DAN_F: No ta analogie s telefonama mě taky napadla a přesně sedí na to, o čem mluvím. Na začátku měl taky Apple jeden iPhone, protože stačilo, že je to iPhone, je to jiný než zbytek světa a by jsi cool, když jsi ho měl.
Podívej se na nabídku Applích telefonů teď.
Já se na ní musel taky podívat, protože sice Apple používám, ale vím akorát, že existuje iPhone SE (ten mám a budu si kupovat ten novej), a pak že jsou nějaký co mají čísla a nějaký co mají nějaký písmenka s X a že se jich běžně v danou chvíli prodává tak minimálně šest modelů.
A to je mezi autem a telefonem zásadní rozdíl v tom, že potřeby lidí ohledně telefonu jsou mnohem míň rozmanitý. U auta někdo potřebuje míň místa, někdo víc místa, někdo větší kufr, někdo víc sedadel, auta se pužívají na spoustu různejch účelů a různejma způsobama, a lidi na ně mají rozmanitý nároky. Navíc je telefon, dokonce i drahej telefon, spotřební věc, kterou si můžeš koupit jen proto, že je cool. Auto je obvykle druhej nejdražší nákup ve tvým životě, hned po domu.
A k byznysmodelu Tesly – ano, ultimátním cílem automobilky je vždycky prodat hodně aut. Nebo prodat míň aut, ale s velkou marží. Nicméně i těch "míň aut" pořád musí být poměrně hodně aut. A je úplně jedno, jestli je budeš prodávat, pronajímat na operativní leasing nebo z nich dělat autonomní taxíky. Musíš jich fakt hodně vyrobit.
V tuhle chvíli Tesla prodává něco jako 300-400 tisíc aut ročně. To je slušný na začínající automobilku, ale jinak je to ekvivalent třeba Porsche. Automobilky jako BMW nebo Mercedes-Benz vyrábí zhruba desetinásobek, velký koncerny jako VW nebo Toyota třeba dvaceti- až třicetinásobek.
Aby se Tesla dostala na úroveň, která by aspoň přibližně odpovídala tomu, že má tržní valuaci vyšší než Ford nebo Toyota, potřebuje začít prodávat alespoň desetkrát víc aut než dneska.
A potřebuej to udělat na trhu, kde už nebude výjimečná tím, že je elektrická, protože tradiční automobilky už jí dohnaly a začnou vyrábět plnohodnotně konkurenceschopný elektromobily. Stejně jako iPhone měl na začátku výhodu, že byl jedinej, kterej uměl to, co uměl, Tesla měla doteď výhodu, že byla jediná svýho druhu. Teď je Model 3 jasná volba, protože nic jinýho srovnatelnýho není – respektive jsou tu Kia e-Niro a Hyundai Kona, ale to furt není úplně ono.
Až budeš mít na výběr 40 dalších elektromobilů se stejnýma parametrama, je mnohem menší pravděpodobnost, že si půjdeš koupit zrovna Model 3, protože někdo jinej třeba bude dělat auto, který ti něčím sedne víc.
A to je chvíle, kdy bude Tesla muset začít rozšiřovat modelovou řadu, protože čtyři auta prostě nebudou stačit.