• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: ve Svycarsku je podil novych aut s dieslem jenom 20 %

    auto-schweiz: Zulassungen neuer Personenwagen nach Marken
    https://www.auto.swiss/statistiken/pw-zulassungen-nach-marken
    JANOS
    JANOS --- ---
    TOMBRIDER: Mam tam preklep. Stejnosmerny chranic je Typ B, a ty jsou drahe jak krava.
    Jedna firma vyrabi typ A-EV, ktery ma byt nejaky kockopes, snad to vyhlaska povoluje.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    Volkswagen Solves “Massive Software Problems” for New Electric Car, and is On Track Industrially and in PLM > ENGINEERING.com
    https://www.engineering.com/...ems-for-New-Electric-Car-and-is-On-Track-Industrially-and-in-PLM.aspx

    jsem docela zvedavv na testy ze strany zakazniku
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: 51 % novych aut za kveten 2020 v Nemecku jsou benziny, 32 % diesly, 14 % hybridy (4 % pluginy) a 3 % EV.

    Mas nejaky specialni duvod myslet si, ze je to u BMW jinak?

    Aktuelle KBA-Zulassungszahlen (Mai 2020) | autozeitung.de
    https://www.autozeitung.de/zulassungsstatistik-140455.html
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, tohle je další problém tý současný generace half-assed elektromobilů s malejma baterkama.

    Jejich zůstatková hodnota půjde v horizontu pěti let úplně do hajzlu.

    Dneska si spousta lidí myslí, jak to bude super, že elektromobily budou držet cenu jako je to doteď. A ano, Tesly a podobný smysluplný věci si tu cenu udržej. První Modely S co ještě mají unlimited charging dost možná budou stát milion ještě za 10 let.

    Ale to, že drží cenu krámy jako Fiat 500E, první Leaf a podobně, je daný jen tím, že je obecně na trhu málo ojetých elektromobilů. S jejich masivním nástupem v dalších letech se na trh přivalí mnohem lepší elektrický auta v mnohem větším počtu. Hádám, že tak za 10 let bude mít ten Ioniq hodnotu materiálů v baterce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    To su mazdy, japonec uz neni co byval
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Tywole, cim to jezdis? To je nejaka samodomo konstrukce z Mad Maxe, ne?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ojety ioniq podla mna strati viac value ako ojeta tesla, ale bol by som rad keby je to naopak
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tam je spíš otázka, proč si kupovat Ioniq za 900, když za 1,2M je Model 3.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to jo akurat ze EV ako druhe auto uz straca ten ekologicky zmysel uplne, kedze emise pri vyrobe, idealny stav je jedno, ojete, mna hlavne nebavi ta fosilna maintenance, uz som na ice menil skoro vsetky casti, raz sa posere spojka, raz casovanie ventilov, raz je praskla hlava, musim do toho liat olej, musim jazdit tankovat... pre mna by z dovodu pohodlia mal ioniq zmysel, lebo raz za mesiac by som tych 170km na slovensko k nasim dojel na jedno nabitie v poho
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ono se to hlavně prostě šíří shora. Když si půjdeš koupit auto za 3 miliony, tak dává Model S s dojezdem (dneska už) 640 kilometrů perfektní smysl.

    Teď už dává smysl i elektrický auto za 1,2-1,5 mega, díky Modelu 3 a brzo i Mustangu Mach E a Enyaqu a ID.3 a tak. To všechno umí dojet 500 kilometrů a pro spoustu lidí se s tím dá normálně žít.

    VW ID.3 by mohl začínat třeba na 800k a posunout tak použitelnou elektromobilitu na tenhle level.

    A za 10 let si budou možná elektrický auta kupovat i ty vesničani.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Me ta problematika tech elektrovozitek pripomina historicky doby kdy se zacal rozvijet automobilismus. Auta melo jen par lidi, benzin se kupoval v lekarne - treba vila kde mame kancelar ma na pozemku dvougaraz velikosti prumerneho rodinneho domku, ktera obsahuje i vlastni tank na benzin s cerpaci stanici. Muj prastrejda mel jednu z tech prvnich tatrovek a jet s rodinou na vylet bylo dobrodruzstvi, kde se predem planovaly pohonny hmoty, nahradni dily a proviant.

    Sam sebe pocitam spis k mase dezinteresovanych: od auta ocekavam aby bez jakekoli pece proste fungovalo a umoznilo mi v relativnim komfortu dojet tam kam potrebuju, kdykoli, lhostejno jak daleko a jak rychle budu chtit jet.

    A vzhledem k tomu ze jsem v mene obydlenych oblastech USA obcas opravdu dojizdel k jedine pumpe v okruhu sto mil spis na benzinove vypary, tak jsem mozna na tuhle problematiku trochu precitlivelej ;) Kazdopadne, kdyz u pumpy dam plnou a pocitac mi ukaze dojezd pres 1000 km tak to na me pusobi uklidnujicim dojmem, moje motorka ma dojezd zhruba 400 km a uz me to stressuje kyz jedu nejakou delsi streku pres par horskejch pasu :)

    Ale pokud se jednoho dne proti vsem ocekavanim elektromobilita dostane na uroven myho dieselu, tak me osobne je uplne jedno co moje auto postrkuje dopredu a klidne si nejaky to elektrovozitko koupim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, a stojí taky 900 tisíc. Jediný malý EV, který mi docela dávaj smysl, jsou Mini SE a Honda e.

    Typicky to Mini – koupí si to stejnej typ člověka, kterej si kupuje normální Mini, tedy zájemce o cool drahou stylovku. I normální Mini je drahý, takže nevadí, že to ujede v reálu tak 180 km.

    A většinou se kupuje jako druhý, třetí, čtvrtý... auto do rodiny, takže když potřebuješ do Brna, tak si prostě z garáže vezmeš BMW X5 a spálíš nějaký dinosaury.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Jen tak mimochodem, prouďák typu A, 3/25/30mA od Noark stojí 1100,- (eaton 1300,-)
    Klasika AC 600,-/700,-
    To my teda jako nějaký strašný rozdíl nepřipadá...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tvůj výpočet rozdílu v nákladech taky nefunguje.

    1) Ekvivalentem Modelu 3 je BMW řady 3. Vezmu nejsilnější motorizace, ať se vyrovnáme výkonu tý Tesly. Máme tedy:
    benzínová 340i – ta po městě jezdí tak za 12 maximálně, mimo tak za 7
    naftová 340d – město pod 10, mimo město klidně 6
    PHEV 330e – město i mimo město furt 7, navíc ve městě umí asi 50 km na nabití čistě elektricky.

    Takže ani kdybys jezdil čistě po městě, tak se na těch 4,50 Kč/km rozdílu nedostaneš. Reálně si většina lidí kupuje tu naftu, 340i si kupujou jen nadšenci, kterým je to jedno. 340d bude jezdit oproti Tesle třeba o 2 Kč/km dráž, když hodně.

    2) U Tesly to nevadí, protože ta stojí 1,5 milionu a to BMW stojí taky 1,5 milionu, takže se ta Tesla dokáže vyplatit.

    My jsme ale mluvili o malých a levných autech, a tam to neplatí, viz výše. Za 253 tisíc korun si můžu koupit Fiat Panda LPG, kterej bude jezdit za 1 Kč/km, ne-li míň. Za 300 tisíc korun si můžu koupit Dacii Duster 1.0 TCe LPG, což je auto zhruba velikosti Kie e-Niro a plnohodnotně použitelná věc pro rodinu. A kolega novinář jí teď měl na test a vyšlo mu 0,93 Kč/km, a to to auto přebíral nezajetý.

    Běž někomu, kdo si chce koupit tohle a normálně s tím jezdit, vysvětlit, že si má koupit elektrický auto, který stojí 3x tolik peněz, ušetří mu asi tak 30 halířů na kilometr když bude mít štěstí (takže se zaplatí zhruba za 1 800 000 km, a když bude chtít z Pardubic jet v zimě lyžovat do Pece pod Sněžkou, tak tam bude muset přespat, protože zpátky už nedojede.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: novy ioniq ma tusim 38kwh baterku tiez
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Obecně se prodlužky používat nesmí. Určitě to půjde nějak udělat, ale není to věc, kterou chceš dělat pravidelně. Plus je to věc, která se dá udělat jen když jsi doma nebo na chalupě nebo u příbuzných.

    Když přijedeš na návštěvu nebo na pracovní schůzku, tak je dost blbý si říkat o prodlužku. Před 10 lety to byla aspoň zajímavost (pamatuju si, jak jsem přišel do Bageterie Boulevard na Karlíně, jestli si můžu nabít auto), ale když budeš pravidelně někam jezdit a tahat tam jejich elektriku, nebudou tě mít rádi. Pokud nejsi úplnej asociál, tak nechceš bejt tenhle člověk.

    2) Tys to nezkoušel v praxi. Je to otravný. Dělá to z elektromobilu věc, která snižuje tvůj komfort života oproti ICE. To nikdo nepodstoupí bez toho, aby z toho měl nějakou zásadní výhodu.

    3) Já na vesnicích vídám Dacií dost. Ale ono je jedno, jestli si koupí Dacii Logan MCV nebo Fabii Combi. V obou případech je ekvivalentní elektrický auto 2-4x dražší. A vozit krámy v autě bez technický (což mimochodem popírá možnost fungovat jen s EV, EV jako jedno z aut je funkční řešení pro kde koho) jde možná po vesnici a okolí (ale taky už to teda na vesnicích nevídám). Ale chci vidět člověka z vesnice, jak pojede na tejdenní nákup do Globusu v Zoe nebo Citigo iV.

    Opět, já s těma autama jezdil. Do Citigo se nevejde můj nákup na tejden, pokud nechci sklápět sedačky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, velká auta s velkou baterkou stojí balík. Ale velká auta s velkým benzínovým motorem stojí taky balík a tak se u velkýho, výkonnýho auta ty náklady na baterii "schovají".

    Tesla Model 3 stojí stejně jako odpovídající auto na benzín, větší Tesly taky. Stejně tak třeba Mustang Mach E odpovídá benzínovýmu SUV podobný kategorie, a tak dále.

    Ale u malých aut posune elektrifikace cenu na nesmyslnou úroveň, ať děláš co děláš.

    Spousta výrobců samozřejmě zkusila to, o čem mluvíš a udělali auta s malou baterií. Naprostý minimum, aby se dalo s autem fungovat alespoň nějak, je cca 200-250 kilometrů, tedy baterka o třeba 35 kWh. S takovýma bateriema máme na trhu:

    Hondu e – 35,5 kWh, 220 km dojezd, velikostně asi jako tvůj Swift, možná menší. 900 tisíc korun
    Mazda MX-30 – 35,5 kWh, dojezd 200 kombinovaný, 262 km po městě, velikostně jako Mazda CX-3, která stojí od 483 000 Kč. Cena: 854 000 Kč.
    Peugeot E-208, 50 kWh, dojezd 340 km, cena 820 tisíc. Základní 208 začíná na 299 000 Kč.
    Renault Zoe – dojezd 395 km, cena "již od" asi 860 tisíc. Velikostně ekvivalentní Renaultu Twingo za 250.
    Renault Twizzy, dojezd 100 km, cena 350 tisíc. Velikostně a funkčně ekvivalentní... nevím čemu, možná takovýmu tomu autu co můžeš řídit od 16. Nebo skútru se střechou.
    Smart ForTwo - dojezd už jsem línej hledat, bude to zase něco tak akorát do města. Cena? 570 tisíc.

    A u malých aut ani nenastane úspora na palivu, nebo nebude tak zásadní. Najezdí se s nima míň kilometrů a malý spalovací auta míň žerou. S něčím jako je Swift nebo Fiat Panda můžeš jezdit i po městě za 7, mimo město třeba za 5 litrů. Když chceš šetřit, můžeš si to koupit na plyn. Fiat Panda na plyn stojí 253 000 korun a nabídne cca stejnou užitnou hodnotu jako Zoe nebo Honda e, který stojej víc než trojnásobek, při rozdílu v provozních nákladech maximálně v desítkách haléřů. Při pravidelným nabíjení na veřejnejch nabíječkách může být ta Panda i levnější na provoz.

    Takže, proč že by měl ten běžnej řidič tahat z okna prodlužku a plánovat si cesty přes nákupák, když si prostě může koupit něco, co funguje?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ano, baterie je drahá (a těžká), proto velká auta s velkou baterií a velkým dojezdem stojí balík. Zmenšení baterie o polovinu pak může znamenat pokles dojezdu o třetinu, hmotnosti o čtvrtinu a ceny o pětinu...

    1)Jak už psal LELI, je to o tom, že jsi použil špatnou prodlužku... Plus teoreticky tam je i riziko popsané JANOS, pokud je to zapojené do okruhu pod jedním chráničem s koupelnou (což je sice poněkud nerozumné, ale věřím, že u rozvodů starších 30ti let relativně běžné...
    2) Může a nemusí.
    3) Dacie si kupují důchodci z Prahy a satelitů, na venkově jim nevěří + krámy se zpravidla vozí v 2. či 3. voze, který už kolikrát ani nemá technickou, nebo (nemají-li vlastního) v sousedovo ohnilém Transitu

    BOBASH: Pokud budu brát spotřebu při ostřejší jízdě po městě okolo 20 kWh/100 km při ceně 5 Kč/KWh (Tj. 1 Kč/Km) v Modelu 3 a spotřebu cca 15 litrů/100 km při ceně 30 Kč/litr (benzín je teď levný) u ekvivalentního BMW (tj. 4,5 Kč/km), tak to tak zhruba vyjde...
    ...plus u spalovače je potřeba relativně často měnit olej, víc se opotřebovávají brzdy...
    ...a samozřejmě, vibrace ICE poškozují konstrukci tak nějak průběžnĕ a už po těch 100 kKm mohou přispět k počátku koroze...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak to má dvě roviny odpovědi:
    1) Je to problém Tesly a ne elektromobilů obecně. Třeba to e-Niro je prostě úplně obyčejný auto, kdyby to nemělo divnou masku a divnej zvuk, tak nepoznáš, že je na elektriku.

    2) Auta ekvivalentní Tesle sice nemají kliky dveří na elektriku, ale to je tak zhruba celej rozdíl. Ta miliarda dalších elektronickejch píčovinek je v trojkovým BMW taky.

    S tím rozdílem, že na tom BMW tě nejspíš bude čekat tak ve 200 000 km nejpozději nějakej zásadní servis motoru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam