• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: To je super. Bohužel v ČR opravdu není moc lidí, co by si mohli dovolit nakoupit akcie čehokoliv za milion.

    Ale jinak je Model 3 a všechny Tesly specifickej v tom, že dává smysl i finančně. Model 3 stojí cca 1,2 – 1,8 M na českým trhu, což víceméně odpovídá třeba ekvivalentnímu BMW řady 3 nebo Mercedesu C nebo tak něčemu. Přitom to, co Model 3 nabízí, je zcela srovnatelný s těma ICE prémiovkama, v lecčems i lepší, plus Model 3 umožňuje díky Superchargerům civilizovanej pohyb po dálnicích západní Evropy, plus většina lidí v týhle cenový kategorii má možnost někde nabíjet.

    Sám bych si, mít rozpočet 1,5 mega na nový auto, koupil Model 3. Pokud bych si nepočkal na Mustang Mach E nebo Enyaq.

    Ale bláboly o tom, jak člověku, kterej má dneska Fabii za 300 tisíc, dává smysl si koupit dvakrát dražší auto s poloviční užitnou hodnotou a tahat po sídlišti kabely, to je fakt mimo.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Cena elektromobilu je osemetna vec... ja kdyz jsem se pred 5 lety rozhodnul ze budu kupovat model 3 az bude v Evrope, koupil jsem akcie firmy Tesla za milion. No a ted mam auto a porad akcie firmy Tesla za milion :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Naprostý minimum je tuším 16A. Třeba v garáži mi tehdy C-Zero (který má nabíjecí výkon nula nula prd, protože má baterky jak z golfovýho vozíku) vyrazilo pojistky. Běžnej malej jistič na chatě, pokud není stavěnej třeba na cirkulárku, to prostě neutáhne. A ty, co to utáhnou, budou třeba Teslu dobíjet tak den a půl.
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    LELI: Co jsem četl, tak 400km se Zoe pouze ve městě není takovej problém.. Electro dad říkal, že 480 ve městě. :)

    Ale říkáš, tak je fakt, že co rok, to nějaké vylepšení. Za mě osobně to renault dělá dobře, čímž je schopen držet krok s těma topama nad milion o kterých tu byla řeč. Já osobně vyhlížím Zoe 2017.
    LELI
    LELI --- ---
    DUHOS: ja naopak dost chapu, proc se tu zoe moc nechytlo. U ojetin bacha, zoe je inkrementalne vylepsovany model, lisi se mezi jednotlivymi roky, neni to tak uplne jako klasickej modelovej sedmiletej cyklus. Zoe oproti citigu neni o moc vetsi. Za cenu zoe mas novy citigo a k tomu novy clio. Zoe mi pri nabijeni pulky baterky ukazalo z my 220V zasuvky ukazalo krasnejch 18 hodin (uz pocitaji s shitovejma prodluzkama imho, tak nesosa co by mohlo), na tu 400 km baterku by se cca 200 najet dalo (Tu pulku mi to ukazalo po 88km prahy a okoli, ale nebylo to ekojizdou), dalnice to hrozne redukuje, bylo to v breznu a po dalnici s tim je jizda neprijemna.

    Ele mini je tvrdy jak sutr a nikam nedojede, jako auto na zabavu to neni, do mesta na me moc tvrdy, na cokoli kolem sto km dojezdu uz se tomu budes muset hodne prizpusobovat.

    Za stejny penize jako mini je Citroen DS3 crossback etense, dojezd myslim udavanej 380, realnej nemam jeste zkusenosti po dlouhym testu, na kratky svezeni prekvapilo prijemnym komfortem, je to normalne velky auto, subjektivne platis penize za plnohodnejsi auto nez je zoe a ne o moc vic penez, ale mas tam normalni vybavu a zpracovani bluzsi cenovce auta, dal bych mu prednost pred mini, imho zajimava volba na malej elektromobil.

    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: problem prodluzovacek je jednoduchej a je na nich dokonce castokrat napsanej. Levny prodluzovacky byvaji do 10A, tzn 2200W. Drahy (stavebni) byvaji 16A, tzn 3,5 kW co ti da bezna 16A zasuvka na 16A jistici s dratem ve zdi 3x 2,5mm prurezu (dle norem). Kdyz das na jednu stranu 16A zasuvku, na druhy mas auto ktery bude chtit odebrat co muze a dobijeci bazmek s obyc zastrckou mu rekne ze muze 16A, protoze je na to konstruovanej, tak se o to pokusi a tvoje shitova prodluzovacka holt uprostred pusobi jako 10A tavna pojistka, hodne zjednodusene receno. :-)
    DUHOS
    DUHOS --- ---
    BOBASH: Ve tvých postech je hromada zajímavého info a názorů, ale zároveň několik nesmyslů a strašný generalizace tvejch zkušeností, ale to jen tak na okraj (četl jsem teď 130+)..

    Ale jedna věc mi nedá, ač jsi ji už nakonec zmínil. A to je, že ranault Zoe je auto, které zvládne ujet 400km a jeho cena je pod 1 mega. A na rozdíl třeba od citigo se do něj kočárek vejde. Další věc, že Zoe se dá koupit už za nějakých 400k Kč s dojezdem cca 250km, což furt vychází líp, než nové citigo.

    Já trochu nechápu, že se tu ty Zoe vůbec nechytli, přitom je to do milionu asi nejlepší Elektro. Škoda, protože už přichází jejich čas, kdy by byly ojetiny za zajímavou cenu.
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    BOBASH: ad 3:

    VITEKK
    VITEKK --- ---
    MRAKY: 40tk se spoluucasti 10k nebo 55k se spoluucasti 5k.. Coz je strasny a to mam bonusy skoro na max, ale zas ziju v praze..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a stale treba kalkulovat aj s tym ze tu baterku nemusim vzdy dobijat na 100%, to nie je ako nadrz benzinu, kde tankujem do plna vzdy ked som na stanici, lebo sa mi nechce chodit druhy den tankovat zasa iba 10 litrov, mozem dobijat po troskach vsade kde auto stoji a kde je dostupne nabijanie
    JANOS
    JANOS --- ---
    Pokud ma nekdo 3x10 na chate tak na 30A si dobije Teslu Model 3 LR za 11 hodin, a to je vic nez slusne.
    Zasuvka 1x13 ji dobije za 25 hodin a pri spomaleni na 1x8 za 41 hodin.

    Ale trojfazova zasvuka uz je pohodicka :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    TOMBRIDER: no jasně, tak si nastavíš nabíjení 1kW, což jsou 4-6km/hod jestli dobře počítám
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    TOMBRIDER: myslím silná 3f, min 3x16A
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    COMODOR_FALKON: Těhlech chat je strašně moc. Píšu z vlastní zkušenosti. Například
    poslední co sem dělal rekonstrukci rozvodů byla v Davli. A nový majitel byl dost překvapený že víc jak 3x10 mu nepovolí....
    Chaty moc v centrech měst nebývají. Naopak drtivá většina je jak píšeš v zapadlých koutech. Mám na mysli chaty, ne chalupy co jsou normální venkovská stavení, co užívají lufťáci.. Tam už bývá i třífázová přípojka a je to úplně o něčem jiném..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tak si nastavis dobijaci prud 5A to mas jak varnu kanvicu a holt cez noc nedobijes 200 ale iba 100km dojazdu
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    TOMBRIDER: Záleží... Těch slabých přípojek IMHO zas tolik nebude - max ve fakt zapadlých koutech, kde byla chatová kolonie dodatečně legalizována.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    JIMIQ: tady jde o to že hlavní jistič na chalupě/chatě může být slabý. Klidně ještě původní bakelitovej jistič 10A, v lepším případě 3x10A, a nepovolí ti tam větší kvůli slabé přípojce na celou chatovou oblast..
    JANOS
    JANOS --- ---
    Prodluzkou bude tect proud 13A nonstop 24 hodin. To je problem u levnych smejdu, ktere maji mekke plasty a jinak nekvalitni pajeni. Protoze to vyvola netrivialni zahrivani.

    Taky je dulezite aby takove prodluzka se rozmotala, protoze kdyz je namotana na bubnu tak v ni indukuje elektricky proud (sic) a vyrabit jeste vic tepla.

    Proste vetsina 'zahradnich' komponentu neni delana na to aby skrze ni proteklo 13A po dobu nekolika tydnu kazdy rok (Kdyz nekdo nabiji porad tou samou prodluzkou a najezdi 20.000km) a proto se vyrazne doporucuje wallbox s poradnou zasuvkou na EV. Ta ma vyhody ze nejiskri, nemekne teplem a vysokym proudem atd.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hlavne tu predlzovacku nemajte namotanu na bubne inak sa pekne rozhajcuje

    Nabijanie z domácej zasuvky - Tesla Club Slovakia
    https://teslaclub.sk/...fórum/nabíjacie-štandardy-a-infraštruktúra/14713-nabijanie-z-domácej-zasuvky
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Škoda na tom údajně prodělává, to jsem slyšel taky, ale to je dáno hlavně tím, že je to celkově neefejtivní korporátní moloch, co navíc EV neumí a snaží se to nějak zflikovat drahou improvizací.

    A pořád tu je to, že ve chvíli, kdy s tím autem najedeš 100 kkm, tak jsi ušetřil cca 300-400 kKč, což při nájezdu okolo 10kKm ročně a technické životnosti vozu cca 20 let znamená rezervu cca 600 kKc oproti ICE verzi.

    1) "spojení prodlužek" - takže 2 nebo víc low-end prodlužek, kdy některá v řetězci zahořela "na straně u auta"...

    2) I běžný člověk z města může obden (dojezd max do 200km) nebo jednou za týden (dojezd max do 500km) zastavit u dobíječky a udržovat SoC na 80-90 %

    3) Ten exotický segment trhu o velikosti cca 1% je sice možná "většina kupců nových aut v Praze", ale celkově určitě ne - tím jsou spíše venkované, kteří obecně mají 1 auto, kde jsou prvními majiteli, parkuje v garáži a jezdí s ním do práce a pak 2-3 auta v různém stadiu rozpadu zaparkovaná před domem, ve kterých vozí pytle s cementem.

    Ne, Ty se nepohybuješ v reálném světě. Ty se pohybuješ v bublině pražských motožurnalistů a obchoďáků.

    BOBASH: Jet do Chorvatska autem...? U Jednorožce PROČ...? Civilizovaný člověk tam poletí letadlem a půjčí si auto tam...

    BOBASH: Velikost OK, cena OK, ale konstrukčně je to mimo - nedovedu si třeba představit, jak bych v tom odvezl skříň z IKEA - což do mého Swiftu nějak nacpu, když nedovřu kufr...

    BOBASH: Octavie za 700k je spíš auto do fleetu.
    Neznám nikoho, kdo by si ho koupil pro sebe. Buď si koupí celá rodina BMW X5, protože "tank do pražského provozu", venkovani zas kupují jako "primární auto" spíš Fabii Combi v nejslabší motorizaci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: nechápu ten problém s jističem na chalupě, v autě se dá nastavit dobíjecí výkon, ne? Nebo to neumí každé EV?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam