• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ano, baterie je drahá (a těžká), proto velká auta s velkou baterií a velkým dojezdem stojí balík. Zmenšení baterie o polovinu pak může znamenat pokles dojezdu o třetinu, hmotnosti o čtvrtinu a ceny o pětinu...

    1)Jak už psal LELI, je to o tom, že jsi použil špatnou prodlužku... Plus teoreticky tam je i riziko popsané JANOS, pokud je to zapojené do okruhu pod jedním chráničem s koupelnou (což je sice poněkud nerozumné, ale věřím, že u rozvodů starších 30ti let relativně běžné...
    2) Může a nemusí.
    3) Dacie si kupují důchodci z Prahy a satelitů, na venkově jim nevěří + krámy se zpravidla vozí v 2. či 3. voze, který už kolikrát ani nemá technickou, nebo (nemají-li vlastního) v sousedovo ohnilém Transitu

    BOBASH: Pokud budu brát spotřebu při ostřejší jízdě po městě okolo 20 kWh/100 km při ceně 5 Kč/KWh (Tj. 1 Kč/Km) v Modelu 3 a spotřebu cca 15 litrů/100 km při ceně 30 Kč/litr (benzín je teď levný) u ekvivalentního BMW (tj. 4,5 Kč/km), tak to tak zhruba vyjde...
    ...plus u spalovače je potřeba relativně často měnit olej, víc se opotřebovávají brzdy...
    ...a samozřejmě, vibrace ICE poškozují konstrukci tak nějak průběžnĕ a už po těch 100 kKm mohou přispět k počátku koroze...
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: problem prodluzovacek je jednoduchej a je na nich dokonce castokrat napsanej. Levny prodluzovacky byvaji do 10A, tzn 2200W. Drahy (stavebni) byvaji 16A, tzn 3,5 kW co ti da bezna 16A zasuvka na 16A jistici s dratem ve zdi 3x 2,5mm prurezu (dle norem). Kdyz das na jednu stranu 16A zasuvku, na druhy mas auto ktery bude chtit odebrat co muze a dobijeci bazmek s obyc zastrckou mu rekne ze muze 16A, protoze je na to konstruovanej, tak se o to pokusi a tvoje shitova prodluzovacka holt uprostred pusobi jako 10A tavna pojistka, hodne zjednodusene receno. :-)
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ve tvých postech je hromada zajímavého info a názorů, ale zároveň několik nesmyslů a strašný generalizace tvejch zkušeností, ale to jen tak na okraj (četl jsem teď 130+)..

    Ale jedna věc mi nedá, ač jsi ji už nakonec zmínil. A to je, že ranault Zoe je auto, které zvládne ujet 400km a jeho cena je pod 1 mega. A na rozdíl třeba od citigo se do něj kočárek vejde. Další věc, že Zoe se dá koupit už za nějakých 400k Kč s dojezdem cca 250km, což furt vychází líp, než nové citigo.

    Já trochu nechápu, že se tu ty Zoe vůbec nechytli, přitom je to do milionu asi nejlepší Elektro. Škoda, protože už přichází jejich čas, kdy by byly ojetiny za zajímavou cenu.
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    BOBASH: ad 3:

    VITEKK
    VITEKK --- ---
    MRAKY: 40tk se spoluucasti 10k nebo 55k se spoluucasti 5k.. Coz je strasny a to mam bonusy skoro na max, ale zas ziju v praze..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a stale treba kalkulovat aj s tym ze tu baterku nemusim vzdy dobijat na 100%, to nie je ako nadrz benzinu, kde tankujem do plna vzdy ked som na stanici, lebo sa mi nechce chodit druhy den tankovat zasa iba 10 litrov, mozem dobijat po troskach vsade kde auto stoji a kde je dostupne nabijanie
    JANOS
    JANOS --- ---
    Pokud ma nekdo 3x10 na chate tak na 30A si dobije Teslu Model 3 LR za 11 hodin, a to je vic nez slusne.
    Zasuvka 1x13 ji dobije za 25 hodin a pri spomaleni na 1x8 za 41 hodin.

    Ale trojfazova zasvuka uz je pohodicka :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    TOMBRIDER: no jasně, tak si nastavíš nabíjení 1kW, což jsou 4-6km/hod jestli dobře počítám
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    TOMBRIDER: myslím silná 3f, min 3x16A
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Těhlech chat je strašně moc. Píšu z vlastní zkušenosti. Například
    poslední co sem dělal rekonstrukci rozvodů byla v Davli. A nový majitel byl dost překvapený že víc jak 3x10 mu nepovolí....
    Chaty moc v centrech měst nebývají. Naopak drtivá většina je jak píšeš v zapadlých koutech. Mám na mysli chaty, ne chalupy co jsou normální venkovská stavení, co užívají lufťáci.. Tam už bývá i třífázová přípojka a je to úplně o něčem jiném..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tak si nastavis dobijaci prud 5A to mas jak varnu kanvicu a holt cez noc nedobijes 200 ale iba 100km dojazdu
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TOMBRIDER: Záleží... Těch slabých přípojek IMHO zas tolik nebude - max ve fakt zapadlých koutech, kde byla chatová kolonie dodatečně legalizována.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JIMIQ: tady jde o to že hlavní jistič na chalupě/chatě může být slabý. Klidně ještě původní bakelitovej jistič 10A, v lepším případě 3x10A, a nepovolí ti tam větší kvůli slabé přípojce na celou chatovou oblast..
    JANOS
    JANOS --- ---
    Prodluzkou bude tect proud 13A nonstop 24 hodin. To je problem u levnych smejdu, ktere maji mekke plasty a jinak nekvalitni pajeni. Protoze to vyvola netrivialni zahrivani.

    Taky je dulezite aby takove prodluzka se rozmotala, protoze kdyz je namotana na bubnu tak v ni indukuje elektricky proud (sic) a vyrabit jeste vic tepla.

    Proste vetsina 'zahradnich' komponentu neni delana na to aby skrze ni proteklo 13A po dobu nekolika tydnu kazdy rok (Kdyz nekdo nabiji porad tou samou prodluzkou a najezdi 20.000km) a proto se vyrazne doporucuje wallbox s poradnou zasuvkou na EV. Ta ma vyhody ze nejiskri, nemekne teplem a vysokym proudem atd.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hlavne tu predlzovacku nemajte namotanu na bubne inak sa pekne rozhajcuje

    Nabijanie z domácej zasuvky - Tesla Club Slovakia
    https://teslaclub.sk/...fórum/nabíjacie-štandardy-a-infraštruktúra/14713-nabijanie-z-domácej-zasuvky
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Škoda na tom údajně prodělává, to jsem slyšel taky, ale to je dáno hlavně tím, že je to celkově neefejtivní korporátní moloch, co navíc EV neumí a snaží se to nějak zflikovat drahou improvizací.

    A pořád tu je to, že ve chvíli, kdy s tím autem najedeš 100 kkm, tak jsi ušetřil cca 300-400 kKč, což při nájezdu okolo 10kKm ročně a technické životnosti vozu cca 20 let znamená rezervu cca 600 kKc oproti ICE verzi.

    1) "spojení prodlužek" - takže 2 nebo víc low-end prodlužek, kdy některá v řetězci zahořela "na straně u auta"...

    2) I běžný člověk z města může obden (dojezd max do 200km) nebo jednou za týden (dojezd max do 500km) zastavit u dobíječky a udržovat SoC na 80-90 %

    3) Ten exotický segment trhu o velikosti cca 1% je sice možná "většina kupců nových aut v Praze", ale celkově určitě ne - tím jsou spíše venkované, kteří obecně mají 1 auto, kde jsou prvními majiteli, parkuje v garáži a jezdí s ním do práce a pak 2-3 auta v různém stadiu rozpadu zaparkovaná před domem, ve kterých vozí pytle s cementem.

    Ne, Ty se nepohybuješ v reálném světě. Ty se pohybuješ v bublině pražských motožurnalistů a obchoďáků.

    BOBASH: Jet do Chorvatska autem...? U Jednorožce PROČ...? Civilizovaný člověk tam poletí letadlem a půjčí si auto tam...

    BOBASH: Velikost OK, cena OK, ale konstrukčně je to mimo - nedovedu si třeba představit, jak bych v tom odvezl skříň z IKEA - což do mého Swiftu nějak nacpu, když nedovřu kufr...

    BOBASH: Octavie za 700k je spíš auto do fleetu.
    Neznám nikoho, kdo by si ho koupil pro sebe. Buď si koupí celá rodina BMW X5, protože "tank do pražského provozu", venkovani zas kupují jako "primární auto" spíš Fabii Combi v nejslabší motorizaci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: nechápu ten problém s jističem na chalupě, v autě se dá nastavit dobíjecí výkon, ne? Nebo to neumí každé EV?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tuto typek riesil predlzovacku 55m a funguje

    Aky kabel na 2.3kW? - Tesla Club Slovakia
    https://teslaclub.sk/forum/všeobecné-fórum/technicky/54487-aky-kabel-na-2-3kw
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Hele s tím napojením přes prodlužku. To mě zajímá.
    Naprosto chápu zákaz /nedoporučení výrobce.
    Snaží se tím eliminovat idioty.
    Kolik tam teče ampér při dobíjení?
    Jinak prodlužka je jen zástrčka a zásuvka, aneb úplně stejná zásuvka jako ve zdi.
    Kam se to připojuje.
    Kabel prodlužky je věc druhá. Levné ho mají klidně pod 1mm.
    Takže udělat si vlastní z kabelu co má vodiče 2,5mm tak se z toho aspoň 20m prodlužka určitě udělat dá.(metr kabelu stojí 26,- a zasuvku a zástrčku nekoupím nejlevnější ale třeba od legrandu cca 100,-)
    Když budu vlastnit elektromobil co si hodlám nechat a nemám ho jen půjčený. Tak si tu zasuvku prostě nechám udělat u parkovacího stání co je beztak někde hned u chalupy.
    Jestli je to ale jen dřevěná boudička co má hlavní 1x 10A, tak to je jiná, tam se kromě komplet výměny el. instalace nedá moc vymýšlet..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Napíšu. Zatím můžu sloužit recenzí Mini Cooper SE, ale až zejtra. Mimochodem, to auto je skvělý a podle mě k Mini ta elektrika skvěle sedí. Ale prostě se to nedá používat jako hlavní auto, protože to kurva nedojede do Brna :)

    COMODOR_FALKON: Jinak ještě takovej typickej českej use case. Zkus si dojet s čímkoliv co má dojezd pod 500 km do Chorvatska na dovolenou.

    Já mám v plánu to zkusit s Enyaqem, až bude v novinářským fleetu (s tím co má největší dojezd, tedy 500 km), a myslím, že to bude trochu challenge. Jet tam třeba s tím Mini by bylo tak na tři dny.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: jo souhlasím s tebou ale momentálně je to pro lidi ze sídliště unreal


    BOBASH: moc prosím abys sem napsal recenzi :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam