• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: U nas je diesel tak zdanenej, ze uspora mensi spotrebou je diky tomu temer eliminovana. Diesely stojej ale vic, proto si je lidi ktery hledaj neco levnyho kupujou min.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, ta udělala ten pokles mezi 2014 a 2018. Předtím byly u aut jako je BMW řady 3 diesely třeba 90 % prodejů.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: tak zkus rok 2019 nebo mesice 2020. Slysel jsi uz o Dieselgate?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ano, mám. Respektive ne u BMW obecně, ale konkrétně u BMW řady 3.

    Trojka je manažerskej sedan, auto typicky používaný na delší cesty a na větší nájezdy. Velmi málo se kupuje jako rodinný, na to si dneska většina lidí pořizuje spíš X3 nebo něco takovýho, když už BMW.

    Podíl benzínových motorů je výrazně větší u malých aut, kde se naftový nevyplatí z řady důvodů, větší u soukromých aut a naopak tím menší, čím je to větší, těžší a víc se s tím jezdí.

    Tady je třeba statistika:
    BMW jako takový mělo v roce 2018, tedy už po propadu způsobeným Dieselgate, pořád nadpoloviční většinu aut na naftu.

    • EU diesel car sales share by brand | Statista
    https://www.statista.com/statistics/425324/eu-car-sales-share-of-diesel-engines-by-brand/

    Trojka bude mít navíc nadprůměrnej podíl dieselů i na poměry BMW, protože je to často třeba služebák.

    Navíc já jsem srovnával top motorizace, aby se vyrovnal výkon Tesly. Benzíny se spíš prodávají ty levný, 3- a 4válcový (318i, 320i, 330i). M340i je, jak už naznačuje přítomnost emka v označení, sportovní model, přestupeň M3, má to zbytečně moc výkonu (asi 370 koní), třílitrovej šestiválec, prostě hračka pro velký kluky.

    V týhle kategorii se mnohem víc prodává právě M340d, která jede o něco málo hůř (má 340 koní vs. 374 u M340i) a žere třeba o třetinu míň.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: ve Svycarsku je podil novych aut s dieslem jenom 20 %

    auto-schweiz: Zulassungen neuer Personenwagen nach Marken
    https://www.auto.swiss/statistiken/pw-zulassungen-nach-marken
    JANOS
    JANOS --- ---
    TOMBRIDER: Mam tam preklep. Stejnosmerny chranic je Typ B, a ty jsou drahe jak krava.
    Jedna firma vyrabi typ A-EV, ktery ma byt nejaky kockopes, snad to vyhlaska povoluje.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    Volkswagen Solves “Massive Software Problems” for New Electric Car, and is On Track Industrially and in PLM > ENGINEERING.com
    https://www.engineering.com/...ems-for-New-Electric-Car-and-is-On-Track-Industrially-and-in-PLM.aspx

    jsem docela zvedavv na testy ze strany zakazniku
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: 51 % novych aut za kveten 2020 v Nemecku jsou benziny, 32 % diesly, 14 % hybridy (4 % pluginy) a 3 % EV.

    Mas nejaky specialni duvod myslet si, ze je to u BMW jinak?

    Aktuelle KBA-Zulassungszahlen (Mai 2020) | autozeitung.de
    https://www.autozeitung.de/zulassungsstatistik-140455.html
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, tohle je další problém tý současný generace half-assed elektromobilů s malejma baterkama.

    Jejich zůstatková hodnota půjde v horizontu pěti let úplně do hajzlu.

    Dneska si spousta lidí myslí, jak to bude super, že elektromobily budou držet cenu jako je to doteď. A ano, Tesly a podobný smysluplný věci si tu cenu udržej. První Modely S co ještě mají unlimited charging dost možná budou stát milion ještě za 10 let.

    Ale to, že drží cenu krámy jako Fiat 500E, první Leaf a podobně, je daný jen tím, že je obecně na trhu málo ojetých elektromobilů. S jejich masivním nástupem v dalších letech se na trh přivalí mnohem lepší elektrický auta v mnohem větším počtu. Hádám, že tak za 10 let bude mít ten Ioniq hodnotu materiálů v baterce.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    To su mazdy, japonec uz neni co byval
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: Tywole, cim to jezdis? To je nejaka samodomo konstrukce z Mad Maxe, ne?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ojety ioniq podla mna strati viac value ako ojeta tesla, ale bol by som rad keby je to naopak
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tam je spíš otázka, proč si kupovat Ioniq za 900, když za 1,2M je Model 3.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: to jo akurat ze EV ako druhe auto uz straca ten ekologicky zmysel uplne, kedze emise pri vyrobe, idealny stav je jedno, ojete, mna hlavne nebavi ta fosilna maintenance, uz som na ice menil skoro vsetky casti, raz sa posere spojka, raz casovanie ventilov, raz je praskla hlava, musim do toho liat olej, musim jazdit tankovat... pre mna by z dovodu pohodlia mal ioniq zmysel, lebo raz za mesiac by som tych 170km na slovensko k nasim dojel na jedno nabitie v poho
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ono se to hlavně prostě šíří shora. Když si půjdeš koupit auto za 3 miliony, tak dává Model S s dojezdem (dneska už) 640 kilometrů perfektní smysl.

    Teď už dává smysl i elektrický auto za 1,2-1,5 mega, díky Modelu 3 a brzo i Mustangu Mach E a Enyaqu a ID.3 a tak. To všechno umí dojet 500 kilometrů a pro spoustu lidí se s tím dá normálně žít.

    VW ID.3 by mohl začínat třeba na 800k a posunout tak použitelnou elektromobilitu na tenhle level.

    A za 10 let si budou možná elektrický auta kupovat i ty vesničani.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Me ta problematika tech elektrovozitek pripomina historicky doby kdy se zacal rozvijet automobilismus. Auta melo jen par lidi, benzin se kupoval v lekarne - treba vila kde mame kancelar ma na pozemku dvougaraz velikosti prumerneho rodinneho domku, ktera obsahuje i vlastni tank na benzin s cerpaci stanici. Muj prastrejda mel jednu z tech prvnich tatrovek a jet s rodinou na vylet bylo dobrodruzstvi, kde se predem planovaly pohonny hmoty, nahradni dily a proviant.

    Sam sebe pocitam spis k mase dezinteresovanych: od auta ocekavam aby bez jakekoli pece proste fungovalo a umoznilo mi v relativnim komfortu dojet tam kam potrebuju, kdykoli, lhostejno jak daleko a jak rychle budu chtit jet.

    A vzhledem k tomu ze jsem v mene obydlenych oblastech USA obcas opravdu dojizdel k jedine pumpe v okruhu sto mil spis na benzinove vypary, tak jsem mozna na tuhle problematiku trochu precitlivelej ;) Kazdopadne, kdyz u pumpy dam plnou a pocitac mi ukaze dojezd pres 1000 km tak to na me pusobi uklidnujicim dojmem, moje motorka ma dojezd zhruba 400 km a uz me to stressuje kyz jedu nejakou delsi streku pres par horskejch pasu :)

    Ale pokud se jednoho dne proti vsem ocekavanim elektromobilita dostane na uroven myho dieselu, tak me osobne je uplne jedno co moje auto postrkuje dopredu a klidne si nejaky to elektrovozitko koupim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo, a stojí taky 900 tisíc. Jediný malý EV, který mi docela dávaj smysl, jsou Mini SE a Honda e.

    Typicky to Mini – koupí si to stejnej typ člověka, kterej si kupuje normální Mini, tedy zájemce o cool drahou stylovku. I normální Mini je drahý, takže nevadí, že to ujede v reálu tak 180 km.

    A většinou se kupuje jako druhý, třetí, čtvrtý... auto do rodiny, takže když potřebuješ do Brna, tak si prostě z garáže vezmeš BMW X5 a spálíš nějaký dinosaury.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    Jen tak mimochodem, prouďák typu A, 3/25/30mA od Noark stojí 1100,- (eaton 1300,-)
    Klasika AC 600,-/700,-
    To my teda jako nějaký strašný rozdíl nepřipadá...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tvůj výpočet rozdílu v nákladech taky nefunguje.

    1) Ekvivalentem Modelu 3 je BMW řady 3. Vezmu nejsilnější motorizace, ať se vyrovnáme výkonu tý Tesly. Máme tedy:
    benzínová 340i – ta po městě jezdí tak za 12 maximálně, mimo tak za 7
    naftová 340d – město pod 10, mimo město klidně 6
    PHEV 330e – město i mimo město furt 7, navíc ve městě umí asi 50 km na nabití čistě elektricky.

    Takže ani kdybys jezdil čistě po městě, tak se na těch 4,50 Kč/km rozdílu nedostaneš. Reálně si většina lidí kupuje tu naftu, 340i si kupujou jen nadšenci, kterým je to jedno. 340d bude jezdit oproti Tesle třeba o 2 Kč/km dráž, když hodně.

    2) U Tesly to nevadí, protože ta stojí 1,5 milionu a to BMW stojí taky 1,5 milionu, takže se ta Tesla dokáže vyplatit.

    My jsme ale mluvili o malých a levných autech, a tam to neplatí, viz výše. Za 253 tisíc korun si můžu koupit Fiat Panda LPG, kterej bude jezdit za 1 Kč/km, ne-li míň. Za 300 tisíc korun si můžu koupit Dacii Duster 1.0 TCe LPG, což je auto zhruba velikosti Kie e-Niro a plnohodnotně použitelná věc pro rodinu. A kolega novinář jí teď měl na test a vyšlo mu 0,93 Kč/km, a to to auto přebíral nezajetý.

    Běž někomu, kdo si chce koupit tohle a normálně s tím jezdit, vysvětlit, že si má koupit elektrický auto, který stojí 3x tolik peněz, ušetří mu asi tak 30 halířů na kilometr když bude mít štěstí (takže se zaplatí zhruba za 1 800 000 km, a když bude chtít z Pardubic jet v zimě lyžovat do Pece pod Sněžkou, tak tam bude muset přespat, protože zpátky už nedojede.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: novy ioniq ma tusim 38kwh baterku tiez
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam