu na d1 ? nebo neco podobneho s 400+ dojezdem ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Bavíme se o lidech, kteří si kupujou nový auta. Lidi, kteří najedou 200 km za týden, si obvykle nekupujou nový auta, protože se jim nevyplatí. A už vůbec si nekupujou nový auta za milion.

    Typickej zákazník novýho auta je buďto firma (asi 50 % jsou služební) nebo někdo, kdo jezdí hodně – lidí, co si koupí nový auto na nájezd pod 20 000 km ročně, je fakt minimum, takoví lidi si kupujou spíš ojetiny. Nebo si koupěj Dacii za 200 tisíc. A nefunguje u nich ekonomická výhoda elektromobilu, protože než by se jim zaplatil, trvá to pět let.

    Ty jsi příklad extrémně málo jezdícího řidiče, kterýmu by samozřejmě stačil elektromobil. Ale taky jsi příklad člověka, kterej si to nový auto nekoupí.

    Pro lidi, co jezdí hodně, je elektrický auto super třeba na ježdění do práce a zpátky. Ale málokdo si kupuje auto jen na to, většinou ty lidi zároveň potřebujou občas dojet někam daleko. A potřebujou to udělat tehdy a tak rychle, jak potřebujou, ne cestou třikrát řešit nabíjení.

    S Modelem 3 LR a nabíjením doma už třeba 80 % řidičů může žít, aniž by je to nějak omezovalo.

    Ale to pořád lidi, pro který je použitelný elektrický auto, limituje na ty, který mají barák s garáží nebo byt s garážovým stáním, kde mají 380V, a kteří si můžou dovolit 1,5 milionu za Teslu.
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    ja bydlim v praze v byte takze doma taky nabijet nebudu, nabijecku mame v praci, coz btw taky je cim dal castejsi, v pripade potreby mam cestou do prace asi tri komercni nabijecky, prumerny najezd mam cca 500 tydne, wallbox na chalupe kam jezdime na vikend (70km od prahy). Muj predpoklad je ze dobiju jednou na chalupe a pak jednou max dvakrat v praci a budu bohate pokrytej na nejaky pochuzky/jezdeni po praze, po dalnici jezdivam 150-160 nehodlam na tom nic menit, takze za me se vlastne zmeni jen to ze nebudu muset jezdit k benzinkam a usetrim spoustu penez na benzinu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    obchodak vo firme na venkove je ozaj bizarna predstava a to je zrovna to 1% ktore bude jazdit diesel
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Viz moje poslední věta bodu 2) – Tesla to asi dá, zvlášť když jedeš někudy, kde jsou Superchargery.

    Ale představ si obchoďáka, kterýho pošleš do firmy někde na venkově, kde nemají nabíječku a je fakt pitomý si říkat o prodlužku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ne, tou většinou lidí opravdu nemyslím sebe, protože pro mě by třeba elektromobil fungoval naprosto bez problémů, neby bydlím v centru města a mám parkování.

    Mimochodem, fun fact – mezi svými kolegy motoristickými novináři a jinými petrolheady bývám považován za fanatického a nekritického obhájce elektromobility...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: nemas brecet tu ale na radnici, a doufam, ze ti reknou, ze uz maji vice zadatelu a ze to uz uz budou resit .. nebo ma snad tvuj dum podzemni garaz? Mate pobliz parkovaci dum? Volil jsi ve volbach nekoho, kdo rikal, ze nabijecky/chranena parkoviste postavi? Kolik lidi jsi s tim oslovil?
    Jestli sis myslel, ze si zajdes do samosky a tam si koupis noveho mazlika, tak ti doporucuji hybridy, ne plug-iny, at te to moc netrapi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: hl v Oslo tiez asi tych 2000 nabijaciek nemali zo dna na den

    Why Norway is full of Teslas
    http://www.youtube.com/watch?v=zSjYra7cYqY&t=241
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: dobře. takže pokud srovnáváš sekání zahrady a grilování na streše s asi obdenním nabíjemím auta z okna s asi 100m prodlužkou (jak půjdu ven schválně si to nakrokuju) vedenou přes veřejně přístupný a veřejně průjezdný prostor sídliště, tak se asi nemáme moc o čem bavit.

    Ale až nějakého blázna tohle uvidím na sídlišti praktikovat, tak se ti ozvu a veřejně se ti omluvím, že jsem tvoje vize tady a teď veřejně nazval od reality odtrženým blábolením.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To je zhruba jako kabel k sekačce, když na chalupě sekám zahradu...
    Takže ne, no problem...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Tam nejde o 200kmh, to ve meste jako Basel nemuze jet nikdo. Tam jde o opakovane zrychleni, kdyz honej zlodejsky bandy s alsaska tak to frezujou s kvicicima gumama i 150, ale hlavne musej furt brzdit a hned zas na to dupat. A to prej to okridleny teslacky monstrum udela asi trikrat a pak prepne do nejakyho uspornyho modusu ;)
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: tak jestli nevidíš jako problém nabíjení z okna z 6 patra, kdybyc k nejbližšímu park placu musel ještě obtočit půl paneláku a další kus to táhnout. Moje stání je navíc dalších 50m. No ty to jako problém nevidíš...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Zrovna na sídlišti by neměl být problém s vybudováním nabíječky (a do té doby nabíjet kabelem z okna, nevidím v tom problém)
    Tak jako když jsem v Praze chtěl grilovat na střešní terase na elektrickém grilu: koupil jsem 30m CYKY a vodovzdorné koncovky...
    JANOS
    JANOS --- ---
    Ja jsem si vybudoval infra sam. Instalace 3fazoveho wallboxu v me garazi me vysla asi na 50.000 Kc. Polozeni asi 20metru do rozvodny, jistice, wallbox samotny, prace svycarskeho elektikare, revize.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to je slepice vejce problem, nikto nebude budovat infra, kym nebude viac EV a nikto nebude kupovat viac EV, kym nebude lepsia infra
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Už jsem opakovaně psal, že dojezd 400 km je pro průměrného řidiče dostačující na 1 týden.

    1) Není potřeba nabíjet doma, stačí třeba každé pondělí cestou z práce zastavit u nabíječky a zajít si někam v okolí na kafe a dortík...
    2) Dobře, pro těchto cca 10 lidí z celé ČR asi EV (zatím) není optimální
    3) Nemám dálniční známku. Tam kam jezdím, to nemá smysl a většina cesty se reálně nedá jet víc než 90, průměr je pod 60
    4) Mně by třeba těch 200 Km v pohodě stačilo. Na elektrifikovanou (včetně třífáze) chalupu to mám cca 130km dohromady tam i zpět.
    5) Zastávky dělám často i s benzíňákem, mnohdy i hodinové, když už mne ani čistý kofein neudrží vzhůru. A na dovolenou jsme AFAIK vlastním autem jeli naposledy v r. 2001 celá rodina + známí do Chorvatska...
    Pak už jen v autobusu cestovky já a v přívěsu moje kolo...
    KEB
    KEB --- ---
    SEJDA: dobře, bydlím na sídlišti v paneláku. Mám pronajatý garážovy přístřešek bez zásuvky což je IMHO docela místní nadstandard. Zásuvka ani wallbox tam nejspíš dat nejde nebo je to minimálně náklad navíc. V celém Prostějově vím o dvou komerčních nabíječkách wallboxy u místní Billy. Jestli tu je nějaká jiná nabíječka tak i ní nevím. Jak mám tedy podle tebe nabíjet prodluzovackou z okna?

    Minimálně pro kohokoliv na sídlišti to problém je...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mozes mi poslat do posty tie dialnice kde znacna cast aut jazdi 150+? poslem tip na dopravnu policiu, tak sa im rychlo naplni kasa za pokuticky :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JANOS: kdyz BOBASH pise "pro většinu lidí", tak tim mysli sam sebe. Viz. ".. když píšu svoje osobní zkušenosti, tak to nejsou normální osobní zkušenosti normálního řidiče, ale statisticky relevantní vzorek .."

    Tal bacha, kdyz s tim BOBASH nema zkusenost, nebo to nevidel, nebo neridil, tak to neexistuje a samozrejmne je to jak pise :D
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Si delas prdel.
    Jezdim z civilizace (Svycarsko) do divociny k rodicum (Vychodni slovensko) 1200km na Modelu 3.

    Posledni 2 superchargery jsou Bratislava a Zvolen (uplne luxusni hotel se skvelou temer-michelin restauraci)
    U rodicu jsem i na blbej prodluzovak 230V nabil za 24 hodin do plna.
    Dokonce jsme s tatou zbastlili redukci na cerveny 4kolik (zakazny vyhlaskou :D ) a nabil za 6 hodin v garazi postavene za sociku.

    Kam jezdis kde se neda dobit? Nekam kde neni vubec proud? I na chate muzes dobit, jsou i adaptery ze muzes vysroubovat zarovku a dobit z toho :D Za vikend na horsky chate mas plnou baterku i na 8A

    Sorry, mam na ni 25000 km najezdenych a bez problemu jsme zvladli zda lyzovacky v rakousku, vylety do sudet, na vychod slovenska atd.

    Strach z dobijeni je lichy a jen vymluva od lidi co nechteji menit sve zazite metody.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, pro většinu lidí, co si kupujou nový auta, je pořád elektrický auto nepoužitelný nebo minimálně extrémně omezující.

    Vůbec nemluvím o čemkoliv s dojezdem pod 400 km dle WLTP, to jsou všechno věci použitelný jen jako druhý auto do rodiny nebo pro nějakej fakt nezvyklej případ. Typicky rozvážení pizzy.

    Ale i používání něčeho jako je Model 3, e-Niro nebo jako bude Enyaq, je závislý na tom, že:
    1) Máš kde nabíjet doma, tedy máš vlastní garáž nebo stání kam si můžeš nechat dát nabíječku. To samo o sobě eliminuje hádám nadpoloviční většinu lidí. Jezdit s EV bez domácího nabíjení je kravina. Respektive dá se to, ale musíš si kolem toho plánovat spoustu věcí tak, aby ti vyšlo nechávat auto někde stát.

    2) Nesmíš potřebovat jezdit delší cesty, který končí někde, kde se nedá nabíjet. Příklad – potřebuješ jet z jednoho místa, který není Praha, na druhý místo, který taky není Praha, v cílovým místě nemáš nabíječku, zásuvka tam není nebo tam nemůžeš strávit 10+ hodin co trvá nabíjení z 220V.
    Bydlíš v Praze a jezdíš za příbuznýma na vesnici na Jižní Moravu? EV už může bejt problém. Tesla Long Range to asi dá, s nabitím na Superchargeru po cestě, ale pokud jel někde kde není D1 a nabíječky na ní, a neměl dojezd 500 km, jsi v problému.

    3) Nesmíš potřebovat jezdit rychle. Nevím, po jakých dálnicích jezdíš ty, po těch, co jezdím já, jezdí značná část aut 150+, tihle všichni lidi budou mít s EV problém.

    4) Musíš mít rozpočet na auto milion a víc, protože žádnej levnější EV nemá rozumnej dojezd. Věc, co má dojezd 200 km, je hračka a ne auto. Za poslední dobu jsem jezdil se Citigo iV, Mini SE a e-Nirem. To e-Niro bylo jediný použitelný jako auto. Citigo je pro pizzamužíky, Mini je skvělý druhý auto do města.

    5) Nesmíš jezdit autem třeba na dovolený nebo ti nesmí vadit pravidelný zastávky. Opět pro spoustu lidí problém.

    Tohle všechno je samozřejmě řešitelný, pokud jsi nadšenec a jsi ochotnej kvůli elektrickýmu autu dělat ústupky. Ale když řekneš normálnímu člověku, kterýmu jsou auta jedno, že by měl plánovat cestu k babičce se zajížďkou kvůli nabíjení, nákupy plánovat do nákupních center s nabíječkama a po dálnici radši jezdit 120 km/h, tak se ti vysměje a půjde si koupit další auto na naftu.

    Maximálně ho přesvědčíš na PHEV.

    Což je důvod, proč se elektromobilů prodá cca 1 % z nově prodaných aut.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam