• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Promin, myslel jsem tim petrolheads a lidi co argumentujou tim, jaky je rizeni auta pozitek a zabava. Ja chci z bodu A-B s co nejmensi namahou a v lidsky dosazitelny cene (tim odpada helikoptera :) )
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ale mají... Častokrát mají jako druhé, třetí auto jeden fungl nový vůz a ten stojí v garáži jako záloha...
    Je to vidět skoro v každé vesnici...

    Jasně, ve velkých městech lidi auta mění třeba už po 15 letech kvůli opravám, zvlášť pokud je to nějaká problematická zahraniční značka, ale čím menší sídlo, tím déle auta slouží - a rozhodně to není tím, že by na nové neměli.

    Svou roli bude jistě hrát i vyšší level společenské kontroly a s tím spojená nižší míra povrchního konzumerismu.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Tys to nepochopil. I kdyz si to auto nechas na celej vikend, cili ho mas nonstop pri ruce, tak jich porad zbyde dost pro ostatni. Ne kazdej kezdi na bikendy na chatu. Kdyz jede rodina, vetsinou maj i druhy auto, to s nima ale treba nejede.

    A kdyz se z vikendu vratis, auto je k dispozici pro dalsi lidi. Ono by to i fungovalo, ale zatim je porad vyhodnejsi mit x vlastnich aut a zajebavat jima mesta. Aspon v cechach.

    Tady v NL je mnohem lepsi auto nemit (nebo mit EV), na popojizdeni skutr a na delsi tripy si auto pujcit. Rocne je ten rozdil (benzin v to nepocitaje), dane, parkovani, pojistka a ses nekde na 4-6k eur/rok.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Co myslíš tím "kvůli lidem jako jsem já" – myslíš realisty?

    Jo a ještě bych oddělil jednu věc – věřím tomu, že auta budou časem autonomní. Ale furt soukromý. Je možný, že ty soukromný nebudou smět do centra, nebo si je jen přivoláš aby tě vyzvedly.

    Ale na určitej typ použití to soukromý auto prostě potřebuješ.

    A to vůbec nemluvím o lidech, co třeba na venkově bydlej. Jak proboha chceš používat autonomní taxík na vesnici?

    Jinak teda ještě jedna poznámka ad autonomie – autonomní taxík co jezdí 30 km/h po městě, který je perfektně zmapovaný a je tam pro něj infrastruktura, je reálnej v dohledný době (10-15 let). Autonomní auto, který umí bez řidiče dojet samo na chalupu na venkově a umí to i v třeba v noci za deště, nemusí bejt reálný ještě 30 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Nepochopils to.

    Když jedu na víkend, potřebuju, aby to auto bylo se mnou celej víkend, protože kdyby se mělo vracet do města, najede 2x tolik.

    Velká část populace potřebuje auta na víkend.

    Takže bude muset bejt těch aut na víkend dost pro všechny, který potřebujou jet na víkend. A zbytek času budou pravděpodobně nevyužitý, leda že by se mezi tím používaly jako služební nebo něco, ale na takový auta jsou zase jiný požadavky.

    Takže nedocílíš toho, čeho jsi sdílením chtěl, tedy snížit počet aut, protože furt musíš mít pro každou rodinu co chce jet na víkend jedno. A pak už je jedno, jestli je vlastní nebo sdílený.

    A navíc je tu ten zásadní faktor toho, že auto, který používáš tímhle způsobem, prostě chceš mít svoje i z praktickejch důvodů. V autě máš obvykle trvale uložený nějaký věci, který pravidelně potřebuješ, například.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A ty myslíš, že lidi na venkově mají Favority proto, že by nechtěli novější auto? Nebo třeba proto, že, nevím... to nový auto stojí půl milionu a ten nemaj?

    Navíc se zase bavíš o uživatelích aut z druhý až pátý ruky.

    Uživatelé nových aut mají tendenci je měnit mnohem dřív, než skončí jejich životnost, protože prostě chtějí nový.

    A ano, životnost aut se prodlužuje. Běžný moderní auto vydrží opravdu 30 let/300 000 km, dost možná 30 let/600 000 km a nebude to vyžadovat nějakou extrémní péči, jako vyžadovaly auta dřív.

    Nechávají si lidi 30 let starý auta? Ne.

    20-30 let starý auta si kupujou lidi, který nemají peníze, protože 20-30 let starý auto obvykle stojí maximálně 10 % ceny novýho auta, často spíš jednotky procent. Kupříkladu svoje aktuální auto jsem kupoval za cca 3 % jeho pořizovací ceny.

    Tím, že přijdou elektrický auta, se možná trochu prodlouží interval výměny, protože nebude tak patrnej technickej vývoj (na elektromotoru není tolik co zlepšovat) a bude možná o kousek větší reálná životnost. Ale ne o moc.

    Spousta moderních spalovacích motorů vydrží klidně milion kilometrů. Ty auta kolem nich dřív shnijou, vylágruje se jim podvozek, celý se rozmrdaj. A nebo taky ne. Pětadvacetiletá Toyota Corolla furt funguje super. Chce jí někdo? Jo, ale jen pokud stojí měsíční výplatu.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Nevidim problem, tak si holt booknes vikendovej timeslot. Kdyby najednou byla jen polovina osobnich aut v CZ a byla plne automaticka a sdilena, tak vsichni co nekam potrebujou jet muzou jet (i ve spicce) a porad jich minimalne 1/3 (ale spis tak 1/2) bude stat nevyuzita. Hlavne ty na to koukas optikou toho, ze to auto bude vypadat jak dnes, ale proc?

    Muzes mit variantu auta pro 2, co si sednou proti sobe, behem jizdy si daj sachy nebo kouknou na film a zaberou stejne mista jak motorka takze muzou jet dve vedle sebe.

    Ty reseni by byly. Problem je v tom, ze jsme vazne posedly touhou vlastnit a kontrolovat. Ja treba nechci ridit, ale kvuli lidem jako si ty, tak se toho asi nikdy nedockam, protoze jak jsem psal podminka pro autonomni dopravu je limitace lidskyho faktoru.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Věřím tomu, že elektrický autonomní taxíky budou jediná povolená doprava v centrech měst třeba do 20 let.

    Zároveň jsem si jistej, že za 20 let budou lidi stále kupovat neautonomní auta na benzín nebo naftu.

    A jsem si kurevsky jistej, že lidi budou nějaký auta, i kdyby elektrický a autonomní, vlastnit i za 50 let, a nejspíš i za 100. Dokud nevymyslíme osobní létající drony nebo teleport, tak si lidi budou kupovat auta.

    Sharing, cokoliv-jako-service a podobně je z velký části hype a dopadne to jako dot com bublina na začátku století. Pak z toho něco přežije a to co přežije bude ve svých oborech užitečný a významný. Ale představa, že budou za 20 let lidi jezdit na chalupu autonomním taxíkem, je naprosto komická.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jasně... Lidi si nechtějí auta tak dlouho nechávat a proto je na silnicích na venkově k vidění stále tolik Favoritů, Š120, Felicií a dalších vozů z této historické éry, které jen pomalu střídají (nové) Fobie a Ochcávky...

    A operákům, co jsou tak na 2-5 let max - a tím vznikajícímu přílivu nových vozů - stoupá stáří provozovaných vozidel...
    Average vehicle age | ACEA - European Automobile Manufacturers' Association
    https://www.acea.be/statistics/tag/category/average-vehicle-age

    Asi to s tou touhou po výměně vozu po každé sezóně nebude tak žhavé, jak by se nĕkterým pragocentrickým autonovinářům mohlo zdát...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: iPhone měl obrovskej podíl na trhu, a byl univerzálně cool.

    Tesla je pro obrovskou část lidí seriously uncool, naopak tradiční automobilky jsou cool. Auta lidi kupujou jinak než telefony.

    A ostatně uvidíme na podzim, VW ID3, Škoda Enyaq a jejich "sourozenci" jdou do prodeje před koncem roku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Ne, tohle je právě pitomost. Přečti si ty články co jsem linkoval níž, ať to nemusím vypisovat, ale jen ve stručnosti:

    Autonomní taxík je, stejně jako sharovaný auto (něco jako Anytime) perfektní řešení do centra města, protože je tam velká hustota lidí, tím pádem i těch aut, a ty auta jsou vytížený průběžně. Jeden člověk přejede z Vinohrad na Smíchov do práce, druhej to auto pak vezme, jede ze Smíchova do Karlína na obchodní schůzku, třetí jede z Karlína na Žižkov k holiči... atd.

    Řeší to problém toho, že je ve městě málo místa a moc aut, který jsou 90 % času nevyužívaný.

    Ale funguje to právě jen v tom velkým městě.

    Když jedeš na chalupu, tak se stane následující:
    1) Autonomní sdílený auto přestane být snadno dostupným. Na vesnici nebude X odloženejch autonomních aut, takže budeš nejspíš čekat, až přijede odněkud zdaleka. A pokud tam bude těch X odloženejch, tak míra jejich využití bude podobně mizivá jako u soukromejch aut.
    2) Autonomní sdílený auto přestane být ekologický, protože pokud na tebe nemá celou dobu čekat (a tehdy už to nedává smysl), musí tě někam dovézt a vrátit se.
    3) Autonomní sdílený auto nefunguje u lidí, kteří mají podobný návyky. Fungujou ty na ježdění po městě, kde každej potřebuje auto jindy. Ale když lidi budou jezdit na víkend, tak ho potřebujou všichni v jednu dobu. Ztrácí se ta výhoda toho, že je těch aut potřeba míň a lidi se podělí.
    4) Na akce typu dovolená a podobně potřebuješ mít auto celou dobu u sebe. Sdílený auto funguje, když potřebuješ přejet někam bez zavazadel nebo s jednou taškou. Když jsi sbalenej na dovolenou, tak opravdu hrozně moc nechceš vybalovat všechny krámy z auta, pak je nakládat do jinýho auta a tohle dělat pokaždý, když někam potřebuješ popojet.

    A poslední věc je psychologie.

    Lidi prostě chtějí vlastnit věci, chtějí prdět do vlastních sedaček, chtějí mít v autě svoje krámy atd.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: “Az si budou moct koupit neco technologicky stejnyho, nebo lepsiho.”

    Tohle je presne veta, kterou od prichodu androidu hlasaj vsichni o iPhonech. A iPhone je v celkovejch prodejich za rok porad treti. Uz skoro 15 let.

    Ale chapu co rikas a jsem zvedavej jak to dopadne. Ja do doby nez si poridim dite, nebo nebudou autonomni auta, odmitam resit byt jen ridicak. Spis to tady sleduju z technologicky zvedavosti.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: No, sharovany autonomni EV je vlastne presne to, co ty lidi na vikend potrebujou. Pokud je to o tom dojet na chatu a v nedeli z chaty zpet, tak si udelaj request, a ai jim v danou dobu posle nejvyhodnejsi auto v ramci planovani dopravy s nejakym pridelenym timeslotem. Plne autonomni doprava ma spoustu skrytejch vyhod, napriklad prave ta moznost planovani a on the flight uprav tras. Pokud do silnice nebudou smet lidi (a to ani s nonAI motorkou nebo autem), tak nepotrebujes semafory. A ano, ja jsem si celkem jist, ze na sklonku myho zivota se dopracujem k tomu, ze do mest budou smet auta pouze s full autonomnim rizenim. Pri vyjezdu z mesta si to prepni na normalni rizeni, ale ve meste na automat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Jo a ještě jedna poznámka k Tesle – kromě toho, že spoustu lidí irituje její nudnej design, tak má Tesla minimálně dva další zásadní problémy, který způsobujou, že spousta lidí čeká na elektrický auto od normální značky.

    1) Příšerná ergonomie. Narvat všechno na dotykovej displej je řešení, který u auta může napadnout jen designéra, debila nebo účetního. Tady to je asi výsledek Muskovy místy dost stupidní snahy být cool, sekundárně pak výsledek šetření.

    Dotykový displeje jsou fajn na věci, který není nutný ovládat často za jízdy. Auto, který má na dotykovým displeji snad i stěrače, je prostě pro spoustu lidí nepřijatelný.

    2) Kvalita zpracování. Tesla se výrazně lepší, ale pořád její auta nevypadaj tak, jak by prémiovej produkt měl.

    A potom je tu ta absence volby.

    Teď se Tesla prodává, protože lidi nemaj jinou možnost.

    Ale až si příští rok budou moct koupit auto technicky stejně pokročilý jako Tesla, ale vyrobený stejně kvalitně a ovladatelný stejně snadno jako Volkswagen? To bude o dost jiná pohádka.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Jenomže Tesla žádná jednička není, ne tak jako byl Apple.

    Když přišel iPhone na trh, byl to přelomovej telefon, kterej uměl věci, který normální telefony neuměly. Takže získal obrovskej podíl mezi telefonama jako takovejma.

    Tesla nic takovýho neudělala, Tesla je jen nejúspěšnější značkou elektrickejch aut, což je ale daný tím, že elektrický auta jsou v reálným světě naprosto marginální záležitost, jejich prodeje jsou mizivý a z celkovýho hlediska zanedbatelný. S výjimkou pár zemí s nestandardníma podmínkama (Norsko) je jejich podíl na trhu pod 2 %.

    A škálovatelnost v automobilovým průmyslu je nesrovnatelně menší než v telefonech, stejně jako jsou tam delší modelový cykly, větší setrvačnost a spousta dalších faktorů ztěžujících situaci startupu.

    To, že se Tesle vůbec povedlo se stát životaschopnou automobilkou, je zázrak.

    Ale přestava elektrogeeků o významu Tesly je obrovsky přehnaná.

    Normální automobilky se pohybujou v číslech o minimálně řád vyšších než Tesla. Celej objem výroby Tesly je pro Ford, VW nebo Toyotu odpovídající jednomu z jejich mnoha modelů. A tradiční automobilky sice zaspaly ve vývoji, ale teď už ten vývoj maj hotovej a auta připravený, teď jsme ve fázi "klidu před bouří", kdy všichni mají hotový auta, spousta z nich je představená, třeba VW ID3 už se vyrábí, ale ještě vesměs nejdou koupit.

    Až VW v průběhu následujících 2-5 let hodí na trh cca 30 elektrickejch modelů, tak má potenciál přerůst prodeje celý Tesly.

    Ještě jednou to zopakuju – jak Volkswagen Golf, tak Škoda Octavia mají každý zvlášť větší prodeje než celá Tesla dohromady. Stačí, když z 30 připravovaných modelů budou úspěšný čtyři nebo pět, nebo deset, a prvenství Tesly je v háji.

    Totéž až třeba Ford s příchodem příští generace představí elektrickou verzi F-150, což je nejprodávanější auto na světě (víc než dvojnásobek co Tesla). Kdyby se JEDEN ZE TŘÍ Fordů F-150 prodal jako elektrickej, bude to víc aut než prodá Tesla.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    DAN_F: Jsem mel docist az sem, nez jsem zacal reagovat :))) Mobil, no...
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Podle mne zrovna tadysi myslim, ze nemas pravdu a ze Tesla si tu predni pricku jeste chvili podrzi, prijde mi to jako Apple v EV.

    Presne jak si rikal, kdyz tvuj pozadavek je sexy telefon, 12 fotaku, 560 jader a milon giga ram, tak je mozny, ze v zaplave modelu u Samsungu to najdes. Apple ma par modelu a vzacne prida nejakej novej. Neni nejhezci (tady to je subj. pocit, stejne jakp se tu resil design aut), neni (papirove) nejvykonejsi, neni nejdokonalejsi. Ale porad je to jeden z nejprodavanejsich mobilu na svete. A jeho vyrobce ma v zaplave vsech znacek porad celkem vyraznej 13% podil na trhu (2019).

    Tesla nezustane jednickou, stejne jako ji nezustal Apple, ale nez zmizi z Top 3, tak to potrva jeste hodne dlouho, jestli vubec nekdy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Životnost spalovacího auta může být klidně milion, životnost EV opravdu není 30 000 000 km, jak jsi napsal. Nebo jsi myslel tři miliony?

    Každopádně je to dost pravděpodobně jedno, protože nejdřív musíš přesvědčit lidi, že si chtějí auto tak dlouho nechávat, a to oni nechtějí.

    A to o "misi Tesly" je úplnej blábol, sorry.

    Jestli chce Tesla prosadit elektromobilitu, je potřeba nahradit spalovací auta elektromobily. V tuhle chvíli je na světě hodně přes miliardu aut.

    Pokud chceš v nějakým rozumným čase, jakože třeba do 50 let, nahradit jejich naprostou většinu elektrickýma, potřebuješ poměrně rychle dojít do situace, kdy budeš vyrábět většinu aut na elektřinu.

    I kdybychom přestali brát auta tak spotřebně a dýl by nám vydržely, tak pořád jen na obnovu vozovýho parku budeme potřebovat třeba ne dnešních 80 milionů aut ročně, ale řekněme 30. Jenomže by potřebujeme nahradit ty stávající, takže musíme furt vyrábět těch 80 milionů.

    Když bude Tesla nadále vyrábět 400 tisíc aut ročně, tak dlouhodobě zkrachuje a její byznysmodel, kterej je momentálně postavenej především na tom, že akcionáři mají víru ve velkou budoucnost, se rozpadne. Všechno je to postavený na tom, že akcie Tesly odpovídají tomu, že možná jednou dokáže bejt stejně velká jako Toyota nebo Ford.

    Jestli se nedokáže patřičně zvětšit, tak se stane relativně bezvýznamnou značkou, protože těch 8 let náskoku, co měla, může schopná automobilka ve chvíli, kdy dotáhne technologii, vymazat bleskovou rychlostí.

    Celá výrobní kapacita Tesly odpovídá JEDNOMU MODELU ŠKODOVKY. Nebo jednomu modelu americkýho pickupu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ad Musk vs. Volkswagen.

    Je vidět, že o tom nevíš vůbec nic.

    Volkswagen je v tuhle chvíli ze všech velkých automobilek nejdál v elektrifikaci. Není to ještě vidět, protože ty auta do výroby teprve přicházejí, ale právě VW má platformu MEB, která je plně technologicky srovnatelná s menšíma Teslama (3 a Y) – dojezd až 500 km, jeden nebo dva motory, pohon zadních nebo všech kol, stejná koncepce "placky" na který se dají stavět libovolný auta.

    Rozdíl je, že Tesla má dohromady 4 modely.

    Volkswagen letos představí taky 4, po jednom od Audi, VW, Škodovky a Seatu. V dalších pěti letech jich má bejt celkem tuším 30. Od hatchbacku velikosti Golfu přes kombíky, SUV, MPV, retro dodávku á la starej VW Transporter co s tím jezdili hipíci, nejspíš bude retro Buggy a dost možná retro Brouk, budou elektrický sedany, prostě vznikne další kompletní rozmanitá modelová řada.

    To je to, o čem mluvím, že je pro Teslu problém.

    My tady neřešíme, jestli za 30 let lidi přestanou nebo nepřestanou kupovat auta (jistý je, že za 20 let budou lidi furt kupovat nový auta na benzín a naftu), řešíme to, že až za dva roky budeš chtít koupit auto, tak bude rozdíl v tom, že teď má Tesla elektrický auta čtyři a VW žádnej, ale potom jich VW bude mít 30 a Tesla furt čtyři.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam