• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Me ta problematika tech elektrovozitek pripomina historicky doby kdy se zacal rozvijet automobilismus. Auta melo jen par lidi, benzin se kupoval v lekarne - treba vila kde mame kancelar ma na pozemku dvougaraz velikosti prumerneho rodinneho domku, ktera obsahuje i vlastni tank na benzin s cerpaci stanici. Muj prastrejda mel jednu z tech prvnich tatrovek a jet s rodinou na vylet bylo dobrodruzstvi, kde se predem planovaly pohonny hmoty, nahradni dily a proviant.

    Sam sebe pocitam spis k mase dezinteresovanych: od auta ocekavam aby bez jakekoli pece proste fungovalo a umoznilo mi v relativnim komfortu dojet tam kam potrebuju, kdykoli, lhostejno jak daleko a jak rychle budu chtit jet.

    A vzhledem k tomu ze jsem v mene obydlenych oblastech USA obcas opravdu dojizdel k jedine pumpe v okruhu sto mil spis na benzinove vypary, tak jsem mozna na tuhle problematiku trochu precitlivelej ;) Kazdopadne, kdyz u pumpy dam plnou a pocitac mi ukaze dojezd pres 1000 km tak to na me pusobi uklidnujicim dojmem, moje motorka ma dojezd zhruba 400 km a uz me to stressuje kyz jedu nejakou delsi streku pres par horskejch pasu :)

    Ale pokud se jednoho dne proti vsem ocekavanim elektromobilita dostane na uroven myho dieselu, tak me osobne je uplne jedno co moje auto postrkuje dopredu a klidne si nejaky to elektrovozitko koupim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Obecně se prodlužky používat nesmí. Určitě to půjde nějak udělat, ale není to věc, kterou chceš dělat pravidelně. Plus je to věc, která se dá udělat jen když jsi doma nebo na chalupě nebo u příbuzných.

    Když přijedeš na návštěvu nebo na pracovní schůzku, tak je dost blbý si říkat o prodlužku. Před 10 lety to byla aspoň zajímavost (pamatuju si, jak jsem přišel do Bageterie Boulevard na Karlíně, jestli si můžu nabít auto), ale když budeš pravidelně někam jezdit a tahat tam jejich elektriku, nebudou tě mít rádi. Pokud nejsi úplnej asociál, tak nechceš bejt tenhle člověk.

    2) Tys to nezkoušel v praxi. Je to otravný. Dělá to z elektromobilu věc, která snižuje tvůj komfort života oproti ICE. To nikdo nepodstoupí bez toho, aby z toho měl nějakou zásadní výhodu.

    3) Já na vesnicích vídám Dacií dost. Ale ono je jedno, jestli si koupí Dacii Logan MCV nebo Fabii Combi. V obou případech je ekvivalentní elektrický auto 2-4x dražší. A vozit krámy v autě bez technický (což mimochodem popírá možnost fungovat jen s EV, EV jako jedno z aut je funkční řešení pro kde koho) jde možná po vesnici a okolí (ale taky už to teda na vesnicích nevídám). Ale chci vidět člověka z vesnice, jak pojede na tejdenní nákup do Globusu v Zoe nebo Citigo iV.

    Opět, já s těma autama jezdil. Do Citigo se nevejde můj nákup na tejden, pokud nechci sklápět sedačky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, velká auta s velkou baterkou stojí balík. Ale velká auta s velkým benzínovým motorem stojí taky balík a tak se u velkýho, výkonnýho auta ty náklady na baterii "schovají".

    Tesla Model 3 stojí stejně jako odpovídající auto na benzín, větší Tesly taky. Stejně tak třeba Mustang Mach E odpovídá benzínovýmu SUV podobný kategorie, a tak dále.

    Ale u malých aut posune elektrifikace cenu na nesmyslnou úroveň, ať děláš co děláš.

    Spousta výrobců samozřejmě zkusila to, o čem mluvíš a udělali auta s malou baterií. Naprostý minimum, aby se dalo s autem fungovat alespoň nějak, je cca 200-250 kilometrů, tedy baterka o třeba 35 kWh. S takovýma bateriema máme na trhu:

    Hondu e – 35,5 kWh, 220 km dojezd, velikostně asi jako tvůj Swift, možná menší. 900 tisíc korun
    Mazda MX-30 – 35,5 kWh, dojezd 200 kombinovaný, 262 km po městě, velikostně jako Mazda CX-3, která stojí od 483 000 Kč. Cena: 854 000 Kč.
    Peugeot E-208, 50 kWh, dojezd 340 km, cena 820 tisíc. Základní 208 začíná na 299 000 Kč.
    Renault Zoe – dojezd 395 km, cena "již od" asi 860 tisíc. Velikostně ekvivalentní Renaultu Twingo za 250.
    Renault Twizzy, dojezd 100 km, cena 350 tisíc. Velikostně a funkčně ekvivalentní... nevím čemu, možná takovýmu tomu autu co můžeš řídit od 16. Nebo skútru se střechou.
    Smart ForTwo - dojezd už jsem línej hledat, bude to zase něco tak akorát do města. Cena? 570 tisíc.

    A u malých aut ani nenastane úspora na palivu, nebo nebude tak zásadní. Najezdí se s nima míň kilometrů a malý spalovací auta míň žerou. S něčím jako je Swift nebo Fiat Panda můžeš jezdit i po městě za 7, mimo město třeba za 5 litrů. Když chceš šetřit, můžeš si to koupit na plyn. Fiat Panda na plyn stojí 253 000 korun a nabídne cca stejnou užitnou hodnotu jako Zoe nebo Honda e, který stojej víc než trojnásobek, při rozdílu v provozních nákladech maximálně v desítkách haléřů. Při pravidelným nabíjení na veřejnejch nabíječkách může být ta Panda i levnější na provoz.

    Takže, proč že by měl ten běžnej řidič tahat z okna prodlužku a plánovat si cesty přes nákupák, když si prostě může koupit něco, co funguje?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ano, baterie je drahá (a těžká), proto velká auta s velkou baterií a velkým dojezdem stojí balík. Zmenšení baterie o polovinu pak může znamenat pokles dojezdu o třetinu, hmotnosti o čtvrtinu a ceny o pětinu...

    1)Jak už psal LELI, je to o tom, že jsi použil špatnou prodlužku... Plus teoreticky tam je i riziko popsané JANOS, pokud je to zapojené do okruhu pod jedním chráničem s koupelnou (což je sice poněkud nerozumné, ale věřím, že u rozvodů starších 30ti let relativně běžné...
    2) Může a nemusí.
    3) Dacie si kupují důchodci z Prahy a satelitů, na venkově jim nevěří + krámy se zpravidla vozí v 2. či 3. voze, který už kolikrát ani nemá technickou, nebo (nemají-li vlastního) v sousedovo ohnilém Transitu

    BOBASH: Pokud budu brát spotřebu při ostřejší jízdě po městě okolo 20 kWh/100 km při ceně 5 Kč/KWh (Tj. 1 Kč/Km) v Modelu 3 a spotřebu cca 15 litrů/100 km při ceně 30 Kč/litr (benzín je teď levný) u ekvivalentního BMW (tj. 4,5 Kč/km), tak to tak zhruba vyjde...
    ...plus u spalovače je potřeba relativně často měnit olej, víc se opotřebovávají brzdy...
    ...a samozřejmě, vibrace ICE poškozují konstrukci tak nějak průběžnĕ a už po těch 100 kKm mohou přispět k počátku koroze...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak to má dvě roviny odpovědi:
    1) Je to problém Tesly a ne elektromobilů obecně. Třeba to e-Niro je prostě úplně obyčejný auto, kdyby to nemělo divnou masku a divnej zvuk, tak nepoznáš, že je na elektriku.

    2) Auta ekvivalentní Tesle sice nemají kliky dveří na elektriku, ale to je tak zhruba celej rozdíl. Ta miliarda dalších elektronickejch píčovinek je v trojkovým BMW taky.

    S tím rozdílem, že na tom BMW tě nejspíš bude čekat tak ve 200 000 km nejpozději nějakej zásadní servis motoru.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Tak zrovna u ty Tesly je na elektriku snad vsechno vcetne klik u dveri. Tam kdyz ti odejde nejaka soucastka za pet dolaru tak to zustane stat :) Ale jak se u nas rika, jedem Tierchen sein plaisierchen, kazdemu jeho hobby :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: tak asi to tam ma ako nejake daily car na nakupy, s Hummerom a velkym Pickupom sa na europskych parkacoch zle parkuje a Shelby zasa nie je prakticke auto na nakupy :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: To je zhruba situace kterou znam kolem sebe. U nas kupujou Tesly hlavne lidi co bydlej v baraku a jedno az dve auta uz maji. Delaj to „aby jako demonstrovali jak sice vsude jezdej autem (fuj! Hanba! Gretka place!) ale zase ted teda jakoze huste zachranujou planetu tou Teslou. Nejlepsi je jeden bejvalej soused kterej ma v trojgarazi Hummera, Shelbyho a nejakej oteklej pickup, ale venku demonstrativne nechava stat Teslu pro manzelku :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Elektronický ne, ale elektrický jo. Třeba trolejbus. Nebo tramvaj. Ostatně trolejbusy měly, aspoň co si pamatuju že nám říkali v pardubickým Dopravním podniku, životnost asi 25 let zatímco autobusy 15 let.

    Elektromotor je skutečně mnohem jednodušší a trvanlivější zařízení než jakejkoliv spalovací motor, v tom má Komodor pravdu. Navíc šetříš brzdy rekuperací a tak.

    Ono totiž, paradoxně, v eletrickým autě je míň elektroniky než ve spalovacím autě. Odpadnou ti kvanta čidel a řídících jednotek na motor, převodovku, chlazení, turba, vstřikování. To všechno jsou složitý elektronický věci. Elektromotor je proti tomu úplně primitivní, stejně jako jeho řídící elektronika.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty znas nejaky elektronicky zarizeni, ktery vydrzi v dennim provozu 20 let? :) ja teda ani jedno, at premejslim jak chci.

    Bracha jezdi Volvem V70 diesel uz asi 18 let, ma najeto asi 470000kma co mu obcas odejde jsou prave elektronicky veci. Ja svoje V70 jezdivam tak deset az dvanact let a taky resivam veci typu elektronika klimatizace a podobne. Imho cim vic ruznejch elektronickejch gizmos neco ma, tim vic a casteji se to bude kurvit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Ne, to není o tom, že by někdo radši splatil hypotéku mimořádnou splátkou. To je o tom, že většina lidí v ČR nikdy nevlastnila milion korun :)
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    JANOS: kdyz jsem si nechal ted delat wallbox tak uz po me ten typ A chranic vyzadovali, jinak to neprojde revizi, takze uz i v CR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já si do budoucna dokážu představit, že bude na každý benzínce nabíječka Ionity (nebo nějaká podobná) o 350 kW a nejlevnější elektromobil s dojezdem 500 kilometrů bude stát třeba půl milionu. A na ulicích budou nabíječky.

    Pak budou jezdit na elektriku skoro všichni, protože to bude dávat smysl. Ale to bude za 10 let, když to hodně dobře půjde.

    Už třeba za 5 let bude pro normálního člověka elektrický auto mnohem použitelnější než dneska.

    Ale kecy o tom, jak by dneska většina lidí mohla jezdit elektromobilem, jsou komický.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: na vylete kde neni vubec nic by som si vedel v buducnosti predstavit solarnu plachtu, ktoru si rozprestries cez auto a budes dobijat, momentalne je to samozrejme nezmysel, lebo tie flexi panely maju vykon asi tak 100Wp/m2, ale do buducna je to jedna z moznosti
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Že si dealeři přihazujou u nových zajímavých modelů nad ceníkovku je americká praxe, u nás se to neděje. U nás bude začínat na 1 278 300 Kč za zadokolku s malejma baterkama, čtyřkolka je od 1 477 650 Kč a First Edition od 1 819 050 Kč. Nevím, kolik bude stát příplatek za 100 kWh baterku, ale předpokládám, že zadokolka s příplatkovou baterií (nejlepší volba z hlediska dojezdu) nebude stát o moc víc než 1,5 M. Čtyřkolka se základní stojí těch 1,47 a First Edition 1,82 – a ta má navíc nejen velkou baterku, ale i spoustu další výbavy. takže tipuju příplatek za větší baterii tak cca 200 - 250 tisíc, což by posunulo zadokolku s velkou baterií na 1,5 M.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: 1,5 mega ti na mach-E nebude stacit, prirataj si k tomu $15000 co si za nic zhrabne dealership

    Ford Mustang Mach-E: Dealers Reportedly Adding $15,000 Markup Over MSRP
    https://insideevs.com/news/430459/ford-mustang-mach-e-dealer-markup-15000/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Tak to jsem psal kousek zpátky, že za cenu Zoe je Superb PHEV.
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: otazkou je, zda to nezkombinovat a nemit PHEV, kde nektery stacej na 50-80km ciste elektricky jizdy, na zbytek mas ten benzin v tom...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Jo, když máš na to mít ho jako druhý, třetí, čtvrtý do rodiny, tak elektromobil dává smysl každýmu.

    A třeba 90% řidičů by dával smysl i jako primární auto v kombinaci s nějakou vránou na občasný dlouhý cesty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: ID.3 a především Enyaq bude rozumná konkurence. Ale jak říkáš – ještě není. A mimochodem, ten software je peklo – na stejný architektuře stojí nová Octavia a facelift Superbu, obojím jsem jezdil a dělá to skvělý věci. Třeba tomu přestane hrát audio a neopravíš to jinak než totálním restartem auta včetně vystoupení/nastoupení.

    Reálná konkurence pro Model 3 ale existuje, je to Kia e-Niro a Hyundai Kona. Reálný dojezd dražších verzí 450 resp. 500 km, vnitřní prostor asi o něco menší, ale furt dostačující na použití rodinnýho auta (e-Niro je velký cca jako Škoda Kamiq, alias jako Fabia Combi), prestiž se sice nekoná a jízdní výkony na Teslu nemají ani zdaleka, ale jakž-takž je to konkurence. A za 1,25M máš větší dojezd než u základního Modelu 3.

    To je v tuhle chvíli nejblíž reálný konkurenci pro trojku.

    Konkurence pro S a X neexistuje. Všechny ty I-Pace, EQC, e-Trony a podobně jsou směšný svým nepoužitelným dojezdem. Dobrý tak maximálně pro bohatý paničky na rozvážení dětí po drahejch soukromejch školkách.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Z mojeho vysokopříjmového okolí (lidi co si kupují nová auta)
    1x Peugeot iON (dojezd 80-110km) + k tomu Peugeot 5008, jeden z prvních kusů prodanejch v Ústeckym kraji a 50 % sleva.
    1x MB EQC (240-380) + k tomu MB CLK, Subaru XV, Subaru Outback
    1x Tesla Model S (? má ho měsíc, ale údajně není problém Ústí-Brno) + k tomu Superb 2.0TSI Combi
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam