• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak teda když už jsem to nakous – hybrid šetří palivo tím, že vyrábí elektřinu rekuperací při zpomalování, ničím jiným (teda pokud to není plug-in, ten umí navíc používat energii dobitou ze sítě, ale to není případ HSD od Toyoty, s výjimkou Priusu plug-in). Takže když jedeš delší dobu konstantním tempem, typicky po dálnici, ale i ustáleným tempem na státovce, tak je přínos hybridu přibližně nulovej.

    Takže třeba když se vrátím k tomu trojkovýmu BMW, tak máš tři varianty:
    nafta – nežere na dálnici, po městě furt žere málo, třeba s 330d nebo i M340d, což je mrcha která má skoro 350 koní, jezdíš za 7 litrů. Dlouhý cesty, rychlý dálnice – nejlepší volba.
    benzín – žere všude, malej turbovej už ne tolik, takže když nenajezdíš hodně, vyplatí se benzín proti dieselu, protože je levnější a nežere o toli víc.
    hybrid – jezdí víceméně furt za 7, pokud ho nedobíjíš. Úspornější než benzín, ve městě velmi výrazně úspornější než benzín, na dálnici výrazně žravější než diesel, mimo město o kousek žravější, po městě srovnatelnej s dieselem. Bonusová výhoda protože je to plug-in, můžeš třeba jezdit do práce a z práce na elektriku ze sítě a máš pořád možnost jet na dálku bez omezení.

    S velikostí a hmotností auta roste výhoda hybridu a dieselu proti benzínu.

    Takže třeba X5 30e nebo jak se jmenuje ta hybridní verze je super, když tím jezdíš vozit děti do školky a na nákupy a občas na dovolenou (druhý auto v rodině, je i služebák...). X5 M50d je super, když jezdíš hodně často dlouhý štreky, protože s tím dvoutunovým krámem můžeš jet 180 a furt to žere třeba 10. X5 M50i je super v tom, že úplně nejlíp jede, ale musí ti bejt fakt úplně putna, kolik to žere. Při těch 180 na dálnici to nebude žrát 10, ale 20.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Jinak to samý platí i o Priusu. Po městě je lepší než diesel, na okreskách srovnatelnej jako diesel, na dálnici horší než diesel. Počítám samozřejmě auto ekvivalentního výkonu a velikosti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Hele, a zkoušel jsi někdy jezdit s Toyotím hybridem po dálnici? Já totiž jo. I se spoustou dalších hybridů. A má to takovou drobnou nevýhodu – konkrétně tu, že to žere úplně přesně stejně jako nehybridní benzín. Což při rychlým dálničním cestování znamená přibližně "kurva hodně".

    Jak už jsem tu psal, byl jsem jeden z první, kdo u nás testoval stejný auto v hybridu vs. nehybridu, byl to Lexus RX450h a RX350. Ve městě rozdíl extrémní, s RH450h se dalo jezdit za 7 v ultra úsporným režimu, normálně 8-9, s RX350 tak za 14. Na dálnici žral tuším hybrid 11,5 a nehybrid 12, nebo tak něco.

    Nemusím ti asi vysvětlovat, proč je na dálnici hybrid k ničemu, že ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Možná v Americe, v EU ne.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: za mne osobne skoncil diesel pred 20 lety, kdyz Toyota a jeji dcerinky zacala seriove vyrabet druhoubgeneraci svych hybridu. Bez prevodu. Se spotrebou 3,5-6 podle toho jaky typ jizdy u tebe dominuje. Ted uz jsme zase o kus dal. A porad se najdou exoti, kteri si toho pokroku nevsimli. ;)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    SQ7/S7/S6/S4 a další jsou samozřejmě i benzínu. Na trzích kde není emisní hon na čarodějnice.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jen poznamka, protoze jsem to vcera z nejakyho duvodu hledal, SQ7 je i v benzinu.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Ja dostanu dotace tak jako tak, tusim asi 17000 CHF protoze ten dum energeticky sanuju. Ale cerpadlo by proste stalo vic aniz by prineslo nejakou pridanou hodnotu, naopak s sebou momentalne proti oleji prinasi mirny provozni nevyhody. Jakej typ to presne byl uz nevim, musel bych se podivat co mi energetickej poradce pocital.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SEJDA: u nás jsou na to dotace, takže z toho vyjdeš poměrně dobře a náklady jsou prostě třetina až pětina rozdílu od topení elektřinou, dle účinnosti čerpadla. jako pokud potřebuju topit hodně a soustavně, tak není lepší volba. dodávky oleje předpokládají nějaou logistiku a skladování. ani ty hořáky nejsou věčný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: I kdyby byly dotace na EV, tak by to nic neměnilo na poměru provozních nákladů velkýho auta na naftu a na benzín. Velký auto na benzín prostě strašně žere a proto nedává smysl.

    Elektromobily pro spoustu zákazníků z různejch důvodů zatím taky smysl nedávaj a ještě nějakou dobu dávat smysl nebudou, takže naftový auta se budou vyrábět ještě tak 20 let.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLOWUP: ja to beru. Obrat na trhu je z velke casti motivovany ekonomikou. Jak to tu Bobash vypocitava, a jak by se vyjadroval, kdyby byly dotace na EV atp. Jenom doufam, ze jsi si to nepocital s koronovou cenou topnych oleju, tusimze ted jsou topne oleje o 30 % levnejsi nez byly loni.
    Treba Slovensku ted stridave fici podpora toho ktereho systemu vytapeni, a pravidelne se vraci podpora az 3000 € na tepelna cerpadla, coz je asi 20-50 % vstupni investice. Ale klidne mi hod do posty nad jakym tepelnym cerpadlem jsi premyslel.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SEJDA: Zajimavy, ja bych dnes kdybych musel kupovat auto bral znova diesel, ale ja mam za sebou pokusy o vymejvani mozku jeste za komancu, tak na nejaky moralisticky agitky moc nereaguju.

    Ted si prestavuju starej pamatkove chranenej barak a k naprostemu zdeseni vsech zachrancu planety do nej instaluju olejovy topeni - stejne jako 70% vsech domu ve Svycarsku. Duvod je jedinej: ma nejlepsi pomer mezi cenou a uzitnou hodnotou, tepelny cerpadlo by me stalo o 15000CHF vic. Az ten kotel budu za 15 - 20 let vyhazovat, tak tam treba to cerpadlo dam, pokud v te dobe ta volba bude mit smysl ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Racionální volba je to proto, že u velkýho auta je obrovskej rozdíl ve spotřebě benzínovýho a naftovýho motoru. Když najezdíš 30 tisíc kilometrů ročně, tak je to, jestli jezdíš s naftovou X5 za 8 litrů nebo s benzínovou za třeba 14 docela rozdíl.

    Ostatně některý SUV se dodnes vůbec na benzín nevyrábí, třeba Hyundai Santa Fé, u jiných máš už sice na výběr, ale benzín je okrajová varianta a třeba top verze jsou furt dieselový. Typicky Kodiaq, kde verze RS je na naftu. Ostatně třeba Audi S6 (druhá nejvýkonnější varianta A6, rychlejší je jen RS6) je nově taky výhradně na naftu. Audi SQ7 je taky jen na naftu.

    Je to stejnej důvod, proč se v Evropě vůbec neprodávají naftový dodávky, a proč se tu téměř neprodávají naftový pickupy.

    Kromě toho jsou moderní diesely v mnoha ohledech čistší než benzínový auta.

    Tyhle zjednodušující kecy jsou přesně příklad toho, co jsem tady zmiňoval jako důvod popularity elektromobilů. Je to sexy. Diesel není sexy. A je hrozně jednoduchý říct "fuj, špinavej diesel".

    A pořád to jsou jen kecy, realita je jiná.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: racionalni volba, kdyz si kupujes Ad Blue, aby te s tvym srotem vubec pustili do centra. ;)
    Jestli tomu dobre rozumim, tva statistika jsou prodeje/nabidky ojetych aut. To se pak vubec nedivim ze disely prevladaji .. je to neskutecna ostuda jezdit s takovym dieslovym fosilem. Coz je vlastne neco jako fosil^2, a nova karoserie to fakt nezachrani. ;)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že něco máš nějak ty, neznamená, že je to typický.

    Mě třeba jako jediný auto, který vlastním, naprosto vyhovuje 20 let starej osmiválcovej Jaguar XJ. Budu kvůli tomu někomu říkat, že si má koupit dvacet let starýho Jaguara? Nebudu, protože vím, že moje sada požadavků na auto je diametrálně odlišná od toho, co potřebuje většina lidí.

    Takže když se mě někdo ptá, co si má koupit za auto, tak se podívám, co potřebuje, a poradím mu podle toho. Pro někoho může bejt Renault Twizzy skvělá volba (i když jsem takovýho člověka ještě nepotkal). Někomu třeba poradím Teslu. Někomu Dacii Duster na LPG. Někomu osmiválcový BMW.

    Ale těch lidí, kterým bych dneska s klidným srdcem poradil, ať si koupí elektromobil, že to splní jejich požadavky, bude dneska sice signifikantně víc, než kolik si jich EV kupuje, ale maximálně o řád. Tedy do 10%.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Zdroj jsem uvedl, inzertní server Mobile.de a vyhledávání ročních a dvouletech aut.

    A není to o nějakým konzervativismu, je to o tom, že když máš velký auto a jezdíš s ním hodně, navíc typicky i daleko a rychle (Superby, BMW 3 a podobně jsou vesměs služební auta), tak je naftový auto pořád racionální volba, protože prostě míň žere.

    Propad v prodejích dieselů nastal jednak kvůli panice z dieselgate, druhak kvůli tomu, že s každou další euro normou se stal diesel dražším a do určitých kategorií aut už se ho nevyplatí montovat.

    Typicky třeba malý auta. Do věcí jako je Škoda Fabia nebo Renault Clio už se diesel ani nemontuje. Jednak je výrazně dražší a neprodalo by se jich dost, aby to mělo smysl, druhak přišly malý benzínový motory, který jsou v malých autech spotřebou dostatečně blízko benzínu na to, aby se nafta nevyplatila. Proto máš prostě ve Fabii 1.0 TSI a konec.

    U "typicky dieselových" kategorií se prodeje nafty propadly taky, ale pořád tvoří většinu. Jen už to není tak, že by třeba to trojkový BMW bylo z 90% v naftě, ale už jich je třetina na benzín. Obrovskej posun.

    Ale třeba BMW X5 už je na Mobile.de mezi novejma a ročníma vozama na prodej 133 na benzín a 596 na naftu.

    Je to naprosto logický, protože čím větší a těžší auto, čím víc se s ním jezdí, čím rychleji se s ním jezdí – to všechno zvětšuje rozdíl mezi spotřebou naftovýho a benzínovýho auta. A monstrum jako je BMW X5 bude s nějakým rozumně výkonným dieselem furt jezdit třeba za 8 l/100 km v průměru, odpovídající benzínový třeba za 15.

    Jestli se chceš hádat o detailech, tak napíšu Hadingerovi z BMW, ať mi pošle rozpady počtu prodanejch kusů na benzín a na naftu u jednotlivejch modelů, ale moc se mi to nechce dělat jen proto, že nechápeš jednoduchý vysvětlení.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KEB: Lepší je hlavně v tom, že na rozdíl od Micro USB je to skutečně univerzální rozhraní, použitelné i pro napájení větších zařízení a přenos obrazu, takže v důsledku telefony lze napájet stejným zdrojem, jako notebook a teoreticky lze použít stejný kabel pro připojení monitoru a nabíjení telefonu / foťáku / you name it.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To parkování (kdekoli si to vlastník parkoviště nepřeje) může být ve městě dost problém...

    Například si nemůžeš dojet na nákup, protože supermarkt neumožní vjezd LPG ani na střechu...

    Znám pár lidí z vesnic, co si přestavbu nechali udělat do "technických aut" nebo dodávek, kde přestavba nepůsobí takové problémy, ale nikoho, kdo by si s tím zprasil primární, fungl novou, fábku...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak ak si niekto potrebuje so sebou vozit polku obyvacky tak proti gustu... my aj ked cestujeme na svk tak si sebou zbalime oblecenie co sa vojde do 1 ruksaku a 1 cestovnej tasky a to je vsetko, vskutku nepotrebujeme si sebou brat zlozenu trampolinu a nafukovaci bazen, keby tam nahodou nemali :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: neuvedl jsi zdroj, ale dejme tomu, ze mas pravdu, a skutecne je mezi nakupcimi BMW rady 3 (resp. Superbu) vice konzervativcu (nevim jak to napsat slusne) nez jinde. Protoze existuji-li modely, kde je to stale opacne (diesel > benzin), tak je to pak u vsech ostatnich modelu obrovsky propad (benzin >> diesel).

    A tak je to s tebou vzdy, vytahnes nejaky zajimavy priklad, ktery nijak nesouvisi s ostatnim a neprimo naznacis, ze by tak nejak mely ty ostatni vypadat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam