• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ano, baterie je drahá (a těžká), proto velká auta s velkou baterií a velkým dojezdem stojí balík. Zmenšení baterie o polovinu pak může znamenat pokles dojezdu o třetinu, hmotnosti o čtvrtinu a ceny o pětinu...

    1)Jak už psal LELI, je to o tom, že jsi použil špatnou prodlužku... Plus teoreticky tam je i riziko popsané JANOS, pokud je to zapojené do okruhu pod jedním chráničem s koupelnou (což je sice poněkud nerozumné, ale věřím, že u rozvodů starších 30ti let relativně běžné...
    2) Může a nemusí.
    3) Dacie si kupují důchodci z Prahy a satelitů, na venkově jim nevěří + krámy se zpravidla vozí v 2. či 3. voze, který už kolikrát ani nemá technickou, nebo (nemají-li vlastního) v sousedovo ohnilém Transitu

    BOBASH: Pokud budu brát spotřebu při ostřejší jízdě po městě okolo 20 kWh/100 km při ceně 5 Kč/KWh (Tj. 1 Kč/Km) v Modelu 3 a spotřebu cca 15 litrů/100 km při ceně 30 Kč/litr (benzín je teď levný) u ekvivalentního BMW (tj. 4,5 Kč/km), tak to tak zhruba vyjde...
    ...plus u spalovače je potřeba relativně často měnit olej, víc se opotřebovávají brzdy...
    ...a samozřejmě, vibrace ICE poškozují konstrukci tak nějak průběžnĕ a už po těch 100 kKm mohou přispět k počátku koroze...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Škoda na tom autě prodělává částečně proto, že je postavený na platformě ICE a je narychlo zflikovaný. To je jasný. Ale i Renault, kterej postavil od základu novou Zoe, jí musí prodávat za 800 tisíc, aby to mělo smysl.

    Nikdo na světě neumí udělat elektromobil pod půl mega, co by fungoval a měl rozumnej dojezd. Je to prostě tím, že ta technologie (zejména baterie) je drahá. U auta za půl milionu ti po zaplacení baterek a podobnejch věcí zbude z výrobních nákladů (výroba jako taková je třeba půlka prodejní ceny auta, zbytek je různej overhead od vývoje přes marketing po logistiku) tak 50 tisíc na to, abys vyrobil auto. Což ti dá tak na to Citigo.

    1) Prodlužka byla jedna, zahořela na spojení prodlužka vs. nabíjecí kabel od auta. Prodlužku jako takovou nemůžeš píchnout do auta, protože jaksi nemá ten konektor co to auto. A ne, elektromobily nemají zásuvku na normální kabel.

    2) Může, ale je to složitější než jednou za měsíc dojet na benzínku.

    3) Venkovani, co si koupěj jednu Dacii za 15 let, jsou jednak poměrně malej segment trhu, právě proto, že si kupujou jedno auto za 15 let. Druhak pro ně stejně žádný EV nemůže fungovat, protože potřebujou něco jako Dacii Logan kombi, aby odvezli krámy. A chtějí za to dát 250 tisíc. Elektromobil, co splní jejich požadavky na užitnou hodnotu, bude stát milion a víc. To nemaj.

    A nepohybuju se v bublině pražských motožurnalistů a obchoďáků, pohybuju se prostě mezi normálníma lidma. Většina služebáků dneska nemůže bejt elektrická. Auto pro venkovana, kterej dneska jezdí Dacií Logan, nemůže bejt elektrický. Auto někoho jako jsou moji rodiče, který mají auto na ježdění na chalupu a na výlety, nemůže bejt elektrický, protože jezděj na výlety do míst, kde se nedá dobíjet, 300 km dojezd by jim nestačil a milion na auto nikdy mít nebudou.

    Auto někoho, kdo ho používá na ježdění 10 km do práce a nejezdí jinam než na 50 km vzdálenou chalupu, může bejt elektrický, pokud bude ochotnej dát 500 tisíc za miniauto. Ale ten člověk si může taky koupit třeba Fiat Panda na CNG za asi 250 tisíc a jezdit levnějc.

    Prostě v roce 2020 dává elektromobil pro tak 10% trhu s novýma autama maximálně. Což je pořád o řád víc, než kolik se jich reálně prodá.

    Chorvatsko autem: Je jedno proč. Lidi to dělaj a chtěj to dělat. A kupujou si auta podle toho, co chtěj dělat, ne podle toho, co jim nějakej idiot z internetu řekne, že ma dělat.

    Twizzy: Konstrukčně je to mimo právě kvůli tý velikosti. Tvůj Swift je proti tomu obří auto, Twizzy je spíš motorka se čtyřma kolama. A vážně si myslíš, že si to někdo koupí třeba místo novýho Swifta, kterej stojí asi o kilo míň?

    Octavia za 700k: Pravda, lidi jako soukromý auta kupujou spíš třeba Karoqy, protože dneska jsou u soukromých populárnější SUV. Nic to nemění na mých argumentech. Karoqa za 600k nahradíš elektricky Kiou e-Niro nebo Hyundaiem Kona za cca 1,2M.

    Fabii Combi elektromobilem nenahradíš, protože elektromobil velikostně ekvivalentní Fabii Combi (od 328 tisíc) je... pořád ten Hyundai Kona za milion.
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: muzes mit klidne 10A hlavni jistic

    A taky ruzny 16A jistice nejsou stejny, maj ruznou vypinaci charakteristiku, stary muzou byt vyhraty, ...
    JANOS
    JANOS --- ---
    Cena elektromobilu je osemetna vec... ja kdyz jsem se pred 5 lety rozhodnul ze budu kupovat model 3 az bude v Evrope, koupil jsem akcie firmy Tesla za milion. No a ted mam auto a porad akcie firmy Tesla za milion :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Naprostý minimum je tuším 16A. Třeba v garáži mi tehdy C-Zero (který má nabíjecí výkon nula nula prd, protože má baterky jak z golfovýho vozíku) vyrazilo pojistky. Běžnej malej jistič na chatě, pokud není stavěnej třeba na cirkulárku, to prostě neutáhne. A ty, co to utáhnou, budou třeba Teslu dobíjet tak den a půl.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    LELI: Co jsem četl, tak 400km se Zoe pouze ve městě není takovej problém.. Electro dad říkal, že 480 ve městě. :)

    Ale říkáš, tak je fakt, že co rok, to nějaké vylepšení. Za mě osobně to renault dělá dobře, čímž je schopen držet krok s těma topama nad milion o kterých tu byla řeč. Já osobně vyhlížím Zoe 2017.
    LELI
    LELI --- ---
    DUHOS: ja naopak dost chapu, proc se tu zoe moc nechytlo. U ojetin bacha, zoe je inkrementalne vylepsovany model, lisi se mezi jednotlivymi roky, neni to tak uplne jako klasickej modelovej sedmiletej cyklus. Zoe oproti citigu neni o moc vetsi. Za cenu zoe mas novy citigo a k tomu novy clio. Zoe mi pri nabijeni pulky baterky ukazalo z my 220V zasuvky ukazalo krasnejch 18 hodin (uz pocitaji s shitovejma prodluzkama imho, tak nesosa co by mohlo), na tu 400 km baterku by se cca 200 najet dalo (Tu pulku mi to ukazalo po 88km prahy a okoli, ale nebylo to ekojizdou), dalnice to hrozne redukuje, bylo to v breznu a po dalnici s tim je jizda neprijemna.

    Ele mini je tvrdy jak sutr a nikam nedojede, jako auto na zabavu to neni, do mesta na me moc tvrdy, na cokoli kolem sto km dojezdu uz se tomu budes muset hodne prizpusobovat.

    Za stejny penize jako mini je Citroen DS3 crossback etense, dojezd myslim udavanej 380, realnej nemam jeste zkusenosti po dlouhym testu, na kratky svezeni prekvapilo prijemnym komfortem, je to normalne velky auto, subjektivne platis penize za plnohodnejsi auto nez je zoe a ne o moc vic penez, ale mas tam normalni vybavu a zpracovani bluzsi cenovce auta, dal bych mu prednost pred mini, imho zajimava volba na malej elektromobil.

    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: problem prodluzovacek je jednoduchej a je na nich dokonce castokrat napsanej. Levny prodluzovacky byvaji do 10A, tzn 2200W. Drahy (stavebni) byvaji 16A, tzn 3,5 kW co ti da bezna 16A zasuvka na 16A jistici s dratem ve zdi 3x 2,5mm prurezu (dle norem). Kdyz das na jednu stranu 16A zasuvku, na druhy mas auto ktery bude chtit odebrat co muze a dobijeci bazmek s obyc zastrckou mu rekne ze muze 16A, protoze je na to konstruovanej, tak se o to pokusi a tvoje shitova prodluzovacka holt uprostred pusobi jako 10A tavna pojistka, hodne zjednodusene receno. :-)
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ve tvých postech je hromada zajímavého info a názorů, ale zároveň několik nesmyslů a strašný generalizace tvejch zkušeností, ale to jen tak na okraj (četl jsem teď 130+)..

    Ale jedna věc mi nedá, ač jsi ji už nakonec zmínil. A to je, že ranault Zoe je auto, které zvládne ujet 400km a jeho cena je pod 1 mega. A na rozdíl třeba od citigo se do něj kočárek vejde. Další věc, že Zoe se dá koupit už za nějakých 400k Kč s dojezdem cca 250km, což furt vychází líp, než nové citigo.

    Já trochu nechápu, že se tu ty Zoe vůbec nechytli, přitom je to do milionu asi nejlepší Elektro. Škoda, protože už přichází jejich čas, kdy by byly ojetiny za zajímavou cenu.
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    BOBASH: ad 3:

    VITEKK
    VITEKK --- ---
    MRAKY: 40tk se spoluucasti 10k nebo 55k se spoluucasti 5k.. Coz je strasny a to mam bonusy skoro na max, ale zas ziju v praze..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a stale treba kalkulovat aj s tym ze tu baterku nemusim vzdy dobijat na 100%, to nie je ako nadrz benzinu, kde tankujem do plna vzdy ked som na stanici, lebo sa mi nechce chodit druhy den tankovat zasa iba 10 litrov, mozem dobijat po troskach vsade kde auto stoji a kde je dostupne nabijanie
    JANOS
    JANOS --- ---
    Pokud ma nekdo 3x10 na chate tak na 30A si dobije Teslu Model 3 LR za 11 hodin, a to je vic nez slusne.
    Zasuvka 1x13 ji dobije za 25 hodin a pri spomaleni na 1x8 za 41 hodin.

    Ale trojfazova zasvuka uz je pohodicka :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    TOMBRIDER: no jasně, tak si nastavíš nabíjení 1kW, což jsou 4-6km/hod jestli dobře počítám
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    TOMBRIDER: myslím silná 3f, min 3x16A
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Těhlech chat je strašně moc. Píšu z vlastní zkušenosti. Například
    poslední co sem dělal rekonstrukci rozvodů byla v Davli. A nový majitel byl dost překvapený že víc jak 3x10 mu nepovolí....
    Chaty moc v centrech měst nebývají. Naopak drtivá většina je jak píšeš v zapadlých koutech. Mám na mysli chaty, ne chalupy co jsou normální venkovská stavení, co užívají lufťáci.. Tam už bývá i třífázová přípojka a je to úplně o něčem jiném..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tak si nastavis dobijaci prud 5A to mas jak varnu kanvicu a holt cez noc nedobijes 200 ale iba 100km dojazdu
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TOMBRIDER: Záleží... Těch slabých přípojek IMHO zas tolik nebude - max ve fakt zapadlých koutech, kde byla chatová kolonie dodatečně legalizována.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JIMIQ: tady jde o to že hlavní jistič na chalupě/chatě může být slabý. Klidně ještě původní bakelitovej jistič 10A, v lepším případě 3x10A, a nepovolí ti tam větší kvůli slabé přípojce na celou chatovou oblast..
    JANOS
    JANOS --- ---
    Prodluzkou bude tect proud 13A nonstop 24 hodin. To je problem u levnych smejdu, ktere maji mekke plasty a jinak nekvalitni pajeni. Protoze to vyvola netrivialni zahrivani.

    Taky je dulezite aby takove prodluzka se rozmotala, protoze kdyz je namotana na bubnu tak v ni indukuje elektricky proud (sic) a vyrabit jeste vic tepla.

    Proste vetsina 'zahradnich' komponentu neni delana na to aby skrze ni proteklo 13A po dobu nekolika tydnu kazdy rok (Kdyz nekdo nabiji porad tou samou prodluzkou a najezdi 20.000km) a proto se vyrazne doporucuje wallbox s poradnou zasuvkou na EV. Ta ma vyhody ze nejiskri, nemekne teplem a vysokym proudem atd.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hlavne tu predlzovacku nemajte namotanu na bubne inak sa pekne rozhajcuje

    Nabijanie z domácej zasuvky - Tesla Club Slovakia
    https://teslaclub.sk/...fórum/nabíjacie-štandardy-a-infraštruktúra/14713-nabijanie-z-domácej-zasuvky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam