• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tvůj výpočet rozdílu v nákladech taky nefunguje.

    1) Ekvivalentem Modelu 3 je BMW řady 3. Vezmu nejsilnější motorizace, ať se vyrovnáme výkonu tý Tesly. Máme tedy:
    benzínová 340i – ta po městě jezdí tak za 12 maximálně, mimo tak za 7
    naftová 340d – město pod 10, mimo město klidně 6
    PHEV 330e – město i mimo město furt 7, navíc ve městě umí asi 50 km na nabití čistě elektricky.

    Takže ani kdybys jezdil čistě po městě, tak se na těch 4,50 Kč/km rozdílu nedostaneš. Reálně si většina lidí kupuje tu naftu, 340i si kupujou jen nadšenci, kterým je to jedno. 340d bude jezdit oproti Tesle třeba o 2 Kč/km dráž, když hodně.

    2) U Tesly to nevadí, protože ta stojí 1,5 milionu a to BMW stojí taky 1,5 milionu, takže se ta Tesla dokáže vyplatit.

    My jsme ale mluvili o malých a levných autech, a tam to neplatí, viz výše. Za 253 tisíc korun si můžu koupit Fiat Panda LPG, kterej bude jezdit za 1 Kč/km, ne-li míň. Za 300 tisíc korun si můžu koupit Dacii Duster 1.0 TCe LPG, což je auto zhruba velikosti Kie e-Niro a plnohodnotně použitelná věc pro rodinu. A kolega novinář jí teď měl na test a vyšlo mu 0,93 Kč/km, a to to auto přebíral nezajetý.

    Běž někomu, kdo si chce koupit tohle a normálně s tím jezdit, vysvětlit, že si má koupit elektrický auto, který stojí 3x tolik peněz, ušetří mu asi tak 30 halířů na kilometr když bude mít štěstí (takže se zaplatí zhruba za 1 800 000 km, a když bude chtít z Pardubic jet v zimě lyžovat do Pece pod Sněžkou, tak tam bude muset přespat, protože zpátky už nedojede.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: novy ioniq ma tusim 38kwh baterku tiez
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    1) Obecně se prodlužky používat nesmí. Určitě to půjde nějak udělat, ale není to věc, kterou chceš dělat pravidelně. Plus je to věc, která se dá udělat jen když jsi doma nebo na chalupě nebo u příbuzných.

    Když přijedeš na návštěvu nebo na pracovní schůzku, tak je dost blbý si říkat o prodlužku. Před 10 lety to byla aspoň zajímavost (pamatuju si, jak jsem přišel do Bageterie Boulevard na Karlíně, jestli si můžu nabít auto), ale když budeš pravidelně někam jezdit a tahat tam jejich elektriku, nebudou tě mít rádi. Pokud nejsi úplnej asociál, tak nechceš bejt tenhle člověk.

    2) Tys to nezkoušel v praxi. Je to otravný. Dělá to z elektromobilu věc, která snižuje tvůj komfort života oproti ICE. To nikdo nepodstoupí bez toho, aby z toho měl nějakou zásadní výhodu.

    3) Já na vesnicích vídám Dacií dost. Ale ono je jedno, jestli si koupí Dacii Logan MCV nebo Fabii Combi. V obou případech je ekvivalentní elektrický auto 2-4x dražší. A vozit krámy v autě bez technický (což mimochodem popírá možnost fungovat jen s EV, EV jako jedno z aut je funkční řešení pro kde koho) jde možná po vesnici a okolí (ale taky už to teda na vesnicích nevídám). Ale chci vidět člověka z vesnice, jak pojede na tejdenní nákup do Globusu v Zoe nebo Citigo iV.

    Opět, já s těma autama jezdil. Do Citigo se nevejde můj nákup na tejden, pokud nechci sklápět sedačky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, velká auta s velkou baterkou stojí balík. Ale velká auta s velkým benzínovým motorem stojí taky balík a tak se u velkýho, výkonnýho auta ty náklady na baterii "schovají".

    Tesla Model 3 stojí stejně jako odpovídající auto na benzín, větší Tesly taky. Stejně tak třeba Mustang Mach E odpovídá benzínovýmu SUV podobný kategorie, a tak dále.

    Ale u malých aut posune elektrifikace cenu na nesmyslnou úroveň, ať děláš co děláš.

    Spousta výrobců samozřejmě zkusila to, o čem mluvíš a udělali auta s malou baterií. Naprostý minimum, aby se dalo s autem fungovat alespoň nějak, je cca 200-250 kilometrů, tedy baterka o třeba 35 kWh. S takovýma bateriema máme na trhu:

    Hondu e – 35,5 kWh, 220 km dojezd, velikostně asi jako tvůj Swift, možná menší. 900 tisíc korun
    Mazda MX-30 – 35,5 kWh, dojezd 200 kombinovaný, 262 km po městě, velikostně jako Mazda CX-3, která stojí od 483 000 Kč. Cena: 854 000 Kč.
    Peugeot E-208, 50 kWh, dojezd 340 km, cena 820 tisíc. Základní 208 začíná na 299 000 Kč.
    Renault Zoe – dojezd 395 km, cena "již od" asi 860 tisíc. Velikostně ekvivalentní Renaultu Twingo za 250.
    Renault Twizzy, dojezd 100 km, cena 350 tisíc. Velikostně a funkčně ekvivalentní... nevím čemu, možná takovýmu tomu autu co můžeš řídit od 16. Nebo skútru se střechou.
    Smart ForTwo - dojezd už jsem línej hledat, bude to zase něco tak akorát do města. Cena? 570 tisíc.

    A u malých aut ani nenastane úspora na palivu, nebo nebude tak zásadní. Najezdí se s nima míň kilometrů a malý spalovací auta míň žerou. S něčím jako je Swift nebo Fiat Panda můžeš jezdit i po městě za 7, mimo město třeba za 5 litrů. Když chceš šetřit, můžeš si to koupit na plyn. Fiat Panda na plyn stojí 253 000 korun a nabídne cca stejnou užitnou hodnotu jako Zoe nebo Honda e, který stojej víc než trojnásobek, při rozdílu v provozních nákladech maximálně v desítkách haléřů. Při pravidelným nabíjení na veřejnejch nabíječkách může být ta Panda i levnější na provoz.

    Takže, proč že by měl ten běžnej řidič tahat z okna prodlužku a plánovat si cesty přes nákupák, když si prostě může koupit něco, co funguje?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ano, baterie je drahá (a těžká), proto velká auta s velkou baterií a velkým dojezdem stojí balík. Zmenšení baterie o polovinu pak může znamenat pokles dojezdu o třetinu, hmotnosti o čtvrtinu a ceny o pětinu...

    1)Jak už psal LELI, je to o tom, že jsi použil špatnou prodlužku... Plus teoreticky tam je i riziko popsané JANOS, pokud je to zapojené do okruhu pod jedním chráničem s koupelnou (což je sice poněkud nerozumné, ale věřím, že u rozvodů starších 30ti let relativně běžné...
    2) Může a nemusí.
    3) Dacie si kupují důchodci z Prahy a satelitů, na venkově jim nevěří + krámy se zpravidla vozí v 2. či 3. voze, který už kolikrát ani nemá technickou, nebo (nemají-li vlastního) v sousedovo ohnilém Transitu

    BOBASH: Pokud budu brát spotřebu při ostřejší jízdě po městě okolo 20 kWh/100 km při ceně 5 Kč/KWh (Tj. 1 Kč/Km) v Modelu 3 a spotřebu cca 15 litrů/100 km při ceně 30 Kč/litr (benzín je teď levný) u ekvivalentního BMW (tj. 4,5 Kč/km), tak to tak zhruba vyjde...
    ...plus u spalovače je potřeba relativně často měnit olej, víc se opotřebovávají brzdy...
    ...a samozřejmě, vibrace ICE poškozují konstrukci tak nějak průběžnĕ a už po těch 100 kKm mohou přispět k počátku koroze...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak to má dvě roviny odpovědi:
    1) Je to problém Tesly a ne elektromobilů obecně. Třeba to e-Niro je prostě úplně obyčejný auto, kdyby to nemělo divnou masku a divnej zvuk, tak nepoznáš, že je na elektriku.

    2) Auta ekvivalentní Tesle sice nemají kliky dveří na elektriku, ale to je tak zhruba celej rozdíl. Ta miliarda dalších elektronickejch píčovinek je v trojkovým BMW taky.

    S tím rozdílem, že na tom BMW tě nejspíš bude čekat tak ve 200 000 km nejpozději nějakej zásadní servis motoru.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Tak zrovna u ty Tesly je na elektriku snad vsechno vcetne klik u dveri. Tam kdyz ti odejde nejaka soucastka za pet dolaru tak to zustane stat :) Ale jak se u nas rika, jedem Tierchen sein plaisierchen, kazdemu jeho hobby :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: tak asi to tam ma ako nejake daily car na nakupy, s Hummerom a velkym Pickupom sa na europskych parkacoch zle parkuje a Shelby zasa nie je prakticke auto na nakupy :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: To je zhruba situace kterou znam kolem sebe. U nas kupujou Tesly hlavne lidi co bydlej v baraku a jedno az dve auta uz maji. Delaj to „aby jako demonstrovali jak sice vsude jezdej autem (fuj! Hanba! Gretka place!) ale zase ted teda jakoze huste zachranujou planetu tou Teslou. Nejlepsi je jeden bejvalej soused kterej ma v trojgarazi Hummera, Shelbyho a nejakej oteklej pickup, ale venku demonstrativne nechava stat Teslu pro manzelku :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Elektronický ne, ale elektrický jo. Třeba trolejbus. Nebo tramvaj. Ostatně trolejbusy měly, aspoň co si pamatuju že nám říkali v pardubickým Dopravním podniku, životnost asi 25 let zatímco autobusy 15 let.

    Elektromotor je skutečně mnohem jednodušší a trvanlivější zařízení než jakejkoliv spalovací motor, v tom má Komodor pravdu. Navíc šetříš brzdy rekuperací a tak.

    Ono totiž, paradoxně, v eletrickým autě je míň elektroniky než ve spalovacím autě. Odpadnou ti kvanta čidel a řídících jednotek na motor, převodovku, chlazení, turba, vstřikování. To všechno jsou složitý elektronický věci. Elektromotor je proti tomu úplně primitivní, stejně jako jeho řídící elektronika.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: Ty znas nejaky elektronicky zarizeni, ktery vydrzi v dennim provozu 20 let? :) ja teda ani jedno, at premejslim jak chci.

    Bracha jezdi Volvem V70 diesel uz asi 18 let, ma najeto asi 470000kma co mu obcas odejde jsou prave elektronicky veci. Ja svoje V70 jezdivam tak deset az dvanact let a taky resivam veci typu elektronika klimatizace a podobne. Imho cim vic ruznejch elektronickejch gizmos neco ma, tim vic a casteji se to bude kurvit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JANOS: Ne, to není o tom, že by někdo radši splatil hypotéku mimořádnou splátkou. To je o tom, že většina lidí v ČR nikdy nevlastnila milion korun :)
    VITEKK
    VITEKK --- ---
    JANOS: kdyz jsem si nechal ted delat wallbox tak uz po me ten typ A chranic vyzadovali, jinak to neprojde revizi, takze uz i v CR.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já si do budoucna dokážu představit, že bude na každý benzínce nabíječka Ionity (nebo nějaká podobná) o 350 kW a nejlevnější elektromobil s dojezdem 500 kilometrů bude stát třeba půl milionu. A na ulicích budou nabíječky.

    Pak budou jezdit na elektriku skoro všichni, protože to bude dávat smysl. Ale to bude za 10 let, když to hodně dobře půjde.

    Už třeba za 5 let bude pro normálního člověka elektrický auto mnohem použitelnější než dneska.

    Ale kecy o tom, jak by dneska většina lidí mohla jezdit elektromobilem, jsou komický.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: na vylete kde neni vubec nic by som si vedel v buducnosti predstavit solarnu plachtu, ktoru si rozprestries cez auto a budes dobijat, momentalne je to samozrejme nezmysel, lebo tie flexi panely maju vykon asi tak 100Wp/m2, ale do buducna je to jedna z moznosti
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Že si dealeři přihazujou u nových zajímavých modelů nad ceníkovku je americká praxe, u nás se to neděje. U nás bude začínat na 1 278 300 Kč za zadokolku s malejma baterkama, čtyřkolka je od 1 477 650 Kč a First Edition od 1 819 050 Kč. Nevím, kolik bude stát příplatek za 100 kWh baterku, ale předpokládám, že zadokolka s příplatkovou baterií (nejlepší volba z hlediska dojezdu) nebude stát o moc víc než 1,5 M. Čtyřkolka se základní stojí těch 1,47 a First Edition 1,82 – a ta má navíc nejen velkou baterku, ale i spoustu další výbavy. takže tipuju příplatek za větší baterii tak cca 200 - 250 tisíc, což by posunulo zadokolku s velkou baterií na 1,5 M.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: 1,5 mega ti na mach-E nebude stacit, prirataj si k tomu $15000 co si za nic zhrabne dealership

    Ford Mustang Mach-E: Dealers Reportedly Adding $15,000 Markup Over MSRP
    https://insideevs.com/news/430459/ford-mustang-mach-e-dealer-markup-15000/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Tak to jsem psal kousek zpátky, že za cenu Zoe je Superb PHEV.
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: otazkou je, zda to nezkombinovat a nemit PHEV, kde nektery stacej na 50-80km ciste elektricky jizdy, na zbytek mas ten benzin v tom...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Jo, když máš na to mít ho jako druhý, třetí, čtvrtý do rodiny, tak elektromobil dává smysl každýmu.

    A třeba 90% řidičů by dával smysl i jako primární auto v kombinaci s nějakou vránou na občasný dlouhý cesty.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam