BOBASH: Já se na jejich nabídku telefonů koukat nemusím. Vím, že dělají 4 (slovy čtyři) modely, jak jsem psal – iPhone 11, 11 Pro, SE a výběhový XR, s tím že 11 Pro se dělá ve dvou velikostech, takže ani kdybych ten počítal jako model, nedostanu se na těch "minimálně šest modelů".
Potřeby lidí ohledně telefonů jsou taky hodně rozmanitý, protože je rozmanitá nabídka. Pořád máš hromadu lidí, co si nikdy nekoupí dotykový telefon, nebo lidi, co budou až do smrti používat flip-phone, ale navzdory tomu dokáže Apple těmi čtyřmi modely pokrýt potřeby 20 % trhu a zároveň z toho vytěžit 66 % zisků, přičemž hodnota divize služeb už podle analytiků výrazně přesahuje hodnotu HW divize. A můžeš si všimnout, že Tesla si tohle samozřejmě uvědomuje a taky proto třeba investuje Superchargerů. V tuhle chvíli fungují jako benefit pro těch pár early adopters, ale do budoucna se z nich stane služba s konstantním zdrojem příjmů, podobně jako AppStore. Ten scénář, kde automobilka je primárně výrobce a musí tak prodat co nejvíc aut, je hrozně omezený a zastaralý, jakkoliv je v tuhle chvíli třeba relevantní. Z obchodního hlediska je mnohem výhodnější vyrobit a prodat méně aut, která budou jezdit co nejdéle, ale zároveň pořád generovat další peníze prostřednictvím "services". Nemusíš pak řešit dodavatele, výrobu, reklamace, poklesy v prodejích kvůli koronaviru… A auto sice není spotřební zboží ve chvíli, kdy si ho kupuješ. Pokud ho bereš na operák, je to naopak maximálně spotřební zboží a ty problémy, co popisuješ, jsou vyloženě virtuální.
Nevím, kolik toho víš o US automobilovém trhu a jak tam fungují prodeje aut, ale z toho mála, co vím já, ti garantuju, že Tesla směřuje poněkud jiným směrem. Kdybychom si představovali, že budoucnost dopravy, za nějakých 20–50 let bude vypadat stejně jako teď, jen budou místo ICE auta na elektřinu, možná bys měl pravdu, ale pokud se tady tou dobou nebude prohánět banda lidí s klacky a kameny v rukách, bude budoucnost nejspíš o dost jiná, než si ji představuješ.
NIGHTHUNTER: To, co ty popisuješ, je spíš změna v nabídce, než její rozšiřování. Nabídka se sice rozšiřuje (stejně jako se zatím rozšiřuje i nabídka Tesly), ale to, co v dnešní době praktikují tradiční výrobci je spíš to, co ke svému konci dělala Nokia – nepřehledná hromada prakticky totožných zařízení, lišících se v pár náhodně nakombinovaných detailech.
COMODOR_FALKON: Není to o značce, je to primárně o UX. Pro průměrného uživatele je pořád lepší něco jednoduchého a srozumitelného, co plní většinu toho, co očekává, než mít něco OP, co by sice jeho požadavky dokázalo splnit na 100 %, ale musel by vědět, jak toho dosáhnout. Některé ty Apple čipy jsou daleko před konkurencí a co se týče procesorů, tak ani ty nejsou podřadné. Na Androidu je potřeba virtualizovat, což je výpočetně zbytečně náročné, Apple jede nativní kód, takže mu k dosažení stejného, nebo lepšího výsledku stačí menší výkon a díky tomu také spotřebuje méně energie. Není to automaticky horší, je to jiná koncepce, která naopak může být v řadě ohledů lepší.
BOBASH: Spalovací auta jsou určitě současnost a kupovat si teď Teslu je jako kupovat si první, nebo druhý iPhone, který na začátku vůbec neměl "výhodu, že byl jedinej, kterej uměl to, co uměl", protože on vážně neuměl nic, co by neuměly tehdejší ostatní smartphony. Kupovali si to lidi, kterým se to líbilo, nebo věřili, že to je ten správný směr. Koupit si teď Teslu znamená ústupky a v některých směrech je dost možné, že elektromobily obecně možná budou znamenat nějaké ústupky do konce věků, jen je třeba přestaneme tak moc řešit, jako u těch telefonů, které už pomalu nejdou dát do kapsy a musíme je nabíjet každý den, nebo auty budeme jezdit jen na krátké vzdálenosti, těžko říct. Nicméně ve chvíli, kdy Musel řeší autonomní přepravu aut tunely a hyperloop, je mi fakt líto VW, který když myslí na budoucnost dopravy, tak řeší "jak by měl vypadat future konfigurátor výbavy" (true story).