• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: iPhone měl obrovskej podíl na trhu, a byl univerzálně cool.

    Tesla je pro obrovskou část lidí seriously uncool, naopak tradiční automobilky jsou cool. Auta lidi kupujou jinak než telefony.

    A ostatně uvidíme na podzim, VW ID3, Škoda Enyaq a jejich "sourozenci" jdou do prodeje před koncem roku.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: “Az si budou moct koupit neco technologicky stejnyho, nebo lepsiho.”

    Tohle je presne veta, kterou od prichodu androidu hlasaj vsichni o iPhonech. A iPhone je v celkovejch prodejich za rok porad treti. Uz skoro 15 let.

    Ale chapu co rikas a jsem zvedavej jak to dopadne. Ja do doby nez si poridim dite, nebo nebudou autonomni auta, odmitam resit byt jen ridicak. Spis to tady sleduju z technologicky zvedavosti.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: No, sharovany autonomni EV je vlastne presne to, co ty lidi na vikend potrebujou. Pokud je to o tom dojet na chatu a v nedeli z chaty zpet, tak si udelaj request, a ai jim v danou dobu posle nejvyhodnejsi auto v ramci planovani dopravy s nejakym pridelenym timeslotem. Plne autonomni doprava ma spoustu skrytejch vyhod, napriklad prave ta moznost planovani a on the flight uprav tras. Pokud do silnice nebudou smet lidi (a to ani s nonAI motorkou nebo autem), tak nepotrebujes semafory. A ano, ja jsem si celkem jist, ze na sklonku myho zivota se dopracujem k tomu, ze do mest budou smet auta pouze s full autonomnim rizenim. Pri vyjezdu z mesta si to prepni na normalni rizeni, ale ve meste na automat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Jo a ještě jedna poznámka k Tesle – kromě toho, že spoustu lidí irituje její nudnej design, tak má Tesla minimálně dva další zásadní problémy, který způsobujou, že spousta lidí čeká na elektrický auto od normální značky.

    1) Příšerná ergonomie. Narvat všechno na dotykovej displej je řešení, který u auta může napadnout jen designéra, debila nebo účetního. Tady to je asi výsledek Muskovy místy dost stupidní snahy být cool, sekundárně pak výsledek šetření.

    Dotykový displeje jsou fajn na věci, který není nutný ovládat často za jízdy. Auto, který má na dotykovým displeji snad i stěrače, je prostě pro spoustu lidí nepřijatelný.

    2) Kvalita zpracování. Tesla se výrazně lepší, ale pořád její auta nevypadaj tak, jak by prémiovej produkt měl.

    A potom je tu ta absence volby.

    Teď se Tesla prodává, protože lidi nemaj jinou možnost.

    Ale až si příští rok budou moct koupit auto technicky stejně pokročilý jako Tesla, ale vyrobený stejně kvalitně a ovladatelný stejně snadno jako Volkswagen? To bude o dost jiná pohádka.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Jenomže Tesla žádná jednička není, ne tak jako byl Apple.

    Když přišel iPhone na trh, byl to přelomovej telefon, kterej uměl věci, který normální telefony neuměly. Takže získal obrovskej podíl mezi telefonama jako takovejma.

    Tesla nic takovýho neudělala, Tesla je jen nejúspěšnější značkou elektrickejch aut, což je ale daný tím, že elektrický auta jsou v reálným světě naprosto marginální záležitost, jejich prodeje jsou mizivý a z celkovýho hlediska zanedbatelný. S výjimkou pár zemí s nestandardníma podmínkama (Norsko) je jejich podíl na trhu pod 2 %.

    A škálovatelnost v automobilovým průmyslu je nesrovnatelně menší než v telefonech, stejně jako jsou tam delší modelový cykly, větší setrvačnost a spousta dalších faktorů ztěžujících situaci startupu.

    To, že se Tesle vůbec povedlo se stát životaschopnou automobilkou, je zázrak.

    Ale přestava elektrogeeků o významu Tesly je obrovsky přehnaná.

    Normální automobilky se pohybujou v číslech o minimálně řád vyšších než Tesla. Celej objem výroby Tesly je pro Ford, VW nebo Toyotu odpovídající jednomu z jejich mnoha modelů. A tradiční automobilky sice zaspaly ve vývoji, ale teď už ten vývoj maj hotovej a auta připravený, teď jsme ve fázi "klidu před bouří", kdy všichni mají hotový auta, spousta z nich je představená, třeba VW ID3 už se vyrábí, ale ještě vesměs nejdou koupit.

    Až VW v průběhu následujících 2-5 let hodí na trh cca 30 elektrickejch modelů, tak má potenciál přerůst prodeje celý Tesly.

    Ještě jednou to zopakuju – jak Volkswagen Golf, tak Škoda Octavia mají každý zvlášť větší prodeje než celá Tesla dohromady. Stačí, když z 30 připravovaných modelů budou úspěšný čtyři nebo pět, nebo deset, a prvenství Tesly je v háji.

    Totéž až třeba Ford s příchodem příští generace představí elektrickou verzi F-150, což je nejprodávanější auto na světě (víc než dvojnásobek co Tesla). Kdyby se JEDEN ZE TŘÍ Fordů F-150 prodal jako elektrickej, bude to víc aut než prodá Tesla.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    DAN_F: Jsem mel docist az sem, nez jsem zacal reagovat :))) Mobil, no...
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Podle mne zrovna tadysi myslim, ze nemas pravdu a ze Tesla si tu predni pricku jeste chvili podrzi, prijde mi to jako Apple v EV.

    Presne jak si rikal, kdyz tvuj pozadavek je sexy telefon, 12 fotaku, 560 jader a milon giga ram, tak je mozny, ze v zaplave modelu u Samsungu to najdes. Apple ma par modelu a vzacne prida nejakej novej. Neni nejhezci (tady to je subj. pocit, stejne jakp se tu resil design aut), neni (papirove) nejvykonejsi, neni nejdokonalejsi. Ale porad je to jeden z nejprodavanejsich mobilu na svete. A jeho vyrobce ma v zaplave vsech znacek porad celkem vyraznej 13% podil na trhu (2019).

    Tesla nezustane jednickou, stejne jako ji nezustal Apple, ale nez zmizi z Top 3, tak to potrva jeste hodne dlouho, jestli vubec nekdy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Životnost spalovacího auta může být klidně milion, životnost EV opravdu není 30 000 000 km, jak jsi napsal. Nebo jsi myslel tři miliony?

    Každopádně je to dost pravděpodobně jedno, protože nejdřív musíš přesvědčit lidi, že si chtějí auto tak dlouho nechávat, a to oni nechtějí.

    A to o "misi Tesly" je úplnej blábol, sorry.

    Jestli chce Tesla prosadit elektromobilitu, je potřeba nahradit spalovací auta elektromobily. V tuhle chvíli je na světě hodně přes miliardu aut.

    Pokud chceš v nějakým rozumným čase, jakože třeba do 50 let, nahradit jejich naprostou většinu elektrickýma, potřebuješ poměrně rychle dojít do situace, kdy budeš vyrábět většinu aut na elektřinu.

    I kdybychom přestali brát auta tak spotřebně a dýl by nám vydržely, tak pořád jen na obnovu vozovýho parku budeme potřebovat třeba ne dnešních 80 milionů aut ročně, ale řekněme 30. Jenomže by potřebujeme nahradit ty stávající, takže musíme furt vyrábět těch 80 milionů.

    Když bude Tesla nadále vyrábět 400 tisíc aut ročně, tak dlouhodobě zkrachuje a její byznysmodel, kterej je momentálně postavenej především na tom, že akcionáři mají víru ve velkou budoucnost, se rozpadne. Všechno je to postavený na tom, že akcie Tesly odpovídají tomu, že možná jednou dokáže bejt stejně velká jako Toyota nebo Ford.

    Jestli se nedokáže patřičně zvětšit, tak se stane relativně bezvýznamnou značkou, protože těch 8 let náskoku, co měla, může schopná automobilka ve chvíli, kdy dotáhne technologii, vymazat bleskovou rychlostí.

    Celá výrobní kapacita Tesly odpovídá JEDNOMU MODELU ŠKODOVKY. Nebo jednomu modelu americkýho pickupu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ad Musk vs. Volkswagen.

    Je vidět, že o tom nevíš vůbec nic.

    Volkswagen je v tuhle chvíli ze všech velkých automobilek nejdál v elektrifikaci. Není to ještě vidět, protože ty auta do výroby teprve přicházejí, ale právě VW má platformu MEB, která je plně technologicky srovnatelná s menšíma Teslama (3 a Y) – dojezd až 500 km, jeden nebo dva motory, pohon zadních nebo všech kol, stejná koncepce "placky" na který se dají stavět libovolný auta.

    Rozdíl je, že Tesla má dohromady 4 modely.

    Volkswagen letos představí taky 4, po jednom od Audi, VW, Škodovky a Seatu. V dalších pěti letech jich má bejt celkem tuším 30. Od hatchbacku velikosti Golfu přes kombíky, SUV, MPV, retro dodávku á la starej VW Transporter co s tím jezdili hipíci, nejspíš bude retro Buggy a dost možná retro Brouk, budou elektrický sedany, prostě vznikne další kompletní rozmanitá modelová řada.

    To je to, o čem mluvím, že je pro Teslu problém.

    My tady neřešíme, jestli za 30 let lidi přestanou nebo nepřestanou kupovat auta (jistý je, že za 20 let budou lidi furt kupovat nový auta na benzín a naftu), řešíme to, že až za dva roky budeš chtít koupit auto, tak bude rozdíl v tom, že teď má Tesla elektrický auta čtyři a VW žádnej, ale potom jich VW bude mít 30 a Tesla furt čtyři.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, ale 4 modely iPhonů jsou pořád 4x víc než jich bylo původně. A já očekávám, že pokud se má Tesla udržet, tak ze současných 4 modelů bude muset jít tak na 10-15 minimálně.

    Ad obchodní model automobilek a moje znalost US trhu – nejdřív ti odpovím na tuhle otázku. Jsem už 15 let motoristickej novinář, jako jeden z mála se zabývám právě tím pohledem řekněme trhu, marketingu a podobně. Občas pracuju pro automobilky nebo jiný firmy v automotive sektoru (teď tady třeba zrovna píšu článek pro Ionity), pracoval jsem několik let i pro americkej web o autech. Určitě v Česku najdeš pár lidí, co americkýmu automobilovýmu trhu rozumí o dost líp než já, ale moc jich nebude. Já zatím žádnýho z nich nepotkal. To jen ať víme na čem jsme.

    A teď zpátky k obchodnímu modelu automobilek.

    Přechod na service-based model je věc, o který všichni hodně mluví, mají kolem toho spoustu buzzwordů, ale reálně na tom zatím nikdo žádný reálný peníze nevydělal.

    Je dost pravděpodobný, že service-based model a sharing economy budou mít větší podíl než teď a je extrémně pravděpodobný, že v CENTRECH VELKÝCH MĚST budou sharovaný auta a autonomní taxíky zásadním druhem přepravy.

    Ale kdekoliv mimo centrum velkýho městě to je totální bullshit.

    Typickej příklad, kterej už jsem zmiňoval – moji rodiče, a stejně tak asi tak milion dalších rodin u nás, který jezděj autem primárně na víkend.

    K čemu je někomu takovýmu sharovaný auto? Všichni ostatní, s kým by ho mohl sharovat, jedou taky na ten víkend, a mezi tím jim to auto taky stojí. Nemůže ani použít autonomní taxík, protože jede někam do prdele, a ten taxík by se musel vrátit prázdnej (neeko) nebo čekat na místě (odpadá smysl autonomního taxíku).

    Stejně jako je naivní představa, že bude všechno za 30 let vypadat stejně jako dneska, je naivní představa z druhý strany, že půjde automobilovej průmysl změnit stejně, jako by to byl software. Prostě ne.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Životnost spalovače je okolo 300 tis. km, nebo cca 30 let kvalitní péče v garáži.

    Životnost EV, zvláště těch s minimem koroze-schopných komponent je odhadem, založeným na stavu dosavadních Tesel, cca 30 000 tis. km nebo cca 50 let kvalitní péče v garáži - tou dobou už sice bude batterypack tak na 60%, ale na takové to místní popojíždění furt OK.

    A jak už jsem uvedl, Tesla má jasně nadefinované, co je firemní misí a její silou je to, že se tohoto ústředního cíle drží, zatímco ostatní automobilky se rozplizly do "vyrábějme více aut, abychom vyrobili více aut", což na poměrně hodně saturovaném trhu funguje i přes různé obídky dost blbě. I přes veškerou snahu prezentovat auta jako spotřební zboží...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Já se na jejich nabídku telefonů koukat nemusím. Vím, že dělají 4 (slovy čtyři) modely, jak jsem psal – iPhone 11, 11 Pro, SE a výběhový XR, s tím že 11 Pro se dělá ve dvou velikostech, takže ani kdybych ten počítal jako model, nedostanu se na těch "minimálně šest modelů".

    Potřeby lidí ohledně telefonů jsou taky hodně rozmanitý, protože je rozmanitá nabídka. Pořád máš hromadu lidí, co si nikdy nekoupí dotykový telefon, nebo lidi, co budou až do smrti používat flip-phone, ale navzdory tomu dokáže Apple těmi čtyřmi modely pokrýt potřeby 20 % trhu a zároveň z toho vytěžit 66 % zisků, přičemž hodnota divize služeb už podle analytiků výrazně přesahuje hodnotu HW divize. A můžeš si všimnout, že Tesla si tohle samozřejmě uvědomuje a taky proto třeba investuje Superchargerů. V tuhle chvíli fungují jako benefit pro těch pár early adopters, ale do budoucna se z nich stane služba s konstantním zdrojem příjmů, podobně jako AppStore. Ten scénář, kde automobilka je primárně výrobce a musí tak prodat co nejvíc aut, je hrozně omezený a zastaralý, jakkoliv je v tuhle chvíli třeba relevantní. Z obchodního hlediska je mnohem výhodnější vyrobit a prodat méně aut, která budou jezdit co nejdéle, ale zároveň pořád generovat další peníze prostřednictvím "services". Nemusíš pak řešit dodavatele, výrobu, reklamace, poklesy v prodejích kvůli koronaviru… A auto sice není spotřební zboží ve chvíli, kdy si ho kupuješ. Pokud ho bereš na operák, je to naopak maximálně spotřební zboží a ty problémy, co popisuješ, jsou vyloženě virtuální.

    Nevím, kolik toho víš o US automobilovém trhu a jak tam fungují prodeje aut, ale z toho mála, co vím já, ti garantuju, že Tesla směřuje poněkud jiným směrem. Kdybychom si představovali, že budoucnost dopravy, za nějakých 20–50 let bude vypadat stejně jako teď, jen budou místo ICE auta na elektřinu, možná bys měl pravdu, ale pokud se tady tou dobou nebude prohánět banda lidí s klacky a kameny v rukách, bude budoucnost nejspíš o dost jiná, než si ji představuješ.

    NIGHTHUNTER: To, co ty popisuješ, je spíš změna v nabídce, než její rozšiřování. Nabídka se sice rozšiřuje (stejně jako se zatím rozšiřuje i nabídka Tesly), ale to, co v dnešní době praktikují tradiční výrobci je spíš to, co ke svému konci dělala Nokia – nepřehledná hromada prakticky totožných zařízení, lišících se v pár náhodně nakombinovaných detailech.

    COMODOR_FALKON: Není to o značce, je to primárně o UX. Pro průměrného uživatele je pořád lepší něco jednoduchého a srozumitelného, co plní většinu toho, co očekává, než mít něco OP, co by sice jeho požadavky dokázalo splnit na 100 %, ale musel by vědět, jak toho dosáhnout. Některé ty Apple čipy jsou daleko před konkurencí a co se týče procesorů, tak ani ty nejsou podřadné. Na Androidu je potřeba virtualizovat, což je výpočetně zbytečně náročné, Apple jede nativní kód, takže mu k dosažení stejného, nebo lepšího výsledku stačí menší výkon a díky tomu také spotřebuje méně energie. Není to automaticky horší, je to jiná koncepce, která naopak může být v řadě ohledů lepší.

    BOBASH: Spalovací auta jsou určitě současnost a kupovat si teď Teslu je jako kupovat si první, nebo druhý iPhone, který na začátku vůbec neměl "výhodu, že byl jedinej, kterej uměl to, co uměl", protože on vážně neuměl nic, co by neuměly tehdejší ostatní smartphony. Kupovali si to lidi, kterým se to líbilo, nebo věřili, že to je ten správný směr. Koupit si teď Teslu znamená ústupky a v některých směrech je dost možné, že elektromobily obecně možná budou znamenat nějaké ústupky do konce věků, jen je třeba přestaneme tak moc řešit, jako u těch telefonů, které už pomalu nejdou dát do kapsy a musíme je nabíjet každý den, nebo auty budeme jezdit jen na krátké vzdálenosti, těžko říct. Nicméně ve chvíli, kdy Musel řeší autonomní přepravu aut tunely a hyperloop, je mi fakt líto VW, který když myslí na budoucnost dopravy, tak řeší "jak by měl vypadat future konfigurátor výbavy" (true story).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Meleš kraviny.

    Cílem Tesly je, jako u každý firmy, především vydělat prachy. Na to potřebuje prodávat miliony aut. Pokud je jejím cílem rozvoj elektromobility, tak potřebuje dosáhnout toho, aby elektromobily nebyly zanedbatelný zlomek nově prodaných aut, ale nějaký smysluplný množství.

    Což opět znamená prodávat miliony aut.

    Pokud Tesla nezačne prodávat auta po milionech, tak selže jak ve svojí "misi", tak jako byznys.

    Autonomní taxíky jsou řešení do centra velkýho města, nikde jinde fungovat nebudou, protože jich nebude dostatečná hustota.

    Auta kurva nejsou software, na ně nemůžete aplikovat představy, který vycházej z toho, že nějakej IT startup mohl změnit svůj obor rychle a snadno, protože v softwaru to jde.

    Změnit automobilismus znamená vyrobit stovky milionů aut (aktuálně se jich na světě vyrábí asi 80-90 milionů ročně, z toho elektromobilů sotva půl milionu).

    Občas když to tady čtu, tak mám pocit (nejspíš správnej), že jsem přišel mezi partičku IT geeků, který okolní svět znají jenom z internetu. Z některých místních keců to vypadá, jako by spalovací auta byly víceméně vyhynulej a k záhubě odsouzenej druh, kterej jen tak nějak přežívá a za pár let zmizí z ulic.

    Než bude vyrobený poslední auto se spalovacím motorem, tak většina z nás budeme šediví páprdové. Než dojezdí poslední auto se spalovacím motorem, tak nejspíš budeme mrtví.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne každej mileniál je hipster z velkýho města, kde můžou fungovat autonomní taxíky nebo sdílený auta. Kdekoliv mimo centra metropolí to bude o normálně vlastněnejch autech i za třicet let, na funkčnost čehokoliv sdílenýho potřebuješ hustotu zalidnění.

    My mileniálové kupujeme auta o něco míň leda proto, že máme míň peněz.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Jako je to blízko, akorát u Apple je to víc o značce, než o (podřadném) železe s omezeným OS (2x méně funkcí, 2x větší rychlost).

    Tesla je naopak spíš o tom železe a neustále rozvíjeném SW, význam značky je spíš důsledkem.

    BOBASH: Každá firm by měla mít svoje heslo, nějakou misi, kterou naplňuje a ke které usměrňuje svůj progress.

    Jedním z důvodů, proč je Tesla úspěšná, je to, že má dvoji misi dobře madefinovanou.
    Misí Tesly je rozvoj elektromobility (v rámci udržitelné civilizace), nikoliv prodej milionů (zbytečných)aut.
    Cílem Tesly pak jsou zjevně sdílené autonomní taxíky, vlastněné spíš nějakou firmou nebo státem, které bude jen servisovat.

    A aktuálně Tesla rovněž přišla s nabídkou poskytnutí pohonného ústrojí a baterek dalším automobilkám, takže je klidně možné, že se do EV na tesláckém podvozku pustí třeba Lada...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: pocitaju automobilky s tym, ze aj kupna sila sa meni? dnesni mileniali sa na auto nedivaju ako na symbol statusu, ale ako na nieco co ich dovezie z bodu A do bodu B, takze pre nich je buducnost autonomna krabica, ktoru si privolaju telefonom ked budu potrebovat, lebo vlastnit auto pre nich nebude mat zas take opodstatnenie
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DAN_F, BOBASH: Taky jsem čekal, kdy se objeví srovnání s Applem - ale ten taky fungoval dlouhou dobu jen s jedním modelem. Třeba iPhone 4 a až za rok 4S, za další rok 5 a až pak začal přidávat - současně s 5S i levnější 5C, současně se 6kou i větší 6 Plus, za další rok 7 a 7 plus... až poslední roky XS, XS Max a navíc levnější XR, naposledy levný 11 a k tomu 11 Pro + velký 11 Max. A k tomu ještě mimo řada SE, takže se to taky rozrůstá a je to furt jen telefon, který každý nosí v kapse a v různém poměru s ním telefonuje / čte / pracuje... Kdežto auto má mnohem víc různých způsobů používání - od někoho, kdo vůbec nepotřebuje zadní sedačky, po někoho komu sotva stačí 7, někdo radši víc místa na náklad... a do toho někdo vyžaduje, aby to umělo jet přes 200 km/h, jiný s tim nikdy nepojede víc než 130 km/h...

    Bobash byl rychlejší ;-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: No ta analogie s telefonama mě taky napadla a přesně sedí na to, o čem mluvím. Na začátku měl taky Apple jeden iPhone, protože stačilo, že je to iPhone, je to jiný než zbytek světa a by jsi cool, když jsi ho měl.

    Podívej se na nabídku Applích telefonů teď.

    Já se na ní musel taky podívat, protože sice Apple používám, ale vím akorát, že existuje iPhone SE (ten mám a budu si kupovat ten novej), a pak že jsou nějaký co mají čísla a nějaký co mají nějaký písmenka s X a že se jich běžně v danou chvíli prodává tak minimálně šest modelů.

    A to je mezi autem a telefonem zásadní rozdíl v tom, že potřeby lidí ohledně telefonu jsou mnohem míň rozmanitý. U auta někdo potřebuje míň místa, někdo víc místa, někdo větší kufr, někdo víc sedadel, auta se pužívají na spoustu různejch účelů a různejma způsobama, a lidi na ně mají rozmanitý nároky. Navíc je telefon, dokonce i drahej telefon, spotřební věc, kterou si můžeš koupit jen proto, že je cool. Auto je obvykle druhej nejdražší nákup ve tvým životě, hned po domu.

    A k byznysmodelu Tesly – ano, ultimátním cílem automobilky je vždycky prodat hodně aut. Nebo prodat míň aut, ale s velkou marží. Nicméně i těch "míň aut" pořád musí být poměrně hodně aut. A je úplně jedno, jestli je budeš prodávat, pronajímat na operativní leasing nebo z nich dělat autonomní taxíky. Musíš jich fakt hodně vyrobit.

    V tuhle chvíli Tesla prodává něco jako 300-400 tisíc aut ročně. To je slušný na začínající automobilku, ale jinak je to ekvivalent třeba Porsche. Automobilky jako BMW nebo Mercedes-Benz vyrábí zhruba desetinásobek, velký koncerny jako VW nebo Toyota třeba dvaceti- až třicetinásobek.

    Aby se Tesla dostala na úroveň, která by aspoň přibližně odpovídala tomu, že má tržní valuaci vyšší než Ford nebo Toyota, potřebuje začít prodávat alespoň desetkrát víc aut než dneska.

    A potřebuej to udělat na trhu, kde už nebude výjimečná tím, že je elektrická, protože tradiční automobilky už jí dohnaly a začnou vyrábět plnohodnotně konkurenceschopný elektromobily. Stejně jako iPhone měl na začátku výhodu, že byl jedinej, kterej uměl to, co uměl, Tesla měla doteď výhodu, že byla jediná svýho druhu. Teď je Model 3 jasná volba, protože nic jinýho srovnatelnýho není – respektive jsou tu Kia e-Niro a Hyundai Kona, ale to furt není úplně ono.

    Až budeš mít na výběr 40 dalších elektromobilů se stejnýma parametrama, je mnohem menší pravděpodobnost, že si půjdeš koupit zrovna Model 3, protože někdo jinej třeba bude dělat auto, který ti něčím sedne víc.

    A to je chvíle, kdy bude Tesla muset začít rozšiřovat modelovou řadu, protože čtyři auta prostě nebudou stačit.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: S těmi telefony je to docela legrační analogie, protože máš milion značek, co vyrábí milion modelů a nikdo neví, jak se to jmenuje, a pak máš Apple, který si vystačí s nějakými čtyřmi modely, se kterými mají asi "jenom" 20 % trhu, ale 66 % všech zisků a Tesla je do značné míry Apple automotive světa. Ty si představuješ, že ultimátním cílem Tesly je prodat co nejvíc aut, ale když se podíváš na ty ostatní Muskovy projekty, tak je jasný, že cílem je spíš vyvinout technologie, vytvořit pro ně trh a pak z toho harvestovat peníze přes licencování a subscription, ne přes výrobu a servis fyzických produktů, což je vždycky dost pruda. Tesly jsou první iPhone – v porovnání s konkurencí je to v řadě ohledů v tuhle chvíli dost downgrade, ale za dvacet let bude doprava fungovat nejspíš dost jinak a pokud Tesla do té doby přežije, bude mít nejspíš dost náskok, protože to, co dělá teď, je jen příprava na tu dobu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jo, to sedí, moji rodiče najezdí 10 tisíc ročně a to jezdí nakupovat po Pardubicích asi 2 km a chalupu mají 70 km daleko.

    Ale pak jsou ještě lidi co třeba někam jezdí denně, jezdí autem do práce, nebo vyzvedávají děti ze školky nebo něco, znám dost lidi co soukromě najedou klidně třeba 20-30 tisíc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam