• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Jak už Bobash uvedl, mám veterána (r.v. 2001, naheto 86 tisíc) se statisticky mírně nadprůměrným nájezdem při cestách mimo Prahu. Doufám, že vydrží, než bude k mání nějaký dostupný EV větší než elBlesk City S

    BOBASH: Takže jsi napostoval 3 fotky aut, co vypadají víceméně stejně a "cool" jsou na nich leda tak marketingové kecy a 2 fotky SUV, co jsou taky stejná a taky je odlišují jen marketingové kecy...
    Gratulki...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Lidi začnou chtít elektroauto až bude splněný následující:
    – Budou na trhu elektrický auta s reálným dojezdem 400-500 km (tedy alespoň 500 dle WLTP). Takovejch už pár je, ale málo.
    – Až se s tím projedou a zjistěj, že to líp jede, je v tom víc místa protože tam není motor a tak.
    – Až bude infrastruktura dostatečná na to, aby to alespoň část uživatelů mohla používat jako jediný auto a neomezovalo je to.
    – Až budou na trhu takový elektrický auta, jaký oni chtěj a ne jaký se Musk rozhodl vyrobit.

    Pak začne jejich podíl na trhu růst, i tak to ale bude trvat a do konce dekády se určitě nestanou rozšířenějšíma než auta na benzín.

    Žvásty místních teoretiků o tom, jak "by to šlo" jsou jedno. Člověk nejde dát milion za nový auto s tím, že když se bude hodně snažit, tak s ním vlastně dokonce může i jezdit.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Souhlas, akorat teda „spousta lidi chce elektroauto“ bych nepodepsal, ja takovy lidi snad ani neznam. Ti co ho chtej uz ho davno maji, vetsinou jakodruhy nebo treti auto, casto z marketingovejch duvodu aby mohli tvrdit jak dbaji o zivotni prostredi.
    Ale treba az zacne na trhu bejt vyber mezi pouzitelnejma modelama tak se to zmeni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Lidi začnou elektrický auta kupovat, až jich bude na trhu dost a budou na trhu takový, který ty lidi chtěj. Což bude, až začnou ty auta dělat normální automobilky.

    Spousta lidí třeba chce elektrický auto, ale velmi zásadně nechce Teslu.

    Já bych si třeba Teslu možná koupil, ale stejně bych dal přednost čemukoliv, co vyrobila automobilka.

    A ad COMODOR_FALKON: – nemá Teslu ani jinej elektromobil, má nějaký starý Suzuki či kýho výra, se kterým jede asi jednou tejdně 40 kilometrů nebo tak něco, a přijde mu, že to je normální používání auta a lidi, co chtějí něco víc, jsou exoti a 1% trhu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ještě k tomu, jak je "irelevantní", kolik se Tesel vyrábí a jak je důležitá pokročilá technika v elegantní kastli. Jo, Tesla je cool a má pokročilou techniku. Super. Dneska si koupíš Teslu, protože všechny ostatní elektromobily stojej zahovno.

    V roce 2023 si budeš moct koupit třeba 20 modelů jinejch značek, který budou parametrama srovnatelný s Teslou. A budeš mít na výběr.

    Budeš si moct koupit sedany, hatchbacky, SUV, kombíky, luxusnější auta nebo míň luxusní auta, sportovnější nebo míň sportovní, moderní nebo retro, na co si vzpomeneš.

    U Tesly si můžeš koupit velkej nebo malej sedan a velký nebo malý SUV. Chceš prostor pro rodinu a Model Y ti je malej? Kup si Model X. Nemáš na něj? Smůla.

    To, co ty bereš jako "rozdíly pro odborníky" jsou naopak rozdíly podstatný pro normální lidi. Tady se nebavíme o rozdílech v technice, ale o tom, jestli to auto má 5 nebo 7 sedadel, jestli má kufr, do kterýho se sbalíš na dovolenou. Třeba u Tesly si, pokud chceš použitelně přístupnej kufr v dostupným autě, musíš koupit Model Y, protože Model 3 je naprosto kreténsky sedan, protože Musk chtěl prosklenou střechu, takže nešel udělat výklopnej kufr. Model Y by potřeboval delší verzi se třema řadama sedadel. Model X je šíleně drahej a nefunguje jako SUV. A tak dále.

    A to ještě nejsme u toho, že budou potřeba menší auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Není to 1%, je to o něco víc, cca 5 %.

    Ale to nebyla pointa. Pointa je, že teď si Tesla může dovolit vyrábět čtyři modely, protože prodává relativně málo aut, nemusí zasáhnout všechny zákazníky.

    To, že Tesla nemůže nabídnout nic člověku, kterej by chtěl dostupný SUV, ale potřebuje velkej kufr a tři řady sedaček, nevadí. Ten člověk si prostě koupí něco jinýho, ale Tesla ho nepotřebuje, když prodáváš celkově tolik aut co jiný značky prodávaj jedinýho modelu, tak nemusíš mít v nabídce všechno.

    A růst z malejch čísel je snazší. Až se bude Tesla snažit dostat ze 3 milionů aut ročně na 5 milionů, tak se bude zběsile snažit zaplnit každou mezeru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: I-Pace a e-tron se neprodávají proto, že jsou to krámy s mizerným dojezdem. Zvlášť e-tron, kterej má spotřebu snad 30 kWh/100 km a zároveň nijak extra velkou baterku. Je to k hovnu, ale zato drahý.

    Ostatní výrobci už se rozhoupali dávno, ale čas mezi začátkem vývoje a začátkem výroby novýho modelu je obvykle u zcela novýho auta tak 5 let.

    VW ID3 už se vyrábí, jen se ještě neprodává, protože podělali software. Škoda Enyaq se začne vyrábět na podzim, má stejnej problém s elektronikou. Stejně tak Mustang Mach E je už existující auto, ale výroba začne za pár měsíců. Totéž BMW i4.

    Auto není jako telefon nebo počítač, to si spousta technologickej nadšenců neuvědomuje. Vývoj auta trvá, zavedení do výroby trvá, homologace trvá, crash testy trvaj...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, to chápeš špatně. Jen málokdo dokáže přiřadit správný označení ke správnýmu Mercedesu nebo BMW.

    Zákazník ale nepotřebuje vědět, jak se ta věc jmenuje, respektive jak se jmenujou všechny ostatní. Ale ty rozdíly samozřejmě pozná, protože ty rozdíly jsou především o tom, jak to auto vypadá.

    Zákazník přijde třeba k tomu BMW, a ví, že chce nějaký středně velký auto. Takže mu prodejce ukáže trojku. Ta vypadá takhle (používám jako příklad minulou generaci, současná je čerstvá a ještě od ní nejsou všechny verze):


    Zákazník by ale chtěl něco sportovnějšího, takže mu prodejce ukáže čtyřku, která vypadá takhle. Technicky stejný auto, ale vypadá sportovnějc a víc cool:


    Jenomže zákazník si uvědomí, že občas vozí vzadu lidi, takže mu nevyhovuje dvoudveřový auto. Proto mu prodejce ukáže 4 GranCoupe, což vypadá takhle. Už zase je to čtyřdveřový, ale oproti čtyřce je to nižší a víc cool (za což se zaplatí menším prostorem uvnitř):


    Zákazníkovi se to líbí a chce si to koupit, ale v tom mu manželka řekne, že se jí to nelíbí, protože z toho bude blbě vidět a určitě to není tak bezpečný jako vyšší auta. Takže je prodejce zavede k X3, což vypadá takhle:


    Ženě zákazníka se to líbí, ale on by chtěl přeci jen něco sportovnějšího. Takže mu prodejce ukáže X4, což je vlastně X3, ale trochu míň praktická a víc cool. Zákazník je spokojenej, protože on má něco co vypadá sportovně a žena je spokojená, že má vysoký bezpečný auto. Kupujou X4 a jdou do prdele.


    Když odcházej, už si nepamatujou, jak se půlka z těch aut jmenuje, a je jim to úplně jedno. Když si kupuješ telefon, tak si většinou taky nepamatuješ, jak se jmenuje, jsou to nějaký písmenka a čísla, víš, že nechceš ten úplně velkej, protože se ti nevejde do kapsy, ale chceš ten co má dva foťáky a líbí se ti zahnutej displej. Víš píču, jak se to jmenuje, ale kdyby vyráběli jen jeden, tak by sis nevybral přesně to, co chceš.

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EV Sales: Global Top 20 June 2020
    http://ev-sales.blogspot.com/2020/07/global-top-20-june-2020.html

    June's PEV share went up to 3,6%, pulling the 2020 plugin share to 2,9%, already above the 2,5% of last year.

    Červen 230k prodaných, H1 2020 celkem 950k
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    The Tesla Owners Club of Australia estimates 3793 Tesla vehicles were delivered in total in 2019, with 539 deliveries in December 2019 alone

    Australian Tesla vehicle deliveries for 2019 – all models

    Left-hand numbers and blue bars indicate monthly vehicle deliveries, red line and right-hand numbers indicate cumulative sales since Tesla's arrival in Australia.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: len aby sa tie ostatne znacky uz konecne rozhoupali, zatial ma kazda tak 1-2 modely a aj to su take mi pridu, ze len aby boli a aby boli nasytene emisne povolenky, taky ipace alebo etron zatial ziadne giganticke predaje nemaju a to su SUV (ci sportback ci ako to ten ipace volaju) a teda najvacsi tahoun trhu s autami
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    COMODOR_FALKON: hele, a ty uz tu teslu v ty „elegantni kastli“ mas? Me prijde ze tady az na vyjimky jsou sice vsichni hrozny fanousci, ale spis teoretici ;)

    Me to tema zajima, ale muj dojem z toho je ten, ze kde nejsou dotace provazeny sankcema na spalovaci motory, tam o elektroauta krome fanboyu nikdo zajem nema. Zeme kde ziju je bohata, takze v kupni sile pricina ze se jich prodava asi procento nebude, ted jsem cetl clanek ze v cely Australii kde zadny subvence nejsou se prodalo asi dvoumistni cislo elektroaut za rok.

    Co neni, muze bejt, ja treba se zajmem sleduju snahy volva na tomhle poli a az mi nabidnou elektrickej ekvivalent myho V70 tak se na nej urcite podivam zblizka, to vis, ja jsem takova obet corporate identity, ale teda aspon u nas nic nenasvedcuje tomu ze by obcani bez donuceni timhle smerem chteli jit - jak uz jsem pred casem linkoval, vysel u nas clanek ze milionova kampan vlady snazici se hloupy lid prevychovat aby kupoval auta s mensi uhlikovou stopou mela „nulovy ucinek“.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BOBASH: Tesla stavi dalsi Gigafactory, BMW bude propoustet 10000 lidi. Mas pravdu, zatim je Tesla neco jako 1 % vyrobni kapacity Toyoty nebo VW. Vsak nikdo nerikal, ze se svet zmeni za 1 den/rok/muskorok.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH:
    Sám připouštíš, že rozdíly mezi variantami pozná jen odborník. Tj. neexistuje nic "cool", protože to údajně "cool" auto nelze rozpoznat od ostatních.

    A velikostně je to obdobné...
    Jestli má kufr papírově 500 nebo 530 litrů už to tolik nevytrne...

    U Tesel je irelevantní, kolik se jich vyrábí - důležitá je jejich funkčnost a pokročilá technika schovaná v elegantní kastli + roli hraje i vize společnosti, tj. že narozdíl do dividend (a opulentních egomasturbací managementu) Tesla investuje téměř vše do dalšího vývoje i dlouho poté, co má "dostačující" technologii.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Právě korporátní klientela by pořád vesele kupovala hatchbacky a sedany a srala na všechno ostatní. To, že jsou hit SUV, crossovery, SUV-kupé, crossover-kupé a jiný píčoviny, to je výsledek toho, že to chtěj lidi.

    Každej chce, aby auto bylo praktický jako kombík nebo empévéčko, ale nechce vypadat, že má praktický auto, takže chce něco cool, atd.

    V tom, že ty jednotlivý modely pozná jen odborník, máš pravdu, ale ony to, zejména u značek jako BMW nebo Mercedes, nejsou ani tak modely jako spíš "velikosti". Prostě si vybereš, jak to auto chceš velký, jak ho chceš vysoký, jestli ho chceš víc praktický nebo stylovější, kolik chceš dveří atd. A to dneska zákazník čeká.

    U Tesly je zatím cool, že máš Teslu, protože se jich vyrábí hrozně málo.

    Ale opakuju ještě jednou – celkový prodeje značky Tesla jsou nižší než prodeje Škody Octavia. Třeba BMW prodává o řád víc než Tesla.

    Až bude Tesla na takových číslech, tak si povíme, jak to bude zvládat se čtyřma modelama, když konkurence bude mít těch modelů ještě širší nabídky než teď, protože na elektrický platformě je snazší nasekat těch aut mnohem víc, lišících se jen kastlí.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Prodaj... Vhodně formulovaná nabídka generuje poptávku - zvlášť u korporátní klientely.

    A i soukromníci si radši třeba po 5 letech (protože ICE mají kratší životnost než EV) řízení AUTO N koupí spíš AUTO N+1, než znovu AUTO N.

    Ale je to jen marketing. Reálné rozdíly jsou většinou tak zanedbatelné, že rozdíly mezi řadou modelů pozná bez upozornění a vysvětlení jen auto-novinář.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Já corporate identity chápu, protože cílem je, aby zákazník chtěl tu značku, ne ten model. Jsou automobilky, u kterých to funguje úplně (BMW, Mercedes, u kterých se modely ani nijak nejmenujou), jsou automobilky, kde to funguje míň (třeba Ford s Mustangem a Broncem), ale obecně dává smysl, aby lidi vnímali víc značku než model.

    A k důvodu pro 40+ modelů – kdyby to zákazníci nechtěli kupovat, tak to markeťáci neprodaj. A Tesla, až se stane velkou automobilkou, tohle pravděpodobně zjistí taky. Teď je to furt na globální poměry pidiznačka – pořád prodává zlomek toho, co nejbližší další samostatná značka. Třeba proti Škodovce, která není moc velká, prodává zhruba čtvrtinu.

    Nebo jinak, Tesel se prodá asi stejně jako Octavií...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Vidíš, a mně zrovna ta "corporate identity" přijde jako největší zoufalost, protože v důsledku se auta v rámci jedné značky liší prohnutím kapoty o 2 stupně a o 1cm vedle a od aut jiné značky se liší mřížkou chladiče - v noci podle siluety de facto nelze poznat značku.

    Krom Tesly, jejíž nenápadná elegance mne oslovuje.

    Jinak u Tesly se obecně design podřizuje funkčnosti - to je třeba důvod, proč Cybertruck, který je vyrobený z extrémně pevného materiálu, vypadá tak jak vypadá...
    To je i důvod, proč jsou Tesly obecně laděné na vysokou aerodynamičnost a ne na podobnost...

    BOBASH: Jenže těch 40+ modelů nevzniklo kvůli přání zákazníků, ale kvůli markeťákům, aby mohli prodávat "podobné, ale jiné" vozy.

    Přitom rozdíl je mezi nimi třeba (obtížně použitelných 30 L v kufru)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Německý auta můžou působit nudně, protože jsou všechny stejný, nebo minimálně stejný v rámci koncernu, ale všechny, do jednoho, mají design plnej "čistě designovejch" prvků. Prolisy, linky, spoilery, nádechy, výdechy, lišty, kraviny.

    Tesla působí tak "divně" právě tím, že je hrozně "nedesignová", respektive absolutně minimalistická. Jen aerodynamika, nic jinýho.

    PETER_PAN: Já se vůbec nebavím o tom, co se komu líbí nebo ne. Někomu se může líbit víc bavorák, někomu Tesla, mě se třeba Model 3 a řada 3 líbí oba, Model S s tím novým divným čumákem moc ne, řada 7 od BMW s mega ledvinkama mi přijde hnusná. Ale to není podstatný.

    Podstatnej rozdíl je, že jak to BMW, tak i třeba Audi, VW nebo BMW mají "víc designu". Oproti Tesle je na nich mnohem víc věcí, který tam být nemusí a jejich jedinej účel je nějak vypadat.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    Co se designu tyce tak me nejvic irituje ten soucasnej asijskej zpusob tvorby automobiloveho visualu. Vsechny ty vypoukly svetla, opticky nepasujici segmenty, hranaty skoseni. Naopak VW mi prijde takovej neutralni, MB hezky, audi uhlazene.
    Z Evropskych auto vyslovene nemuzu ten soucasny BMW design - vypoukly, deformovany, nesjednoceny. Naopak BMW ze 70.+ let nadhera.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam