• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jen poznamka, protoze jsem to vcera z nejakyho duvodu hledal, SQ7 je i v benzinu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Ja dostanu dotace tak jako tak, tusim asi 17000 CHF protoze ten dum energeticky sanuju. Ale cerpadlo by proste stalo vic aniz by prineslo nejakou pridanou hodnotu, naopak s sebou momentalne proti oleji prinasi mirny provozni nevyhody. Jakej typ to presne byl uz nevim, musel bych se podivat co mi energetickej poradce pocital.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SEJDA: u nás jsou na to dotace, takže z toho vyjdeš poměrně dobře a náklady jsou prostě třetina až pětina rozdílu od topení elektřinou, dle účinnosti čerpadla. jako pokud potřebuju topit hodně a soustavně, tak není lepší volba. dodávky oleje předpokládají nějaou logistiku a skladování. ani ty hořáky nejsou věčný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: I kdyby byly dotace na EV, tak by to nic neměnilo na poměru provozních nákladů velkýho auta na naftu a na benzín. Velký auto na benzín prostě strašně žere a proto nedává smysl.

    Elektromobily pro spoustu zákazníků z různejch důvodů zatím taky smysl nedávaj a ještě nějakou dobu dávat smysl nebudou, takže naftový auta se budou vyrábět ještě tak 20 let.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: ja to beru. Obrat na trhu je z velke casti motivovany ekonomikou. Jak to tu Bobash vypocitava, a jak by se vyjadroval, kdyby byly dotace na EV atp. Jenom doufam, ze jsi si to nepocital s koronovou cenou topnych oleju, tusimze ted jsou topne oleje o 30 % levnejsi nez byly loni.
    Treba Slovensku ted stridave fici podpora toho ktereho systemu vytapeni, a pravidelne se vraci podpora az 3000 € na tepelna cerpadla, coz je asi 20-50 % vstupni investice. Ale klidne mi hod do posty nad jakym tepelnym cerpadlem jsi premyslel.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Zajimavy, ja bych dnes kdybych musel kupovat auto bral znova diesel, ale ja mam za sebou pokusy o vymejvani mozku jeste za komancu, tak na nejaky moralisticky agitky moc nereaguju.

    Ted si prestavuju starej pamatkove chranenej barak a k naprostemu zdeseni vsech zachrancu planety do nej instaluju olejovy topeni - stejne jako 70% vsech domu ve Svycarsku. Duvod je jedinej: ma nejlepsi pomer mezi cenou a uzitnou hodnotou, tepelny cerpadlo by me stalo o 15000CHF vic. Az ten kotel budu za 15 - 20 let vyhazovat, tak tam treba to cerpadlo dam, pokud v te dobe ta volba bude mit smysl ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Racionální volba je to proto, že u velkýho auta je obrovskej rozdíl ve spotřebě benzínovýho a naftovýho motoru. Když najezdíš 30 tisíc kilometrů ročně, tak je to, jestli jezdíš s naftovou X5 za 8 litrů nebo s benzínovou za třeba 14 docela rozdíl.

    Ostatně některý SUV se dodnes vůbec na benzín nevyrábí, třeba Hyundai Santa Fé, u jiných máš už sice na výběr, ale benzín je okrajová varianta a třeba top verze jsou furt dieselový. Typicky Kodiaq, kde verze RS je na naftu. Ostatně třeba Audi S6 (druhá nejvýkonnější varianta A6, rychlejší je jen RS6) je nově taky výhradně na naftu. Audi SQ7 je taky jen na naftu.

    Je to stejnej důvod, proč se v Evropě vůbec neprodávají naftový dodávky, a proč se tu téměř neprodávají naftový pickupy.

    Kromě toho jsou moderní diesely v mnoha ohledech čistší než benzínový auta.

    Tyhle zjednodušující kecy jsou přesně příklad toho, co jsem tady zmiňoval jako důvod popularity elektromobilů. Je to sexy. Diesel není sexy. A je hrozně jednoduchý říct "fuj, špinavej diesel".

    A pořád to jsou jen kecy, realita je jiná.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: racionalni volba, kdyz si kupujes Ad Blue, aby te s tvym srotem vubec pustili do centra. ;)
    Jestli tomu dobre rozumim, tva statistika jsou prodeje/nabidky ojetych aut. To se pak vubec nedivim ze disely prevladaji .. je to neskutecna ostuda jezdit s takovym dieslovym fosilem. Coz je vlastne neco jako fosil^2, a nova karoserie to fakt nezachrani. ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že něco máš nějak ty, neznamená, že je to typický.

    Mě třeba jako jediný auto, který vlastním, naprosto vyhovuje 20 let starej osmiválcovej Jaguar XJ. Budu kvůli tomu někomu říkat, že si má koupit dvacet let starýho Jaguara? Nebudu, protože vím, že moje sada požadavků na auto je diametrálně odlišná od toho, co potřebuje většina lidí.

    Takže když se mě někdo ptá, co si má koupit za auto, tak se podívám, co potřebuje, a poradím mu podle toho. Pro někoho může bejt Renault Twizzy skvělá volba (i když jsem takovýho člověka ještě nepotkal). Někomu třeba poradím Teslu. Někomu Dacii Duster na LPG. Někomu osmiválcový BMW.

    Ale těch lidí, kterým bych dneska s klidným srdcem poradil, ať si koupí elektromobil, že to splní jejich požadavky, bude dneska sice signifikantně víc, než kolik si jich EV kupuje, ale maximálně o řád. Tedy do 10%.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Zdroj jsem uvedl, inzertní server Mobile.de a vyhledávání ročních a dvouletech aut.

    A není to o nějakým konzervativismu, je to o tom, že když máš velký auto a jezdíš s ním hodně, navíc typicky i daleko a rychle (Superby, BMW 3 a podobně jsou vesměs služební auta), tak je naftový auto pořád racionální volba, protože prostě míň žere.

    Propad v prodejích dieselů nastal jednak kvůli panice z dieselgate, druhak kvůli tomu, že s každou další euro normou se stal diesel dražším a do určitých kategorií aut už se ho nevyplatí montovat.

    Typicky třeba malý auta. Do věcí jako je Škoda Fabia nebo Renault Clio už se diesel ani nemontuje. Jednak je výrazně dražší a neprodalo by se jich dost, aby to mělo smysl, druhak přišly malý benzínový motory, který jsou v malých autech spotřebou dostatečně blízko benzínu na to, aby se nafta nevyplatila. Proto máš prostě ve Fabii 1.0 TSI a konec.

    U "typicky dieselových" kategorií se prodeje nafty propadly taky, ale pořád tvoří většinu. Jen už to není tak, že by třeba to trojkový BMW bylo z 90% v naftě, ale už jich je třetina na benzín. Obrovskej posun.

    Ale třeba BMW X5 už je na Mobile.de mezi novejma a ročníma vozama na prodej 133 na benzín a 596 na naftu.

    Je to naprosto logický, protože čím větší a těžší auto, čím víc se s ním jezdí, čím rychleji se s ním jezdí – to všechno zvětšuje rozdíl mezi spotřebou naftovýho a benzínovýho auta. A monstrum jako je BMW X5 bude s nějakým rozumně výkonným dieselem furt jezdit třeba za 8 l/100 km v průměru, odpovídající benzínový třeba za 15.

    Jestli se chceš hádat o detailech, tak napíšu Hadingerovi z BMW, ať mi pošle rozpady počtu prodanejch kusů na benzín a na naftu u jednotlivejch modelů, ale moc se mi to nechce dělat jen proto, že nechápeš jednoduchý vysvětlení.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KEB: Lepší je hlavně v tom, že na rozdíl od Micro USB je to skutečně univerzální rozhraní, použitelné i pro napájení větších zařízení a přenos obrazu, takže v důsledku telefony lze napájet stejným zdrojem, jako notebook a teoreticky lze použít stejný kabel pro připojení monitoru a nabíjení telefonu / foťáku / you name it.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To parkování (kdekoli si to vlastník parkoviště nepřeje) může být ve městě dost problém...

    Například si nemůžeš dojet na nákup, protože supermarkt neumožní vjezd LPG ani na střechu...

    Znám pár lidí z vesnic, co si přestavbu nechali udělat do "technických aut" nebo dodávek, kde přestavba nepůsobí takové problémy, ale nikoho, kdo by si s tím zprasil primární, fungl novou, fábku...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak ak si niekto potrebuje so sebou vozit polku obyvacky tak proti gustu... my aj ked cestujeme na svk tak si sebou zbalime oblecenie co sa vojde do 1 ruksaku a 1 cestovnej tasky a to je vsetko, vskutku nepotrebujeme si sebou brat zlozenu trampolinu a nafukovaci bazen, keby tam nahodou nemali :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: neuvedl jsi zdroj, ale dejme tomu, ze mas pravdu, a skutecne je mezi nakupcimi BMW rady 3 (resp. Superbu) vice konzervativcu (nevim jak to napsat slusne) nez jinde. Protoze existuji-li modely, kde je to stale opacne (diesel > benzin), tak je to pak u vsech ostatnich modelu obrovsky propad (benzin >> diesel).

    A tak je to s tebou vzdy, vytahnes nejaky zajimavy priklad, ktery nijak nesouvisi s ostatnim a neprimo naznacis, ze by tak nejak mely ty ostatni vypadat.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: adorovaný Kubera by s tebou nesouhlasil

    Ad Chorvatsko autem je výhoda to že si sebou vezeš plný auto čehokoliv. Letadlem tě limituje váha a dost i cena. Vlak je kompromis mezi cenou a váhou zavazadel ideální pro někoho kdo si tak daleko neznámými končinami přes několik státu netroufne. Rozhodně je to díra na trhu kterou Jančura zalepili a ještě je to eko :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no a prave toto mentalne nastavenie ludi sa samo od seba nezmeni, bude mu treba trochu pomoct, aj tym ako v mestach narasta hustota populacie, tak uz nemoze kazdy vlastnit auto, lebo ich proste nie je kam dat, takze rozne prikazy a zakazy postupne ohnu ludsku mentalitu do stavu, ktory je unosny a v buducnosti udrzatelny

    priklad: zrusenie koureni v hospodach, kolko picungu som si o tom vypocul, ked sa to zavadzalo a dnes uz to nikomu ani nepride a naopak v retrospektive je to vnimane ako dobry krok a nie "utok na osobnu slobodu", to same co teraz pocujeme s autami "nikto mi nebude zakazovat kolko a kam smiem jazdit" ... well, fam, nie si na tejto planete sam, taxe stim smir :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Jinak ad lodě a letadla – na lodě se v ekologii dost tlačí, problém ale není ani tak to, že to jsou velcí hráči, jako spíš to, že ty lodě tak nějak plujou v mezinárodních vodách, kde se jim dá o dost hůř kecat do toho, že jezděj na mazut.

    Mimochodem, z hlediska CO2 to není zas tak strašný. To, v čem jsou velký lodě strašlivý, jsou emise oxidů síry a podobných sraček, protože jezděj na nejpodřadnější paliva.

    Další věc, i ty lodě souvisej s autama. Spousta z nich jsou tankery, který nám vozí palivo, další vozí ty auta, další vozí díly na auta. Ono v poměru na množství převezenýho nákladu a vzdálenost jsou ty lodě vlastně hrozně eko. Problém je, že máme potřebu stěhovat přes půl světa tuny sraček.

    A letadla – tam se do ekologie jde taky hodně, u letadel navíc ekologie znamená i ekonomiku provozu. Ale tady je zase problém s tím, že s leteckýma technologiema je to trochu jinak než s automobilovýma, protože když se ti zastaví motor v autě, má to trochu jiný následky než v letadle :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele většina lidí třeba reálně jede trasu delší než 200 km v kuse jednou do roka.

    Ale stejně si kvůli tomu nebudou chtít koupit auto s dojezdem pod 500 km. Lidi si nekupujou auta, který reálně potřebujou, ale který si myslí, že potřebujou.

    Podívej se na to, kolik jezdí po ulicích SUV. Dneska už ve většině segmentů tvoří většinu prodejů. Potřebuje někdo SUV? Nepotřebuje.

    Lidi chtějí mít pocit, že když se rozhodnou jet na otočku podívat se do Ostravy na výlet, nebo jet na otočku lyžovat do Špindlu, nebo něco takovýho, že můžou. Jasně, většina lidí by mohla mít malej elektromobil a k tomu si občas půjčit auto z půjčovny nebo HoppyGo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    VACA: Já jsem si dost jistej, že elektrickej motor, ať už napájenej z baterie, palivovýho článku nebo třeba kapesního tokamaku je cesta do budoucna.

    Ale mezi tím nás čeká 20-40 let přechodovýho období, protože prostě přejít na elektromobilitu naráz není z mnoha důvodů možný. A tam je prostor pro LPG a CNG.

    Jenomže LPG a CNG mají proti elektromobilu jednu zásadní nevýhodu. Nejsou cool. Podle mě v tom ani není potřeba tolik hledat konspirační teorie a velký zájmy, jako spíš to, že kupovat elektromobily i je prosazovat ve vládě je prostě víc cool než nějaký auta na plyn.

    Představa, že všichni budeme jezdit Teslama a nabíjet z elegantních superchargerů a do toho mít autopilota a tak, to je cool. A politik, kterej to prosazuje, si připadá, že přivolává budoucnost.

    Naproti tomu auto na plyn, nedejbože starý auto na plyn (který už je vyrobený a tudíž ekologický)? To není cool, to je downgrade...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: zalezi ako casto cestujes dlhe trasy, ja si za uplynuly rok pred covidom snazim vybavit kedy som siel dlhsiu trasu ako 200km a asi ani raz, je to pre mna lepsie vlakom, mozno ze 95% cechov jazdi na dovolenku do chorvatska autom kazdy rok a mozno aj dvakrat rocne, ale 30000 predanych jizdenek regiojetu ma presviedca skor, ze to asi tak nebude

    RegioJet prodal 30 tisíc jízdenek do Chorvatska, začne jezdit denně - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...omika/doprava/regiojet-vlak-chorvatsko-rijeka.A200625_141826_eko-doprava_ven
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam