• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Že si dealeři přihazujou u nových zajímavých modelů nad ceníkovku je americká praxe, u nás se to neděje. U nás bude začínat na 1 278 300 Kč za zadokolku s malejma baterkama, čtyřkolka je od 1 477 650 Kč a First Edition od 1 819 050 Kč. Nevím, kolik bude stát příplatek za 100 kWh baterku, ale předpokládám, že zadokolka s příplatkovou baterií (nejlepší volba z hlediska dojezdu) nebude stát o moc víc než 1,5 M. Čtyřkolka se základní stojí těch 1,47 a First Edition 1,82 – a ta má navíc nejen velkou baterku, ale i spoustu další výbavy. takže tipuju příplatek za větší baterii tak cca 200 - 250 tisíc, což by posunulo zadokolku s velkou baterií na 1,5 M.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: 1,5 mega ti na mach-E nebude stacit, prirataj si k tomu $15000 co si za nic zhrabne dealership

    Ford Mustang Mach-E: Dealers Reportedly Adding $15,000 Markup Over MSRP
    https://insideevs.com/news/430459/ford-mustang-mach-e-dealer-markup-15000/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Tak to jsem psal kousek zpátky, že za cenu Zoe je Superb PHEV.
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: otazkou je, zda to nezkombinovat a nemit PHEV, kde nektery stacej na 50-80km ciste elektricky jizdy, na zbytek mas ten benzin v tom...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Jo, když máš na to mít ho jako druhý, třetí, čtvrtý do rodiny, tak elektromobil dává smysl každýmu.

    A třeba 90% řidičů by dával smysl i jako primární auto v kombinaci s nějakou vránou na občasný dlouhý cesty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: ID.3 a především Enyaq bude rozumná konkurence. Ale jak říkáš – ještě není. A mimochodem, ten software je peklo – na stejný architektuře stojí nová Octavia a facelift Superbu, obojím jsem jezdil a dělá to skvělý věci. Třeba tomu přestane hrát audio a neopravíš to jinak než totálním restartem auta včetně vystoupení/nastoupení.

    Reálná konkurence pro Model 3 ale existuje, je to Kia e-Niro a Hyundai Kona. Reálný dojezd dražších verzí 450 resp. 500 km, vnitřní prostor asi o něco menší, ale furt dostačující na použití rodinnýho auta (e-Niro je velký cca jako Škoda Kamiq, alias jako Fabia Combi), prestiž se sice nekoná a jízdní výkony na Teslu nemají ani zdaleka, ale jakž-takž je to konkurence. A za 1,25M máš větší dojezd než u základního Modelu 3.

    To je v tuhle chvíli nejblíž reálný konkurenci pro trojku.

    Konkurence pro S a X neexistuje. Všechny ty I-Pace, EQC, e-Trony a podobně jsou směšný svým nepoužitelným dojezdem. Dobrý tak maximálně pro bohatý paničky na rozvážení dětí po drahejch soukromejch školkách.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Z mojeho vysokopříjmového okolí (lidi co si kupují nová auta)
    1x Peugeot iON (dojezd 80-110km) + k tomu Peugeot 5008, jeden z prvních kusů prodanejch v Ústeckym kraji a 50 % sleva.
    1x MB EQC (240-380) + k tomu MB CLK, Subaru XV, Subaru Outback
    1x Tesla Model S (? má ho měsíc, ale údajně není problém Ústí-Brno) + k tomu Superb 2.0TSI Combi
    JANOS
    JANOS --- ---
    BOBASH: Jj, taky mi rodice rikali at radeji splatim hypoteku mimoradnou splatkou...

    Tesla je momentalne jediny rozumny EV :( Cekal jsem VW ID3 jako prvni rozumnou konkurenci, ale jak je videt (a podle mych insider informaci) tezce nezvladli softwarovou cast, a tak to porad neni k dispozici.

    Jak Elon rikal... Model S z roku 2013 porad nema konkurenci...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Je to možný, otevřeně přiznávám, že elektrikařině vůbec nerozumím. Upozorňoval jsem jen na to, že ne každá elektroinstalace v každým baráku ustojí nabíjení elektrickýho auta.

    Navíc ne všichni lidi se pohybujou jen mezi vlastníma nemovitostma. Lidi třeba jezdí na chaty ke známým, na chalupu k babičce, která je už stará a nebude chtít ani slyšet o tom, že se jí tam bude překopávat elektrika, lidi dokonce jezdí autama na výlety, kde není vůbec nic. Lidi třeba jezděj pod stan. Jiný lidi třeba jezděj po hradech a zámcích – já zkoušel se Citigo iV blbej Křivoklát, kterej je za rohem, a naštěstí jsem měl dost nabito cestou tam, protože na místě prostě nenabiješ.

    To, že by 99% kupců novejch aut v roce 2020 mohlo mít elektromobil, je prostě komický.
    JANOS
    JANOS --- ---
    LELI: A pro lidi elektrikou nepolibene muzu jeste povyprave o prodouvych chranicich typu A versus typu B. Vyhlasky v Nemecku a jinde prikazuji ze elektromobil se musi nabijet ze zasuvky chranene chranicem typu A (ktery stoji 300 EUR) a ne normalnim typu B (ktery stoji 30 EUR).

    Duvod je zhruba takovy ze elektromobil kteremu probiji stejnosmerna soustava zpatky do zasuvky zpusobi zpetny stejnosmerny proud, ktery i presto ze vse funguje jak ma, postupem casu pomalu zmagnetizuje chranic a ten treba za 1 mesic uz nikdy nikdy nesepne. A pak kdyz nastane porucha (treba si manzelka hodi fen do vany) tak se dotycna osoba upece, a to jen proto ze EV v garazi lehce narusovala stridani proudu kvuli blby nabijecce. Myslim ze to hrozilo zrovna u Zoe nebo podobneho mensiho EV...

    V CR na to vsichni kaslou, v nasi vyhlasce to snad ani neni spomenute.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: To je super. Bohužel v ČR opravdu není moc lidí, co by si mohli dovolit nakoupit akcie čehokoliv za milion.

    Ale jinak je Model 3 a všechny Tesly specifickej v tom, že dává smysl i finančně. Model 3 stojí cca 1,2 – 1,8 M na českým trhu, což víceméně odpovídá třeba ekvivalentnímu BMW řady 3 nebo Mercedesu C nebo tak něčemu. Přitom to, co Model 3 nabízí, je zcela srovnatelný s těma ICE prémiovkama, v lecčems i lepší, plus Model 3 umožňuje díky Superchargerům civilizovanej pohyb po dálnicích západní Evropy, plus většina lidí v týhle cenový kategorii má možnost někde nabíjet.

    Sám bych si, mít rozpočet 1,5 mega na nový auto, koupil Model 3. Pokud bych si nepočkal na Mustang Mach E nebo Enyaq.

    Ale bláboly o tom, jak člověku, kterej má dneska Fabii za 300 tisíc, dává smysl si koupit dvakrát dražší auto s poloviční užitnou hodnotou a tahat po sídlišti kabely, to je fakt mimo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo tohle jsem minul – jak jsi proboha přišel na to, že za 100 000 km ušetříš s elektromobilem proti ICE auto 400 tisíc korun?

    Ano, ušetříš to s Teslou Model X proti ekvivalentnímu benzínovýmu SUV, což bude nějaká magořina typu BMW X5 M50i s vosmiválcem a dvěma turbama, co žere 15 litrů. Ale u Citigo ušetříš proti benzínovýmu s bídou korunu na kilometr a proti CNG verzi, která se donedávna taky vyráběla (nebo proti LPG pandě, která se dělá furt) nejspíš ušetříš s bídou dvacetník.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DUHOS: Počkej, kočárek do Zoe? A to má jako fungovat jak? Viděl jsi to auto někdy? Nebo to myslíš tak, že sklopíš zadní sedačky, abys tam dal kočárek, což ale znamená, že se tam buďto vejde jen jeden dospělej a dítě vpředu, nebo dva dospělý, ale dítě už ne, takže kočárek trochu pozbývá smysl. Pokud jsi teda nemyslel nějakej takovej ten skládací kočárek pro malý děti.

    A proč se to nechytlo?

    Protože ekvivalentně velký, výkonný a vybavený auto na benzín stojí zhruba 300 tisíc korun.

    Náklady na palivo u něčeho jako je Fiat Panda nebo podobná malá mrcha ekvivalentní Zoe (třeba Renault Twingo, kterej tuším stál od 220 tisíc nebo tak něco) jsou tak 1,50 Kč/km. U Zoe budou při velmi optimistickým odhadu 0,50 Kč/km, kdybys dobíjel furt doma, z veřejných nabíječek klidně koruna na kilák.

    Takže aby se ti to vyplatilo, musíš najet se Zoe tak 600 000 km. A to je jen break-even.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Škoda na tom autě prodělává částečně proto, že je postavený na platformě ICE a je narychlo zflikovaný. To je jasný. Ale i Renault, kterej postavil od základu novou Zoe, jí musí prodávat za 800 tisíc, aby to mělo smysl.

    Nikdo na světě neumí udělat elektromobil pod půl mega, co by fungoval a měl rozumnej dojezd. Je to prostě tím, že ta technologie (zejména baterie) je drahá. U auta za půl milionu ti po zaplacení baterek a podobnejch věcí zbude z výrobních nákladů (výroba jako taková je třeba půlka prodejní ceny auta, zbytek je různej overhead od vývoje přes marketing po logistiku) tak 50 tisíc na to, abys vyrobil auto. Což ti dá tak na to Citigo.

    1) Prodlužka byla jedna, zahořela na spojení prodlužka vs. nabíjecí kabel od auta. Prodlužku jako takovou nemůžeš píchnout do auta, protože jaksi nemá ten konektor co to auto. A ne, elektromobily nemají zásuvku na normální kabel.

    2) Může, ale je to složitější než jednou za měsíc dojet na benzínku.

    3) Venkovani, co si koupěj jednu Dacii za 15 let, jsou jednak poměrně malej segment trhu, právě proto, že si kupujou jedno auto za 15 let. Druhak pro ně stejně žádný EV nemůže fungovat, protože potřebujou něco jako Dacii Logan kombi, aby odvezli krámy. A chtějí za to dát 250 tisíc. Elektromobil, co splní jejich požadavky na užitnou hodnotu, bude stát milion a víc. To nemaj.

    A nepohybuju se v bublině pražských motožurnalistů a obchoďáků, pohybuju se prostě mezi normálníma lidma. Většina služebáků dneska nemůže bejt elektrická. Auto pro venkovana, kterej dneska jezdí Dacií Logan, nemůže bejt elektrický. Auto někoho jako jsou moji rodiče, který mají auto na ježdění na chalupu a na výlety, nemůže bejt elektrický, protože jezděj na výlety do míst, kde se nedá dobíjet, 300 km dojezd by jim nestačil a milion na auto nikdy mít nebudou.

    Auto někoho, kdo ho používá na ježdění 10 km do práce a nejezdí jinam než na 50 km vzdálenou chalupu, může bejt elektrický, pokud bude ochotnej dát 500 tisíc za miniauto. Ale ten člověk si může taky koupit třeba Fiat Panda na CNG za asi 250 tisíc a jezdit levnějc.

    Prostě v roce 2020 dává elektromobil pro tak 10% trhu s novýma autama maximálně. Což je pořád o řád víc, než kolik se jich reálně prodá.

    Chorvatsko autem: Je jedno proč. Lidi to dělaj a chtěj to dělat. A kupujou si auta podle toho, co chtěj dělat, ne podle toho, co jim nějakej idiot z internetu řekne, že ma dělat.

    Twizzy: Konstrukčně je to mimo právě kvůli tý velikosti. Tvůj Swift je proti tomu obří auto, Twizzy je spíš motorka se čtyřma kolama. A vážně si myslíš, že si to někdo koupí třeba místo novýho Swifta, kterej stojí asi o kilo míň?

    Octavia za 700k: Pravda, lidi jako soukromý auta kupujou spíš třeba Karoqy, protože dneska jsou u soukromých populárnější SUV. Nic to nemění na mých argumentech. Karoqa za 600k nahradíš elektricky Kiou e-Niro nebo Hyundaiem Kona za cca 1,2M.

    Fabii Combi elektromobilem nenahradíš, protože elektromobil velikostně ekvivalentní Fabii Combi (od 328 tisíc) je... pořád ten Hyundai Kona za milion.
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: muzes mit klidne 10A hlavni jistic

    A taky ruzny 16A jistice nejsou stejny, maj ruznou vypinaci charakteristiku, stary muzou byt vyhraty, ...
    JANOS
    JANOS --- ---
    Cena elektromobilu je osemetna vec... ja kdyz jsem se pred 5 lety rozhodnul ze budu kupovat model 3 az bude v Evrope, koupil jsem akcie firmy Tesla za milion. No a ted mam auto a porad akcie firmy Tesla za milion :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Naprostý minimum je tuším 16A. Třeba v garáži mi tehdy C-Zero (který má nabíjecí výkon nula nula prd, protože má baterky jak z golfovýho vozíku) vyrazilo pojistky. Běžnej malej jistič na chatě, pokud není stavěnej třeba na cirkulárku, to prostě neutáhne. A ty, co to utáhnou, budou třeba Teslu dobíjet tak den a půl.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    LELI: Co jsem četl, tak 400km se Zoe pouze ve městě není takovej problém.. Electro dad říkal, že 480 ve městě. :)

    Ale říkáš, tak je fakt, že co rok, to nějaké vylepšení. Za mě osobně to renault dělá dobře, čímž je schopen držet krok s těma topama nad milion o kterých tu byla řeč. Já osobně vyhlížím Zoe 2017.
    LELI
    LELI --- ---
    DUHOS: ja naopak dost chapu, proc se tu zoe moc nechytlo. U ojetin bacha, zoe je inkrementalne vylepsovany model, lisi se mezi jednotlivymi roky, neni to tak uplne jako klasickej modelovej sedmiletej cyklus. Zoe oproti citigu neni o moc vetsi. Za cenu zoe mas novy citigo a k tomu novy clio. Zoe mi pri nabijeni pulky baterky ukazalo z my 220V zasuvky ukazalo krasnejch 18 hodin (uz pocitaji s shitovejma prodluzkama imho, tak nesosa co by mohlo), na tu 400 km baterku by se cca 200 najet dalo (Tu pulku mi to ukazalo po 88km prahy a okoli, ale nebylo to ekojizdou), dalnice to hrozne redukuje, bylo to v breznu a po dalnici s tim je jizda neprijemna.

    Ele mini je tvrdy jak sutr a nikam nedojede, jako auto na zabavu to neni, do mesta na me moc tvrdy, na cokoli kolem sto km dojezdu uz se tomu budes muset hodne prizpusobovat.

    Za stejny penize jako mini je Citroen DS3 crossback etense, dojezd myslim udavanej 380, realnej nemam jeste zkusenosti po dlouhym testu, na kratky svezeni prekvapilo prijemnym komfortem, je to normalne velky auto, subjektivne platis penize za plnohodnejsi auto nez je zoe a ne o moc vic penez, ale mas tam normalni vybavu a zpracovani bluzsi cenovce auta, dal bych mu prednost pred mini, imho zajimava volba na malej elektromobil.

    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: problem prodluzovacek je jednoduchej a je na nich dokonce castokrat napsanej. Levny prodluzovacky byvaji do 10A, tzn 2200W. Drahy (stavebni) byvaji 16A, tzn 3,5 kW co ti da bezna 16A zasuvka na 16A jistici s dratem ve zdi 3x 2,5mm prurezu (dle norem). Kdyz das na jednu stranu 16A zasuvku, na druhy mas auto ktery bude chtit odebrat co muze a dobijeci bazmek s obyc zastrckou mu rekne ze muze 16A, protoze je na to konstruovanej, tak se o to pokusi a tvoje shitova prodluzovacka holt uprostred pusobi jako 10A tavna pojistka, hodne zjednodusene receno. :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam