• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Já se na jejich nabídku telefonů koukat nemusím. Vím, že dělají 4 (slovy čtyři) modely, jak jsem psal – iPhone 11, 11 Pro, SE a výběhový XR, s tím že 11 Pro se dělá ve dvou velikostech, takže ani kdybych ten počítal jako model, nedostanu se na těch "minimálně šest modelů".

    Potřeby lidí ohledně telefonů jsou taky hodně rozmanitý, protože je rozmanitá nabídka. Pořád máš hromadu lidí, co si nikdy nekoupí dotykový telefon, nebo lidi, co budou až do smrti používat flip-phone, ale navzdory tomu dokáže Apple těmi čtyřmi modely pokrýt potřeby 20 % trhu a zároveň z toho vytěžit 66 % zisků, přičemž hodnota divize služeb už podle analytiků výrazně přesahuje hodnotu HW divize. A můžeš si všimnout, že Tesla si tohle samozřejmě uvědomuje a taky proto třeba investuje Superchargerů. V tuhle chvíli fungují jako benefit pro těch pár early adopters, ale do budoucna se z nich stane služba s konstantním zdrojem příjmů, podobně jako AppStore. Ten scénář, kde automobilka je primárně výrobce a musí tak prodat co nejvíc aut, je hrozně omezený a zastaralý, jakkoliv je v tuhle chvíli třeba relevantní. Z obchodního hlediska je mnohem výhodnější vyrobit a prodat méně aut, která budou jezdit co nejdéle, ale zároveň pořád generovat další peníze prostřednictvím "services". Nemusíš pak řešit dodavatele, výrobu, reklamace, poklesy v prodejích kvůli koronaviru… A auto sice není spotřební zboží ve chvíli, kdy si ho kupuješ. Pokud ho bereš na operák, je to naopak maximálně spotřební zboží a ty problémy, co popisuješ, jsou vyloženě virtuální.

    Nevím, kolik toho víš o US automobilovém trhu a jak tam fungují prodeje aut, ale z toho mála, co vím já, ti garantuju, že Tesla směřuje poněkud jiným směrem. Kdybychom si představovali, že budoucnost dopravy, za nějakých 20–50 let bude vypadat stejně jako teď, jen budou místo ICE auta na elektřinu, možná bys měl pravdu, ale pokud se tady tou dobou nebude prohánět banda lidí s klacky a kameny v rukách, bude budoucnost nejspíš o dost jiná, než si ji představuješ.

    NIGHTHUNTER: To, co ty popisuješ, je spíš změna v nabídce, než její rozšiřování. Nabídka se sice rozšiřuje (stejně jako se zatím rozšiřuje i nabídka Tesly), ale to, co v dnešní době praktikují tradiční výrobci je spíš to, co ke svému konci dělala Nokia – nepřehledná hromada prakticky totožných zařízení, lišících se v pár náhodně nakombinovaných detailech.

    COMODOR_FALKON: Není to o značce, je to primárně o UX. Pro průměrného uživatele je pořád lepší něco jednoduchého a srozumitelného, co plní většinu toho, co očekává, než mít něco OP, co by sice jeho požadavky dokázalo splnit na 100 %, ale musel by vědět, jak toho dosáhnout. Některé ty Apple čipy jsou daleko před konkurencí a co se týče procesorů, tak ani ty nejsou podřadné. Na Androidu je potřeba virtualizovat, což je výpočetně zbytečně náročné, Apple jede nativní kód, takže mu k dosažení stejného, nebo lepšího výsledku stačí menší výkon a díky tomu také spotřebuje méně energie. Není to automaticky horší, je to jiná koncepce, která naopak může být v řadě ohledů lepší.

    BOBASH: Spalovací auta jsou určitě současnost a kupovat si teď Teslu je jako kupovat si první, nebo druhý iPhone, který na začátku vůbec neměl "výhodu, že byl jedinej, kterej uměl to, co uměl", protože on vážně neuměl nic, co by neuměly tehdejší ostatní smartphony. Kupovali si to lidi, kterým se to líbilo, nebo věřili, že to je ten správný směr. Koupit si teď Teslu znamená ústupky a v některých směrech je dost možné, že elektromobily obecně možná budou znamenat nějaké ústupky do konce věků, jen je třeba přestaneme tak moc řešit, jako u těch telefonů, které už pomalu nejdou dát do kapsy a musíme je nabíjet každý den, nebo auty budeme jezdit jen na krátké vzdálenosti, těžko říct. Nicméně ve chvíli, kdy Musel řeší autonomní přepravu aut tunely a hyperloop, je mi fakt líto VW, který když myslí na budoucnost dopravy, tak řeší "jak by měl vypadat future konfigurátor výbavy" (true story).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Meleš kraviny.

    Cílem Tesly je, jako u každý firmy, především vydělat prachy. Na to potřebuje prodávat miliony aut. Pokud je jejím cílem rozvoj elektromobility, tak potřebuje dosáhnout toho, aby elektromobily nebyly zanedbatelný zlomek nově prodaných aut, ale nějaký smysluplný množství.

    Což opět znamená prodávat miliony aut.

    Pokud Tesla nezačne prodávat auta po milionech, tak selže jak ve svojí "misi", tak jako byznys.

    Autonomní taxíky jsou řešení do centra velkýho města, nikde jinde fungovat nebudou, protože jich nebude dostatečná hustota.

    Auta kurva nejsou software, na ně nemůžete aplikovat představy, který vycházej z toho, že nějakej IT startup mohl změnit svůj obor rychle a snadno, protože v softwaru to jde.

    Změnit automobilismus znamená vyrobit stovky milionů aut (aktuálně se jich na světě vyrábí asi 80-90 milionů ročně, z toho elektromobilů sotva půl milionu).

    Občas když to tady čtu, tak mám pocit (nejspíš správnej), že jsem přišel mezi partičku IT geeků, který okolní svět znají jenom z internetu. Z některých místních keců to vypadá, jako by spalovací auta byly víceméně vyhynulej a k záhubě odsouzenej druh, kterej jen tak nějak přežívá a za pár let zmizí z ulic.

    Než bude vyrobený poslední auto se spalovacím motorem, tak většina z nás budeme šediví páprdové. Než dojezdí poslední auto se spalovacím motorem, tak nejspíš budeme mrtví.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Jako je to blízko, akorát u Apple je to víc o značce, než o (podřadném) železe s omezeným OS (2x méně funkcí, 2x větší rychlost).

    Tesla je naopak spíš o tom železe a neustále rozvíjeném SW, význam značky je spíš důsledkem.

    BOBASH: Každá firm by měla mít svoje heslo, nějakou misi, kterou naplňuje a ke které usměrňuje svůj progress.

    Jedním z důvodů, proč je Tesla úspěšná, je to, že má dvoji misi dobře madefinovanou.
    Misí Tesly je rozvoj elektromobility (v rámci udržitelné civilizace), nikoliv prodej milionů (zbytečných)aut.
    Cílem Tesly pak jsou zjevně sdílené autonomní taxíky, vlastněné spíš nějakou firmou nebo státem, které bude jen servisovat.

    A aktuálně Tesla rovněž přišla s nabídkou poskytnutí pohonného ústrojí a baterek dalším automobilkám, takže je klidně možné, že se do EV na tesláckém podvozku pustí třeba Lada...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: pocitaju automobilky s tym, ze aj kupna sila sa meni? dnesni mileniali sa na auto nedivaju ako na symbol statusu, ale ako na nieco co ich dovezie z bodu A do bodu B, takze pre nich je buducnost autonomna krabica, ktoru si privolaju telefonom ked budu potrebovat, lebo vlastnit auto pre nich nebude mat zas take opodstatnenie
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DAN_F, BOBASH: Taky jsem čekal, kdy se objeví srovnání s Applem - ale ten taky fungoval dlouhou dobu jen s jedním modelem. Třeba iPhone 4 a až za rok 4S, za další rok 5 a až pak začal přidávat - současně s 5S i levnější 5C, současně se 6kou i větší 6 Plus, za další rok 7 a 7 plus... až poslední roky XS, XS Max a navíc levnější XR, naposledy levný 11 a k tomu 11 Pro + velký 11 Max. A k tomu ještě mimo řada SE, takže se to taky rozrůstá a je to furt jen telefon, který každý nosí v kapse a v různém poměru s ním telefonuje / čte / pracuje... Kdežto auto má mnohem víc různých způsobů používání - od někoho, kdo vůbec nepotřebuje zadní sedačky, po někoho komu sotva stačí 7, někdo radši víc místa na náklad... a do toho někdo vyžaduje, aby to umělo jet přes 200 km/h, jiný s tim nikdy nepojede víc než 130 km/h...

    Bobash byl rychlejší ;-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: No ta analogie s telefonama mě taky napadla a přesně sedí na to, o čem mluvím. Na začátku měl taky Apple jeden iPhone, protože stačilo, že je to iPhone, je to jiný než zbytek světa a by jsi cool, když jsi ho měl.

    Podívej se na nabídku Applích telefonů teď.

    Já se na ní musel taky podívat, protože sice Apple používám, ale vím akorát, že existuje iPhone SE (ten mám a budu si kupovat ten novej), a pak že jsou nějaký co mají čísla a nějaký co mají nějaký písmenka s X a že se jich běžně v danou chvíli prodává tak minimálně šest modelů.

    A to je mezi autem a telefonem zásadní rozdíl v tom, že potřeby lidí ohledně telefonu jsou mnohem míň rozmanitý. U auta někdo potřebuje míň místa, někdo víc místa, někdo větší kufr, někdo víc sedadel, auta se pužívají na spoustu různejch účelů a různejma způsobama, a lidi na ně mají rozmanitý nároky. Navíc je telefon, dokonce i drahej telefon, spotřební věc, kterou si můžeš koupit jen proto, že je cool. Auto je obvykle druhej nejdražší nákup ve tvým životě, hned po domu.

    A k byznysmodelu Tesly – ano, ultimátním cílem automobilky je vždycky prodat hodně aut. Nebo prodat míň aut, ale s velkou marží. Nicméně i těch "míň aut" pořád musí být poměrně hodně aut. A je úplně jedno, jestli je budeš prodávat, pronajímat na operativní leasing nebo z nich dělat autonomní taxíky. Musíš jich fakt hodně vyrobit.

    V tuhle chvíli Tesla prodává něco jako 300-400 tisíc aut ročně. To je slušný na začínající automobilku, ale jinak je to ekvivalent třeba Porsche. Automobilky jako BMW nebo Mercedes-Benz vyrábí zhruba desetinásobek, velký koncerny jako VW nebo Toyota třeba dvaceti- až třicetinásobek.

    Aby se Tesla dostala na úroveň, která by aspoň přibližně odpovídala tomu, že má tržní valuaci vyšší než Ford nebo Toyota, potřebuje začít prodávat alespoň desetkrát víc aut než dneska.

    A potřebuej to udělat na trhu, kde už nebude výjimečná tím, že je elektrická, protože tradiční automobilky už jí dohnaly a začnou vyrábět plnohodnotně konkurenceschopný elektromobily. Stejně jako iPhone měl na začátku výhodu, že byl jedinej, kterej uměl to, co uměl, Tesla měla doteď výhodu, že byla jediná svýho druhu. Teď je Model 3 jasná volba, protože nic jinýho srovnatelnýho není – respektive jsou tu Kia e-Niro a Hyundai Kona, ale to furt není úplně ono.

    Až budeš mít na výběr 40 dalších elektromobilů se stejnýma parametrama, je mnohem menší pravděpodobnost, že si půjdeš koupit zrovna Model 3, protože někdo jinej třeba bude dělat auto, který ti něčím sedne víc.

    A to je chvíle, kdy bude Tesla muset začít rozšiřovat modelovou řadu, protože čtyři auta prostě nebudou stačit.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: S těmi telefony je to docela legrační analogie, protože máš milion značek, co vyrábí milion modelů a nikdo neví, jak se to jmenuje, a pak máš Apple, který si vystačí s nějakými čtyřmi modely, se kterými mají asi "jenom" 20 % trhu, ale 66 % všech zisků a Tesla je do značné míry Apple automotive světa. Ty si představuješ, že ultimátním cílem Tesly je prodat co nejvíc aut, ale když se podíváš na ty ostatní Muskovy projekty, tak je jasný, že cílem je spíš vyvinout technologie, vytvořit pro ně trh a pak z toho harvestovat peníze přes licencování a subscription, ne přes výrobu a servis fyzických produktů, což je vždycky dost pruda. Tesly jsou první iPhone – v porovnání s konkurencí je to v řadě ohledů v tuhle chvíli dost downgrade, ale za dvacet let bude doprava fungovat nejspíš dost jinak a pokud Tesla do té doby přežije, bude mít nejspíš dost náskok, protože to, co dělá teď, je jen příprava na tu dobu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jo, to sedí, moji rodiče najezdí 10 tisíc ročně a to jezdí nakupovat po Pardubicích asi 2 km a chalupu mají 70 km daleko.

    Ale pak jsou ještě lidi co třeba někam jezdí denně, jezdí autem do práce, nebo vyzvedávají děti ze školky nebo něco, znám dost lidi co soukromě najedou klidně třeba 20-30 tisíc.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: IMHO akorát záleží, jestli máš chatu v posázaví, nebo na Šumavě... děda najedí 8.000 kiláků ročně, a to jezdí obden nakoupit do Čestlic 15km,a jednou tejdně Říčany-Chodov. Babka s chalupou na táborsku a Penny o deset kiláků dál udělá za rok 15.000-20.000 a to má naprosto stejný návyky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jediný reálný data by mohly být z STK, kde se kilometry zapisujou, tak kdyby se daly do nějaký databáze.

    Jinak se dá jen odhadovat třeba podle toho, kolik má typický auto nějakýho stáří typicky najeto. A obvykle to vychází tak, že 10 tisíc ročně je průměr rodinnýho auta co není moc používaný (a málokdo si na takovej nájezd kupuje nový), průměr používanějšího rodinnýho je spíš 20 a služebáky dávají 30 - 50. Což i sedí k tomu, že desetiletý auta mívají mezi 100 a 200 tisíc kilometrů, pokud to není nějakej typickej "služebákovej materiál", kterej mívá běžně ke 300 – přičemž služebákem vydrží bejt prvních pět let, najede třeba 150-250 tisíc a pak si ho koupí někdo jako soukromý auto.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: imho ty bylo z dat pojišťoven, takže průměr za každý auto s pojistkou. Jiný info jsem nepotkal, kromě průzkumu ujetejch kilometrů za rok, kde to bylo někde kolem 10k/rok plus mínus autobus, páč reálný data nebyly:

    Polovina českých řidičů objede za rok pětkrát republiku - Investujeme.cz
    https://www.investujeme.cz/tiskove-zpravy/polovina-ceskych-ridicu-objede-za-rok-petkrat-republiku/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Abys trochu pochopil, o čem mluvím. Tady najdeš obrázky některých z aut, který Volkswagen postaví na platformě MEB a který by měly být na trhu do cca 3 let. Mělo by jich být něco mezi 20 a 30:

    Volkswagen Group MEB platform - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_MEB_platform

    Tesla má jako konkurenci pro všechny ty auta dva modely. Model 3 a Model Y.

    To je neudržitelný, pokud se chce stát velkou automobilkou.

    Dělat jen jedno auto a dělat ho furt stejný zkoušel naposledy nějakej pan Ford. A pak přišlo General Motors s širokou nabídkou modelů a jejich pravidelným obměňováním a Ford málem zkrachoval.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: Tohle chápu - známí zase mají na firmu asi 5 BMW, z toho jedna X5 má nájezd asi 500 km ročně.
    Odpisy + od dealera mají speciální výhody, ať už ve formě spešl modifikací nebo spešl zážitků (třeba možnost odzkoušet si řízení asi 10 Rolsů, včetně Phantoma, na sněhu a v terénu.

    Ale většina lidí, co má "svoji značku", ji má kvůli tomu, že mají spolehlivého automechanika, co jim auto kdykoliv opraví.

    Proto měl otec dřív vždy jen Subaru, proto má i teď bratr Subaru...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No, u reálně používanejch aut je průměr spíš těch 15, zkreslujou to různý auta co někde stojej a tak.

    Ale to pořád není průměr u novejch aut, protože nový auta si kupujou lidi, který potřebujou jezdit. A dokud nebudou elektromobily chtít lidi, co kupujou nový auta, tak socky jako my, co kupujou ojetý auta, budou mít taky auta na benzín, protože ojetej elektromobil vznikne tak, že někdo koupí novej elektromobil a ojede ho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ježiši. Takže automobilky utrácí miliardy za vývoj spousty modelů proto, aby je pak musely prodávat díky kolům zdarma?

    Jsi mimo.

    Kdyby to lidi nekupovali, tak to automobilky nedělaj. A nejde proboha o 2 cm na šířku (mimochodem, šířka je rozměr, kterej se u auta dá změnit nejhůř – můžeš ho natáhnout, můžeš ho zvýšit, ale šířka karoserie je nejvíc daná platformou). Jde o to, že chtějí prostě výběr. Třeba právě chtějí naložit kolo, kočárek a psa. Takže by chtěli něco jako je Tesla Y, ale trochu větší. Taková věc neexistuje – existuje Model X, kterej stojí tři miliony.

    Takže takovej člověk se na Teslu vysere a půjde si koupit Škodu Enyaq nebo kombíkovýho VW ID3 nebo nějaký SUV od Volkswagenu nebo od Fordu nebo prostě něco, protože tam si bude moct vybrat.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: nas bernak udava jako prumernej rocni najezd 15000km, ja mivam nekdy 12000, nekdy 20000, podle toho jak hezky je pocasi a kolik toho najedu na motorce ;)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Moje auto původně vlastnil důchodce, co během X let najel 30k a umřel, nečež ho po několika dalších letech stát poslal do dražby, kde ho vydražil můj otec coby "záložní auto" za Forestra a následně jsem si ho odvezl do Prahy, kde s ním najedu cca 13-15 tisíc/rok, čímž cca o 3-5 tisíc překonávám průměr ..
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Najdou si kupce, protože reklama, slevy, kola zdarma, atp.
    ...jako vždycky, když se u konkrétního modelu neplní prodejní plány...

    Lidi chtějí (pro soukromé účely) auto, kam naloží kolo, kočárek, psa, nebo kombinaci.
    Na to nemají 2 cm na šířku vliv...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tak ale to je nějakej průměr ze všech registrovanejch aut, kterej zahrnuje i auta co má někdo odhozený v garáži a hnijou, čtvrtý auta v rodině a podobně, ne?

    Normální používaný auto má 10-20k, auto používaný k práci mívá tak 30-50k.

    Já najedu skoro 10k ročně se svým autem a to bydlím v centru, nikam moc nepotřebuju a navíc mám furt nějaký novinářský.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: a ja bych k tomu jeste doplnil, ze jakkoli to commodor nechape, clovek kterej jezdi uz sestym mercedesem po sobe proste primarne nema duvod menit znacku, pokud neni elektrofanboy kterymu je jedno co to je, hlavne ze to je na baterky. Prave proto ty tesly jsou prakticky ve vsech pripadech co znam druhy a treti auta, a imho az ty obvykly znacky udelaj neco elektrickyho co se tem spalovacim modelum vyrovna, tak tu Teslu nahradej nejaky spalovacim MG, jaguarem nebo jinym autickem pro radost a budou dal jezdit tou znackou kterou uz celej zivot pouzivaj. U nekterejch znacek je to naprosto neskutecny - treba alfisti proste nicim jinym jezdit nebudou, lhostejno jak poruchovy to maj a jak jim to rezne ;) Ale vono i u me nevim co by se muselo stat abych si misto sestyho volva sel koupit neco co existuje deset let, jenom proto ze to jede na baterky.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: 6880 km/rok. Aspoň to tak bylo někdy před pěti rokama.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: (průměrný roční nájezd je 10 - 20 000 km).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam